مو‌های شما در مورد سلامتی شما می‌گوید!

مو‌های شما در مورد سلامتی شما می‌گوید!

مو‌های سر به غیر از اینکه یکی از عوامل زیبایی به شمار می‌روند، حرف‌های زیادی برای گفتن در مورد سلامت بدن دارند. در واقع سلامت مو ارتباط مستقیمی با سلامت بدن شما دارند و شاید اگر بیشتر به آن‌ها توجه کنید، بتوانید مشکلاتشان را برای همیشه رفع کنید

کد خبر : ۶۲۴۷۷
بازدید : ۲۶۲۴
کمتر فردی پیدا می‌شود که ادعا کند مو برایش اهمیتی ندارد و حاضر است بدون توجه به سلامت مو زندگی خود را سپری کند. در بسیاری از مواقع با وجود همه تلاش‌ها برای داشتن مو‌های سالم‌تر و بهتر، موفق نمی‌شویم و باز هم با مو‌های ناسالم روبرو هستیم.
مو‌های شما در مورد سلامتی شما می‌گوید!
مو‌های سر به غیر از اینکه یکی از عوامل زیبایی به شمار می‌روند، حرف‌های زیادی برای گفتن در مورد سلامت بدن دارند. در واقع سلامت مو ارتباط مستقیمی با سلامت بدن شما دارند و شاید اگر بیشتر به آن‌ها توجه کنید، بتوانید مشکلاتشان را برای همیشه رفع کنید.
مو‌های خشک
مو‌های خشک و شکننده گاهی سعی دارند بگویند که وقت آن رسیده شامپوی سرتان را تعویض کنید یا استفاده از سشوار، اتو مو، بابیلیس یا هر وسیله گرم و حالت‌دهنده دیگر را کنار بگذارید. اگر به بیماری آسم، آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و یا بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستید، دارو‌هایی که مصرف می‌کنید، حاوی گلوکوکورتیکوئید هستند و می‌توان آن را مقصر اصلی دانست.
این دارو‌های ضدالتهابی برای درمان وضعیت‌های بیماری استفاده می‌شوند و مانند هورمون کورتیزول عمل می‌کنند. زمانی که کورتیزول در بدن به میزان زیادی وجود داشته باشد، موجب به وجود آمدن اختلالی به نام سندرم کوشینگ می‌شود.
این سندرم موجب افزایش وزن، درد استخوان و ضعف ماهیچه‌ها می‌گردد. علائم این بیماری زیاد است، ولی مو‌های خشک و شکننده و در کل کاهش سلامت مو هم از یکی از نشانه‌های ممکن در بروز این بیماری است.
مو‌های کم پشت
تبلیغات جادویی درمان کم پشتی مو‌ها را فراموش کنید. اگر موهایتان در حال کم پشت شدن است، قبل از هر کاری به پزشک مراجعه کنید.
کم پشت شدن و نازک شدن مو‌های سر یکی از علائم کم‌کاری تیروئید است. زنان نسبت به مردان بیشتر به کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوند و افراد بالای ۶۰ سال هم در خطر ابتلای بیشتری قرار دارند. افزایش وزن، خستگی و احساس سرما از دیگر علائیم کم‌کاری تیروئید هستند. پس اگر در کنار کم پشت شدن موهایتان هر یک از این علائم را مشاهده کردید، باید به متخصص غدد هم مراجعه کنید.
مو‌های شما در مورد سلامتی شما می‌گوید!
ریزش مو
ریزش مو یک امر طبیعی است و حتی ریختن حدود ۵۰-۱۰۰ تار مو در طول روز هم آن را به یک اتفاق غیرعادی تبدیل نمی‌کند. ولی اگر ریزش مو‌های شما بیش از این مقدار باشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا میزان آهن موجود در خونتان را بررسی کند.
آهن یکی از عناصر مهم برای حمل اکسیژن خون است و این درست چیزی است که مو برای رشد نیاز دارد. اگر آهن به میزان کافی درون بدن شما وجود نداشته باشد، ممکن است رشد مو متوقف شود و ریزش پیدا کند. بهترین منبع آهن گوشت است، گوشت گوساله بیشترین سطح آهن را داراست، ولی مرغ، ماهی و صدف خوراکی هم منابع مفیدی هستند.
افراد گیاهخوار می‌توانند نیاز روزانه خود به آهن را از طریق مصرف لوبیا و اسفناج تأمین کنند. حتماً قبل از مصرف قرص‌های مکمل آهن با پزشک خ. د. مشورت کنید.
شوره سر
اگر جلوی آینه، پوسته‌های سفید کوچکی را روی شانه‌های خود می‌بینید، به درماتیت شوره‌ای دچار شده‌اید، این بیماری دلیل اصلی شوره سر است. محققان به طور دقیق در مورد علت ایجاد شوره سر مطمئن نیستند، ولی معتقدند که ترکیبی از مشکلات هورمون‌ها، سیستم ایمنی، سیستم عصبی و تغذیه می‌تواند باعث ایجاد شوره سر شود. برای اینکه از شر شوره سر خلاص شوید، مو‌های خود را هفته‌ای دو بار با شامپوی ضد شوره شستشو دهید.
خارش سر
بیماری پسوریازیس سر را نمی‌توانید ببینید، ولی می‌توانید آن را کاملاً حس کنید. اگر اغلب کف سر خود را می‌خارانید و مدت زمانی که تسکین پیدا کرده، بسیار کوتاه است، باید بدانید که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید. این بیماری معمولاً به شکل فلس‌های نقره‌ای رنگ دیده می‌شود. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس، در کف سر به آن دچار هستند.
مو‌های شما در مورد سلامتی شما می‌گوید!
استفاده از شامپو‌های حاوی منتول، کرم‌های استروئیدی و برخی از آنتی هیستامین‌های خوراکی باعث تسکین پوست سر و از بین بردن خارش می‌شود.

بعد از آنکه با بررسی‌های از سلامت جسم خود مطمئن شدید، برای اینکه سلامت بیشتر مو‌ها این نکات را رعایت کنید:

مو‌های چرب را سه بار در هفته و مو‌های معمولی تا خشک را کمتر با شامپو بشویید.
از شامپو برای شستن کف سر استفاده کنید، ولی نرم‌کننده را تنها به ساقه و نوک مو‌ها بمالید.
درون استخر از کلاه حمام یا کلاه شنا استفاده کنید تا مو‌ها از آسیب کلر در امان بماند.
تا حد ممکن از سشوار و دستگاه‌های فر کننده و حالت‌دهنده مو دوری کنید.
زمانی که موهایتان خیس است، آن را شانه نکنید.
موهایتان را رها کنید و در صورتی که می‌خواهید آن‌ها را ببندید از مدل‌های شل استفاده کنید. مدل موی دم اسبی، شینیون و بافت‌های آفریقایی را ممنوع کنید.
در فصل سرد و زمستان، سعی کنی فاصله زمانی بین رنگ کردن موهایتان را بیشتر کنید.
شانه کردن مو را سخت نگیرید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید