تصاویر/ در دادگاه سلطان سکه چه گذشت؟

تصاویر/ در دادگاه سلطان سکه چه گذشت؟

وحید مظلومین که رهبری این گروه را برعهده دارد همزمان در کنار فعالیت‌های غیرمجاز ارزی، به فعالیت در بازار سکه و طلا به عنوان پوشش مبادرت می‌کرد؛ و فعالیت‌های ارزی خود را با استفاده از حساب‌های بانکی اقوام و کارگران خود که به آن‌ها اعتماد داشت، انجام می‌داد.

کد خبر : ۶۲۲۸۱
بازدید : ۳۸۱۸
دادگاه رسیدگی به اتهامات وحید مظلومین معروف به سلطان سکه و ۱۴ متهم پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور برگزار شد. نخستین جلسه محاکمه مفسدان اقتصادی که به دانه درشت‌ها معروف هستند، ساعاتی پیش در شعبه دوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در دادگاه انقلاب اسلامی و به ریاست حجت الاسلام سید احمد زرگر و با حضور مرتضی تورک، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای پولی و مالی آغاز شد.

ارزش ریالی این پرونده حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است
محمد اسماعیل قاسمی، مجید عطریان، رامین تاجیک، حسین مظلومین، محمدرضا مظلومین، نصر الله دارایی (در حال حاضر متواری)، رضا مرد میدان حاجی آقای، حسن وزیری، شاهرخ نجفی (در حال حاضر متواری)، اقدس مهر افزا، سروش امیری (در حال حاضر متواری)، پویا نوبخت، احسان فرزام نیا و وحید دهاقین متهمان ردیف دوم تا پانزدهم این پرونده هستند.

‏‎بر اساس بررسی‌های فنی صورت گرفته در شبکه وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب انجام شده دارد که رقم این تراکنش‌ها بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

مرتضی تورک، معاون دادستان تهران در نخستین جلسه محاکمه وحید مظلومین و باند وی در شعبه دوم رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران اقتصادی اخیر اظهار داشت: از همان روز‌های پیروزی انقلاب، دشمنان انقلاب برای به زانو درآوردن و شکست ملت از هیچ اقدامی فروگزار نکردند.

او اضافه کرد: پس از ناامیدی دشمن در ۸ سال جنگ تحمیلی راهکار را در عرصه فرهنگی دیدند و چندین سال هجمه‌های فرهنگی شدیدی را به کار بردند و پس از سرافکندگی در این حوزه راهکار را در جنگ اقتصادی یافتند.

معاون دادستان تهران افزود: دشمن در عرصه جنگ اقتصادی با امید واهی سخت‌ترین برنامه‌ها را به کار بست و در این مسیر اعمال تحریم‌ها و ایجاد التهابات اقتصادی، نفوذ در شبکه‌های مختلف اقتصادی و سایر اقدامات در دستور کار دشمن قرار گرفت و البته همواره نیز با شکست و ناامیدی مواجه شدند، ولی این اقدامات هزینه‌هایی را برای کشور و مردم به همراه داشت.

تورک ایجاد یأس و ناامیدی و بی اعتمادی مردم نسبت به نظام را هدف دشمن در عرصه جنگ اقتصادی دانست و گفت: دشمن برای اجرای برنامه‌های خود به پیاده نظام داخلی نیاز داشت تا با بکارگیری اشخاص معاند یا ساده اندیش برنامه خود را به اجرا درآورد و متأسفانه برخی از افراد آگاهانه یا ناآگاهانه با انجام برخی اقدامات مانند احتکار، گرانفروشی و اخلال در نظام پولی و بانکی کشور آب به آسیاب دشمن ریختند؛ عده‌ای که عامدانه در این مسیر گام برمی‌دارند و منافع شخصی خود را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند و به هیچ وجه نیز حاضر به بازگشت نیستند که از جمله این افراد اشخاص مطرح در این پرونده هستند.

وی ادامه داد: این افراد در همه دوره‌های گذشته و دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به دنبال صید ماهی از آب گل آلود دشمن بودند و با ترفند‌ها و بالا و پایین کردن قیمت ارز و سکه به طور عمده و کلان و در اختیار داشتن منابع خبری از مراجع تصمیم ساز در بازار اخلال ایجاد و میلیون‌ها نفر را دچار خسران می‌کردند.

سرپرست دادسرای جرائم پولی و بانکی به نحوه فعالیت وحید مظلومین سردسته این باند و اعضای آن پرداخت و گفت: وحید مظلومین فرزند حبیب الله متولد ۱۳۴۱ فردی است که سال‌ها در بازار ارز و سکه تهران فعالیت داشته و در سال ۷۱ نیز که بازار سکه و ارز با التهاب مواجه شد به عنوان یکی از عوامل دخیل در این اخلال بازداشت شد و مدتی نیز در بازداشت ماند.

تورک اضافه کرد: بعد از آن مجددا در ایام نابسامانی بازار ارز در سال ۹۰ و ۹۱ و حوادث اقتصادی آن سال‌ها وحید مظلومین به عنوان یکی از ارکان و عوامل اخلال در نظام ارزی کشور بازداشت و ۷ ماه در بازداشت ماند و پرونده مهمی در آن سال برای وی تشکیل شد.

وی گفت: به حکایت پرونده‌ای که در آن زمان در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۲ تشکیل شده بود، وحید مظلومین در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۱ در حال خروج غیرقانونی و فرار از کشور در مرز مریوان توسط وزارت اطلاعات دستگیر و بازداشت می‌شود و در همان روز خانمی به نام ندا بهرامی در فرودگاه دستگیر شد و بعد از تحقیقات مشخص شد که ندا بهرامی، صرافی داشته است و صرافی خود را در تهران در اختیار وحید مظلومین قرار داده بود و مظلومین روزانه یک تا دو میلیون دلار به کشور وارد و می‌فروخته است.

مظلومین در باند روزچنگ‌ها
معاون دادستان تهران گفت: در تحقیقات مشخص می‌شود که مظلومین یکی از اعضای باند روزچنگ‌ها بوده که اتهام آن‌ها رسیدگی شده و هم اکنون به زندان به سر می‌برند.

تورک افزود: گردش مالی ۴ حساب مظلومین در آن سال بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده و به ندا بهرامی نیز بابت این خوش خدمتی دو میلیارد تومان پرداخت کرد. پس از بازداشت نامبرده در آن سال پرونده در دادگاه با وساطت بانک مرکزی و دفاع نابجا از اقدامات مظلومین به صدور حکم برائت برای مظلومین منجر شد و تلاش‌های دادستانی در اعتراض به احکام صادره نیز به نتیجه نرسید.

سرپرست دادسرای جرائم پولی و بانکی گفت: یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی با وحید مظلومی ارتباط تنگاتنگ دارد و در همان زمان وی را به عنوان رابط و عامل بانک مرکزی به دادگاه معرفی کرده است. این فرد بعد از بازنشستگی و دایر کردن صرافی خدمات شایانی را به باند و شبکه وحید مظلومین ارائه کرد و هم اکنون نیز تحت تعقیب قرار دارد.

تورک ادامه داد: مظلومین به تمام مسائل حوزه فعالیت خود و همچنین ضعف‌های اطلاعاتی و قضایی در جمع آوری اطلاعات و جرم بودن و نبودن اعمال آشنا بوده همین امر منجر شده کارشناسان این پرونده به عنوان یکی از پرونده‌های پیچیده معرفی کنند.

وی افزود: در پاییز و زمستان سال گذشته نیز که نوسانات قیمت ارز و سکه در بازار ایجاد شد بانک مرکزی در تاریخ ۲۳ بهمن سال ۹۶ اسامی اشخاصی که در بازار ارز و سکه اخلال ایجاد می‌کردند ارائه کرد که در بین این اسامی نام وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی به چشم می‌خورد.

معاون دادستان تهران تصریح کرد: بعد از آن دستورات قضایی لازم از ناحیه دادسرا صادر شد و محمدرضا مظلومین (پسر وحید مظلومین) در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۶ در حالی که مقادیر قابل توجهی حواله‌های غیرمجاز ارزی همراه داشت شناسایی و دستگیر می‌شود.
نامبرده پس از بازداشت در اختیار مأموران وزارت اطلاعات قرار گرفت و در بازجویی‌ها گفت که فقط در بازار سکه حضور داشته، اما در بررسی حساب‌های بانکی نامبرده، حساب اعضای فعال در بازار ارز با حساب محمدرضا مظلومین ارتباط تنگاتنگ داشته است.

تورک تصریح کرد: متهم عضو یک شبکه سازمان یافته قاچاق ارز بوده و با راهنمایی و هدایت پدرش و فردی به نام شاهین سیمرغ به قاچاق عمده ارز اقدام می‌کرده است. وی گفت: در زمان افتتاح حساب برای فردی به نام شاهین سیمرغ شماره همراه محمدرضا مظلومین به بانک داده می‌شود و تمام تراکنش‌های شاهین سیمرغ به دست مظلومین می‌رسیده است.

سرپرست دادسرای جرائم پولی و بانکی افزود: وحید مظلومین که رهبری این گروه را برعهده دارد همزمان در کنار فعالیت‌های غیرمجاز ارزی، به فعالیت در بازار سکه و طلا به عنوان پوشش مبادرت می‌کرد؛ و فعالیت‌های ارزی خود را با استفاده از حساب‌های بانکی اقوام و کارگران خود که به آن‌ها اعتماد داشت، انجام می‌داد.

به گفته تورک، او حساب بانکی اقدس مهرافزا عمه همسر خود را که زنی خانه دار و ۷۰ ساله است در اختیار محمداسماعیل قاسمی قرار داد و محمدرضا مظلومین با استفاده از حسابه‌ای شاهین سیمرغ نوه اقدس مهرافزا فعالیت می‌کرد که تراکنش این حساب‌ها ۸۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال ثبت شده است.

تورک به دستگیری وحید مظلومین در تاریخ ۱۱ تیر سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: وحید مظلومین که می‌دانست نیرو‌های اطلاعاتی به سراغ وی می‌آیند تمام اسناد و ادله جرم را تا جایی که می‌توانسته از بین برده است و در تاریخ ۲۰ خرداد سال ۹۷، محمدرضا مظلومین با وثیقه آزاد شد و هرآنچه در بازجویی‌ها دستگیرش شده در اختیار پدرش قرار می‌دهد و هم اکنون نیز متواری است.

وی گفت: وحید مظلومین در جلسات بازجویی گفته است که از سال ۹۲ به بعد اگر کسی یک دلار به من فروخته یا اگر از کسی یک دلار خریده‌ام رسید بدهند، قبول می‌کنم. او می‌گوید که روزانه حداقل ۵۰۰ عدد سکه طلا به ارزش یک میلیارد تومان که در هفته هفت میلیارد تومان می‌شود در بازار خرید و فروش می‌کرده است. فروش سکه‌ها نیز توسط سه نفر از کارمندانش انجام می‌شده است.

معاون دادستان تهران با بیان اینکه وحید مظلومین با محمداسماعیل قاسمی ارتباط کاری داشته است افزود: در سال ۹۶ و در اوج التهابات نوسانات بازار ارز محمد اسماعیل قاسمی به عنوان یکی از اعضای اخلالگر بازار ارز شناسایی و دستگیر شده بود و در بازجویی‌ها خرید سکه و طلا به نام وحید مظلومین را اعتراف کرده است.
منبع: مهر، ایرنا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید