نظر تحلیلگران بین‌الملل درباره تحریم ایران

نظر تحلیلگران بین‌الملل درباره تحریم ایران

در طول هفته گذشته، تحریم ایران محل بحث تمام رسانه‌های بین‌المللی بوده است. بررسی تحلیل‌های آنها نشان می‌دهد که تقریباً تمام آنها نگاهی منفی به ماجراجویی‌های دونالد ترامپ داشته‌اند و معتقد هستند که ایران، راهی برای فرار از بحران تحریم‌ها پیدا خواهد کرد. «ایران» برخی از این گزارش‌ها طی یکی دو روز گذشته را بازتاب داده است.

کد خبر : ۶۴۲۸۲
بازدید : ۸۵۳
نظر تحلیلگران بین‌الملل درباره تحریم ایران
نیویورک تایمز: چرا اروپایی‌ها از تحریم مجدد ایران عصبانی اند؟

با وجود نارضایتی ترامپ از توافق هسته‌ای، انگلستان، فرانسه و آلمان این توافق را یک موفقیت می‌دانند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار‌ها نیز اعلام کرده که ایران به همه تعهداتش عمل کرده است؛ بنابراین اروپایی‌ها از امریکا عصبانی اند، چرا که این کشور از اهرم اقتصادی عظیمی برای تهدید شرکت‌های اروپایی که خواهان تجارت با ایران هستند، استفاده می‌کند. حالا بسیاری از این شرکت‌ها ایران را ترک کرده‌اند.
اما فراتر از این، اروپایی‌ها از بی‌ثباتی در ایران می‌ترسند چرا که این مسأله می‌تواند مشکلات امنیتی و مهاجرتی برای اروپا نیز ایجاد کند. به خاطر همین مسائل، اروپایی‌ها به‌دنبال راه‌اندازی یک ابزار پرداخت جایگزین با ایران هستند که تحریم‌های امریکا را دور بزند. اما این سیستم هنوز کاملاً راه‌اندازی نشده و امریکایی‌ها نیز هشدار می‌دهند که می‌توانند این ایده اسرارآمیز را نیز براحتی تحریم کنند.

بلومبرگ: اگر بانک‌های ایرانی تحریم شوند، فردا نوبت روسیه است؟
آلمان می‌خواهد بداند! با تعلیق دسترسی بانک‌های ایرانی، سوئیفت ضربه شدیدی به تجارت آزاد زده است. این تفسیری است که بزرگ‌ترین گروه مهندسی اروپا از قطع دسترسی ایران به شبکه پیام‌رسانی که وام‌دهندگان جهانی را به هم متصل می‌کند، دارد. تیلو برادمن، مدیر اجرایی انجمن VDMA در آلمان در بیانیه‌ای گفت: «سوئیفت خون حیاتی برای پرداخت‌های بین‌المللی است.
هرگونه محدودیتی هرقدر هم که کوچک باشد به خاطر ذات بی‌طرف بودن این سیستم، غیرقابل قبول است. امروز ایران، فردا روسیه، بعد از آن چین؟» امریکا تحریم‌های انرژی و بانکی ایران را به‌عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران به کار گرفته است. پس از آنکه مقامات ارشد امریکا اعلام کردند که هر ارتباطی با کشور تحریم شده مجازات خواهد شد، سوئیفت اعلام کرد که این شبکه در جهت حفظ پایداری نظام مالی جهانی حرکت می‌کند. بر اساس اعلام VDMA که بیش از ۳۲۰۰ شرکت را در مجموعه خود دارد، استثنا کردن ایران از شبکه سوئیفت، ارتباطات با روسیه و کشور‌های دیگری را که درگیر اختلافات سیاسی هستند، دچار بی‌اعتباری و نااطمینانی می‌کند.

نزدک: اقتصاد ایران از تحریم‌ها آسیب می‌بیند، اما به احتمال زیاد بر طوفان تحریم‌ها غلبه می‌کند
به گفته یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، شرایط کنونی ایران بهتر از شرایط این کشور در پیش از سال ۲۰۱۶ است؛ چراکه امریکا بیش از پیش منزوی شده و قیمت نفت نیز افزایش یافته است. تحریم‌های دور قبلی علیه ایران در سال ۲۰۱۶ و با امضای توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ لغو شد، اما در ماه مه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به‌صورت یک جانبه این کشور را از توافق هسته‌ای با ایران خارج و تحریم‌های بانکی و نفتی را مجدداً علیه این کشور فعال کرد. اما اتحاد قدرت‌های جهان با امریکا که در دور قبلی تحریم‌ها به امضای توافق هسته‌ای منجر شد، از زمان روی کار آمدن ترامپ در امریکا تضعیف شده است و آن‌ها از تجارت گرفته تا موضوعات امنیتی با یکدیگر اختلاف دارند.

یک دیپلمات دیگر اروپایی می‌گوید: به رغم اینکه این دوره برای ایران سخت خواهد بود، اما اقتصاد این کشور به دلایل گوناگون خواهد توانست با موفقیت با آن مقابله کند. وی می‌گوید: از جمله این دلایل می‌توان به تحریم بودن روسیه از سوی امریکا، مشکلات مالی و سیاسی در عربستان سعودی و همچنین جنگ تجاری بین امریکا و چین اشاره کرد. یکی از کارشناسان مؤسسه فیچ سولوشونز می‌گوید: با همه تلاش‌های امریکا تحریم‌های این کشور شاید اقتصاد ایران را طی سال آینده دچار رکود کند، اما به رغم آنکه صادرات ایران کاهش می‌یابد هنوز این کشور بخش قابل توجهی از فروش و صادرات کالا‌های خود را ادامه خواهد داد و بنابراین شاهد منفی شدن اقتصاد این کشور نخواهیم بود.
آدرین اسجلاند، می‌گوید: به احتمال زیاد تهران شاهد تداوم فروش و دست یافتن به درآمد‌های خارجی خود خواهد بود و می‌تواند از طریق ارائه یارانه وارداتی به کالا‌های اساسی، افزایش قیمت آن‌ها را محدود کرده و از بالا رفتن شدید تورم نیز جلوگیری کند.

تایم: تحریم ایران، امتحان قدرت دیپلماتیک امریکاست
ادعا کردن درباره کاهش قدرت جهانی امریکا، شبیه به یک مد و عادت در جهان است، اما لزوماً نمی‌توانید این مسأله را بواسطه ایران بفهمید. طی ۶ ماه گذشته دونالد ترامپ سیستم مالی جهانی را بر خلاف مخالفت دیگر قدرت‌های جهان به شکل یک اسلحه در مقابل ایران به کار برده است. در نتیجه بسیاری از شرکت‌های خارجی از ایران خارج شده‌اند. اما اگر پول‌های امریکایی حرف می‌زنند و سایر بازیگران بزرگ تجارت جهانی در عمل حرکت می‌کنند، چندان با اطمینان نمی‌توان گفت که ترامپ به اهداف کمپین فشار حداکثری خود برای حذف نفوذ ایران در خاورمیانه دست یابد. با وجود تمام فشار‌های اقتصادی، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است که ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.
تمام شواهد نیز نشان می‌دهد که ایران در برابر هر میزانی از تحریم، خروج شرکت‌ها و کاهش ارزش پول ملی، مقاومت خواهد کرد. ریچارد گلدبرگ، یک کارشناس تحریم که در سال ۲۰۱۵ در نگارش تحریم‌های ایران با سنا همکاری داشت، می‌گوید: «اولین قدم‌های دولت امریکا درباره موضوع ایران بسیار مهم است. ترامپ باید هر روز به فشارهایش علیه ایران ادامه دهد، اما نظام ایران با تمام این‌ها سازگار خواهد شد و راهی برای فرار پیدا خواهد کرد.»
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید