بهمن فرمان‌آرا؛ در ۷۸ سالگی همچنان پرفروغ

بهمن فرمان‌آرا؛ در ۷۸ سالگی همچنان پرفروغ

بهمن فرمان‌آرا از وجه بازیگری‌اش همیشه خاطره جذابی از عباس کیارستمی نقل می‌کند: «من و عباس کیارستمی دوستان نزدیکی بودیم. عباس همیشه به من می‌گفت: در فیلم‌های خودت بازی کن، برای اینکه دیالوگ‌هایی که می‌نویسی خودت درست‌تر ادا می‌کنی، اما من امتناع می‌کردم، چراکه هم‌زمان بازی و کارگردانی کار سختی است. آخرین‌باری که در خانه‌اش دیدار داشتیم، از من پرسید چه‌کار می‌کنی؟ از فیلم جدیدم گفتم و اینکه قصد دارم نقشی بازی کنم. گفت: «من همیشه بهت میگم، اگر گوش کرده بودی تا الان برای خودت یک برند شده بودی».

کد خبر : ۶۳۵۴۹
بازدید : ۲۱۰۱
بهمن فرمان‌آرا؛ در ۷۸ سالگی همچنان پرفروغ
روز گذشته نامزد‌های امسال جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک اعلام شدند و در این میان دیدن نام هنرمندان ایرانی در این فهرست غافلگیری جذابی داشت. سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بلند، نماینده‌ای ندارد و در این بخش آثاری از کشور‌های فیلیپین، کره‌جنوبی، قزاقستان، تایلند و ژاپن برای کسب جایزه رقابت می‌کنند، اما در بخش بهترین فیلم بلند جوانان این رویداد سینمایی، فیلم «آوا»، به کارگردانی صدف فروغی، محصول مشترک ایران، قطر و کانادا نامزد کسب جایزه است.

پیمان معادی برای نگارش فیلم‌نامه «بمب: یک داستان عاشقانه» در شاخه بهترین فیلم‌نامه جوایز آسیا‌پاسیفیک نامزد کسب جایزه است و «النی کاریندرو»، آهنگ‌ساز مطرح یونانی، نیز طبق اعلام پیشین برای ساخت موسیقی «بمب: یک داستان عاشقانه» نامزد جایزه بهترین موسیقی متن جوایز آسیاپاسیفیک ۲۰۱۸ است.
اما نکته جالب‌توجه حضور بهمن فرمان‌آرا، کارگردان شناخته‌شده ایرانی، در میان نامزد‌های بهترین بازیگر مرد است. نام بهمن فرمان‌آرا برای نقش‌آفرینی در فیلم «حکایت دریا»، به کارگردانی خودش دیده می‌شود. این نخستین‌بار نیست که فرمان‌آرا در مقابل دوربین ایفای نقش می‌کند، او که تا پیش از این تنها در فیلم‌های خودش ایفای نقش می‌کرد، امسال در فیلم داستان پیرمردی که دیگر حرف نمی‌زند، هم ایفای نقش کرد.
کم نیستند کارگردانانی که ترجیح می‌دهند در فیلم‌هایشان نقشی را ایفا کنند، اما بهمن فرمان‌آرا از وجه بازیگری‌اش همیشه خاطره جذابی از عباس کیارستمی نقل می‌کند: «من و عباس کیارستمی دوستان نزدیکی بودیم. عباس همیشه به من می‌گفت: در فیلم‌های خودت بازی کن، برای اینکه دیالوگ‌هایی که می‌نویسی خودت درست‌تر ادا می‌کنی، اما من امتناع می‌کردم، چراکه هم‌زمان بازی و کارگردانی کار سختی است. آخرین‌باری که در خانه‌اش دیدار داشتیم، از من پرسید چه‌کار می‌کنی؟ از فیلم جدیدم گفتم و اینکه قصد دارم نقشی بازی کنم. گفت: «من همیشه بهت میگم، اگر گوش کرده بودی تا الان برای خودت یک برند شده بودی».
وقتی از او پرسیدم که مشغول چه کاری است؟ آن‌قدر ضعیف شده بود که یک استکان کوچک چای را به زحمت بلند می‌کرد. با همه این‌ها از کارهایش برایم گفت. گفت: «با کلود مونه با فاصله صد سال در یک روز به دنیا آمدیم» و یک‌سری کار روی نقاشی‌های مونه انجام داده بود. به دستیارش گفت: چراغ‌ها را تنظیم کند که آن‌ها را ببینم و دیدم در بستر بیماری هم کار‌های بی‌نظیری انجام داده است.
عباس جزء هنرمندان چندوجهی بود؛ اگر من برگ را می‌دیدم، عباس ریشه را می‌دید. به همین جهت من حرفش را گوش کردم. نمی‌دانم در چند فیلم بازی خواهم کرد. قطعا در فیلم بعدی‌ام بازی نمی‌کنم، چون داستان یک دختر و پسر جوان است، ولی به‌عنوان کسی که به او اعتقاد داشتم، در تأیید صحبتش زمانی که «بوی کافور عطر یاس» در فستیوال نیویورک نشان داده شد که از نظر من مهم‌ترین جشنواره است، یک خانمی بلند شد و گفت: منتقد نیویورک‌تایمز گفته شما وودی آلن ایران هستید. نظر شما در این مورد چیست؟ گفتم: «وودی آلن فیلم‌ساز مهمی است، فقط یک ایراد وجود دارد؛ اینکه من خوش‌قیافه‌تر از او هستم». مردم دست زدند و برایشان جالب بود، ولی این هم یک‌جور تأیید حرف‌های عباس بود».
فرمان‌آرا درباره نامزدی در جشنواره آسیاپاسیفیک به عنوان بهترین بازیگر مرد برای فیلم «حکایت دریا» گفت: «جالب است که در ۷۸ سالگی کاندیدای بهترین بازیگر مرد شوی، خودم وقتی خبر را دیدم برایم جالب بود».
بهمن فرمان‌آرا؛ در ۷۸ سالگی همچنان پرفروغ

از فرمان‌آرا درباره «حکایت دریا» و مفهومی که می‌تواند با مخاطب داخل و خارج از کشور برقرار کند پرسیدیم و در پاسخ گفت: ««حکایت دریا» درواقع موضوع آن فیلم تراژدی پایان یک رنسانس فرهنگی است، اتفاقا برای پروانه نمایش فیلم اقدام شده و امیدوارم به همین زودی خبر‌های خوبی از این فیلم اطلاع‌رسانی شود».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش از ساخت فیلم جدیدش گفت و افزود: «الان تمام تمرکزم روی ساخت فیلم جدید است و درباره نمایش «حکایت دریا» در خارج از ایران نمی‌توانم به صورت دقیق صحبت کنم، چراکه تمامی این فرایند به دست پخش‌کننده فیلم است، اما همیشه گفته‌ام که من برای ایران و مخاطبان ایرانی فیلم می‌سازم و این برایم از همه‌چیز مهم‌تر است». او در مورد حضورش در فیلم جدیدی که در آستانه ساخت است نیز گفت: «داستان فیلم در مورد یک زن و شوهر جوان است، اما نمی‌دانم چه پیش خواهد آمد؛ آیا بازی خواهم کرد یا نه».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید