اشتباه جبران ناپذیر پزشک ارشد بیمارستان

اشتباه جبران ناپذیر پزشک ارشد بیمارستان

قاضی پرونده پس از بررسی مدارک و شنیدن اظهارات شاکی و متهم پرونده، پزشک ناظر کشیک بیمارستان اول را به‌دلیل بی‌توجهی به عملکرد رزیدنت‌ها به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی جایگزین حبس از جنبه عمومی جرم و پرداخت ۲ درصد دیه کامل انسان محکوم کرد.

کد خبر : ۶۲۳۹۰
بازدید : ۹۲۵
زهره صفاری | تشخیص اشتباه رزیدنت بخش اورژانس یک بیمارستان در تهران، به قیمت جان مرد میانسال تمام شد. نوروز ۹۵ بود و دید و بازدید‌های عید. تازه میهمانان رفته بودند و همسر «رضا» مشغول جمع و جور کردن خانه بود که ناگهان شوهرش با دردی ناگهانی در قفسه سینه، کتف و دست چپ روی کاناپه افتاد. خانواده با دیدن این صحنه شوکه شدند. سابقه نداشت «رضا» تا این حد از درد بنالد.
اشتباه جبران ناپذیر پزشک ارشد بیمارستان
چون علایم درد در سمت چپ بدن او بود، خانواده‌اش تصور کردند مشکل قلبی است و او را سریع به بیمارستان رساندند. اما رزیدنت بخش اورژانس پس از معاینه و انجام آزمایش‌ها و نوار قلب تشخیص سرماخوردگی جزئی و ضعف داد و بیمار را ترخیص کرد. رزیدنت کشیک چند قرص مسکن و آرامبخش برای او نوشت و «رضا» پس از مصرف دارو‌ها تا صبح خوابید، اما روز بعد درد وحشتناک‌تر شد.
شرایط آنقدر وخیم شد که این بار دیگر همسر او مجبور شد از اورژانس کمک بخواهد. دقایقی طول کشید تا امدادگران بالای سر «رضا» رسیدند. اما از آنجا که دستگاه اکسیژن همراه‌شان نبود تا انتقال بیمار به بیمارستان وضعیت مرد میانسال بحرانی‌تر شد و به بخش «آی سی یو» انتقال یافت.
پزشکان این بیمارستان برای نجات جان او تلاش زیادی کردند، اما «رضا»‌ی ۴۴ ساله ناباورانه بامداد روز بعد را ندید و ساعت ۱۲ شب نهمین روز فروردین روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شد.
همسر «رضا» در این باره گفت: «شوهرم درد ناگهانی در دست چپ و کتف و قفسه سینه داشت. به همین دلیل او را به بیمارستان رساندیم، اما آنجا وقتی وضعیتش را بررسی کردند و نوار قلب گرفتند تشخیص سرماخوردگی دادند و مرخصش کردند. حالش خوب نبود، اما او را به خانه بردیم که چند ساعت بعد وضعیتش وخیم شد.
وقتی اورژانس آمد آن‌ها هم تجهیزات نداشتند و «رضا» وضعیتش بدتر شد. شوهرم تا پیش از این اتفاق هیچ مشکلی نداشت و اگر درست به او رسیدگی می‌کردند زنده می‌ماند. حالا باید پاسخگو باشند.»

اعلام شکایت از پزشک کشیک و کادر اورژانس
با مرگ «رضا»، خانواده او که معتقد بودند قصور کادر بیمارستان و اورژانس در تشخیص ندادن صحیح علت بیماری باعث مرگ او شده است با مراجعه به دادسرای ناحیه ۱۹ تهران (جرایم پزشکی و دارویی) علیه بیمارستان و مرکز اورژانس شکایت کردند. به این ترتیب پرونده به جریان افتاد و با دستور بازپرس ادامه تحقیقات به اعلام نظر پزشکی قانونی منوط شد. نخستین جلسه کمیسیون پزشکی قانونی ۸ ماه بعد از مرگ با حضور سه پزشک تشکیل شد.
اعضا پس از شنیدن اظهارات همسر «رضا» و بررسی مدارک، اظهار نظر دقیق برای مرگ را به‌دلیل انجام نشدن کالبدشکافی امکانپذیر ندانست و از آنجا که بیمارستان باید قبل از صدور جواز دفن جسد را برای کالبد شکافی به پزشکی قانونی می‌فرستاد این کاررا تخلف انتظامی دانست.
اما با توجه به اینکه فشار خون ثبت شده بیمار در زمان مراجعه به بیمارستان اول پایین بوده و کادر اورژانس بدون توجه به این موضوع اقدام به ترخیص بیمار کرده است پزشک ارشد کشیک ناظر رزیدنت‌ها به‌دلیل بی‌توجهی به عملکرد کادر به میزان ۲ درصد مقصر شناخته شد.
اما اعضای جلسه تخلفی را متوجه سازمان اورژانس ندانستند. با این نظریه پرونده پس از صدور کیفرخواست با عنوان قتل شبه عمدی ناشی از قصور پزشکی برای محاکمه به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه کیفری ۲ (مجتمع شهید قدوسی) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد.
قاضی پرونده پس از بررسی مدارک و شنیدن اظهارات شاکی و متهم پرونده، پزشک ناظر کشیک بیمارستان اول را به‌دلیل بی‌توجهی به عملکرد رزیدنت‌ها به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی جایگزین حبس از جنبه عمومی جرم و پرداخت ۲ درصد دیه کامل انسان محکوم کرد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید