چرا سینما شنبه‌ها نیم‌بها شد؟

چرا سینما شنبه‌ها نیم‌بها شد؟

طبق مصوبه انجمن سینماداران، قیمت بلیت سینما‌های تهران در سال ۹۷ با افزایش همراه بوده و قیمت بلیت‌ها در تهران در سینما‌های مدرن در روز‌های عادی ۱۵ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، در سینما‌های ممتاز در روز‌های عادی ۱۰ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۵ هزار تومان، در سینما‌های درجه یک در روز‌های عادی ۸ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۴ هزار تومان، در سینما‌های درجه دو در روز‌های عادی ۶ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۳ هزار تومان است.

کد خبر : ۶۳۵۱۵
بازدید : ۳۹۸۵
چرا سینما شنبه‌ها نیم‌بها شد؟
اگرچه وضعیت فروش فیلم‌ها در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و کف فروش آثار سینمایی در چرخه اکران به یکی دو میلیارد رسیده است، اما با این حال رکود قابل‌توجهی بر بازار سینمای ایران حاکم است.
بخش وسیعی از درآمد سینما‌های کشور مربوط به پردیس‌های سینمایی تهران است و این مجموعه‌ها توانسته‌اند بازار سینما را در دست بگیرند.
مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری این اتفاق به تعداد سالن‌های موجود در این مجموعه‌ها و تنوع انتخاب مخاطبان و همچنین وجود بخش‌هایی برای تفریح و خرید مربوط می‌شود که طیف وسیعی از مخاطبان را مجاب می‌کند تا برای تماشای فیلم به یکی از همین پردیس‌ها مراجعه کنند.
از این رو بازار‌های سینمایی در شهرستان‌ها و نقاط دیگر تهران، اما شرایط چندان مطلوبی از لحاظ فروش ندارند و بسیاری از سالن‌های سینمایی به سختی جوابگوی دخل و خرج خود هستند.

دور زدن رکود در بازار سینما
فعالان این عرصه عوامل متعددی را در پیدایش این اتفاق دخیل می‌دانند و معتقدند بسیاری از سالن‌های سینمایی استاندارد نیستند و انگیزه‌ای برای مخاطب به وجود نمی‌آورند.
آن‌ها معتقدند در تمام دنیا سالن‌های سینمایی توسط بخش خصوصی ساخته و اداره می‌شود و شهرداری‌ها و وزارت فرهنگ و سازمان‌های دیگر تنها باید در ایجاد زمینه برای ورود بخش خصوصی فعالیت کنند. این اتفاق در تهران و چند شهر بزرگ افتاده؛ اما در نقاط دیگر کشور هنوز نیفتاده است.
رصد بازار سینما نشان می‌دهد در نقاطی که چنین مجموعه‌های راه‌اندازی شده نتیجه مطلوبی حاصل شده است. از سویی دیگر یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل ایجاد رکود در بازار سینما قیمت‌گذاری بلیت‌هاست.

طبق مصوبه انجمن سینماداران، قیمت بلیت سینما‌های تهران در سال ۹۷ با افزایش همراه بوده و قیمت بلیت‌ها در تهران در سینما‌های مدرن در روز‌های عادی ۱۵ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، در سینما‌های ممتاز در روز‌های عادی ۱۰ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۵ هزار تومان، در سینما‌های درجه یک در روز‌های عادی ۸ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۴ هزار تومان، در سینما‌های درجه دو در روز‌های عادی ۶ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۳ هزار تومان است.
همچنین قیمت بلیت‌ها در مراکز استان‌ها در سینما‌های مدرن در روز‌های عادی ۱۲ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۶ هزار تومان، در سینما‌های ممتاز در روز‌های عادی ۸ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۴ هزار تومان، در سینما‌های درجه یک در روز‌های عادی ۷ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در سینما‌های درجه دو در روز‌های عادی ۵ هزار تومان و در روز‌های نیم بها ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

ظاهر گول زننده بازار سینما
بررسی بازار سینما در تابستان گذشته در ظاهر وضعیت فروش را مطلوب نشان می‌دهد. این بازار در فصل تابستان حدود ۶۱ میلیارد تومان درآمد داشته است و این در حالی است که بخش عمده‌ای از این میزان تنها حاصل فروش یک فیلم است. «هزارپا» داودی با فروش بیش از ۳۵ میلیاردی که در تابستان کسب کرد تاثیر مستقیمی بر گیشه سینمای ایران در سه ماه دوم سال گذاشت.
این فیلم بیش از ۵۰ درصد فروش سینما را در تابستان به دست آورده و این اتفاق حاکی از آن است که در صورت حذف «هزارپا» از جدول فروش، سینمای ایران در تابستان فروش ناموفقی را تجربه کرده است و ۲۱ فیلم دیگر روی هم ۲۶ میلیارد فروش داشته‌اند.
پس از «هزارپا»، فیلم «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی با اختلاف بسیار زیادی و با فروشی نزدیک به چهار میلیارد عنوان دومین فیلم پرفروش تابستان را از آن خود کرد و پس از آن نیز فیلم‌های کمدی «دشمن زن» و «دم سرخ‌ها» توانستند در جایگاه‌های بعدی قرار بگیرند.
در روز‌های اخیر هم فیلم «مغز‌های کوچک زنگ زده» رکورددار فروش است. نکته قابل تامل این است که در این میان فروش فیلم‌ها در پردیس‌های سینمایی به‌دست آمده و شاید همین زنگ خطر بهانه‌ای شده است برای فعالان سینما تا به تکاپو بیفتند.

راهی برای دور زدن رکود پیدا
شهریور ماه سال گذشته شورای صنفی نمایش تصویب کرد به مناسبت روز ملی سینما و همچنین هفته دفاع مقدس مردم می‌توانند به مدت ۲۰ روز (۱۹ شهریور تا ۶ مهر) بلیت سینما‌ها را نیم بها خریداری و فیلم‌های موردعلاقه‌شان را در سینما تماشا کنند.
این طرح البته با وجود رکود فروش فیلم‌ها، به مذاق بعضی از سینماداران خوش نیامد و آن‌ها در جلسه‌ای که با شورای صنفی نمایش داشتند، خواستار اجرای طرح به مدت یک هفته شدند؛ ولی از طرفی برخی سینماگران هم معتقد بودند این تصمیم شورای صنفی نمایش در نهایت به نفع سینماست و باعث رونق گیشه خواهد شد.
امسال، اما از لحاظ اقتصادی کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است و مردم در این روز‌ها بیشتر به تهیه کالا‌های اساسی زندگی خود فکر می‌کنند و برای آن‌ها کالای فرهنگی در اولویت قرار ندارد.
در سال‌های اخیر روز‌های سه‌شنبه بلیت سینما‌ها نیم‌بها بوده و در برخی نقاط پایتخت و کشور این اتفاق میزان فروش را افزایش داده است.

اکنون با توجه به رشد قیمت‌ها و رکودی که بر بازار فرهنگ و هنر سایه انداخته شورای اکران تصمیم گرفته است که بلیت‌های سینما در روز‌های شنبه هم نیم بها شود.
علی سرتیپی، سخنگوی شورای عالی اکران می‌گوید با توجه به استقبال مردم از بلیت‌های نیم‌بها، تصمیم گرفتیم علاوه بر روز‌های سه‌شنبه، سینما‌ها روز‌های شنبه هم بلیت نیم بها ارائه دهند. این کار را برای رفاه حال مردم در شرایط اقتصادی فعلی، حفظ نشاط جامعه و درک شرایط دانشجو‌ها انجام دادیم.
به گفته سرتیپی، اجرای این طرح از شنبه هفته آینده ۲۸ مهر در سینما‌های تهران لازم الاجراست. تصمیم شورای عالی اکران در حالی اجرا می‌شود که اکثر سینماداران با این تصمیم همراه شده‌اند و به نظر می‌رسد در شرایط اقتصادی امسال حتی پردیس‌های سینمایی هم با مشکل فروش روبه‌رو بوده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید