کلاهبرداری اینترنتی با جادوگری

کلاهبرداری اینترنتی با جادوگری

تبهکار پس از بیهوش شدن مادرش اقدامات نامعلومی روی بدن وی انجام داده، سپس وی را که دچار خونریزی شدیدی شده بود، در خانه گذاشته و رفت. اندکی بعد خویشاوند آکینولا از مغازه برگشت و زن زخمی را غرق در خون دید. وی به پلیس و مرکز فوریت‌های پزشکی تلفن کرد و زن زخمی را که حالش وخیم بود به بیمارستان رساندند. آینولا در بازجویی گفت: همدستانش از وی تقاضا کردند مادرش را بکشد تا با استفاده از خون و تکه‌های بدن این زن پول بیشتری از قربانی اینترنتی بگیرند. در آپارتمان وی بخش‌هایی از جمجمه انسان، یک ترکیب سیاه رنگ و همچنین فلاسک حاوی روغن و برچسب "به عقب بازگردان" پیدا کردند.

کد خبر : ۶۳۹۵۱
بازدید : ۱۳۵۲
استفاده از مراسم قبیله‌ای و جادوگری در کلاهبرداری اینترنتی
به موازات گسترش اینترنت در سراسر جهان از جمله کشور‌های آفریقایی کلاهبرداری‌ها و فریب مردم در فضای مجازی نیز هر چه بیشتر می‌شود و تبهکاران در این کار از روش‌های هرچه تازه تری استفاده می‌کنند.

۱۹ اکتبر سال ۲۰۱۸ یک مامور پلیس کشته و یک مامور پلیس دیگر در نیجریه زخمی شد. این رویداد هنگام تعقیب یکی از اعضای گروه تبهکار "یاهو بوی" (Yahoo boy) رخ داد که طی آن راننده خودروی پلیس کنترل آنرا از دست داده، خودرو واژگون گردید و تبهکار متواری شد. به گفته شاهدان، تبهکار همچون همه کسانی که در نیجریه به تبهکاری اینترنتی می‌پردازند، سوار ماشین گرانقیمتی بود.

هر سال تعداد زیادی از فارغ التحصیلان جوان و با استعداد دانشگاه‌ها در تلاش برای خارج شدن از فقر به کلاهبرداری و فریب دادن مردم در اینترنت رو می‌آورند. اما وقتی کلاهبرداری با اسپریتیزم یا علم ارتباط با ارواح تلفیق می‌شود، یک شکل غیرعادی به خود می‌گیرد. تبهکاران مراسم قبیله‌ای برگزار کرده، پوست قربانیان خود را بریده، به آدم ربایی و در برخی از موارد به قتل رو آورده و از جادوگری برای گرفتن پول بیشتراز قربانیان خود استفاده می‌کنند.

گره خوردن خرافات با فناوری‌ها
اوت سال ۲۰۱۸ تایوو آکینولا، مرد ۲۹ ساله مظنون به عضویت در باند "یاهو بوی" در شهر لاگوس قرار گذاشت برای یک گفتگوی مهم با آلیسا، مادرش در خانه دیدار کند. اندکی دیرتر این مرد جوان از یکی از خویشاوندانش خواهش کرد دستمال و یک پاکت سیگار برایش بخرد و خودش به خانه رفت. او وقتی مادرش به خانه آمد، با تخته پر از میخ به سرش کوبید.

تبهکار پس از بیهوش شدن مادرش اقدامات نامعلومی روی بدن وی انجام داده، سپس وی را که دچار خونریزی شدیدی شده بود، در خانه گذاشته و رفت. اندکی بعد خویشاوند آکینولا از مغازه برگشت و زن زخمی را غرق در خون دید. وی به پلیس و مرکز فوریت‌های پزشکی تلفن کرد و زن زخمی را که حالش وخیم بود به بیمارستان رساندند. آینولا در بازجویی گفت: همدستانش از وی تقاضا کردند مادرش را بکشد تا با استفاده از خون و تکه‌های بدن این زن پول بیشتری از قربانی اینترنتی بگیرند. در آپارتمان وی بخش‌هایی از جمجمه انسان، یک ترکیب سیاه رنگ و همچنین فلاسک حاوی روغن و برچسب "به عقب بازگردان" پیدا کردند.

سن تبهکاران اینترنتی در نیجریه بطور متوسط بین ۲۲ تا ۲۹ سال است. بیشتر آن‌ها جوانان تحصیل کرده و با سوادی هستند که با ظرایف و شگرد‌های اینترنت آشنایی دارند. بیش از ۷۰% تبهکاران از خانواده‌های کم بضاعت هستند. آن‌ها همچون تبهکاران اینترنتی اروپایی خیلی در برنامه نویسی، ساخت بد افزار‌ها و فیشینگ خبره نیستند و در کلاهبرداری‌های خود بیشتر از روش‌های مهندسی اجتماعی استفاده می‌کنند. منظور از مهندسی اجتماعی، سوء استفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است، که به کمک مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کار‌هایی خاص متقاعد می‌کنند.

تبهکارن اعتماد قربانی را به دست آورده، اطلاعات کارت بانکی وی را به دست آورده یا با قریب از وی پول می‌گیرند. آن‌ها اکثریت مطلق قربانیان خود را در وبسایت‌های دوست یابی پیدا می‌کنند. اگر قربانی سفید پوست باشد خود را سفید پوست وانمود می‌کنند و برای جلب اعتماد عکس‌های قلابی برای طرف می‌فرستند. آن‌ها این عکس‌ها را بطور تصادفی در فیسبوک پیدا می‌کنند. تبهکاران بستگی به طرف، گاهی خود را مردی وانمود می‌کنند که همسرش به وی خیانت کرده و همه دارایی و حتی بچه هایش را از وی گرفته است. تبهکاران اغلب قربانیان خود را در بین شهروندان کشور‌های غربی مخصوصاً بانوان ثروتمند یا مردان مسن انتخاب می‌کنند.

وقتی قربانی می‌خواهد به گفتگوی تلفنی با طرف بپردازد که فکر می‌کند دختر است، تبهکار از دختران آشنایش خواهش می‌کنند این کار را انجام دهند.

گاهی تبهکاران هدایای گرانقیمتی برای قربانی می‌فرستند تا جدی بودن مقاصد خود را ثابت کنند یا وی را از طریق تلفن با "اعضای خانواده شان " آشنا می‌کنند. آن‌ها برای تقلید صدای خویشاندان از نرم افزار تقلید صدا استفاده کرده یا از آشنایان خود برای نقش بازی کردن کمک می‌گیرند. دیرتر آن‌ها به قربانی می‌گویند به کشور دیگری رفته اند و برای این کار از سیستم تغییر کد‌های تلفنی استفاده می‌کنند.

سپس تبهکار به قربانی می‌گوید در خارج از کشور خود است و برای پدر و مادر بیمارش درخواست مبلغی پول می‌کند که معولاً حدود هزار دلار است. این درخواست‌ها گاه و بیگاه تکرار می‌شود و هربار بهانه تازه‌ای برای این درخواست‌ها اختراع می‌شود و این کار تا وقتی که قربانی هیچ پولی برای دادن نداشته باشد، ادامه پیدا می‌کند.

آدام مایرس، نایب رئیس شرکت آمریکایی امنیت سایبری به تشکیلات مافیایی یاهو بوی‌ها اشاره کرده و می‌گوید:" وقتی به این تشکیلات وارد می‌شوی نام تازه‌ای دریافت می‌کنی. اعضای این تشکیلات دارای موسیقی و حتی زبان خاص خود هستند".

جوانان نیجریه‌ای در جستجوی موفقیت
نام "یاهو بوی" در زمان آغاز فعالیت این باند انتخاب شد که تبهکاران اینترنتی نیجریه‌ای از طریق سرویس پست الکترونیکی جستجوگر مشهور "یاهو" نامه‌های فیشینگی برای فریب کاربران ارسال می‌کردند.

در سال ۲۰۰۹ اولومینتین (Olu Maintain)، یکی از مشهورترین خوانندگان رپ نیجریه ترانه «Yahooze» را منتشر کرد که بیش از سه میلیون نفر در اینترنت کلیپ آنرا تماشا کردند. در این کلیپ خواننده که لباس شیکی بر تن دارد، داسکناس‌های درشت دلار را به اطراف خود پرتاب می‌کند، پشت فرمان خودروی گران قیمتی نشسته و با دوستانش در باشگاه‌های شبانه مشروب می‌خورد.
اگرچه ارتباط اولومینتین با باند "یاهوبوی" ثابت نشده، نیجریه‌ای می‌گویند ادا و اطفارهایش شبیه یاهو بوی‌ها است که فخر فروختن به پولداری، بلند صحبت کردن در خیابان‌ها و نشستن در پشت فرمان خودرو‌های گرانقیمت را که مرتب آن‌ها را عوض می‌کنند، دوست دارند و مشتری همیشگی باشگاه‌های شبانه هستند. داشتن چنین رفتاری باعث شد آدام شاگرد دبیرستان در اوت سال ۲۰۱۷ به خاطر خریداری خانه شخصی و یک فروشگاه لو رفته و به اتهام عضویت در باند "یاهوبوی" دستگیر شود.

در گزارش مطالعاتی دانشگاه ایبادان نیجریه گفته می‌شود بسیاری از مردم به ویژه در مناطق دورافتاده این کشور به آداب و رسوم قبیله‌ای و جادوگری باور دارند. مثلا تاجران فکر می‌کنند داشتن صابون جادو شده، فروش آن‌ها را افزایش می‌دهد و سربازان به تاثیر مراسم قبیله‌ای در زنده ماندن آن‌ها در هر جنگ و نبردی باور دارند. اعضای باند "یاهو بوی " در تبهکاری‌های اینترنتی خود از این باور مردم به خرافات سوء استفاده می‌کنند.

استفاده از جادوگری برای ثروت اندوزی
در نیجریه تقریباً همه کلاهبرداران اینترنتی را یاهوبوی می‌نامند، اما کلاهبردارانی که در تبهکاری خود از روش‌های جادوگری و علم غیب استفاده می‌کنند، به "یاهوبوی پلاس" (Yahoo boy plus) معروف هستند. این حادوگران اینترنتی فقط به کلاشی از خارجیان یا ثروتمندان نیجریه اشتغال دارند. برای جادوگری موفق و گرفتن همه ثروت قربانی اغلب فقط دانستن نام واقعی او کفایت می‌کند، اما برخی از این جادوگران از روش‌های دیگر از جمله بریدن دست خود هنگام گرفتن موس رایانه و قرار دادن پایشان روی لاک پشت هنگام نشستن در پشت رایانه نیزاستفاده می‌کنند.

رسم دیگر کلاهبرداران استفاده از زن به عنوان واسطه بین جادگر و قربانی است. تبهکاران با زنان همکار خود قرار می‌گذارند که آن‌ها تا زمانی که قربانی همه پول خود را ندهد، با گرفتن رژیم غذایی لاغر شوند. یاهو بو‌ها معتقدند موفقیت جادوگری آن‌ها وابسته به آن است که دختر همکار آن‌ها تا چه حدی لاغر شود. گاهی یاهوبوی‌ها در جادوگری خود تا آن حد به پیش می‌روند که همچون تایوو آکینولا تلاش می‌کنند مادر خود را کشته و از خون وی برای مراسم جادوگری استفاده کنند.

یکی از خطرناک‌ترین مراسم یاهوبوی‌ها مالیدن روغن یا مواد دیگر به بدن دختران و سپس برقراری رابطه جنسی با آنان است تا از این طریق انرژی آن‌ها را بگیرند، اما در نتیجه چنین کاری ممکن است دختر بیمار شده یا دچار لعنت ابدی شده و تا آخر عمرش در هیچ کاری موفق نشود. یاهوبوی‌ها اغلب از فاحشه‌ها در چنین مراسمی استفاده می‌کنند، چون معتقدند زندگی و جان آن‌ها خیلی ارزش ندارد.

یاهوبوی‌ها کلاهبرداری اینترنتی را تبهکاری نمی‌دانند و برخی از آن‌ها معتقدند این اجرای عدالت در حق شهروندان کشور‌های غربی است که در گذشته آن‌ها را استثمار می‌کردند.
منبع: اسپوتنیک
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید