بلیط تهران - استانبول، ۱۵میلیون!

بلیط تهران - استانبول، ۱۵میلیون!

در ٦ ماه نخست سال جاری درمجموع ٤١‌هزار و ٣٣ پرواز خارجی در کشور انجام و ٦‌میلیون و ١٦٦‌هزار و ٢٧٨ مسافر به وسیله این پرواز‌ها جابه‌جا شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ١٢ و ١١‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کد خبر : ۶۳۷۷۸
بازدید : ۱۱۵۷
فروش بلیت استانبول به نرخ پرواز کانادا
دلار شرکت‌های هوایی ارزان شد، اما ایرلاین‌های یک بند مالیاتی عجیب به بلیت‌ها اضافه کرده‌اند. در حالی که گمان می‌رفت که با پایین‌آمدن ROE (نرخ تبدیل ارز در بلیت هواپیما) و تأمین آن براساس قیمت ٨‌هزار تومانی، ارزانی به بازار سفر‌های هوایی بازگردد، اما بلیت پرواز‌های داخلی و خارجی همچنان با نرخ‌های نجومی به فروش می‌رسد. البته گرانی این‌بار بلیت هواپیما داستان دیگری دارد.
در حالی نرخ پایه درج‌شده روی بلیت هواپیما در ظاهر از کاهش قیمت‌ها حکایت می‌کند که قیمت نهایی‌ای که از مسافر دریافت می‌شود، عدد متفاوتی است. تازه‌ترین مصداق برای این ادعا بلیت ۱۵‌میلیون تومانی یکی از هواپیما‌های داخلی در مسیر تهران ـ. استانبول بوده است؛ بلیتی که در اصل قیمت آن یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان است؛ اما به نرخ پرواز کانادا فروخته شده است.
آن‌گونه که دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به ایسنا می‌گوید: «کاهش قیمت بلیت هواپیما ظاهر قضیه است؛ چون شرکت‌های هواپیمایی با عناوین مختلف ازجمله مالیات اضافی (Surcharge)، عوارض فرودگاه و هواپیما، این قیمت نرخ‌ها را افزایش داده‌اند؛ اما مرتضی قربانی در حالی از نصف‌شدن پرواز‌های استانبول، تفلیس، کوالالامپور و دوبی که روزگاری از پرترددترین مسیر‌های سفر ایرانی‌ها بودند، خبر می‌دهد که معتقد است بخش زیادی از این کاهش به سنگین‌شدن هزینه‌های سفر برمی‌گردد. آمار‌های اعلامی از سوی وزارت راه‌وشهرسازی هم نشان می‌دهد که مسافرت‌های خارجی در نیمه نخست امسال که همواره بازار سفر رفتن حسابی داغ است، نسبت به گذشته ١٠‌درصد کاهش یافته است.
قربانی درباره تأثیر قیمت تور‌ها پس از کاهش نرخ ROE اظهار کرد: «قیمت تور تفاوت چندانی نداشته است، چون نرخ بلیت‌ها هنوز گران است؛ مثلا سال گذشته در همین فصل که با رکود سفر همراه بود، قیمت تور سه شب و چهار روز گرجستان ۷۰۰‌هزار تومان بود، اما حالا بلیت چارتری آن یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان فروخته می‌شود.»

سفر خارجی کم شد
قیمت‌گذاری در شرکت‌های هواپیمایی داخلی براساس «ریال» است و تنها بخشی از مالیات آن‌ها ارزی محاسبه می‌شود. پس نوسانات ارز روی قیمت این شرکت‌ها نباید تأثیر چندانی داشته باشد؛ اما چرا این اتفاق افتاده است؟
این عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تأکید بر اینکه حجم سفر‌های خارجی با فاصله پایین آمده است، برای شفاف‌سازی از میزان پرواز‌ها در پرمسافرترین مقاصد ایرانی‌ها مثال‌هایی ذکر کرد و گفت: «در مدت زمان مشابه سال گذشته، دست کم روزی ٦، ٧ پرواز مستقیم بین تهران و تفلیس برقرار بود، اما حالا هر ایرلاین هفته‌ای دو تا سه پرواز دارد که برخی هم کلا پروازشان را قطع کرده‌اند. به طور کل حجم سفر‌های هوایی در مسیر گرجستان تا ۶۰‌درصد کاهش داشته است. سفر‌های هوایی از تهران به استانبول نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه تا ۵۰‌درصد ریزش داشته است، ضمن آنکه در این مسیر نه تن‌ها تعداد پرواز‌ها کاهش یافته که برخی ایرلاین‌ها دیگر حضور ندارند.»
قربانی با بیان اینکه بررسی سفر در این دو مسیر سنجش خوبی برای نتیجه‌گیری درباره وضع تور‌هایی با قیمت متوسط است، ادامه داد: «پرواز‌های مستقیم شرکت‌های خارجی همچون «ایرآسیا» و «تای ایرویز» در مسیر‌های مالزی و تایلند که از دیگر مقاصد پر سفر ایرانی‌ها در این فصل است، کاملا متوقف شده است. برخی ایرلاین‌های خارجی پیش از افزایش شدید نرخ‌ها پیش‌دستی کرده و پروازهایشان را در مسیر ایران متوقف کردند همانند شرکت‌های اروپایی که به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی، بازار ایران را ترک کردند.»

کاهش پرواز‌های خارجی
در ٦ ماه نخست سال جاری درمجموع ٤١‌هزار و ٣٣ پرواز خارجی در کشور انجام و ٦‌میلیون و ١٦٦‌هزار و ٢٧٨ مسافر به وسیله این پرواز‌ها جابه‌جا شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ١٢ و ١١‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.
همچنین یک‌هزار و ٢٥٢ پرواز خارجی متعلق به پرواز‌های حج و ٦‌هزار و ٤٦٢ پرواز متعلق به پرواز‌های عتبات عالیات بوده است که به ترتیب ١٧٠‌هزار و ٣٥٦ نفر و یک‌میلیون و ١٤٦‌هزار و ٤٠٧ نفر با این پرواز‌ها جابه‌جا شده‌اند. رتبه نخست پرواز‌های خارجی در ٦ ماه نخست سال جاری متعلق به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) است که ٢٧‌هزار و ١٣٥ پرواز خارجی در آن انجام شده و چهار‌میلیون و ٣٢٦‌هزار و ٥٤ نفر به وسیله این پرواز‌ها جابه‌جا شده است که از نظر تعداد پرواز و مسافر به مدت مشابه سال گذشته ١١‌درصد افت داشته است.
بعد از فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره)، به ترتیب فرودگاه مشهد با ٦‌هزار و یک پرواز و ٩٣١‌هزار و ٨٤ مسافر خارجی و شیراز با یک‌هزار و ٩٩٥ پرواز و ٢٤٩‌هزار و ٥٨٦ پرواز خارجی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. بقیه پرواز‌های بین‌المللی در فرودگاه‌های اصفهان، تبریز، لارستان، اهواز، کیش، قشم، ارومیه، بندرعباس، کرمان، آبادان، ساری، یزد، گرگان، همدان، بیرجند، زاهدان، چابهار، رشت، کرمانشاه، زنجان، بوشهر و اردبیل انجام شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید