باز شدن درهای آزادی به روی زنان

باز شدن درهای آزادی به روی زنان

اطلاعات موثقی وجود دارد که فدراسیون در تدارک سازماندهی حضور این ۲۰۰ بانو بوده و همین مساله نشان دهنده جدی شدن اراده بازنگری در محدودیت‌های جنسیتی حاکم بر تماشاگران فوتبال است. پیش از این حضور بانوان در ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات فوتبال بسیار کم‌سابقه بود و اگر هم‌چنین اتفاقی رخ می‌داد، تعداد زنان تماشاگر به انگشتان دو دست هم نمی‌رسید.

کد خبر : ۶۳۵۱۶
بازدید : ۱۳۳۷
باز شدن درهای آزادی به روی زنان
اسفند ۱۳۹۶ بود که سفر جانی اینفانتینو، رئیس فیفا به ایران برای تماشای دربی هشتادوششم حسابی خبرساز شد؛ مسئولان فدراسیون، مشتاق از اینکه مرد اول نهاد بین‌المللی فوتبال را به تهران کشیده اند، برنامه‌ای تدارک دیدند تا شاید اینفانتینو با دیدن شور و اشتیاق ایرانی‌ها به فوتبال، کمی در روند مشکلات به‌وجودآمده به آن‌ها کمک کند. آن زمان دو مشکل اصلی که قرار بود با رئیس فیفا در میان گذاشته شود، حل مشکل بازی در کشور ثالث برای تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا و محرومیت پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالات بود؛ مشکلاتی که البته به قوت پابرجا ماندند و هیچ‌کدام هم حل نشدند.
موضوع اصلی، اما نه روی سکو‌های ورزشگاه آزادی در دربی بلکه پشت در‌های ورزشگاه رقم خورد؛ جایی که هواداران زن آمده بودند تا در حضور رئیس فیفا از حقشان برای ورود به ورزشگاه دفاع کنند. دست آخر، اما به‌جای گره‌گشایی، راه ورود آن‌ها به بازداشت موقت چندساعته هموار شد تا رسانه‌های اروپایی از سفر اینفانتینو به تهران و ملاقات با مسئولان کشوری و ورزشی این کشور انتقاد کنند.
باز شدن درهای آزادی به روی زنان

قول روحانی به رئیس فیفا
اینفانتینو یکی از پیش‌شرط‌هایی که برای سفر به ایران داشت، دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بود؛ او می‌خواست هر طور شده مرد اول سیاست‌های ایران را از نزدیک ببیند. برای او ملاقات کوتاهی در فرودگاه تنظیم کردند تا روحانی پای صحبت‌های اینفانتینو بنشیند؛ در همان دیدار بود که اتفاقا رئیس فیفا پیراهن شماره ۷ را به‌خاطر اینکه روحانی هفتمین رئیس‌جمهوری ایران بود، به او اهدا کرد.
در آن زمان کمتر خبری مربوط به جزئیات این دیدار به بیرون مخابره شد ولی دو، سه روز بعد از رفتن اینفانتینو از ایران، مشخص شد که رئیس فیفا توانسته قول‌هایی از حسن روحانی بگیرد. اینفانتینو در نشست بعدی‌اش با مسئولان اجرائی فوتبال در پاسخ به این انتقاد که چرا به کشوری سفر کرده که زنانش اجازه حضور در ورزشگاه را ندارند، حرف مهمی زد: «هرجور دوست دارید، می‌توانید برداشت کنید ولی چند نفر می‌توانند به ایران سفر کنند تا در این سفر با رئیس‌جمهوری این کشور هم دیدار کنند؛ کدام بهتر بود؟ اینکه به ایران نروم یا اینکه با رئیس‌جمهور ایران درباره حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه مذاکره کنم؟ من با آقای روحانی حرف زدم و او به من قول داد مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کند.
هرچند گفت: در کشوری مثل ایران حل‌شدن این موضوع نیاز به گذر زمان دارد ولی او قول داده این مشکل را برطرف کند». صحبت‌های اینفانتینو بخش زیادی از منتقدانش را ساکت کرد. او خبر داد که مسئولان ورزشی ایران هم وعده داده اند مشکل ورود زنان به ورزشگاه را حل کنند؛ و بالاخره ۲۴ مهر ۱۳۹۷ نامه‌نگاری‌های فیفا با مسئولان فوتبال ایران و پرس‌و‌جوکردن درباره حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه به همان دیدار‌های اسفند ۹۶ ختم نشد؛ آن‌ها بعدا در چند نامه‌نگاری مختلف از مسئولان فدراسیون فوتبال ایران خواسته بودند تا روند ورود زنان به ورزشگاه در این کشور را توضیح دهند و بگویند این موضوع کی محقق می‌شود؟
فدراسیون فوتبال، اما بدون اشاره به جزئیات این پرونده تلاش کرد تا در کنار مسئولان وزارت ورزش کار‌ها را در سکوت پیش ببرد؛ سکوتی که البته شب گذشته تبدیل به یک خبر مهم شد؛ پای زنان به ورزشگاه آزادی باز شد تا آن‌ها دیدار دوستانه تیم ملی ایران با بولیوی را از نزدیک ببیند؛ گو اینکه این تماشاگران زن همگی به‌صورت گزینشی انتخاب شده بودند و تعدادشان از ۱۵۰ نفر تجاوز نمی‌کرد. بالاخره، اما طلسم غیبت تماشاگران زن شکسته شده و حالا همه امیدوارند این داستان، پیش‌درآمدی برای حضور دائمی و غیرگزینشی هواداران زن به ورزشگاه‌های فوتبال شود.
باز شدن درهای آزادی به روی زنان

تقلب از روی دست والیبال
شب گذشته در ورزشگاه آزادی چیزی نزدیک به ۱۵۰ زن بازی ایران با بولیوی را از نزدیک دیدند؛ طبق گزارش‌های رسیده از ورزشگاه آزادی، این تماشاگران زن از قبل مشخص شده بودند: اعضای تیم ملی فوتبال زنان ایران، اعضای تیم ملی فوتسال زنان ایران، خانواده کارکنان فدراسیون فوتبال، خانواده تعدادی از بازیکنان و البته چندین خبرنگار و عکاس زن. این دو گروه آخر یعنی خبرنگاران و عکاسان البته اجازه فعالیت خبری نداشتند و فقط توانستند بازی را از نزدیک تماشا کنند. شبیه این اتفاق، اما پیش‌تر در رقابت‌های والیبال رخ داد؛ فدراسیون جهانی والیبال، ایران را تهدید کرد که اگر اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها داده نشود، ایران را از میزبانی رقابت‌های لیگ جهانی محروم می‌کند.
باز شدن درهای آزادی به روی زنان
مسئولان والیبال برای فرار از این محرومیت ابتدا رو به انتخاب گزینشی تماشاگران زن آوردند و بعد‌ها که فضا مهیاتر شد، هم تعداد تماشاگران زن را افزایش دادند و هم اینکه دیگر این موضوع کمتر حالت گزینشی داشت. رفته‌رفته حساسیت‌های به‌وجود‌آمده هم از بین رفت و تماشاگران زن زیادی از بازی‌های والیبال در شهرستان‌ها هم دیدن کردند. فرمول والیبال حالا موردتوجه فدراسیون فوتبال قرار گرفته و آن‌ها هم امید زیادی دارند ازاین‌پس بتوانند ورود زنان به ورزشگاه را با تعداد بیشتر و گزینش کمتر هموارتر کنند؛ به این شیوه هم پاسخ علاقه‌مندان بی‌شمار زن به فوتبال در آینده‌ای نه‌چندان دور داده می‌شود و هم اینکه فیفا ذره‌بین بدبینی‌اش را از روی ایران برمی‌دارد؛ طبیعی است مشکل ورود زنان به ورزشگاه در ایران به‌صورت یک‌باره حل‌شدنی نیست و هنوز نیاز به رایزنی‌های فراوانی است تا نیمی از جامعه ایران و نیمی از تماشاگران فوتبال که علاقه‌مند به دیدن این رشته در ورزشگاه هستند، بتوانند بدون دغدغه به حمایت از تیم‌های موردنظرشان بپردازند. در نهایت و در شبی که تماشاگران زن بازی ملی‌پوشان را از نزدیک دیدند، ایران ۲ بر یک بولیوی را برد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید