چرا اعتراض کامیونداران ادامه‌دار شد؟

چرا اعتراض کامیونداران ادامه‌دار شد؟

پیشتر هم شاهد اعتراض کامیونداران بودیم اما تعداد بالای دستگیرشدگان بخاطر جلوگیری از حرکت ماشین‌های سنگین در روزهای اخیر بسیار اخیر کم سابقه بوده است.

کد خبر : ۶۳۲۰۸
بازدید : ۱۳۰۲
چرا اعتراض کامیونداران ادامه‌دار شد؟
فرادید | در هفته‌ای که گذشت اعتصاب کامیوندارن یکی از موضوعات مورد توجه رسانه‌ها بود.

ماجرای اعتصاب کامیونداران پیشتر هم اتفاق افتاده بود. اما در اعتصاب اخیر حمله به کامیون‌داران بیش از گذشته مشاهده شد. به طوری که در موارد بسیاری عوامل حمله به کامیون‌ها دستگیر شدند.


فرمانده انتظامی نهاوند از دستگیری ۴ عامل حمله به خودرو‌های سنگین و باری در جاده‌های نهاوند خبر داد.


دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز از دستگیری هفت تن در سطح این استان به اتهام تعرض به کامیون‌های باری خبر داد.


همچنین رئیس کل دادگستری استان فارس از دستگیری تعداد ۳۵ فرد به اتهام اخلال در نظم و امنیت و مخل حمل و نقل جاده‌ای در این استان خبر داد.


دادستان عمومی و انقلاب قزوین هم عنوان کرد: ۱۵ نفر از افرادی که با بستن جاده‌ها در عبور و مرور کامیون‌های استان در جاده‌ها و محور‌های استان اختلال ایجاد کرده بودند دستگیر شده و به بقیه افراد نیز هشدار می‌دهیم که در زندگی مردم اختلال ایجاد نکنند چراکه قانون با آن‌ها برخورد قاطع و سختی خواهد داشت.


ماجرا تا جایی پیش رفت که دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان کرمان اقدامات تعرض کنندگان به کامیون داران را از مصادیق "محاربه" دانست.


این مقام قضائی گفت: افراد فریب خورده یا معاندی که با قصد اخلال در تامین مایحتاج عمومی مردم اقدام به سنگ پراکنی وتخریب کامیون‌های حامل لوازم ضروری مردم می‌نمایند و از این طریق نظم و امنیت جامعه را برهم می‌زنند، اقدامات آنان در قالب و عنوان حد محاربه و از این حیث به عنوان مفسد فی الارض شناخته می‌شوند.


حمایت مسئولین از کامیونداران

۱۵۳ نماینده مجلس در نامه‌ای به روحانی خواستار رسیدگی به امور کامیونداران شدند:

«آقای رئیس جمهور

در شرایطی که اولویت امروز کشور، حل مشکلات اقتصادی است، آمادگی، هماهنگی و انسجام فرماندهان و مدیران دلسوز جبهه اقتصادی کشور می‌تواند ما را از موانع پیش رو عبور دهد.

در این راستا عدم ساماندهی و رفع مشکلات صنف کامیونداران با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در روز‌های اخیر، حمل و نقل سوخت و کالا را در کشور مختل کرده در صورتی که با تدبیر به موقع می‌توان جلوی این گونه مسائل را گرفت و مانع نارضایتی شد.

مطالبات به حق رانندگان وسایل حمل و نقل سنگین بین شهری باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

افزایش قیمت اقلام و قطعات مورد نیاز وسایل حمل و نقل سنگین و پایین بودن نرخ کرایه‌های حمل و نقل، موجب شده است که این صنف زحمتکش نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و ضرورت دارد که یک بسته حمایتی کارشناسی شده با فوریت برای ادامه کار آنان تهیه و تدوین شود.

پلیس راهور ضرورت دارد که این قشر را بیشتر مورد حمایت قرار داده و ناجا هم در ایجاد امنیت جاده‌ای تلاش بیشتری داشته باشد.

سازمان تامین اجتماعی برای حمایت بیمه‌ای آنان و دولت در جهت تهیه اقلام مورد نیاز کامیونداران اقدام فوری نماید»»


رئیس قوه قضاییه نیز در اظهاراتش به موضوع کامیونداران پرداخت و گفت: اینکه دشمن مدام به رصد مشکلات ما می‌پردازد، امر واضحی است و همه می‌دانیم که امروز دشمن با همه ابزار تبلیغاتی خود به صحنه آمده است، اما مسئولان نیز وظیفه‌ای دارند که باید به موقع انجام دهند؛ به عنوان مثال اگر قرار است برای کامیون داران لاستیک تهیه شود، باید این کار سریعتر صورت گیرد و علاوه بر این با مردم سخن گفته شود تا بدانند که مسئولان به فکر حل مشکلات هستند. این موضوع بویژه در مسائل اقتصادی واجتماعی بسیار حائز اهمیت است.
همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان از توزیع لاستیک با نرخ دولتی ۲.۱ میلیون تومانی از ۶ مهر ماه بین کامیونداران و رانندگانی که اقدام به بارگیری می‌کنند، خبر داد.


علت تداوم اعتراضات راننده‌های کامیون چیست؟*
از ماه‌های ابتدایی امسال که یکی از بخش‌هایی که همواره نسبت به وضعیت اقتصادی خود ناراضی بوده و برای بهبود سطح معیشتی‌شان تلاش کردند، راننده‌های کامیون بوده‌اند، راننده‌هایی که حالا بار دیگر گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با اعتراضات‌شان به گوش می‌رسد.
بالارفتن قیمت تمام شده خودرو‌های سنگین که در طول سال‌های گذشته در بازار عرضه شده‌اند، از چند سال قبل ابهام‌ها و گمانه‌زنی‌هایی را درباره آینده کامیون‌های فعال در جاده‌های ایران به وجود آورده بود. طبق برآورد‌های سازمان راهداری حدود ۲۰۰ هزار کامیون نیاز به نوسازی جدی داشتند و این در حالی بود که اختلاف قیمت تمام شده خودرو‌های جدید با قیمتی که خودرو‌های فرسوده خریداری می‌شد، بسیار زیاد بود و همین مساله باعث شد راننده‌ها از چند سال قبل نسبت به موقعیت خود اعتراضاتی را مطرح کنند.
هرچند دولت تلاش کرد با طراحی برخی طرح‌های حمایتی شرایط را برای نوسازی کامیون‌ها فراهم کند، اما در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۷ برهم خوردن دیگر شرایط اقتصادی باعث شد راننده‌ها نسبت به موقعیت شغلی خود اعتراضات جدیدی داشته باشند. پایین‌بودن نرخ کرایه جابه جایی بار، در دسترس نبودن خدمات مورد نیاز بیمه‌ای و بالارفتن قیمت تمام شده لوازم یدکی اصلی‌ترین محور‌هایی بود که اعتراض راننده‌ها را در ماه‌های ابتدایی سال جاری برانگیخت. به‌دنبال این اعتراض‌ها وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری در جریان جلساتی مشترک با نمایندگان کامیون‌داران تلاش کردند لااقل بخشی از دغدغه‌های آن‌ها را پوشش دهند. تنها چند روز پس از آغاز اعتراض‌ها نرخ کرایه جابه‌جایی بار به‌طور متوسط ۲۰ درصد افزایش یافت. سازمان راهداری اعلام کرد که شرایط بیمه راننده‌ها تسهیل خواهد شد و هم‌چنین مذاکراتی با وزارت صمت برای کاهش قیمت لازم یدکی صورت خواهد گرفت. با وجود این اقدامات هنوز رانندگان اعتراضاتی دارند که بخشی از آن‌ها به گذشته و بخشی دیگر به وضعیت زمان حال اختصاص دارد.
راننده‌ها معتقدند هنوز بخشی از وعده‌های ارائه شده به آن‌ها برای بهبود شرایط‌شان اجرایی نشده و البته هنوز دو دغدغه مهم دیگر نیز باقی مانده است. یکی از این دغدغه‌ها محاسبه نرخ کرایه براساس تن - کیلومتر است. این شیوه که از روز‌های ابتدایی اعتراض مطرح شده بود، از سوی وزیر راه و شهرسازی برای کارشناسی به سازمان راهداری ارجاع شد و هرچند این سازمان چند روز قبل اعلام کرد که کلیات این طرح نهایی شده و برای اجرا تنها به سیاست‌های جزئی نهایی نیاز دارد، اما رانندگان معتقدند که هنوز این خواسته مهم آن‌ها اجرایی نشده است.
از سوی دیگر دغدغه‌ای که در حال حاضر مطرح بوده، اما از گذشته به ارث رسیده است، بحث بالارفتن نرخ تمام شده لوازم یدکی است. محمدجواد عطرچیان - دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران که در حال حاضر یک جفت لاستیک نو برای خودرو‌های سنگین حدودا ۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود و اگر یک خودرو نیاز داشته باشد که در یک زمان چند جفت از لاستیک‌های خود را تعویض کند، قطعا توان پرداخت مبلغ آن را نخواهد داشت. دیگر لوازم یدکی نیز در ماه‌های گذشته گران شده و همین مساله شرایط را برای رانندگان سخت کرده است. به نظر می‌رسد هرچند دولت تلاش کرده در هفته‌های گذشته بخشی از مشکلات راننده‌های کامیون را حل کند، اما هم‌چنان بخشی از دغدغه‌های آن‌ها بی‌پاسخ مانده و همین مساله گمانه‌زنی‌هایی را در رابطه با اعتراضات آن‌ها به وجود آورده است. هرچند دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران چند روز قبل اعلام کرده بود که این اتحادیه قصد اعتصاب ندارد، اما امکان آن وجود دارد که با بالارفتن هزینه خودرو‌ها بسیاری از راننده‌ها عملا توان فعال کردن خودروهایشان را نداشته باشند و این مساله دشواری‌هایی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند.

* گزارش از ایسنا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید