ساندرو را گران‌تر تحویل می‌دهند

ساندرو را گران‌تر تحویل می‌دهند

اگر بخواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم و قطعه به کشور وارد کنیم، باید از کانال‌های دیگری وارد عمل شویم. در چنین شرایطی، طبیعی است که طرف مقابل هم هزینه‌ها را بالا می‌برد.

کد خبر : ۶۴۴۰۱
بازدید : ۱۷۲۱
ساندرو را گران‌تر تحویل می‌دهند
سایپا یکشنبه اعلام کرد افرادی که ساندرو پیش‌خرید کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های فروش این شرکت، پراید تحویل بگیرند؛ اما روز گذشته این اطلاعیه لغو شد و مدیرعامل سایپا اعلام کرد این شرکت قصد دارد راهکار‌هایی بیابد تا به مشتریان همان محصولی را که پیش‌خرید کرده‌اند، تحویل دهد.
به گفته سعید مدنی، مشاور مدیرعامل سایپا، هنوز امکان واردات قطعات خودرو‌های CKD به کشور وجود دارد؛ اما قطعا اگر بخواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم و قطعه وارد کنیم، قیمت محصول افزایش خواهد یافت؛ زیرا دور قبل که ایران تحریم شد، قطعات خودرو با افزایش ۲۰ درصدی قیمت مواجه شدند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که گروه خودروسازی سایپا روز یکشنبه منتشر کرده بود، این شرکت نمی‌توانست به مشتریان خود ساندرو تحویل دهد؛ اما روز گذشته محمدرضا سروش، مدیرعامل سایپا، در مراسم گشایش بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودروی خاورمیانه در تهران، درباره جایگزینی خودرو‌های پراید و تیبا به‌جای ساندرو و پارس‌تندر گفت: به دلیل خروج شرکت رنو از ایران، یک‌سری تعهدات مازاد مانده است که باید این تعهدات به نحوی پاسخ داده شود.

او عنوان کرد: گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی شده که بخشی با پوشش خودرو‌های موجود که می‌توان آن‌ها را ارائه داد، پیشنهاد شده و با توجه به محدودیتی که خارج از اراده شرکت بوده و برای کشور ایجاد شده است، باید به نحوی به تعهدات مازاد بر موجودی CKD پاسخ داده شده و قضیه حل‌و‌فصل شود.

مدیرعامل سایپا درباره دلیل تداوم پیش‌فروش محصولات سایپا با وجود عهدشکنی این شرکت و تأخیر در تحویل درخواست‌های ثبت‌شده بیان کرد: پیش‌فروش‌های جدید عمدتا بر اساس محصولاتی است که می‌توان آن‌ها را به مشتریان ارائه داد و امکان تولید آن در کشور وجود داشته باشد.

تأمین خودروی جایگزین، آخرین راهکار
یک روز پس از آنکه سایپا راهکار خرید خودروی معوض را به مشتریان ساندرو ارائه کرد، این اطلاعیه از سوی مدیران این شرکت پس گرفته شد. سایپا قصد داشت ساندرو را که خودرویی مونتاژی است، با پراید که بخش اعظم قطعات آن در داخل تولید می‌‎شود، جایگزین کند که البته این تصمیم با انتقاد‌های زیادی هم همراه شد.
سعید مدنی، مشاور مدیرعامل سایپا، درباره دلیل صدور و لغو اطلاعیه سایپا و راهکار‌های تأمین قطعات مورد نیاز برای تولید ساندرو عنوان کرد: واردات قطعات CKD ساندرو، برلیانس و بقیه خودرو‌هایی که به این شکل تولید می‌شوند، هنوز به‌طور کامل قطع نشده است.

او اضافه کرد: فکر می‌کنم در حال بررسی و مذاکره هستند تا راهکار‌هایی برای ورود این قطعات به کشور پیدا کنند.

مدنی گفت: با توجه به اینکه هنوز برخی از بانک‌ها از سوییفت خارج نشده‌اند و نقل‌وانتقال پول انجام می‌دهند، همچنین به‌تازگی امتیازدادن برای این قضیه آغاز شده است، فکر می‌کنم اقدامات انجام‌شده راهگشا باشد و در برخی موارد، نقل‌وانتقال پول از طریق بانک‌های آزاد که مشکل خاصی ندارند، انجام شود. به گفته او، تحویل خودروی جایگزین، آخرین راهکار سایپا برای پاسخ به نیاز مشتریان است.

مشاور مدیرعامل سایپا بر این باور است که در شرایط تحریم و اورژانسی، اگر راهی برای تأمین قطعات پیدا نشود، چاره دیگری به‌جز جایگزینی ساندرو نخواهیم داشت. او ادامه داد: درحال‌حاضر تحویل‌های سایپا به تأخیر افتاده است و عمدتا این تأخیر‌ها ناشی از تحریم‌هاست.

احتیاط در پیش‌فروش خودرو
به اعتقاد مدنی، اگر نقل‌وانتقال پول انجام شود، مشکل تولید خودرو‌های CKD نیز حل می‌شود و قادر خواهیم بود این دسته از محصولات را به مشتری تحویل دهیم.

او که آماری از خودرو‌های پیش‌فروش‌شده در اختیار نداشت، از تأخیر دو تا سه‌ماهه در تحویل خودرو‌های تولیدی گروه سایپا خبر داد و تأکید کرد: شرکت‌های خودروسازی ابتدا باید سفارش‌گذاری برای قطعات CKD را انجام دهند و اگر سفارش‌گذاری روی ریل درست افتاد، آنگاه برای آینده هم می‌توانند برنامه‌ریزی کرده و پیش‌فروش کنند؛ اما در شرایط فعلی که هنوز وضعیت مشخص نشده است، با پیش‌فروش خودرو باید با احتیاط برخورد کنند.

مشاور مدیرعامل سایپا اضافه کرد: اگر روال تأمین قطعه مشخص شود، می‌توان برای خودرو‌های پیش‌فروش‌شده نیز تاریخ تحویل تعیین کرد.

به گفته او: اگر بخواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم و قطعه به کشور وارد کنیم، باید از کانال‌های دیگری وارد عمل شویم. در چنین شرایطی، طبیعی است که طرف مقابل هم هزینه‌ها را بالا می‌برد.

مدنی افزود: درحال‌حاضر هزینه‌های ریسک اقتصادی ما نسبتا بالاست و هزینه‌های ناشی از نقل‌وانتقال پول، خرید اقلام و قطعات در شرایط دورزدن تحریم‌ها افزایش می‌یابد. دور قبل که ایران تحریم شد، ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردیم و این‌بار ممکن است شرایط سخت‌تر باشد.

اختیار در جایگزینی ساندرو
گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه‌ای و با هدف شفاف‌سازی هرچه بیشتر بخش‌نامه ابلاغ‌شده به نمایندگی‌های فروش درباره ایفای تعهدات شرکت پارس‌خودرو و جایگزینی خودرو‌های خانواده رنو با سایر محصولات گروه سایپا، اعلام کرد مشتریان متقاضی خودرو‌های گروه رنو در صورت تمایل می‌توانند به جایگزینی با خودرو‌های اعلام‌شده تولیدی گروه سایپا اقدام کنند.

این شرکت اعلام کرد با توجه به همکاری‌نکردن شرکت رنو در انجام تعهدات خود به دلیل عدم امکان تولید خودرو‌های گروه رنو، مشتریان متقاضی خانواده رنو می‌توانند برای جایگزینی خودروی ساندرو با خودرو‌های گروه ایکس ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰ اقدام کنند. در ادامه اطلاعیه گروه سایپا بر اختیاری‌بودن این جایگزینی از سوی مشتریان تأکید شده بود.
همچنین در این اطلاعیه به مشتریان اعلام شد گروه سایپا در حال بررسی روش‌های مختلف برای پاسخ به تعهدات ایجادشده است و مشتریان می‌توانند تا دریافت محصول ثبت‌نامی خود با دریافت سود ۲۷ درصدی (مجموع سود مشارکت و تأخیر تا تحویل خودرو) منتظر بمانند. علاوه‌بر این، مشتریانی نیز که خواهان انصراف هستند، می‌توانند بر اساس بخش‌نامه یادشده از ۳۰ تا ۳۶ درصد سود بر اساس زمان انصراف بهره‌مند شوند.

البته سایپا در اطلاعیه خود اعلام نکرد مشتریان برای تحویل محصولات پیش‌خرید‌کرده خود چند ماه دیگر باید منتظر بمانند. اخبار منتشرشده رسمی از این شرکت خودروسازی نیز نشان می‌دهد این مجموعه برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش خود دچار اشکال است. به همین دلیل، مشتریان سایپا نگران‌اند که روند زیان‌دهی این شرکت خودروسازی، سبب شود محصولات پیش‌فروش‌شده این شرکت با تأخیر‌های نسبتا طولانی به دست آن‌ها برسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید