سیندرلا را دست‌کم نگیرید

سیندرلا را دست‌کم نگیرید

از این ناراحت شدم که نایتلی فکر می‌کند سیندرلا یک شاهزاده‌خانم تنبل و عاطل‌وباطل است که فقط منتظر نشسته تا یک مرد ثروتمند از راه برسد و او را نجات دهد. واقعا منِ بیننده تلویزیون را دست انداخته‌ای؟ سیندرلا بر سوءرفتار‌ها و ناملایمات غلبه می‌کند، می‌جنگد و راهش را به میهمانی‌ای که قصد دارد برود، باز می‌کند و (با وجود کمک‌هایی که به او می‌شود) خودش است که خود را نجات می‌دهد. سیندرلا بدبخت و بیچاره نیست؛ او یک مبارز است.

کد خبر : ۶۳۸۳۳
بازدید : ۱۰۹۴۲
سیندرلا را دست‌کم نگیرید
روزنامه بریتانیایی گاردین روز سه‌شنبه در یادداشتی به قلم آروا مهدوی به صحبت‌های کایرا نایتلی، بازیگر انگلیسی فیلم‌های «تاوان»، «آناکارنینا» و «غرور و تعصب» در یک برنامه تلویزیونی واکنش نشان داده است. در این یادداشت با عنوان «کایرا نایتلی سیندرلا را دست‌کم می‌گیرد، اما سیندرلا مبارز است» آمده است؛ اینکه خانم بازیگر به دختر سه‌ساله‌اش اجازه نمی‌دهد فیلم‌هایی را تماشا کند که قهرمانانش شاهزاده‌خانم‌های استودیو دیزنی هستند، به این معنی است که او درک درستی از فمینیسم ندارد.

آیا در خانه‌تان هیچ‌کدام از فیلم‌های قدیمی دیزنی را دارید؟ لطفا بلافاصله آن‌ها را بسوزانید، مبادا به دخترتان آسیبی جبران‌ناپذیر بزند. البته این توصیه از من نیست، توصیه‌ای از جانب کایرا نایتلی است. این بازیگر اخیرا در یک برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی در ایالات متحده با الن (دجنرز) گفت: دختر سه‌ساله‌اش را از تماشای «سیندرلا» و «پری دریایی کوچولو» منع می‌کند و علتش شیوه‌ای است که زنان در این فیلم‌ها تصویر شده‌اند. نایتلی در این برنامه گفت: «سیندرلا ممنوع است، چون منتظر است یک مرد ثروتمند بیاید و نجاتش بدهد. نه! درست نیست! خودتان خودتان را نجات بدهید».
او در مورد «پری دریایی کوچولو» هم گفت: «آهنگ‌هایش عالی است، اما لازم نیست به‌خاطر یک مرد صدایتان را از دست بدهید. چه حرف‌ها!» نایتلی تنها بازیگر هالیوود نیست که افکار فوق‌روشنفکرانه خود را در مورد فمینیسم دیزنی به اشتراک می‌گذارد. کریستن بل اخیرا به مجله پرنتز (والدین) گفت: «سفیدبرفی» پیام نادرستی در مورد رضایت اجباری به مخاطب می‌دهد.
سیندرلا را دست‌کم نگیرید

گوش کنید، من خودم یک فمینیست هستم. فکر می‌کنم نایتلی و بل هر دو به نکات مهمی در این مورد اشاره می‌کنند که فرهنگ عامه می‌تواند کلیشه‌های ناسالم جنسیتی را تقویت و رفتار مسموم و ناسالم را به هنجار و رفتاری عادی تبدیل کند. باوجوداین به نظرم درست نمی‌آید که نسبت به این شاهزاده‌خانم‌های قصه‌ها این‌همه جفا شود.
به نظرم می‌آید این برخورد خیلی سطحی است. گفتن ندارد که این اظهارات ریاکارانه دقیقا آب به آسیاب دست‌راستی‌ها ریختن است. درواقع، روزنامه دیلی‌میل حتی یک لحظه هم حاضر نیست از حواشی خانم نایتلی دست بکشد که به‌طور خاص شهرتش را مدیون بازی‌کردن در نقش شخصیت‌های بسیار مسئله‌دار است، از دست داده است.
اما من در اصل فقط از این ناراحت شدم که نایتلی فکر می‌کند سیندرلا یک شاهزاده‌خانم تنبل و عاطل‌وباطل است که فقط منتظر نشسته تا یک مرد ثروتمند از راه برسد و او را نجات دهد. واقعا منِ بیننده تلویزیون را دست انداخته‌ای؟ سیندرلا بر سوءرفتار‌ها و ناملایمات غلبه می‌کند، می‌جنگد و راهش را به میهمانی‌ای که قصد دارد برود، باز می‌کند و (با وجود کمک‌هایی که به او می‌شود) خودش است که خود را نجات می‌دهد. سیندرلا بدبخت و بیچاره نیست؛ او یک مبارز است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید