ماجرای دستگیری پرویز کاظمی

ماجرای دستگیری پرویز کاظمی

یکی دیگر از وزاری احمدی‌نژاد دستگیر شد. پرویز کاظمی در سال اول دولت محمود احمدی‌نژاد در پی اختلافات دیدگاهی و مدیریتی با رئیس دولت بعد از حدود ۱۰ ماه از وزارت استعفا داد. این درحالی بود که سال ۸۴ و در مجلس هفتم محمود احمدی‌نژاد در جلسه رأی اعتماد او گفته بود: «خدا کاظمی را به من معرفی کرده است». بااین‌حال، کاظمی نخستین وزیری بود که در مهر ۱۳۸۵، از کابینه استعفا داد.

کد خبر : ۶۴۳۷۰
بازدید : ۶۱۴۴
ماجرای دستگیری پرویز کاظمی
فرادید | «پرویز کاظمی به اندرزگاه شماره ۴ زندان اوین منتقل شده است» این خبری بود که صبح دیروز کانال تلگرامی بهار نزدیک به محمود احمدی نژاد منتشر کرد. مدتی قبل نیز همین رسانه‌ها خبر بازداشت پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت اول احمدی نژاد را را منتشر کرده بودند.

پس از انتشار این خبر یکی از رسانه‌های داخلی از زبان همسر کاظمی این خبر را تکذیب کرد. در حالی که گفته می‌شد این خبر از داخل زندان بیرون آمده است انصاف نیوز از قول همسر کاظمی نوشت: " ایشان الان سر کارشان هستند"

حدود ساعت دو ظهر بود که خبرگزاری آنا از قول یک منبع آگاه خبر دستگیری پرویز کاظمی را تایید کرد، اما تا قبل از نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه هیچ خبر رسمی از این دستگیری منتشر نشد.

سخنرانی دیروز بعد از ظهر غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه احتمال صحت این خبر را بیشتر کرد. اژه‌ای در نشست خبری از بازداشت شدن دو مدیر سابق بانک خبر داده و گفته بود برای متهمان این پرونده و صندوق فرهنگیان کیفرخواست صادر شده و پرونده برای رسیدگی به دادگاه رفته است. البته سخنگوی قوه قضاییه نامی از پرویز کاظمی نبرد.

گفتنی است پرویز کاظمی مدتی رئیس هیأت مدیره بانک سرمایه و عضو هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است.

بالاخره ساعت پنج عصر خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در قوه قضاییه خبر دستگیری پرویز کاظمی را تایید کرد. این منبع آگاه گفت: این فرد دو روز پیش به اتهام "اخلال در نظام اقتصادی" بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شده است.

دو سال پیش، شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان، پس از احضار از سوی شعبه اول بازپرسی دادسرای پولی بانکی (ناحیه ۳۶) پس از تفهیم اتهام درباره پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده بود .
پیش از این، همسر دوم و فرزند همسرش و قائم مقام سابق بانک سرمایه که نیمی از سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان است هم بازداشت شده بودند. بر اساس محتویات آن پرونده به نظر می‌رسد دستگیری پرویز کاظمی عهم در همین راستا باشد.
ماجرای دستگیری پرویز کاظمی

پرویز کاظمی و محمود احمدی نژاد*
پرویز کاظمی در سال اول دولت محمود احمدی‌نژاد در پی اختلافات دیدگاهی و مدیریتی با رئیس دولت بعد از حدود ۱۰ ماه از وزارت استعفا داد. این درحالی بود که سال ۸۴ و در مجلس هفتم محمود احمدی‌نژاد در جلسه رأی اعتماد او گفته بود: «خدا کاظمی را به من معرفی کرده است».

بااین‌حال، کاظمی نخستین وزیری بود که در مهر ۱۳۸۵، از کابینه استعفا داد و علت آن را ناتوانی از پاسخ‌گویی به مردم و نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی به دلیل اختیارنداشتن در انجام مسئولیت‌های قانونی اعلام کرد. در آن زمان، اعلام شد که کاظمی، به عهدنامه‌ای که احمدی‌نژاد در بدو تشکیل دولت از وزرا گرفته بود، عمل نکرده است، بنابراین کنار گذاشته می‌شود. مسئولیت وزارتخانه را بعد از او عبدالرضا مصری بر عهده گرفت.

او در همه این سال‌ها همواره علیه احمدی‌نژاد مصاحبه کرده و حرف زده است. کاظمی گفته بود با قاطعیت می‌گویم احمدی‌نژاد تمام شده است؛ او همچنین گفته بود که در سال ۸۸، قبل از انتخابات، نزد علی لاریجانی رفته و درباره رأی‌آوردن و ادامه ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد هشدار داده است.

پرویز کاظمی در یکی از آخرین اظهارنظرهایش گفته بود: «به نظر من عمر سیاسی احمدی‌نژاد پایان پذیرفته است و بنده به ایشان توصیه می‌کنم خود را از چنین بازی‌هایی کنار بکشد. به‌هرحال، ایشان هشت سال رئیس‌جمهور کشور بودند و هر برنامه و سیاستی که داشتند، در کشور اجرا کردند که اغلب این سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز به منافع ملی و مردم آسیب زده است. در نتیجه آزموده را آزمودن خطاست و آقای احمدی‌نژاد بهتر است عطای سیاست را به لقای آن ببخشد و مسیر دیگری را برای زندگی خود در پیش بگیرد».

پرویز کاظمی معتقد بود که توزیع نقدی یارانه‌ها بدترین کار ممکن بود. کاظمی گفته بود احمدی‌نژاد هیچ‌وقت از فتنه صحبت نکرده و نمی‌کند، چون خودش باعث و بانی فتنه ۸۸ بود. همچنین گفته بود خیزی که احمدی‌نژاد در دور دوم ریاست‌جمهوری برداشت، بسیار متفاوت بود و همه‌چیز را از فردای انتخابات و در میدان ولیعصر شروع کرد و نهایتا به مقابله با مقام معظم رهبری و ۱۱ روز خانه‌نشینی انجامید.

کاظمی در مصاحبه‌ای هم گفته بود: «من به آقای میرحسین موسوی قبل از مناظره‌ها پیغام دادم که آقای احمدی‌نژاد دو موضوع را دنبال می‌کند. اول اینکه دروغ می‌گوید، دوم هم اینکه بی‌حیاست و در مناظره با آقای موسوی هر دو این اتفاق‌ها افتاد؛ هم بی‌حیایی هم دروغ‌گویی. دروغ‌گویی آن مدرکی بود که از خانم رهنورد نشان داد که بعدا هم من گفتم اگر ایشان چهار سال رئیس‌جمهور بوده و این موضوع را می‌دانسته چرا آمده و پشت تلویزیون گفته است؟ که بعدا هم سازمان بازرسی کشور اعلام کرد این موضوع واقعیت نداشته است. دروغ‌گویی و بی‌حیایی در این جایگاه و در برنامه زنده تلویزیونی چه معنی دارد؟ چرا شورای نگهبان با این مسئله برخورد نکرد؟».

وزیر رفاه احمدی‌نژاد درباره رابطه رئیس سابق دولت و هاشمی هم گفته بود: در جلسات دولت اسم هاشمی را نمی‌آوردند، فقط می‌گفتند «این آقا». وزیران احمدی‌نژاد هم از ارائه گزارش به مجمع تشخیص مصلحت منع شده بودند.

پرویز کاظمی در نهایت سال ۹۲ هم نامزد ریاست‌جمهوری شد، ولی صلاحیتش تأیید نشد. همان روزی که برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات وزارت کشور رفته بود گفت که مطلقا احمدی‌نژاد در کابینه‌اش جایگاهی ندارد.
* روزنامه شرق
۰
نظرات بینندگان
  • saeed ارسالی در

    خدا لعنت شون کنه....همینا ملت و بدبخت کردن

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا. تمومین ندارن این مفسیدین

  • ناشناس ارسالی در

    پرویز کاظمی هم دستگیر شد . عجیبه بالاخره ماجرای این مفسدان اقتصادی کی تموم میشه

  • ناشناس ارسالی در

    شما الان خوشحالید که یک مفسد اقتصادی از احمدی نژاد بد صحبت کرده .دلتون به چی خوشه

    • ناشناس ارسالی در

      چه ربطی داشت؟

  • فاطمه ارسالی در

    حقشه ... دمشون گرم ... زودتر باید می گرفتنش ...

    • ناشناس ارسالی در

      ایول

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید