ماجرای جنجال نقاشی‌های "تهمینه میلانی"

ماجرای جنجال نقاشی‌های "تهمینه میلانی"

«حقیقتا نمی‌دانستم که این تصویر که احتمالا روی یک‌کارت پستال برایم ارسال و یا در فیس بوک دیده ام و در ناخوداگاهم نقش بسته است. ایشان را تا دیشب نمی‌شناختم و حتما از ایشان هم عذرخواهی خواهم کرد»

کد خبر : ۶۲۴۳۹
بازدید : ۵۹۶۴
ماجرای جنجال نقاشی‌های
نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی کارگردان مشهور سینما پس از اعتراض‌های گسترده برخی هنرمندان و هنردوستان و اثبات کپی بودن چند مورد از آثارش در این نمایشگاه امروز یکشنبه تعطیل شد.
تهمینه میلانی روز یکشنبه در پستی اینستاگرامی نوشت: "من یک گالری نقاشی گذاشتم و جامعه جوان هنر‌های تجسمی در اعتراض به اینکه چرا گالری‌ها به جای نمایش آثار انها، نقاشی‌های مرا به نمایش گذاشته اند، آشوب کردند. " او با اشاره به اتفاقات روز افتتاحیه نوشت: "روز افتتاحیه هم پای پلیس به میان آمد! متاسفانه امروز کار به تهدید اتش زدن آثار هنری خود در مقابل گالری ایوان کردند. متاسفم که اعلام کنم تا اطلاع ثانوی گالری تعطیل است. عذر خواهی ویژه دارم از دوستانی که از شهرستان برای دیدن نمایشگاه به تهران آمده اند. "
تهمینه میلانی هنرمندی است که بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان سینما شناخته می‌شود، اما او علاقه زیادی به تجربه کردن در شاخه‌های دیگر هنر دارد. او در حوزه‌های دیگری همچون طراحی صحنه و لباس، تهیه کنندگی سینما و همچنین معماری و نقاشی نیز ورود پیدا کرده است.
تسویه حساب، آتش بس، سوپراستار، شب‌های تهران، زن زیادی، مَلی راه‌های نرفته اش و... از جمله آثاسینمایی به کارگردانی تهمینه میلانی است.
حاشیه‌های افتتاحیه نمایشگاه نقاشی میلانی
حاشیه‌های نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی با عنوان "فیلم‌هایی که نساختم" از ۱۶ شهریور ماه یعنی روز افتتاحیه در گالری ایوان آغاز شد. ارائه کار‌های بسیار ضعیف با قیمت‌های نجومی و در ادامه اثبات کپی بودن برخی از آثار میلانی به حاشیه‌ها دامن زد. حاشیه‌ها آن جا آغاز شد که در روز افتتاحیه چند هنرمند جوان مقابل در ورودی گالری ایوان ایستاده بودند و تعدادی از کار‌های هنری استادان شاخص تجسمی (از جمله محسن وزیری مقدم و بهمن محصص) را در دست داشتند و از مردم سوال می‌کردند آیا هنرمندان خالق این آثار را می‌شناسند یا خیر.
ماجرای جنجال نقاشی‌های
قصد تجمع کنندگان از این حرکت اعتراضی، نمایش هنر واقعی به مردم بود و معتقد بودند که مردم باید به تماشای هنر واقعی بروند. معترضان معتقد بودند که برخی هنرمندان حوزه‌های دیگر با استفاده از شهرت و رانت خود وارد حوزه تجسمی شده اند و به این حوزه از هنر لطمه وارد کرده اند. این اعتراض‌ها در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه بود، اما در متن آن جمعیت انبوهی برای گرفتن عکس یادگاری و سلفی با تهمینه میلانی و دیگر هنرمندان مشهور کشور در این افتتاحیه نمایشگاه حضور پیدا کردند.
شهرزاد دریازاده مشاور هنری گالری ایوان هم در واکنش به انتقادات به خبرگزاری موج گفت: "دلیل این حجم از انتقادات را متوجه نمی‌شوم و شاید در ادامه فرهنگ رایج در کشور ما که با زنان موفق برخورد می‌شود باشد. " او افزود: «اصولا استفاده از کلمه رانت برای یک گالری خصوصی که با هزینه غیر دولتی اداره می‌شود بی مورد است و در حالی که یک گالری دار می‌تواند در حیطه فعالیت خود حتی هر هفته برای فرزندش یک نمایشگاه برگزار کند، چرا باید پاسخگوی برگزاری نمایشگاه آثار تهمینه میلانی که خود دارای رزومه و نامی شناخته شده در عرصه هنر است باشد؟»
دریا زاده در پاسخ به انتقادات درباره ورود یک کارگردان به حوزه تجسمی گفت: «آیا اگر مرحوم کیارستمی در حیطه‌های مختلف سینما، عکاسی و دیگر هنر‌ها فعالیت می‌کرد اشکالی داشت که الان برای این هنرمند مشکل ساز بشود.»
اثبات کپی برداری
اما این تنها حاشیه نمایشگاه تهمینه میلانی نبود، بعد از دو روز مشخص شد برخی آثار این نمایشگاه کپی برداری است. تعدادی از هنرمندان نقاشی‌های تهمینه میلانی را ضعیف و کپی شده از آثار «jenny meilihove» که در حوزه طراحی کتاب کودک و کارت پستال فعال است و برخی آثار «آمادئو مودیلیانی» نقاش مشهور ایتالیایی برشمردند.
حالا پس از دو روز از افتتاح نمایشگاه، کپی برداری تهمینه میلانی تائید شده است. این کارگردان سینما در پستی اینستاگرامی در این باره توضیح داد. میلانی درباره شباهت یکی از آثارش با اثر یک طراح کارت پستال نوشت: "از این بابت قلبا متاسفم این تابلو را از نمایشگاه خارج و صدمه‌ی وارد شده را جبران می‌کنم. حقیقتا نمی‌دانستم که این تصویر که احتمالا روی یک‌کارت پستال برایم ارسال و یا در فیس بوک دیده ام و در ناخوداگاهم نقش بسته است. ایشان را تا دیشب نمی‌شناختم و حتما از ایشان هم عذرخواهی خواهم کرد. "
با وجود اینکه میلانی اینگونه به کپی بودن برخی آثارش واکنش نشان داد، اما در شبکه‌های اجتماعی در این باره جنجالی به پا شد. بسیاری از هنرمندان جوان و فعالان فضای مجازی به شدت به او تاختند. اثبات شده است که حداقل یک اثر میلانی کپی بوده است. درباره بقیه آثارش هم شک و شبه‌های فراوانی مطرح شد. جالب اینکه «جنی میلیهوف» نقاش روسی ساکن سرزمین‌های اشغالی که یکی از آثار تهمینه میلانی کپی برداری از یک اثر کارت پستالی از او بود، در استوری اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: "یک فرد مشهور تصویر مرا کپی کرده و فروخته است؛ و در استوری‌های بعدی از کنسل‌شدن نمایشگاه خبر داده و از بانیان تعطیلی آن قدردانی کرده است. "
منتقدان تهمینه میلانی همچنین قیمت گزاف آثار به نمایش درآمده از سوی میلانی را نیز زیر سوال بردند. آن‌ها به قیمت‌گذاری بالای این نمایشگاه اشاره و ابراز کردند که ۲۵ میلیون و ۲۰ میلیون تومان مناسب چنین آثاری نیست. برخی آثار تهمینه میلانی را با نقاشی‌های کودکان مقایسه کرده اند.
میلانی در واکنش به انتقادات از قیمت بالای آثارش گفت: "در ضمن دوستانی که گالری ایوان را متهم به کسب درآمد می‌کنند، عرض می‌کنم که کلیه‌ی عواید این نمایشگاه صرف خیریه می‌شود. "
چند سوال مهم
اتفاق رخ داده درباره آثار تهمینه میلانی باعث شده است که بسیاری از هنر دوستان در فضای مجازی به مسئله بپردازند که چرا حوزه‌های مختلف هنری از جمله هنر‌های تجسمی، شعر و حتی موسیقی در سال‌های اخیر با شدت و ضعف‌های مختلفی تبدیل به حیات خلوت هنرمندان سینما و تلویزیون شده است. سوال‌های مهمی در این باره مطرح است، چرا نمایشگاه‌های بازیگرانی همچون رضا کیانیان، نیکی کریمی، صابر ابر، حمید جبلی و ... بیش از نمایشگاه‌های هنرمندان تخصصی حوزه تجسمی مورد توجه قرار می‌گیرد؟ از طرف دیگر چرا برای کنسرت‌های بازیگرانی همچون مهران مدیری صف‌های طولانی شکل می‌گیرد، اما برای کنسرت هنرمندان برجسته موسیقی این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ یا چرا آثار نازل صابر ابر و حدیث فولادوند و ... در حوزه شعر بیشتر از آثار جدی شاعران معاصر خریدار دارد؟ سوال‌هایی که به نظر می‌رسد جامعه شناسان و کارشناسان افکار عمومی و ارتباطات باید به آن‌ها پاسخ دهند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید