تصاویر/ برندگان جایزه نوبل فیزیک چه کسانی هستند؟

تصاویر/ برندگان جایزه نوبل فیزیک چه کسانی هستند؟

جایزه "نوبل" فیزیک سال ۲۰۱۸ به "آرتور اشکین"، "جرارد مورو" و "دونا استریک‌لند" تعلق گرفت. جایزه نوبل فیزیک امسال به طور مشترک به "آرتور اشکین"، "جرارد مورو" و "دونا استریک‌لند" به خاطر نوآوری‌های انقلابی در حوزه فیزیک لیزری تعلق گرفت.

کد خبر : ۶۳۱۵۹
بازدید : ۱۳۶۹
جایزه "نوبل" فیزیک سال ۲۰۱۸ به "آرتور اشکین"، "جرارد مورو" و "دونا استریک‌لند" تعلق گرفت. جایزه نوبل فیزیک امسال به طور مشترک به "آرتور اشکین"، "جرارد مورو" و "دونا استریک‌لند" به خاطر نوآوری‌های انقلابی در حوزه فیزیک لیزری تعلق گرفت.

آرتور اشکین
"آرتور اشکین" (Arthur Ashkin) فیزیکدان آمریکایی در سال ۱۹۲۲ میلادی در نیویورک متولد شد. وی در سال ۱۹۶۰ میلادی کار خود را در حوزه نور‌های لیزری آغاز کرد که منجر به اختراع "انبرک‌های نوری" در سال ۱۹۸۶ شد.

"انبرک نوری" یکی از ابزار‌های علمی است که در آن از پرتو لیزر با قابلیت فوکوس بالا برای ایجاد نیروی جاذبه یا دافعه استفاده می‌شود.

• از کاربرد‌های این ابزار می‌توان به "اندازه‌گیری خواص الاستیک DNA با نگه داشتن زنجیره‌هایی از مولکول‌ها و کشیدنشان"، " مطالعه خواص تولیدکننده نیرو در موتور‌های مولکولی"، " بازکردن پروتئین‌ها"، "مطالعه ذرات"، "انجام میکرو جراحی‌ها با ترکیب دیگر پرتو‌های لیزری" و "اندازه‌گیری خواص غشاء نورونی" اشاره کرد.

• اشکین پیش از این در سال ۱۹۷۷ میلادی در حوزه "توسعه روش‌های خنک‌کردن و تسخیر اتم با لیزر" با "استیون چو" همکاری کرد که منجر شد "استیون چو" به همراه دو فیزیکدان دیگر جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۹۷ را از آن خود کنند.

• وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه "کلمبیا" اغاز کرد و در همان دانشگاه تکنسین آزمایشگاه "پرتو" شد.
• اشکین با اتمام گذراندن "فیزیک " در دانشگاه "کلمبیا" به دانشگاه "کرنل" رفت و در آنجا به مطالعه "فیزیک هسته‌ای" پرداخت.

• وی مدرک دکتری خود را از دانشگاه "کرنل" دریافت کرد و در آزمایشگاه‌های "بل" و شرکت تجهیزات مخابراتی آمریکایی " لوسنت" مشغول به کار شد.

طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۱ وی در حوزه امواج "مایکرو ویو" به تحقیق پرداخت و پس از آن کار‌های تحقیقاتی خود را در حوزه "لیزر" ادامه داد.

جرارد مورو
"جرارد مورو" (Gérard Mourou) فیزیکدان اهل فرانسه است که جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸ را کسب کرد. مورو در سال ۱۹۴۴ در فرانسه متولد شد.

وی در حوزه مهندسی برق و لیزر پیشگام است. وی به همراه " دونا استیرک‌لند" (Donna Strickland) دیگر برنده نوبل فیزیک ۲۰۱۸، در حوزه اختراع تکنیکی به نام "CPA" کار کرد. این دو دانشمند به همین دلیل نیز "نوبل" را از آن خود کردند.

" CPA" تکنیکی برای ایجاد" لیزر‌های پالسی فوق کوتاه" است. مورو در سال ۱۹۹۰، مرکز "علوم نوری فوق سریع" (CUOS) را در دانشگاه "میشیگان" ایجاد کرد. مورو تاکنون موفق به کسب جوایز مخلتلف و معتبر علمی شده است.

دونا استریکلند
"دونا استریکلند" (Donna Strickland) سومین نفری است که موفق شد جایزه نوبل ۲۰۱۸ را به دست آورد. "دونا استریکلند" در سال ۱۹۵۹ میلادی در کانادا متولد شد و تحقیقات خود را در حوزه لیزر انجام داده است. وی سومین زنی است که موفق به دریافت جایزه "نوبل" فیزیک شده است.

گفتنی است تکنیکی که استریکلند و مورو توسعه دادند، برای تولید پالس‌های فوق‌کوتاه و قوی در جراحی، پزشکی و مطالعات بنیادی علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

"دونا استریکلند" مدرک مهندسی فیزیک خود را از دانشگاه "مک‌مستر" (McMaster University) کانادا دریافت کرد و در سال ۱۹۸۹ دکتری خود را در رشته "نورشناسی" از دانشگاه "راچستر" آمریکا کسب کرد.

وی هم‌اکنون استاد دانشگاه "واترلو" (Waterloo) کانادا است. "استریکلند" نیز تاکنون توانسته جوایز معتبر علمی را از آن خود کند.

جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در حوزه‌های علمی به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت کارخانه‌دار و شیمی‌دان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند پایه‌گذاری شد.

در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح؛ به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مردم کرده باشند.
اگرچه وصیت‌نامه نوبل، بنیانگذار این جوایز بود، اما طرح او کامل نبود و به دلیل پاره‌ای موانع ۵ سال طول کشید تا بنیاد نوبل تأسیس شود. در ۱۰ دسامبر سال ۱۹۰۱ نخستین جوایز نوبل اهدا شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید