جنجال عکس زهرا تخشید، نوه آیت‌الله یزدی در آمریکا

جنجال عکس زهرا تخشید، نوه آیت‌الله یزدی در آمریکا

عکس و کپشن آن سر و صدا‌های بسیاری را به دنبال داشت چرا که او نوه آیت الله یزدی است که با توجه به مواضعش کمتر فردی تصور می‌کرد راضی به حضور نوه اش در آمریکا باشد، اما زهرا تخشید در حال حاضر ساکن آمریکاست و در این کشور مشغول به تحصیل است.

کد خبر : ۶۴۳۷۵
بازدید : ۴۲۴۸
فرید عطارزاده | از ابتدا نادر فتوره چی (فعال رسانه‌ای چپ) با انتشار پستی توجه‌ها را به خود جلب کرد . او در صفحه خودش نوشت: «از تحریم‌های ظالمانه دلتان گرفته؟ عیبی ندارد، نمایی زیبا از شهر نیویورک را از دریچه دوربین سرکار خانم «زهرا تخشید»، نوه آیت الله محمد یزدی نگاه کنید، شاید دلتان باز شد.»
او عکسی را منتشر کرده بود که از صفحه اینستاگرام «زهرا تخشید» برداشته شده بود. زهرا تخشید با انتشار عکسی از دانشگاهش نوشته بود: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش.» لوکیشن او دانشکده حقوق دانشگاه «فوردهام» را نشان می‌داد. یکی از مشهورترین دانشگاه‌های آمریکایی که طبق رده بندی «فوربز» در رده ۱۴۸ قرار گرفته و دانشکده حقوق آن یکی از برترین و گرانترین‌ها در میان دانشکده‌های حقوق دنیا است.
جنجال عکس زهرا تخشید، نوه آیت‌الله یزدی در آمریکا

اب چراغ بعدی را یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب روشن کرد و در گزارشی نوشت: عکس و کپشن آن سر و صدا‌های بسیاری را به دنبال داشت چرا که او نوه آیت الله یزدی است که با توجه به مواضعش کمتر فردی تصور می‌کرد راضی به حضور نوه اش در آمریکا باشد، اما زهرا تخشید در حال حاضر ساکن آمریکاست و در این کشور مشغول به تحصیل است.
زهرا تخشید، نوه آیت الله محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و فرزند محمدرضا تخشید است؛ بنابراین قابل تامل بود که نوه او به راحتی از حضور خود در آمریکا خبر دهد. مخالفت‌های آیت الله یزدی با آمریکا به آنجا کشیده شد که او از کشور‌های حامی آمریکا به عنوان گاو شیرده آمریکا یاد می‌کرد.»

ماجرا از اینجا به بعد وارد فاز جدیدی شد و رسانه‌های اصولگرا پس از چند روز بایکوت خبری با قدرت هر چه تمام‌تر وارد عمل شدند.
روزنامه جوان در گزارشی نوشت: «آن دختر نوه دختری آیت الله یزدی است، اما چرا گفته نمی‌شود که او دختر دکتر محمدرضا تخشید، رئیس اصلاح طلب دانشکده حقوق دانشگاه تهران است و زمانی که سه سال پیش به عنوان ریاست دانشکده انتخاب شد، اصلاح طلبان از این انتخاب استقبال کردند و صادق زیباکلام گفت: باید این انتخاب را به فال نیک بگیریم! همان زمان کیهان اعتراض کرد که انتخاب او شتابزده بوده و رتبه بالای علمی هم نداشته است.
نکته بامزه آنکه برخی رسانه‌های اصلاح طلب همچون خبر آنلاین همان زمان برای جلب توجه اصولگرایان تیتر زدند که داماد آیت الله یزدی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. در حالی که قرابت فکری و سیاسی میان آیت الله یزدی و محمدرضا تخشید وجود ندارد. حال آیا حساب نوه را باید با پدربزرگ یکی دانست یا با پدرش؟! چرا اصلاح طلبان نمی‌گویند فلانی دختر دکتر تخشید است و ترجیح میدهند او را به نام پدر بزرگش بخوانند؟!»

حالا که بحث به اینجا رسید بگذارید سوابق «محمدرضا تخشید» را مرور کنیم. او استادیار دانشکده حقوق دانشگاه علوم سیاسی دانشکده تهران است که در آمریکا دکترای خود را گذرانده و سپس به ایران بازگشته است.
او جزو اساتید نزدیک به اصلاح طلبان است که تاکنون دو بار به عنوان رئیس دانشکده حقوق دانشکده تهران که یکی از دانشگاه‌های استراتژیک ایران محسوب می‌شود، انتخاب شده است. «فرجی دانا» در زمان دوران اصلاحات که رئیس دانشگاه تهران بود او را برای این سمت انتخاب کرده بود. دوران او، اما کوتاه بود تا اینکه از سال ۱۳۹۴ دوباره برای تصدی این سمت انتخاب شد.

در همان زمانی که «محمدرضا تخشید» به عنوان رئیس دانشکده حقوق انتخاب شد، واکنش‌ها مختلف و متضاد بود. روزنامه کیهان آن را انتخاب «مسئله دار» نامیده بود و سایت رجانیوز آن را «کودتای اصلاح طلبان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران» عنوان کرده بود.
رجا نیوز در همان گزارش در مورد سوابق او ادعا کرده بود: «دکتر تخشید در سن ۶۰ سالگی در معرض بازنشستگی قرار دارد. وی تمامی مقاطع تحصیلی خود را در دبیرستان و دانشگاه در آمریکا گذرانده است و هم اکنون نیز تمامی اعضای خانواده وی در آمریکا زندگی می‌کنند و از نظر علمی حتی یک مقاله از وی در نشریات بین المللی ثبت نشده است و همچنان در رتبه استادیاری قرار دارد.
وی در دوره اصلاحات ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را بر عهده داشت و در همان زمان نیز ریاست وی از حاشیه زاترین اتفاقات دانشگاه تهران محسوب می‌شد. گفتنی است موضوع رساله دکترای وی در خصوص سازمان حوزه علمیه در ایران نوشته است و حساسیت‌های زیادی در محافل مختلف علمی و امنیتی کشور در مورد آن مطرح بوده است.»
از آن سو رسانه‌ها و افراد نزدیک به اصلاح طلبان به گرمی از آن انتصاب یاد کرده بودند. مثلا صادق زیباکلام گفته بود: «دکتر تخشید از استادان آرام و ساکت دانشکده است. خیلی از نظر سیاسی فعال نیست در عین حال یک دوره دیگر در زمان سازندگی و اصلاحات رئیس دانشکده بوده است و با وجود اینکه داماد آیت الله یزدی است، مشی فوق العاده معتدل و میانه رویی دارد. تحصیلاتش را در آمریکا در رشته علوم سیاسی به اتمام رسانده و در حال حاضر در گروه روابط بین الملل تدریس می‌کند.
در دهه ۷۰ هم حوزه انقلاب اسلامی و تحولات ایران را تدریس می‌کرد. نکته بسیار مهمی که باعث شد بیشتر استادان به دکتر تخشید رأی دهند، این بود که ایشان جهت گیری سیاسی خاصی ندارد و میانه روست. یکی از دلایل رأی آوری ایشان احترامی است که ایشان برای استادان و کارمندان قائل هستند.»
در میان صحبت‌های زیباکلام یک نکته‌ای دیگر به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد چرا اصولگرایان از او دلخوشی ندارند: دکتر کدخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان و دکتر صادقی مقدم از گروه حقوق و دکتر تخشید از گروه روابط بین الملل نامزد این سمت بودند که با آرای استادان، دکتر تخشید بیش از همه رای آورد.
اگر در بطن اتفاقات سیاسی نباشید شاید سوال برایتان به وجود بیاید چرا این اتفاقات مهم شده است؟ باید کمی به عقب برگردیم. چند هفته پیش بود که آیت الله شبیری زنجانی در یک مجلس مهمانی خانوادگی با رئیس دولت اصلاحات دیدار کرد. انتشار تصاویر این دیدار با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی اصولگرایان رو به رو شد.
یکی از تندترین واکنش‌ها را نیز آیت الله محمد یزدی داشت که از این دیدار ابراز ناراحتی کرد و خواستار عدم تکرار آن شده بود. برخی از اصولگرایان انتشار عکس‌های نوه او را حاصل عصبانیت اصلاح طلبان از آن نامه دانسته بودند. چرا که معتقدند داماد و نوه او قرابت فکری چندانی به آیت الله یزدی ندارند و همچنین همزمانی انتشار این عکس که برای یک سال پیش است را مشکوک میدانند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    این آقازاده ها تمومی ندارن ماشالا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید