تاثیر شنا کردن بر تناسب اندام

تاثیر شنا کردن بر تناسب اندام

شنا کردن به غیر از تفریح، یکی از ورزش‌های مناسب برای سلامتی و تناسب اندام شناخته می‌شود. شاید برخی از افراد شنا را به عنوان تفریحی فقط برای قدم زدن در آب یا در حد آب‌بازی بدانند و خصوصاً در تعطیلات به سمت این ورزش یا به قول خودشان تفریح روی بیاورند.

کد خبر : ۶۲۸۰۶
بازدید : ۴۹۱۶
شنا کردن به غیر از تفریح، یکی از ورزش‌های مناسب برای سلامتی و تناسب اندام شناخته می‌شود. شاید برخی از افراد شنا را به عنوان تفریحی فقط برای قدم زدن در آب یا در حد آب‌بازی بدانند و خصوصاً در تعطیلات به سمت این ورزش یا به قول خودشان تفریح روی بیاورند.
تاثیر شنا کردن بر تناسب اندام
ولی اگر شنا کردن را جدی بگیرید، روش فوق‌العاده‌ای برای سوزاندن کالری خواهد بود و باعث کاهش وزن می‌شود. زمانی که خودتان این ورزش سالم را امتحان کنید، متوجه می‌شوید که از راه رفتن و دویدن طولانی روی تردمیل هیجان بیشتری دارد و می‌تواند میزان وزن بیشتری را هم کاهش دهد.
بهترین نوع شنا برای لاغریآموزش شنا کردن
بیشترین کالری سوزی به سخت‌ترین حرکت یعنی شنای پروانه تعلق می‌گیرد. این حرکت پر قدرت برای یک فرد معمولی به وزن ۷۰ کیلوگرم حدود ۷۷۰ کالری در ساعت می‌سوزاند. البته به دلیل اینکه شنای پروانه سخت است و انرژی زیادی مصرف می‌کند، شاید هر کسی نتواند به مدت یک ساعت این حرکت را ادامه دهید. برای انجام این حرکت باید تناسب اندام و انعطاف‌پذیری کافی را داشته باشید و بتوانید با تکنیک صحیح، سرعت مورد نیاز برای این شنا را نگهدارید.

کرال سینه که در مسابقات شنای آزاد هم استفاده می‌شود، به طور میانگین ۷۰۴ کالری در ساعت می‌سوزاند. این حرکت، سریع‌ترین حرکت شنا است و از نظر مصرف انرژی ساده‌تر است، به این معنی که می‌توانید زمان بیشتری را در استخر قبل از خسته شدن به این شنا اختصاص بدهید.

شنای قورباغه به دلیل اینکه سرعت کمتری دارد، تا ۷۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند. در این حرکت از ماهیچه‌های بزرگ پا که انرژی زیادی مصرف می‌کنند، استفاده می‌شود تا شما را به سمت جلو حرکت دهند. کرال پشت حدود ۵۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند و برای افرادی که دچار جراحت شده‌اند یا مشکل مفصلی دارند، حرکت ملایم‌تری به شمار می‌رود.
به طور کلی اگر در حرکت خاصی مهارت دارید، بهتر است برای تناسب اندام به سراغ همان بروید، به دلیل اینکه تمام حرکات این نوع شنا را به درستی انجام می‌دهید، کالری بیشتری می‌سوزانید و می‌توانید برای مدت طولانی‌تری آن را انجام دهید. در غیر این صورت فقط انرژی خود را با انجام اشتباه حرکت هدر داده‌اید.

با وجود نکاتی که گفته شد، نمی‌توان شنا کردن را به عنوان روشی برای سوزاندن غذا‌های اضافی خورده شده دانست، ولی باید بدانید که نسبت به بسیاری از ورزش‌ها و نرمش‌های معمولی و عادی، کالری بیشتری را در عرض یک ساعت بسوزاند.
دویدن آهسته حدود ۴۰۰ و دوچرخه‌سواری با دستگاه می‌تواند ۴۸۰ کالری بسوزاند. کیک بوکسینگ ۵۸۰ کالری می‌سوزاند و در مراحل سخت و دشوار میزان سوزاندن کالری آن به ۶۸۰ می‌رسد. تنها دویدن سریع از پله‌ها می‌تواند از شنا کردن جلو بزند و ۸۵۲ کالری در ساعت را بسوزاند. البته باید بدانید که انجام این حرکت برای یک ساعت به همین سادگی هم نیست!
آیا کالری سوزی می‌تواند تغییر کند؟
میزان کالری مصرفی در زمان شنا کردن متغیر است و به شدت و قدرت حرکات شنا، نوع و فرم بدن، وزن و سوخت و ساز بستگی دارد. اگر وزن شما از یک فرد عادی و معمولی بیشتر باشد، احتمالاً کالری بیشتری مصرف می‌کنید، چون بدنتان مجبور این فعالیت بیشتری انجام دهد تا بتواند حجم افزایش یافته بدنتان را حرکت دهد. به همین منوال، افرادی که عضلات بدون چربی و لاغری دارند، صرف نظر از وزن بدنشان، به دلیل اینکه سلول‌های عضلانی نیاز به انرژی بیشتری نسبت به سلول‌های چربی، کالری بیشتری می‌سوزانند.

اگر سوخت و ساز بدنتان کم است، این معنا را می‌دهد که بدنتان نیاز به سوخت کمتری دارد تا بتواند سر پا بماند و همچنین انرژی کمتری هم مصرف می‌کند. با ورزش کردن می‌توان سرعت سوخت و ساز را افزایش داد و کاری کرد که بدن کالری بیشتری بسوزاند. شنا یکی از روش‌هایی است که می‌تواند متابولیسم بدن را بهبود بخشد و موجب تناسب اندام و سلامت بیشتر بدن شما گردد.

بهترین روش برای برآورد تقریبی کالری مصرفی در زمان شنا کردن، استفاده از یک کالری شمار ورزشی است. این وسیله را می‌توانید در فروشگاه‌های مختلف خریداری کنید و با تنظیم وزن، سن و میزان فعالیت و ورزش، می‌توانید میزان دقیق‌تری از کالری‌هایی که در حین ورزش سوزانده می‌شوند را مشاهده کنید.
این گجت‌ها شاید به طور ۱۰۰% کالری را نشان ندهند، ولی حداقل می‌توانید بفهمید برای سوزاندن شکلاتی که به تازگی خورده‌اید، چه اندازه ورزش کافی است!

اگر سوزاندن کالری و کاهش وزن دغدغه شما نیست، باید بدانید که شنا کردن فواید بسیاری برای سلامتی‌تان دارد. به طور طبیعی هر فردی می‌تواند شنا کند، حتی اگر مشکلات مفصلی، حرکتی یا وزن داشته باشید که انجام اغلب تمرینات ورزشی را برای شما دشوار می‌کند، شنا کردن برایتان همچنان ممکن است. شنا روشی فوق‌العاده برای تناسب اندام و سلامت قلب و ریه است و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های خطرناک قلبی، دیابت نوع دو و سکته را کاهش می‌دهد.

اگر شنا کردن بلد نیستید، پیشنهاد می‌شود هر چه سریع‌تر برای بادگیری شنا اقدام کنید. کلاس‌های متعدد آموزش شنا مانند زومبا، رقص در آب و تکنیک‌های به روزتری وجود دارند که می‌تواند برای سلامتی‌تان مفید باشد.
برای اینکه شناگر ماهر و قدرتمندی شوید، انجام تمرینات مکرر و همچنین یادگیری به کمک مربی می‌توانید مهارت لازم را کسب کنید. حتی اگر نمی‌خواهید شنا را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید، برای نجات خود در شرایط اضطراری حتماً شنا کردن را یاد بگیرید.

قبل از آنکه درون بپرید، مطمئن شوید که به میزان کافی انرژی دارید، در غیر این صورت ورزشتان بی‌تأثیر خواهد بود و ممکن است دچار ضعف شوید. باید بدانید که خوردن یک وعده غذایی کامل، شما را سنگین می‌کند و سرعتتان را پایین می‌آورد. یک غذای سبک و پر پروتئین بخورید تا انرژی کافی برای ورزش و شنا داشته باشید.
بهتر است زمانی که به استخر می‌روید، با خود خوراکی و میان وعده‌های سالم و مغذی همراه داشته باشید تا بعد از اتمام شنا نوش جان کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید