برنده‌ها و بازنده‌های IFA ۲۰۱۸

برنده‌ها و بازنده‌های IFA ۲۰۱۸

هفته گذشته نمایشگاه IFA بالاخره به پایان رسید، اما شاید به اندازه گذشته این نمایشگاه دیگر هیجان نداشت. در ادامه قصد داریم نگاه کلی به این نمایشگاه داشته باشیم و برنده‌ها و بازنده‌های این گردهمایی بزرگ شرکت‌های تکنولوژی را از نگاه GSMArena بررسی کنیم. بی هیچ حرف دیگری، بگذارید ابتدا به سراغ برنده‌ها برویم.

کد خبر : ۶۲۳۳۴
بازدید : ۱۰۹۹
برنده‌ها و بازنده‌های IFA 2018
هفته گذشته نمایشگاه IFA بالاخره به پایان رسید، اما شاید به اندازه گذشته این نمایشگاه دیگر هیجان نداشت. در ادامه قصد داریم نگاه کلی به این نمایشگاه داشته باشیم و برنده‌ها و بازنده‌های این گردهمایی بزرگ شرکت‌های تکنولوژی را از نگاه GSMArena بررسی کنیم. بی هیچ حرف دیگری، بگذارید ابتدا به سراغ برنده‌ها برویم.
برنده‌ها
سونی
نمایشگر‌های LCD استفاده شده در گوشی‌های قبلی سونی را هم افراد زیادی دوست داشتند و هم افراد زیادی چندان علاقه‌ای به آن نداشتند. فرقی نداشت که در سال‌های گذشته این نمایشگر‌ها چقدر پیشرفت کرده بودند، چرا که باز هم سونی به نظر می‌رسید از رقبا عقب افتاده است.
برنده‌ها و بازنده‌های IFA 2018
اوایل امسال بالاخره سونی سراغ نمایشگری با نسبت ۱۸:۹ رفت، اما همچنان از رزولوشن ۱۰۸۰ P. در آن استفاده کرد. هفته پیش، اما این شرکت بالاخره قبول کرد که دنیای پرچمداران امروز، نمایشگر‌هایی با رزولوشن QHD می‌طلبد.

نه فقط این موضوع بلکه Xperia XZ۳ که هفته پیش معرفی شد، نمایشگر بزرگتری نسبت به XZ۲ دارد. البته ۰.۳ اینچ بزرگ شدن نمایشگر چندان نتوانست این نمایشگر را بزرگ جلوه دهد که بخشی از آن مربوط به لبه‌های خمیده کنار این نمایشگر می‌شود. لبه‌های خمیده جذاب و دوست داشتنی به نظر می‌رسند، اما نویسنده GSMArena همچنان نمایشگر‌های کاملا تخت را ترجیح می‌دهد.

اگرچه نمایشگر دستگاه با تکنولوژی OLED کیفیتی عالی دارد، اما سونی علاقه ندارد همچون دیگر شرکت‌ها عمل کند. این یعنی خبری از دوربین دوگانه در جلو یا پشت گوشی نیست، حافظه رم ۴ گیگابایتی این گوشی هم بیشتر ما را یاد گوشی‌های سال ۲۰۱۵ می‌اندازد و رقبا از سونی پیشی گرفته‌اند. اما خب از طرفی می‌توان گفت: طرفداران سونی هم کمتر به این موارد اهمیت می‌دهند. در نهایت هرچه باشد، اکسپریا XZ۳ یک برنده در نمایشگاه IFA به حساب می‌آید.

HiSilicon
مهم‌ترین چیزی که در این دسته بندی معرفی شد، پردازنده جدید هواوی با نام Kirin ۹۸۰ بود که اولین پردازنده با معماری ۷ نانومتری در دنیا به حساب می‌آید. درواقع ما فقط کمی با پرچمدار جدید هواوی یعنی میت ۲۰ در این نمایشگاه آشنا شدیم و آن هم مربوط به پردازنده آن می‌شود. این پردازنده از جدیدترین هسته‌های پردازشی ARM یعنی Cortex-A۷۶ استفاده می‌کند و پردازشگر گرافیکی آن نیز Mali-G۷۶ خواهد بود. به علاوه که حافظه رم در کنار این پردازنده با استاندارد سریع LPDDR۴X خواهد بود.
برنده‌ها و بازنده‌های IFA 2018

بیشترین پیشرفت این پردازنده را می‌توانیم در بخش پردازش عکس یا به اختصار ISP به حساب بیاوریم. در این بخش برای ثبت عکسی بدون نویز و عالی در نور کم، پردازشگر تصویر سعی می‌کند چند عکس را گرفته و باهم ترکیب کند تا بهترین عکس در شب ثبت شود. اوایل امسال برای اولین بار چنین متدی را هواوی P۲۰ پرو دیدیم و تصور اینکه عکاسی در شب با پردازنده جدید حتی از P۲۰ پرو هم بهتر خواهد بود، هیجان‌انگیز است.

برند آنر که زیرمجموعه هواوی به حساب می‌آید هم از برنامه‌های خود برای عرضه جهانی گوشی Honor Play گفت. آنر می‌خواهد گوشی‌های گیمینگ را فراگیر کند و برای این کار از رسپی آنر ویو ۱۰ و نوا ۳ استفاده کرده است. باید ببینیم آنر پلی آیا می‌تواند با مشخصات سخت‌افزاری مشابه، از دو گوشی مذکور موفق‌تر باشد یا خیر.

BlackBerry
بله، درست خواندید. بلک‌بری Key۲ LE که در این نمایشگاه معرفی شد نیز جزو لیست برندگان این نمایشگاه قرار گرفته است. این گوشی درواقع تنها انتخاب برای علاقه‌مندان به کیبرد فیزیکی در گوشی‌های هوشمند خواهد بود مگر اینکه بیش از ۶۰۰ یورو برای خرید نسخه قدرتمندتر Key۲ کنار گذاشته باشید که پیشنهاد می‌کنیم چنین اشتباهی نکنید!
برنده‌ها و بازنده‌های IFA 2018
در هر صورت، این گوشی بلک‌بری به ما خوره‌های تکنولوژی که چند سالی است اخبار این حوزه را دنبال می‌کنیم، حس پیری می‌دهد. نوجوانان امروزی گرچه چت کردن را به تماس ترجیح می‌دهند، اما احتمالا هیچوقت با کیبرد گوشی‌های بلک‌بری کار نکرده‌اند و نمی‌دانند چه حس خوبی می‌تواند داشته باشد. همچنین Key۲ LE در رنگ جدید قرمز عرضه می‌شود که نسبت به رنگ‌های مدل Key۲ جذاب‌تر است. فقط‌ای کاش همچنان ترک‌پد لمسی که در Key۲ وجود داشت را در Key۲ LE هم می‌دیدیم.

ZTE
شرکت ZTE نیز پس از مدتی دوری از دنیای گوشی‌های هوشمند، بالاخره یک گوشی جدید در نمایشگاه IFA معرفی کرد. گوشی Axon ۹ Pro که این شرکت معرفی کرده، با اندروید خام، نمایشگر AMOLED و باتری حجیم ۴۰۰۰ میلی‌آمپری، گوشی هیجان انگیزی به نظر می‌رسد.
البته نسبت به قیمت ۶۵۰ یورویی آن کمی مردد هستیم؛ مخصوصا که نسخه‌های قبلی Axon هم قیمت گوشی‌های وان پلاس بوده‌اند. همچنان، اما ما ZTE را هم در لیست برنده‌های IFA ۲۰۱۸ قرار می‌دهیم. Axon ۹ Pro ضد آب بوده، بلندگو‌های استریو و شارژ بی‌سیم دارد و همچنین دوربین دوم بهتری هم در پشت این گوشی حضور دارد. این‌ها مواردی است که در وان‌پلاس ۶ غایب هستند و اگر فکر می‌کنید ۸۰ یورو اضافه‌تر برای این ویژگی‌ها به صرفه‌تر است، این گوشی را هم در نظر داشته باشید.

LG
سال گذشته در نمایشگاه IFA، شرکت LG سعی کرد با معرفی LG V۳۰ خلا یک فبلت پرچمدار را در لیست گوشی‌های خود پر کند. امسال، اما خبر‌هایی از نسل جدید این گوشی با نام V۴۰ ThinQ شنیده می‌شود که قرار است جایگزین V۳۰ شود، اما این گوشی که احتمالا پنج دوربین خواهد داشت، در نمایشگاه IFA معرفی نشد. به جای آن LG چند گوشی تقریبا میان‌رده معرفی کرد. اگر فکر می‌کنید V۳۰ و V۳۰+ و V۳۰S و حتی V۳۵S کافی نبودند، حالا دو نسخه جدید از G۷ نیز با نام‌های G۷ One و G۷ Fit معرفی شدند.

منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم، از بین دو گوشی جدید ال‌جی، G۷ One انتخاب بهتری به نظر می‌رسد. در سری گوشی‌هایی که تحت لایسنس Android One معرفی می‌شوند، شما نمی‌توانید به سادگی گوشی قدرتمندی مثل G۷ One که نمایشگری QHD با روشنایی حداکثری هزار نیت، پیدا کنید. ما دیگر به پردازنده‌ها این رو‌زها اهمیت نمی‌دهیم و پردازنده اسنپ‌دراگن ۸۳۵ در این گوشی قرار نیست این گوشی را نسبت به G۷ با پردازنده اسنپ‌دراگن ۸۴۵ ضعیف جلوه دهد.
اما خب ال‌جی در زمینه دوربین در این گوشی قید خیلی ویژگی‌ها را زده است. دیگر دوربین دوم با لنز عریض وجود ندارد، لرزشگر اپتیکال تصویر حضور نداشته و حتی حالتی برای فیلم‌برداری آهسته در این گوشی در نظر گرفته نشده است. شاید دوربین تنها بخشی از این گوشی باشد که می‌توان به آن لقب میان رده داد؛ و بعد می‌رسیم به LG G۷ Fit. بیش از هر چیزی مشتاقیم قیمت این گوشی را بدانیم.
این گوشی با پردازنده اسنپ‌دراگن ۸۲۱ که برای دو سال پیش است عرضه می‌شود که بهتر بود به جای آن از پردازنده جدید‌تر اسنپ‌دراگن ۷۱۰ یا ۶۷۰ استفاده شود. در مجموع این گوشی اگر قیمت بسیار کمتر و رقابتی‌تری نسبت به دو G۷ دیگر داشته باشد، ارزش خرید خواهد داشت.

HTC
این گوشی البته در نمایشگاه IFA حضور نداشت، اما چون در مدت زمان این نمایشگاه معرفی شد، ترجیح دادیم این گوشی را هم عضو افتخاری لیست برندگان IFA قرار دهیم. U۱۲ Life جدیدترین میان‌رده اچ‌تی‌سی بوده که با طراحی مشابه پیکسل‌های گوگل، گزینه مقرون به صرفه‌ای برای آن دسته از کاربران است که نمی‌خواهند پول زیادی برای U۱۲+ بپردازند. باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپری شاید بهترین ویژگی این گوشی باشد، اما متاسفانه فناوری شارژ سریع در این گوشی وجود نخواهد داشت.
برنده‌ها و بازنده‌های IFA 2018
بازنده‌ها

IFA
درست خواندید، خود IFA در این لیست قرار دارد. نمایشگاه IFA ۲۰۱۸ کسل‌کننده بود. سامسونگ گوشی گلکسی نوت ۹ را پیش از این نمایشگاه معرفی کرد و هواوی نیز پرچمدار جدید خود یعنی میت ۲۰ را پس از این نمایشگاه معرفی می‌کند. همچنین LG V۴۰ هم در این نمایشگاه حاضر نبود. جدا از این سه گوشی، گوشی‌های فوق العاده دیگری هم بودند که می‌توانستند در این نمایشگاه معرفی شوند مثل پوکوفون، اوپو فایند اکس، Vivo NEX S. و چند گوشی دیگر.
برنده‌ها و بازنده‌های IFA 2018

درواقع اینطور حس می‌شود که هیجان‌انگیز‌ترین گوشی‌های نیمه دوم سال ۲۰۱۸، دیگر متعلق به نمایشگاه IFA نیستند. البته قبول داریم که در بخش برنده‌ها چند گوشی واقعا خوب مثل Xperia XZ۳ وجود داشت، اما اگر سامسونگ یا هواوی هم در این نمایشگاه گوشی معرفی می‌کردند، به هیجان این نمایشگاه افزوده می‌شود.

Motorola
بازنده دوم و آخر را می‌خواهیم شرکت موتورولا بنامیم. واقعیت این است که این شرکت هیچ چیز هیجان انگیزی را به ایفا نیاورده بود. اگرچه دو گوشی با اندروید وان معرفی شدند و گوشی‌های میان رده و خوبی به نظر می‌رسند یکی از آن‌ها در بازار جهانی با نام P۳۰ Power و رابط کاربری لنوو یعنی ZUI عرضه می‌شود.
برنده‌ها و بازنده‌های IFA 2018
قبول داریم که شاید عادلانه نباشد بخواهیم به موتورولا بیش از اندازه خرده بگیریم، اما واقعیت اینجاست که موتورولای دوست داشتنی در زمان معرفی اولین نسل‌های Moto X. دیگر مرده و نه شرکت عظیم گوگل و نه لنوو، نتوانستند آن روز‌های عالی را بار دیگر با برند موتورولا تداعی کنند. گوشی‌های جدید این شرکت حتی اصالت در طراحی را هم از دست داده‌اند و تنها لوگوی موتورولا است که آشنا به نظر می‌رسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید