قسمت چهارم سریال ممنوعه چه سرنوشتی دارد؟

قسمت چهارم سریال ممنوعه چه سرنوشتی دارد؟

حالا که بعد از بازبینی‌های انجام شده قسمت چهارم سریال ممنوعه بالاخره توزیع شده است باید منتظر واکنش رسانه‌های منتقد بود. آیا حمله‌هایی که به قسمت‌های قبلی انجام شده بود در مورد قسمت چهارم هم اتفاق می‌افتد؟

کد خبر : ۶۴۴۱۱
بازدید : ۷۰۲۴
فرادید | بالاخره قسمت چهارم سریال ممنوعه وارد بازار شد.

سریال ممنوعه که پس پخش قسمت سوم توقیف شده بود بعد از بازبینی‌های انجام شده دوباره در بازار توزیع شد. صفحه رسمی اینستاگرام سریال، تیزر قسمت چهارم را منتشر کرده اما هنوز لینک دانلود قانونی را منتشر نکرده است.
قسمت ۴ سریال ممنوعه چه سرنوشتی دارد؟

حدود دو ماه پیش بود که اعلام شد مراحل اصلاح و بازبینی این مجموعه به پایان رسیده است و در روز دوشنبه ۲۱ آبان قسمت ۴ مجموعه ممنوعه توزیع خواهد شد. دیروز صفحه رسمی اینستاگرام این سریال هم از توزیع قطعی قسمت چهارم خبر داد. این سریال مانند گذشته به صورت هفتگی پخش خواهد شد.

چرا سریال ممنوعه توقیف شد؟
ممنوعه ، مجموعهٔ نمایشی به کارگردانی امیر پورکیان محصول سال ۱۳۹۷ است که به موضوعات اجتماعی و برخورد‌های خانوادگی می‌پردازد. تصویربرداری این مجموعه در زمستان ۱۳۹۶ در تهران آغاز شد و قسمت‌هایی از آن هم در در شهر‌های شمالی جلوی دوربین رفت. پخش سریال ممنوعه از دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ در شبکه نمایش خانگی آغاز شد.
آنونس سریال ممنوعه که برای پخش قسمت اول منتشر شد

اما از همان زمان، برخی رسانه‌ها نخستین قسمت‌های ممنوعه را با القابی، چون مستهجن به نقد کشیده و تقاضای تجدید نظر در مجوز‌های این سریال کردند. بر این اساس پیش بینی می‌شد که که راه این سریال به این راحتی به آخر نخواهد رسید. بعد از پخش قسمت‌های بعدی موجی علیه داستان این سریال به راه افتاد و از مبتذل بودن ماجرای مطرح شده در سریال ممنوعه صحبت شد.

رسانه اصولگرای رجانیوز با انتقاد تند از این سریال نوشت: «شاید بتوان قسمت اول این مجموعه را بر پایه سکس، مواد مخدر و مشروبات الکلی تعریف کرد. استفاده از کلمات و حرکات اروتیک و بی‌بندوباری اعضای گروه به‌قدری زیاد است که به نظر می‌رسد این سریال بیش از بقیه آثار مبتذل ساخته‌شده از خط قرمز‌ها عبور کرده است».

۲۰:۳۰ وارد می‌شود، ممنوعه توقیف
انتقاد از این سریال فقط از طرف رسانه‌های اصولگرا نبود. روزنامه هفت صبح هم با مقایسه این سریال با سریال‌های ترکیه نوشت .«آیا این سریال با الگوبرداری از سریال‌های سطحی ترکیه‌ای و دست گذاشتن روی موضوع خیانت و شک و اعتیاد می‌تواند اثر قابل قبولی در شبکه نمایش خانگی باشد؟»

اما بعید به نظر می رسید چنین انتقاداتی به ممنوعیت سریال منجر شود. اما بخش خبری بیست و سی که معمولا بعد از داغ شدن بحث‌های این چنینی برنامه‌ای را تهیه می‌کند هم به سریال ممنوعه واکنش نشان داد.
این بخش خبری در گزارشی با نمایش برخی از صحنه‌های جنجالی سریال ممنوعه از وزارت ارشاد به خاطر مجوز دادن به این مجموعه انتقاد کرد. به نظر می‌رسد این انتقادات کارساز بود .

۲۶ ام شهریور بود که حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی اعلام کرد سریال ممنوعه به کارگردانی امیر پورکیان تا اعمال اصلاحات لازم اجازه نشر داده نخواهد شد. به گفته او تا اعمال اصلاحات لازم برای پیشگیری از "سوءتعبیر در مخاطبان و اقشار مختلف جامعه" به این سریال اجازه نشر داده نخواهد شد.

به نظر می‌رسید پارسایی دیگر قدرت مقاومت خود را از دست داده بود. مدیرکل دفتر نمایش خانگی ارشاد که هفته قبل از ممنوعیت سریال، در پاسخ به انتقاد برخی رسانه‌ها مبنی بر ترویج رفتار‌های غربی در این سریال گفته بود «ممنوعه سریالی با برچسب ۱۶+ است؛ یعنی ویژه بزرگسالان که به تقبیح رفتار افرادی می‌پردازد که سبک زندگی غربی را برگزیده‌اند و والدین باید بدانند این مجموعه ویژه آنهاست نه اطفال صغیر و نوجوانان» حالا داشت میدان را خالی می‌کرد.

همزمان با اعلام خبر ممنوعیت سریال توسط پارسایی، صفحه رسمی اینستاگرام سریال ممنوعه هم با انتشار پستی درباره علت اصلی عدم توزیع این سریال طبق روال معمول توضیح داد و نوشت: «قسمت چهارم سریال ممنوعه دوشنبه ۲۶ شهریورماه، به دلیل مقارن شدن با ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) توزیع نمی‌شود»..

امیرپورکیان کارگردان سریال ممنوعه در حالی این خبر را منتشر کرد که چندی پیش درخواست کرده بود مخالفان سریال بعد از تماشای آن موضعگیری کنند: «هر کس ممنوعه را تا آخر دنبال کند، در مسیرش تجدید نظر خواهد کرد. مخاطب من نوجوانان ١٥-١٤ ساله‌ای هستند که وقتی از پارکینگ خانه‌ام خارج می‌شوم، می‌بینم دور هم جمع شده‌اند و پایپ دستشان گرفته و شیشه می‌کشند. من می‌خواستم این‌ها را جذب کنم، پس باید به زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنم».

واکنش وزیر
عباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشتر با اشاره به حواشی ایجاد شده در توزیع مجموعه ممنوعه در شبکه خانگی گفته بود: «به دلیل پاره‌ای تردید‌ها که درباره این مجموعه وجود داشت، قرار شد قسمت‌های بیشتری از این مجموعه تولید و سپس مراحل بعدی آن برای توزیع در شبکه نمایش خانگی طی شود. درباره این مجموعه به دلیل پاره‌ای از تردیداتی که وجود داشت، قرار شد که قسمت‌های بیشتری از این مجموعه تولید شود تا با این کار امکان تداوم و تضمین بیشتر و قطعی تری برای توزیع پیدا شود؛ بنابراین بر اساس قراری که گذاشته شده چند قسمت بعدی این مجموعه پس از تولید در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد و مراحل بعدی به صورت یک‌جا طی می‌شود».
قسمت ۴ سریال ممنوعه چه سرنوشتی دارد؟

حالا که بعد از بازبینی‌های انجام شده قسمت چهارم سریال ممنوعه بالاخره توزیع شده است باید منتظر واکنش رسانه‌های منتقد بود. آیا حمله‌هایی که به قسمت‌های قبلی انجام شده بود در مورد قسمت چهارم هخم اتفاق می‌افتد؟

حسین ابراهیمی‌مقدم، روانشناس درباره حواشی این سریال می‌گوید: زمانی‌که در فیلمی نشان می‌دهیم قهرمان با سرقت یا حمل مواد مخدر پولدار می‌شود، طبیعی است که برخی تماشاگران تحت‌تاثیر این روایت قرار گیرند. در کل افرادی که از ظرفیت اخلاقی مناسبی برخوردار نیستند زود تحت‌تاثیر تخلفات منفی فیلم قرار می‌گیرند. به‌همین دلیل فیلم و سینما تاثیر مهمی هم در به‌وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی و هم در از بین بردن آسیب‌های اجتماعی دارند. به اعتقاد او عدم پخش این سریال‌ها راه حل نیست بلکه نوع درست پرداخت به این آسیب‌ها می‌تواند در از بین بردن معضلات اجتماعی موثر باشد. به گفته او «نمی‌شود سینما را از تصویرکردن معضلات و مشکلات آدم‌ها یا آسیب‌های اجتماعی خاصی منع کرد».

داستان قسمت چهارم سریال ممنوعه؛ در قسمت سوم چه اتفاقی افتاد؟
آنچه که بیشتر از هر داستانی در این فیلم به نظر مهم می‌رسد و شاید خط اصلی داستان باشد، رابطه‌ی برکه (الهه حصاری) و سامی (میلاد کی مرام) است. برای آغاز نقد سریال ممنوعه باید گفت ماجرای سریال را این دو آغاز کرده اند و می‌توان حدس زد بار اصلی داستان ممنوعه نیز حول محور این دو خواهد گشت.

پس از سامی و برکه، رابطه مثلثی شکلی وجود دارد که بین مردی متاهل با زن مجردی برقرار است. این دو رابطه در سریال ممنوعه بیشترین فوکوس را از مخاطب می‌کشد. اما سوال اینجاست که این روابط، داستان و کنش‌هایی که در این سه قسمت افتاده اند تا چه اندازه می‌تواند مخاطب را به دنبال خود بکشد؟

سایت طرفداری می‌نویسد «هیچ شکی نیست که روابط زن و مرد، دختر‌ها و پسرها، خیانت و روابط زناشویی همه از موضوعات جذابی هستند که در طول تاریخ درام توانسته اند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. اما این جلب نظر تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟ ادامه‌ی جذب مخاطب امروز دیگر کار ساده‌ای نیست.

امروزه با وجود تنوع در رسانه به ویژه رسانه‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، مخاطب حق انتخاب بسیار زیادی را دارد. او می‌تواند به راحتی سریال یا فیلمی را دنبال نکند. مخاطب دیگر مجبور نیست به پنج شبکه‌ی صدا و سیما بسنده کند و خود را سرگرم کند. به نظر می‌رسد اکنون دیگر زمان جذب مخاطب تنها با موضوعاتی پر طرفدار گذشته است. حال با تمام این تفاسیر، ممنوعه در کجا قرار دارد؟

باید گفت این سریال تنها با نشان دادن لحظه‌هایی از هر چند شخصیت و پرش زدن از داستانی به داستان دیگر تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد. همانطور که گفته شد روابط پیچ در پیچ در میان شخصیت‌های درام می‌تواند بسیار جذاب باشد، اما این پرش‌های ناگهانی از داستانی به داستان دیگر و تکه تکه شدن یک قسمت سریال می‌تواند لطمه‌ی بزرگی به اثر وارد کند».

حالا که قسمت چهرام سریال با همراهی بازیگران مشهور وارد بازار شده است باید منتظر واکنش‌های مردم و رسانه‌ها باشیم.

بازیگران سریال ممنوعه
امیرحسین آرمان، علی استادی، خاطره اسدی، بهاره افشاری، محمد امین، پژمان بازغی، آتیلا پسیانی، امیر جعفری، هادی حجازی فر، الهه حصاری، سوگل خالقی، آناهیتا درگاهی، نیلوفر رجایی فر، لیلا زارع، نیما شعبان نژاد، شهرام قائدی، مصطفی قدیری، نیکی کریمی ، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، نسرین نکیسا و شیدا یوسفى.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    سریال ممنوعه هم مثل سریال های دیگه فقط دنبال جذب مخاطبن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید