بازگشت فیلم‌های قدیمی به سیما

بازگشت فیلم‌های قدیمی به سیما

طبیعتا پخش چندین باره «مختارنامه» در قالب فیلم سینمایی و سریال در کنداکتور قرار دارد و به رغم انتقاد‌های عمومی از بازپخش این اثر و شوخی‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی با تکرار مداوم آن، امسال هم از آغاز ماه محرم پخش این سریال به شکل‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته و بار‌ها نیز روی آنتن رفته است.

کد خبر : ۶۲۵۹۲
بازدید : ۳۰۳۴
تلویزیون از فردا کنداکتور آثار نمایشی خود را به ماه محرم اختصاص می‌دهد. پخش سریال‌ها و سینمایی‌هایی که تناسب موضوعی با واقعه محرم دارند به‌طور ویژه تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و بینندگان این رسانه می‌توانند بسیاری از آثار نمایشی این حوزه را در این سه روز مرور کنند.
بازگشت فیلم‌های قدیمی به سیما
طبیعتا پخش چندین باره «مختارنامه» در قالب فیلم سینمایی و سریال در کنداکتور قرار دارد و به رغم انتقاد‌های عمومی از بازپخش این اثر و شوخی‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی با تکرار مداوم آن، امسال هم از آغاز ماه محرم پخش این سریال به شکل‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته و بار‌ها نیز روی آنتن رفته است.
البته پیش از آغاز محرم نیز گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها منتشر شد که از تولید نکردن سریال‌های تازه و با کیفیت برای ایام محرم انتقاد می‌کردند.
به هر حال تلویزیون امسال هم برای پر کردن کنداکتور پخش به آرشیو پناه برده و از ساخته‌های سال‌های گذشته و البته مدیران دوره‌های گذشته ارتزاق می‌کند. در این گزارش فیلم‌های سینمایی را که در دو روز تاسوعا و عاشورا پخش خواهند شد، مرور می‌کنیم.

شبکه یک

تاسوعا: ساعت ۲۲ فیلم تلویزیونی «روز عزیز» به کارگردانی محسن توکلی پخش می‌شود. این فیلم در سال ۱۳۹۱ و برای پخش در روز اربعین تولید شده بود. داستان آن از این قرار است که ملوک پیرزنی که بیماری سرطان دارد و پزشکان وی را جواب کرده‌اند تنها آرزویش این است که یک بار دیگر در حیاط خانه مراسم عزاداری امام حسین را بر پا کند. در روز عزیز مینا جعفر‌زاده، افشین نخعی، محمد اعلایی و فرهاد بشارتی بازی کرده‌اند.

عاشورا: ساعت ۲۲ فیلم سینمایی «اروند» به کارگردانی پوریا آذربایجانی پخش خواهد شد. این فیلم روایت یونس جانباز اعصاب و روان است که با گذشت بیست و هفت سال پس از پایان جنگ هنوز هم با خاطره همرزمانش روزگار می‌گذراند. همراه شدن او با یک گروه تفحص، اما اتفاقات تازه‌ای را در این جریان سیال ذهن وارد می‌کند و... مهدی آقاخانی، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان و پانته‌آ پناهی‌ها در فیلم سینمایی «اروند» ایفای نقش کرده‌اند.

شبکه دو

تاسوعا: ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه، فیلم سینمایی «هیهات» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست، محمدهادی نائیجی، روح‌الله حجازی و دانش اقباشاوی پخش می‌شود. این فیلم اپیزودیک حکایت مادر پیری است که سال‌ها در حسرت زیارت کربلا مانده و حالا گذر ضریح جدید حرم امام حسین از محل سکونتش، فرصتی است برای آنکه در انتهای عمر، دست کم ضریح جدید مولایش را زیارت کند.
حمید فرخ نژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بهاران بنی‌احمدی و بابک حمیدیان در فیلم سینمایی «هیهات» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

عاشورا: ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه، فیلم سینمایی «اشنوگل» به کارگردانی علی سلیمانی و هادی حاجتمند پخش می‌شود. فیلم درباره یونس فرمانده گردان غواصان است که سه شب قبل از عملیات در حالی که درصدد حفر تونلی در منطقه عملیاتی بوده، مفقودالاثر شده، اما طبق اطلاعات هنوز زنده مانده است. برزو ارجمند، ماه‌چهره خلیلی، کاوه سماک‌باشی و رحیم نوروزی در این فیلم بازی کرده‌اند.

شبکه سه

تاسوعا: ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح فیلم سینمایی «یاسین» به کارگردانی حامد امرایی پخش می‌شود. داستان این فیلم درباره یاسین پسر نوجوانی است که با وجود داشتن سن کم، با صوت بسیار زیبا قرآن را تلاوت کرده و همچنین به مفاهیم قرآنی و تفسیری نیز تسلط نسبی دارد. حمید فرخ‌نژاد، پریوش نظریه، حسین سلیمانی، یوسف مرادیان و رضا توکلی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

عاشورا: ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح، فیلم تلویزیونی «یونس» به کارگردانی داریوش یاری پخش می‌شود. در این فیلم یونس نوجوانی است که به همراه پدر و مادربزرگش در خانه‌ای کلنگی در حوالی بهشت زهرا زندگی می‌کند. پدرش نصیر گچ‌کار است و درآمد بالایی ندارد آن‌ها با همسایه خود که دوستان خانوادگی هم هستند، دچار چالش‌هایی می‌شوند. مریم بوبانی، فرزین صابونی و علی سلیمانی در فیلم تلویزیونی «یونس» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

عاشورا: ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه هم فیلم سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری پخش خواهد شد. این فیلم با روایتی ساده از بعثت پیامبر شروع می‌شود و در طی چند جمله تاریخ اسلام تا زمان واقعه کربلا روایت می‌شود و در ادامه از درخواست مردم کوفه از امام حسین برای خلافت، داستان ادامه می‌یابد و... امیر مولوی، محمد اشکان‌فر و زهرا رئیسی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

شبکه چهار

تاسوعا: ساعت ۲۱ فیلم سینمایی «به رنگ حضور» به کارگردانی مهدی تبریزی روی آنتن می‌رود. این فیلم داستان رزمنده جانبازی به نام رفعت است که مسوولیت حسینیه محله به او واگذار می‌شود، اما او به دلیل کسری بودجه برای تامین هزینه‌های ضروری نگران است. در این فیلم اسماعیل خلج، محمود مقامی، ولی الله مومنی، شهرزاد عبدالمجید و شبنم شکوفان ایفای نقش می‌کنند.

عاشورا: ساعت ۲۱ فیلم سینمایی «اسب» به کارگردانی بابک محمدی روی آنتن می‌رود. داستان این فیلم درباره مردی است که اسب سفید گروه تعزیه را که پیر شده خریداری می‌کند تا آن را به یکی از دوستانش بدهد، ولی زمانی که به خانه دوستش برای تحویل اسب می‌رود او را پیدا نمی‌کند و... رضا کیانیان، افسر اسدی و مریم سعادت در فیلم سینمایی «اسب» ایفای نقش کرده‌اند.

سریال‌های شبکه چهار

شبکه چهار تلویزیون غیر از پخش فیلم‌های سینمایی یاد شده، چند سریال را برای پخش در روز‌های تاسوعا و عاشورا بازپخش و البته تحلیل می‌کند.
سریال‌های بانو به کارگردانی فرید سجادی‌حسینی، طفلان مسلم ساخته مجتبی یاسینی، مختارنامه سریال مشهور و معروف داوود میرباقری و پرده‌نشین ساخته بهروز شعیبی به ترتیب در برنامه «ردپای عشق» شبکه چهار پخش و تحلیل می‌شود. این برنامه از امروز تا جمعه پخش خواهد شد. «ردپای عشق» هر روز ساعت ۱۱ از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت ۲ بامداد بازپخش می‌شود.

بانو: داستان این سریال درباره‌‎ ملک خاتون معروف به «بانو» است که به خاطر مشکلاتی که مردم برای او ایجاد کرده‎اند از شهر خود مهاجرت می‎کند و پس از ۲۰ سال دوری برای گرفتن انتقام و اعاده‎ حیثیت به همان شهر باز می‎گردد. در این رهگذر اتفاقاتی رخ می‌دهد که مردم و شهربانی در آن دخیل هستند. داریوش ارجمند، فریبا کوثری، زهرا سعیدی، ساره بیات، شهاب کسرایی، کاوه خداشناس، سیاوش طهمورث و مینا جعفرزاده در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

طفلان مسلم: از جمله سریال‌های مناسبتی در محرم سال ۸۷ بود که به تهیه‌کنندگی و نویسندگی بابک صفی‌خانی از شبکه دو سیما روی آنتن رفت. بازیگرانی مثل جهانگیر الماسی، شمسی فضل‌اللهی، محمد عمرانی، پوراندخت مهیمن و شهرام عبدلی در آن ایفای نقش می‌کردند.

مختارنامه: شاخص‌ترین اثر نمایشی تاریخ تلویزیون ایران درباره محرم و عاشوراست. از تابستان ۸۸ که برای اولین بار روی آنتن رفت تا امروز بار‌ها و بار‌ها و در قالب‌های گوناگون روی آنتن رفته است. مختارنامه، ششمین و آخرین سریال تلویزیونی میرباقری است.
این سریال در زمان ساخت، پرهزینه‌ترین سریال تاریخ تلویزیون ایران لقب گرفت. سریالی که حدود ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شد. در این مجموعه بازیگرانی، چون فریبرز عرب‎نیا، مهدی فخیم‎زاده، فرهاد اصلانی، رضا رویگری، رضا کیانیان، الهام حمیدی، فریبا کوثری، شهرام حقیقت‌دوست، امین زندگانی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پرده‌نشین: اولین سریال تلویزیونی بهروز شعیبی است و فیلمنامه آن توسط حسین تراب‌نژاد، مهدی شیرزاد و مهدی حمزه بر اساس طرحی از عبدالرسول گلبن نوشته شده است. فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی، ویشکا آسایش، هومن برق‌نورد، سعید نیک‌پور، مهران رجبی، حامد کمیلی، مائده طهماسبی، ژیلا سهرابی، سارا بهرامی، شیوا ابراهیمی، محسن کیایی، سپیده اعلایی، علی مردانه، زویا امامی و... از جمله بازیگران این سریال هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید