ادبیات تکراری ذهن مخاطبان را خسته کرده

اگر نوشته باشد یکی از نمایندگان مجلس گفت. رییس‌جمهور گفت. رییس قوه قضا گفت. در نماز جمعه امروز عنوان شد. دقت بسیاری لازم است که حتما سال آن دیده شود؛ وگرنه فکر می‌کنی همین امسال بوده است. اما ناگهان یکه می‌خوری که مثلا مال ۳۰ سال پیش است.

کد خبر : ۶۳۴۹۲
بازدید : ۷۶۴
یکی از اتفاقات پنهان که تاثیرات منفی زیادی بر روح وروان نسل جوان و حتی میانسال دارد، تکرار سخنان و اهداف استراتژیک کشور است که در طول ده‌ها سال با ادبیات یکسانی از سوی مسوولان مختلف اجرایی و قضایی و پارلمانی ادا می‌شود. از این ادبیات یکسان چند دهه‌ای ذهن و تفکر مخاطبان متفاوت نسل امروز خسته شده است.
به همین میزان یکی از اصلی‌ترین دلایل بی‌توجهی و بی‌مخاطبی رسانه‌های رسمی هم در این حقیقت نهفته است که ادبیات تکراری دهه‌های متوالی، حس نیاز به مخاطبان نو شده نمی‌دهد. به برکت دنیای مجازی به راحتی می‌توان به آرشیو‌ها دسترسی پیدا کرد.

به صورت رندوم به تیتر‌های روزنامه‌ها، یا خلاصه خبر‌های سال‌های متمادی نگاه کنید، به این واقعیت مورد ادعا به راحتی می‌رسید. بعضی کانال‌ها و سایت‌هایی هستند که تاریخ سیاسی و روزنامه‌ای را نقل می‌کنند. یعنی تصویر و تیتر‌های سال‌های قبل در همان روز را منتشر می‌کنند.

وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنید، حتما باید سال انتشار آن را با دقت ملاحظه کنید. واقعا نمی‌شود فهمید این تیتر در امسال بوده؟ ده‌سال قبل؟ بیست سال قبل؟ سی سال و بیشتر؟ این آن اتفاق دردناک است.

واقعا این جملات من اغراق نیست؛ به خصوص اگر به جای اسم افراد، عنوان و تایتل آن‌ها ذکر شده باشد. مثلا اگر نوشته باشد یکی از نمایندگان مجلس گفت. رییس‌جمهور گفت. رییس قوه قضا گفت. در نماز جمعه امروز عنوان شد. دقت بسیاری لازم است که حتما سال آن دیده شود؛ وگرنه فکر می‌کنی همین امسال بوده است. اما ناگهان یکه می‌خوری که مثلا مال ۳۰ سال پیش است.

حتی در مورد جناح‌های سیاسی هم تا حدودی این اتفاق جاری است. اصلاح‌طلب‌ها، اصولگرایان و گروه‌های کوچک سیاسی هم البته در چارچوب نظرات‌شان نو آوری نداشته‌اند.

طرفه اینکه تکراری‌ترین و عقب‌مانده‌ترین حرف‌ها در اپوزیسیون‌های برانداز، مجاهد و سلطنت‌طلب گذشته بوده است.

شاید در تاریخ این سال‌ها اخبار دوران جنگ تحمیلی و تا حدودی عناوین خبری بعد از دوران اصلاحات و ایام مجلس ششم کمی تفاوت وجود داشته باشد. آنچه مورد نقد من است، منافات با پایبندی به اصول و ارزش‌ها ندارد.
می‌توان و باید به اصول ملی و انقلاب پایبند بود، اما نوع بیان آن‌ها باید در طول زمان متفاوت باشد. شرایط سواد، فهم و از همه مهم‌تر با پدید آمدن فضای مجازی و تغییر ذائقه جمعی، باید از نوع ادبیات فهمید که این حرف‌ها حداقل در طول ده سال اخیر بوده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید