افزایش سفر‌های تابستانی با وجود گرانی!

افزایش سفر‌های تابستانی با وجود گرانی!

این روز‌ها میل سفر با خودروی شخصی بیشتر شده و این افزایش تردد در جاده‌ها به هیچ عنوان مطلوب نیست، مردم باید بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی بروند تا شاهد کمتر شدن روند آمار تصادفات باشیم.

کد خبر : ۶۲۲۸۲
بازدید : ۱۰۱۵
مهسا قوی قلب | با نزدیک شدن به ماه محرم و صفر و سال تحصیلی جدید (تا حدود دو هفته دیگر)، موج سوم سفر‌های تابستانی در ماه پر سفر شهریور عملاً به پایان خواهد رسید. البته شلوغی و ترافیک چند ساعته جاده‌های منتهی به مقاصد پرتقاضا، در پایان هفته گذشته نوید تمام شدن تعطیلات تابستانی را زودتر از سال‌های گذشته می‌داد، اما کارشناسان معتقدند که تعطیلات مذهبی پیش رو (پیش از شروع سال تحصیلی مدارس)، هنوز احتمال افزایش سفر‌ها به مقاصد زیارتی و معنوی را بالا نگه داشته است. براین اساس همچنان توصیه پلیس به مردم، رعایت نکات ایمنی هنگام سفر بویژه در مناطق پرتردد و شلوغ خواهد بود.
افزایش سفر‌های تابستانی با وجود گرانی!
گزارش‌های سال گذشته نشان می‌دهد آمار تصادفات در شهریورماه به بالاترین میزان خود می‌رسد. به گفته رئیس پلیس راهور ناجا سرعت و سبقت غیرمجاز۳۵ درصد علت تصادفات منجر به فوت است. سردار تقی مهری عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی را هم ۳۸ درصد تصادفات منجر به فوت می‌داند.

رئیس پلیس راه کشور در این باره می‌گوید: شهریورماه پرترددترین و پرتصادف‌ترین ماه سال است، بویژه در نیمه دوم ماه آمار تصادفات تا اندازه قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند، البته با اقداماتی که بتدریج در سال‌های گذشته صورت گرفته، آمار تصادفات جاده‌ای روند کاهشی یافته است. حدود پنج سال قبل، تعداد تلفات در این ماه بیش از ۲۵۰۰ نفر بود که تا سال گذشته این رقم به ۱۵۰۰ نفر کاهش پیدا کرد، البته باز هم رقم قابل توجهی است و نمی‌توان براحتی از کنار آن گذشت.

سردارمحمدحسین حمیدی با اشاره به اهمیت تجهیز جاده‌ها قبل از روز‌های پایانی تابستان ادامه می‌دهد: تعدد دوربین‌های جاده‌ای عاملی در جهت کاهش تصادفات است، زیرا به نوعی دوربین‌ها کنترل‌کننده رفتار‌های رانندگان هستند، اما در حال حاضر در جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی به تعداد کافی دوربین نداریم.

وی ایمن‌سازی جاده‌ها، جداسازی مسیر‌های رفت و برگشت، ارتقای وضعیت خط کشی و اضافه کردن تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی را در کاهش آمار تصادف مؤثر دانسته و می‌افزاید: در سال گذشته به‌دلیل وجود مشکلات مالی و تأمین نشدن بودجه، موارد یاد شده با وقفه همراه شد با وجود این باید به هر ترتیب برای جلوگیری و رفع خطرات راه‌ها، مشکلات از میان برداشته شده و راه‌ها ایمن‌سازی شوند.

به‌گفته رئیس پلیس راه کشور، بخش زیادی از تصادفات مربوط به‌خستگی و خواب آلودگی رانندگان است، توقف نکردن در طول مسیر، رانندگی‌های یکنواخت و خواب ناکافی می‌تواند منجر به خروج از جاده و واژگونی خودرو شود. با صرف کوتاه‌ترین زمان ممکن با اصلاح الگوی رفتاری و تداوم رفتار‌های ایمنی و عجله نکردن، می‌توان از تصادفات رخ به رخ پیشگیری کرد، همین تصادفات در زمان‌های اوج ترافیک مسبب توقف و کندی حرکت و در نتیجه گره‌های ترافیکی شدید می‌شوند، البته تصادف‌های رخ به رخ نسبت به‌گذشته کمتر دیده می‌شود.

او در ادامه به گرانی‌های اخیر و بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما و تور‌های گردشگری اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: این روز‌ها میل سفر با خودروی شخصی بیشتر شده و این افزایش تردد در جاده‌ها به هیچ عنوان مطلوب نیست، مردم باید بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی بروند تا شاهد کمتر شدن روند آمار تصادفات باشیم.
خودرو‌های شخصی در برخی موارد ایمنی کافی هم ندارند، این قبیل خودرو‌ها در دایره تصادفات جاده‌ای سهم بیشتری از بقیه دارند، البته این امر نیاز به سیاستگذاری‌های کلان دارد. به هر ترتیب رانندگان با بررسی فنی و رعایت نکات ایمنی لازم به‌عنوان اولین و مهم‌ترین عامل می‌توانند گام بلندی در زمینه پیشگیری از تصادف و تضمین سلامت خانواده بردارند.
لزوم بررسی ترافیک جاده‌ای قبل از سفر
بهترین کاری که باید قبل از حرکت کردن انجام دهیم، مطلع شدن از ترافیک محوری است که می‌خواهیم از آن عبور کنیم. به‌گفته سردارحمیدی در حال حاضر در محور‌های هراز و چالوس در بیشتر روز‌های این ماه کندی حرکت وجود دارد و در برخی نقاط شاهد گره‌های ترافیکی هستیم، ولی در محور فیروزکوه جداسازی به‌صورت کامل انجام شده و کمتر گره ترافیکی پیش می‌آید.
در محور‌های آزادراه قزوین - رشت هم در مسیر رودبار- منجیل - رشت طول ترافیکی بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر به‌دلیل کامل نشدن پروژه آزادراه در این منطقه، وجود دارد. با اصلاح جنبه‌های زیرساختی، گره ترافیکی در این مسیر کاملاً از بین می‌رود، ولی تاکنون زمان مشخصی برای اتمام این پروژه در نظر گرفته نشده است.

او درباره ایمن‌سازی مسیر‌ها و جاده‌های کشور اظهار می‌کند: با وجود ایمن‌سازی تدریجی باز هم در تمامی محور‌های جاده‌ای کشور فاصله زیادی با استاندارد‌های لازم داریم؛ نگهداشت راه‌ها مستلزم تأمین بودجه‌ای هنگفت است، زیرا برای ارائه خدمات مناسب باید ایمن‌سازی به‌صورت روزمره و مداوم باشد.

رئیس پلیس راه کشور با تأکید بر اینکه مسافران قبل از سفر باید اطلاعات سفر را دریافت کنند، توصیه می‌کند: در زمان اوج سفر‌ها وارد محور‌های پرتراکم نشوید و در صورت لزوم قبل از سفر در زمینه حجم ترافیک اطلاعات به‌دست آورید.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید