راننده تانکر، مقصر تصادف مرگبار

راننده تانکر، مقصر تصادف مرگبار

با گذشت چند روز از این حادثه تلخ، عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که طبق بررسی‌های پلیس راننده تانکر مقصر وقوع تصادف با یک دستگاه اتوبوس در مسیر نطنز شناخته شده، افزود: انحراف ناگهانی راننده تانکر سوخت عامل وقوع تصادف بوده است.

کد خبر : ۶۲۶۱۸
بازدید : ۱۹۴۸
در آخرین دقایق پایانی روز دوشنبه، حدود ساعت ۲۳:۱۴ یک دستگاه اتوبوس در آزادراه نطنز ـ. کاشان در ۲۵ کیلومتری شهر نطنز و در نزدیکی شهر بادرود با یک دستگاه تانکر حامل نفت‌گاز برخورد کرد و پس از واژگونی، در باند مخالف آزادراه دچار آتش‌سوزی شد که متأسفانه در این حادثه ۲۱ نفر از مسافران اتوبوس جان باختند.
بخوانید: جزئیات انحراف هولناک اتوبوس در جاده کاشان با گذشت چند روز از این حادثه تلخ، عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که طبق بررسی‌های پلیس راننده تانکر مقصر وقوع تصادف با یک دستگاه اتوبوس در مسیر نطنز شناخته شده، افزود: انحراف ناگهانی راننده تانکر سوخت عامل وقوع تصادف بوده است.
در این حادثه ۱۹ تن در آتش سوختند و ۲۷ نفر زخمی شدند. به گزارش خبرنگارما، دکتر صابری مدیرمرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان گفت: حادثه برخورد اتوبوس مسافربری تهران - کرمان با تانکر حمل سوخت در شامگاه بیست و ششم شهریور در ساعت ۲۳:۱۴ در محور کاشان- نطنز رخ داد که در این حادثه ۲۷ نفر مصدوم شدند و ۱۹ نفر جان باختند.
راننده تانکر، مقصر تصادف مرگبار
شناسایی پیکر همه جان باختگان سانحه اتوبوس
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی کرمان همچنین از شناسایی پیکر همه جان باختگان سانحه آتش سوزی اتوبوس مسافربری در محور کاشان - نطنز خبر دادو خاطرنشان کرد: کار انتقال پیکر آن‌ها به شهر‌های محل سکونت خانواده هایشان آغاز شده است.
وی اضافه کرد: قربانیان این حادثه دلخراش اهل شهرستان‌های رفسنجان، انار، جیرفت، کرمان، یزد و استان مرکزی هستند که مجوز قضایی تحویل پیکر جان باختگان به خانواده‌های آن‌ها صادر شده است و خودرو‌های ویژه برای بازگرداندن اجساد به اصفهان اعزام شده اند.

جزئیات انحراف تانکر سوخت
سردار حمیدی فرمانده پلیس راه کشور هم گفت: علت این حادثه در دست بررسی است، اما احتمال این که تانکر با تغییر مسیر ناگهانی، مسیر اتوبوس را تغییر داده باشد، زیاد است. مهران قربانی عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در گفتگو با ایلنا درباره علت وقوع این سانحه اظهار کرد: طبق تایید پلیس مقصر این حادثه راننده تریلر حامل سوخت بوده است.

وی ادامه داد: اتوبوس از مبدا تهران به سمت رفسنجان و سپس به سمت کرمان در حال حرکت بود و در لحظه تصادف هم سرعت مجاز ۱۰۳ کیلومتر در ساعت را داشت. عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که راننده اتوبوس طبق اسناد و مدارک استراحت کافی را داشت، ادامه داد: میزان رانندگی راننده اتوبوس قبل از تصادف سه ساعت و ۲۰ دقیقه و با رعایت موارد ایمنی بوده است.
قربانی با بیان این که متاسفانه هم راننده و هم کمک راننده اتوبوس در لحظه تصادف فوت کردند، افزود: تانکر حمل سوخت از پالایشگاه اراک به مقصد میبد بار سوخت گازوئیل را حمل می‌کرد و مدل آن هم سال ۹۱ بود و راننده بارنامه داشته و خوشبختانه در این تصادف جان سالم به در برده است.
وی درباره نحوه برخورد این دو وسیله نقلیه در مسیر مذکور گفت: این دو وسیله نقلیه در خط سرعت آزادراه نبودند. تانکر در خط کندرو خط سمت راست آزادراه در حال حرکت بوده و در خط دوم هم اتوبوس به مسیر خود ادامه می‌داده است.
سناریو‌هایی درباره نحوه برخورد این دو دستگاه مطرح است که محتمل‌ترین آن و سناریویی که مورد تایید پلیس قرار گرفته این است که راننده تانکر سوخت به ناگاه به سمت چپ منحرف می‌شود و اتوبوس از سمت راست جلوی خود با سمت عقب چپ تریلر برخورد می‌کند. یعنی دو کنج هر دو سیله نقلیه به یکدیگر اصابت می‌کند. قربانی افزود: پس از برخورد، انفجار صورت می‌گیرد.
تریلر ۴۰ متر جلوتر سمت راست مهار می‌شود و راننده می‌تواند از سمت شاگرد از وسیله نقلیه خارج شود، اما اتوبوس ۷۰ متر جلوتر واژگون می‌شود و در حین واژگونی تعدادی از مسافران به بیرون پرت می‌شوند. مسافرانی به بیرون پرتاب شدند، جان سالم به در بردند، اما بقیه در داخل اتوبوس گیر کردند و با سرایت حریق از جلوی اتوبوس دچار سوختگی و فوت شدند.
عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که دو سناریو در این تصادف مطرح بود، ادامه داد: اولین سناریو این بود که راننده تانکر سوخت به صورت ناگهانی مسیر خود را تغییر می‌دهد و همین عامل باعث تصادف می‌شود و سناریوی دیگر این بود که راننده اتوبوس هم توجه به جلو نداشت. مرجع نهایی در بحث قضاوت در بروز تصادفات پلیس است که در نهایت تشخیص داده راننده اتوبوس تقصیری نداشته و علت تصادف انحراف ناگهانی راننده تریلر به سمت چپ بوده است.
قربانی با تاکید بر استاندارد بودن این آزادراه اظهار کرد: این آزادراه از جمله مسیر‌های با استاندارد بالا در کشور است و در نقطه تصادف خط‌کشی، علایم و حتی چراغ چشمک‌زن نصب شده است که نقش هشدار دهنده دارد، اما متاسفانه به آن توجه نداشتند.
اتوبوس هم پس از واژگونی به باند مقابل وارد نشده و در همان مسیر خود واژگون شده است. وی درباره معاینه فنی و صلاحیت حرفه‌ای این دو دستگاه خودرو و رانندگان آن‌ها گفت: اطلاعات دریافت شده نشان می‌دهد آن‌ها صلاحیت لازم و گواهی‌های مورد نیاز را داشته اند و اشتباه آنی راننده تریلر باعث وقوع این تصادف شده است.
عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که تانکر حمل سوخت طبق مقررات باید مجهز به سامانه‌های هوشمند (جی پی اس و سپهتن) باشد ادامه داد: این موضوعات رعایت نشده و به همین دلیل شرکت حمل و نقلی که متصدی بار بوده نیز مقصر شناخته شده است.

وی در باره سابقه هر دو راننده اظهار کرد: رانندگان این دو دستگاه نقلیه هیچ سابقه تخلف جدی نداشته‌اند. در این میان دکتر پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به تخلف صورت گرفته در خصوص حضور تانکر حامل مواد سوختی در جاده و بروز چندین باره این قبیل حوادث در جاده‌های کشور افزود: به هیچ عنوان پذیرفته نیست که هرسال شاهد حوادث وحشتناک جاده‌ای در کشور باشیم.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید