منتظر انقلاب فناوری در آینده نزدیک باشید

منتظر انقلاب فناوری در آینده نزدیک باشید

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد به زودی تغییرات جدی در فضای مجازی رخ خواهد داد و عواملی مانند «رایانش ابری»، «بیگ دیتا»، «اینترنت اشیا» و «نسل پنجم ارتباطات همراه» ریشه این تغییرات خواهند بود. این تغییرات که به سمت هوشمندسازی در حرکت است، محیطی کاملا هوشمند برای انسان به ارمغان می‌آورد.

کد خبر : ۶۲۴۰۴
بازدید : ۱۲۱۵
منتظر انقلاب فناوری در آینده نزدیک باشید
پیش بینی‌ها نشان می‌دهد به زودی تغییرات جدی در فضای مجازی رخ خواهد داد و عواملی مانند «رایانش ابری»، «بیگ دیتا»، «اینترنت اشیا» و «نسل پنجم ارتباطات همراه» ریشه این تغییرات خواهند بود. این تغییرات که به سمت هوشمندسازی در حرکت است، محیطی کاملا هوشمند برای انسان به ارمغان می‌آورد.
محیطی که در آن کلیه تجهیزات و اشیای مرتبط با انسان از ابزار‌های زندگی گرفته تا وسایل شخصی وی دچار تغییر جدی می‌شود. به همین دلیل همگام با کشور‌های دیگر، در کشور ما نیز تلاش برای بهره‌گیری از این فناوری‌ها آغاز شده و در گام نخست تبیین اسناد راهبردی توسعه این فناوری‌ها و نیز نحوه مواجهه و رویارویی با این موج تغییر، در دستور کار قرار گرفته است.
از این رو شورای عالی فضای مجازی، تصمیم به تهیه و تدوین سند توسعه سیستم‌های هوشمند و اینترنت اشیا البته با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی گرفت و تصویب «نظام جامع تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های تعیین شده برای سال ۹۷ اعلام کرد.

جهش تولید اطلاعات با رایانش ابری
تکنولوژی رایانش ابری الگوی محاسباتی است که با سرور‌های از راه دور که با یکدیگر شبکه هستند، اقدام به ذخیره‌سازی متمرکز اطلاعات و داده‌ها و دسترسی آنلاین به سرویس‌ها و منابع کامپیوتری می‌کند. با این تعریف می‌توان گفت که رایانش ابری (کلاد) دستیابی به منابع محاسباتی از طریق اینترنت است و ما در عمل به جای اینکه اطلاعات‌مان را روی هارد دیسک خود نگه داریم یا برنامه‌های کاربردی مورد نیازمان را به‌طور مستمر به روزرسانی کنیم، از سرویس رایانش ابری روی اینترنت برای برآوردن این نیاز‌ها استفاده خواهیم کرد.
با این وجود، زمانی که ما تصاویر را به جای کامپیوتر شخصی خود، به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنیم یا از سرویس‌های ایمیل یا سایت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم، در واقع از رایانش ابری بهره برده‌ایم؛ با ظهور این تکنولوژی، هزینه محاسبات، میزبانی برنامه‌های کاربردی، ذخیره‌سازی محتوا و تحویل سرویس‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
منتظر انقلاب فناوری در آینده نزدیک باشید
اتصال انسان و اشیا با اینترنت اشیا
فناوری اینترنت اشیا مهم‌ترین انقلاب عرصه فناوری‌های نوین است که اتصال در هر زمان و هر مکان و با هر چیزی و هر شخصی را برای ما فراهم می‌کند. هدف اینترنت اشیا به‌عنوان چهارمین انقلاب صنعتی، توانمندسازی اشیا برای اتصال در هر موقعیتی است تا بتوان از هر مسیر، شبکه یا سرویسی به‌صورت ایده آل استفاده کرد؛ این فناوری جدید جهانی که به شکل واقعی، دیجیتال و مجازی است، شکل‌گیری محیط‌های هوشمند و همگرا را فراهم می‌کند.
به بیان دیگر با اینترنت اشیا ما در آستانه یک تحول تکنولوژیکی قرار داریم که روش زندگی افراد را تغییر خواهد داد. این تحول جدید، شبیه به هیچ یک از تغییر و تحولاتی که بشر تا به حال تجربه کرده نخواهد بود و با شکل‌گیری این انقلاب، مرز‌های میان حوزه‌های فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی محو خواهد شد.
پردازش حجم عظیمی از اطلاعات با بیگ‌دیتا
ردپای دیجیتالی کاربران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داده‌های قابل توجهی را در این فضا ایجاد کرده و به سرعت نیز بر حجم این اطلاعات افزوده می‌شود. به این داده‌های عظیم که اندازه آن‌ها فراتر از حدی است که بتوان با نرم‌افزار‌های معمول، آن‌ها را در یک‌زمان معقول و دقیق، پردازش کرد، «بیگ دیتا» گفته می‌شود؛ به بیان دیگر دارایی‌های اطلاعاتی با حجم بالا، شتاب بالا و تنوع بالا که نیازمند اشکال جدید پردازشی است، بیگ دیتا نام گرفته است.

جمع‌آوری و پردازش این حجم عظیم از اطلاعات امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش متد‌های داده‌کاوی امکان‌پذیر شده است؛ به زبان ساده‌تر، «بیگ دیتا»، داده‌های انبوه حاصل از فعالیت کاربران را در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به وسیله روبات‌های هوشمند جمع‌آوری می‌کند.
در مرحله بعد، داده‌های خام جمع‌آوری شده به وسیله الگوریتم‌های هوش مصنوعی، پردازش شده و به اطلاعات معناداری تبدیل و آماده آنالیز و تحلیل می‌شود. براین اساس کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به زودی انسان با استفاده از دانش مبتنی بر حجم عظیمی از داده‌ها، به خِردی می‌رسد که می‌تواند موجب تصمیم‌سازی‌های استراتژیک و هوشمندانه شود.

انتقال سریع اطلاعات با ۵ G.
با گسترش شبکه‌های تلفن همراه و قابلیت جابه‌جایی اطلاعات روی موبایل، نسل‌های شبکه ارتباطات سیار یکی پس از دیگری برای انتقال سریع‌تر اطلاعات آماده می‌شوند و این بار نسل پنجم ارتباطات سیار پتانسیل آن را دارد که ۴۰ برابر سریع‌تر از نسل چهارم، اطلاعات را منتقل کند.
منتظر انقلاب فناوری در آینده نزدیک باشید
از آنجایی که با وجود برنامه‌های کاربردی آینده، نسل چهارم همراه (۴ G) مناسب نیست، پیش بینی می‌شود که نسخه پنجم شبکه تلفن سیار تا سال ۲۰۲۰ عرضه شود؛ به این ترتیب قرار است فناوری نسل پنجم شبکه‌های همراه با قابلیت اتصال بی قید و شرط به اینترنت، زندگی دیجیتالی ما را به کلی متحول کند.
افزایش نرخ انتقال داده و سرعت و نیز کاهش تاخیر در ارسال اطلاعات مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه نسل پنجم موبایل است که به کارآمدی اپلیکیشن‌های مرتبط با اینترنت اشیا می‌تواند کمک کند. به‌عنوان مثال در هدایت ماشین‌های خودکار و شبکه هوشمند حمل و نقل، این فناوری به شدت مورد نیاز است.

برای «اینترنت آینده» آماده می‌شویم
عباس آسوشه، درخصوص نحوه مواجهه با اینترنت آینده و ابزار‌های مرتبط با این فناوری در آینده نزدیک توضیح می‌دهد.
وی با اشاره به تغییرات جدی در فضای مجازی که در حال شکل‌گیری است و نحوه مواجهه با عواملی مانند رایانش ابری، داده‌های عظیم، اینترنت اشیا و نسل پنجم موبایل به‌عنوان ریشه این تغییرات می‌گوید: در آینده نزدیک فضای ارتباطی انسان‌ها از مدلی که امروز با آن مواجه هستیم فراتر خواهد رفت.»
معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در فضای اینترنت آینده، نرخ تولید اطلاعات و تنوع آن با سیر قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، تاکید می‌کند: در فضای اینترنت آینده، نرخ تولید اطلاعات و تنوع آن با سیر قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. در مواجهه با این فضا اگر برای خودمان قوانین خاص مانند قانون مالکیت معنوی، حریم خصوصی و احرازهویت را آماده و ویرایش نکنیم، با سیلی مواجه می‌شویم که مجبور خواهیم بود برای آن سد بگذاریم.»

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه باید برای فضای آینده کلیدواژه «مواجهه فعال و هوشمندانه» را به‌جای «مقابله» به کار بگیریم، ادامه می‌دهد: نوع تعامل در فضای مجازی در حال تغییر است. این تغییرات در مباحث مختلف اقتصادی - اجتماعی ما تاثیر می‌گذارد و فرهنگ و نوع باورمان را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
به گفته آسوشه، دیگر معنی ندارد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای همه فضای مجازی مقررات تعیین کند، بلکه وزارت بهداشت نیز برای فضای بهداشتی، وزارت ارشاد برای محتوا، وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش برای کار‌های آموزشی و... باید دست‌به‌کار شوند. به عبارت دیگر باید یک بسیج عمومی شکل گیرد تا همه ورود پیدا کنند و مساله حل شود.
منتظر انقلاب فناوری در آینده نزدیک باشید
معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در این فضا البته مهم‌ترین عامل و بازیگر خود مردم هستند، تاکید می‌کند موضوع شناسایی آی‌پی آدرس، هویت سیم‌کارت‌ها و گوشی‌های موبایل در طرح رجیستری، از جمله اقداماتی است که در راستای طرح احراز هویت فضای مجازی درحال انجام است. آسوشه از آماده‌سازی «نظام جامع تنظیم مقررات در فضای مجازی» از سوی مرکز ملی فضای مجازی خبر داد که در نوبت انتظار طرح در شورای عالی فضای مجازی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید