معضل نصب و برداشتن دکل‌های مخابراتی

معضل نصب و برداشتن دکل‌های مخابراتی

شکایت از اپراتور‌ها بابت نصب آنتن‌های مخابراتی یکی از بزرگترین دردسر‌های آنهاست. هفته‌ای نیست که از یک محله شکایتی از یک اپراتور نشود که بیایند و آنتن‌شان را بردارند. فرقی هم ندارد محله مسکونی باشد یا تجاری. اپراتور‌ها از وضع موجود اصلا راضی نیستند و می‌گویند این موضوع نه‌ تنها بار مالی سنگینی دارد، بلکه دردسر‌های بزرگی هم برایشان ایجاد کرده و مدام آن‌ها را به دادگاه و شهرداری می‌کشاند.

کد خبر : ۶۴۴۸۵
بازدید : ۶۵۷۸
معضل نصب و برداشتن دکل‌های مخابراتی
پریسا اسلام‌زاده | مغازه لوازم کادویی دارد و می‌گوید هشت‌ماهی است به پاساژی در فلکه دوم تهران‌پارس آمده است، اما ضرر پشت ضرر... علت را که می‌پرسم، می‌گوید دکل مخابراتی نزدیک پاساژ را شهرداری با شکایت مردم برداشته است و حالا مغازه‌داران پاساژ از صبح که می‌آیند تا ساعت ١٠ شب ارتباط‌شان با دنیا قطع است و همین مسأله موجب شده است که کار و کاسبی‌شان حسابی بخوابد.

مغازه‌دار دیگری که بوتیک لباس دارد، توضیح می‌دهد: «زنگ می‌زنند که برای تخلیه جنس بیایند، آنتن نیست. مشتری از کانال تلگرامی‌مان زنگ می‌زند که سفارش بدهد، آنتن نیست. می‌خواهیم سفارش بدهیم آنتن نیست... می‌خواهیم چک پاس کنیم، آنتن نیست... می‌خواهیم پول واریز کنیم، آنتن نیست! مشتری در تلگرام و اینستاگرام‌مان پیام گذاشته است، آنتن نیست.»

اوضاع بدلیجات‌فروشی طبقه همکف پاساژ از همه بدتر است. می‌گوید الان تلفن در دنیا در حال منسوخ‌شدن است. ما مجبوریم همه کسب و کارمان را به شیوه صد سال قبل اداره کنیم، چون فروش‌ها و سفارش‌های اینترنتی‌مان به کل تعطیل شده است.

اما این قصه، قصه بسیاری از اهالی پاساژ‌های تهران است. پاساژ‌هایی که دایم با اهالی منطقه سر دکل‌های مخابراتی درگیر هستند. مردم معترضی که همیشه از تشعشعات این دکل‌های بلند‌بالا هراس داشته‌اند. علاوه بر مناطق مسکونی که عموما مردم از نصب دکل‌ها در نزدیکی منازل خود شاکی می‌شوند، بیمارستان‌ها هم یکی از معترضان همیشگی اپراتور‌ها و آنتن‌هایشان هستند.
به تازگی هم مسئولان بیمارستانی در شرق تهران به نزدیکی دکل یکی از اپراتور‌ها به محل این بیمارستان اعتراض کردند که این اقدام آن‌ها درنهایت منجر به برچیده‌شدن آن دکل از منطقه مربوطه شد. این اتفاق درحالی رخ داد که آن منطقه کاملا تجاری بوده و دردسر‌های زیادی برای مغازه‌داران و شرکت‌هایی که از خطوط آن اپراتور استفاده می‌کردند، ایجاد شده است.

دکل را کندند و بردند، به همین سادگی!
اعتراض‌های پی‌درپی بیمارستان ... بالاخره منجر به این شد که شهرداری بیاید و دکل اپراتور ایرانسل را بردارد و ببرد. این اتفاق در یکی از مناطق تجاری در شرق تهران رخ داده و حسابی کسبه آن محل را به دردسر انداخته است.
یکی از مغازه‌داران پاساژی در همان حوالی با ابراز نارضایتی از این وضع می‌گوید: «یک روز ماموران شهرداری آمدند و دکل ایرانسل را برداشتند و بردند. الان نزدیک به ٣ ماه است که این اتفاق افتاده و کسی هم به اعتراض ما پاسخگو نیست. واقعا کار و کاسبی‌مان فلج شده و به مشکل خورده‌ایم. موبایل‌هایمان آنتن نمی‌دهد و نمی‌توانیم خطمان را عوض کنیم، چون با افراد زیادی از طریق همان شماره‌ها در ارتباط هستیم. با این وضع حتی مالکان مغازه‌ها هم به مشکل می‌خورند، چون آنتن ندادن اپراتور‌ها در یک منطقه تجاری روی قیمت ملک تأثیر می‌گذارد و حتی اجاره‌دادن مغازه را هم دچار مشکل می‌کند.»
این معضل برای پاساژ‌ها و مناطقی از تهران که بورس یک کالا هستند، جدی است. در صورتی که در نزدیکی آن‌ها مدرسه یا محله‌ای مسکونی باشد معمولا با اعتراض اهالی دکل‌ها برچیده می‌شود و کسبه محل و حتی مالکان با دردسر روبه‌رو می‌شوند.

اینترنت پرسرعت در پاساژ‌های دوبی و ترکیه
«خط موبایل کسبه ارزش تجاری دارد، زیرا تمام ارتباط‌های اقتصادی‌شان با آن خط انجام می‌شود، اما این خط‌هایی که روزگاری به راحتی نمی‌توانستیم واگذار کنیم حالا برایمان کارایی ندارد.»
این‌ها را یکی از کسبه پاساژ قائم تجریش می‌گوید و اضافه می‌کند، چون بسیاری از پاساژ‌های تجاری تهران آنتن‌دهی‌شان دچار مشکل است، خطمان دیگر کارایی سابق را ندارد. این درحالی است که در مراکز خرید دوبی و ترکیه اینترنت پرسرعت رایگان موجود است.

او اضافه می‌کند: «درحال حاضر چیزی حدود ٥٠‌درصد فروش بوتیک‌داران به صورت اینترنتی است و این رقم برای سایر کالا‌ها تفاوت دارد و وقتی آنتن‌دهی موبایل نباشد یعنی کسبه ناچارند حداکثر دور حدود ٥٠‌درصد فروش‌شان را خط بکشند.»

فروش اینترنتی‌مان مختل شده است
فروشگاه‌های اینترنتی فقط دیجی کالا و بامیلو نیستند. این جمله بسیاری از کسبه پاساژ‌های تهران است. آن‌ها می‌گویند مدل فروش‌شان نسبت به ١٠-١٥‌سال قبل متفاوت شده است و بسیاری از مغازه‌های تهران فروش اینترنتی دارند و سفارش‌هایشان را از اینترنت می‌گیرند، اما حالا بسیاری از کسبه پاساژ‌های تهران به‌دلیل این‌که آنتن موبایل ندارند، فروش اینترنتی‌شان دچار مشکل شده است.

فروشگاه‌های اینترنتی در ایران چیزی حدود ٧٠‌هزار‌میلیارد تومان گردش مالی سالانه دارند. این موضوعی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است. از این میان، بیش از ٢٥‌هزار فروشگاه اقدام به گرفتن نماد اعتماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت کرده‌اند.
درآمد این تعداد فروشگاه اینترنتی فقط از طریق پرداخت درگاه بانکی و بدون احتساب گزینه پرداخت در محل که برای بسیاری از آن‌ها فعال است، بیش از ٧٠‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده است. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که گروه‌های بسیاری از مردم راه کسب درآمد و ایجاد شغل را از طریق اینترنت فراگرفته‌اند. همچنین باید گفت که نقش رشد سه‌برابری خدمات دولت الکترونیکی در این چند‌سال اخیر برای رسیدن به این آمار بی‌تأثیر نبوده است.

کدام مناطق تهران بیشتر مشکل آنتن‌دهی دارند؟
جالب اینجاست که در مناطق مسکونی، نزدیکی دکل اپراتور‌ها باعث کاهش قیمت ملک می‌شود، اما در مناطق تجاری عکس این موضوع اتفاق می‌افتد و اگر آنتن یک اپراتور درون پاساژی نصب باشد، روی قیمت مغازه‌های آن تاثیر زیادی می‌گذارد. بنگاهداران املاک می‌گویند آنتن ندادن موبایل در پاساژ‌ها قیمت هر مترمربع املاک تجاری را بین یک‌میلیون تا حتی ٥‌میلیون تومان کاهش می‌دهد.

طبق اعلام اپراتورها، درحال حاضر مناطقی مثل بازار تهران، گیشا، پاسداران، نیاوران و تجریش بیشترین مناطق کور را دارند، چون تعداد زیادی از آنتن‌های مخابراتی در این مناطق حذف شده‌اند.

هر روز شکایت داریم
شکایت از اپراتور‌ها بابت نصب آنتن‌های مخابراتی یکی از بزرگترین دردسر‌های آنهاست. هفته‌ای نیست که از یک محله شکایتی از یک اپراتور نشود که بیایند و آنتن‌شان را بردارند. فرقی هم ندارد محله مسکونی باشد یا تجاری. اپراتور‌ها از وضع موجود اصلا راضی نیستند و می‌گویند این موضوع نه‌ تنها بار مالی سنگینی دارد، بلکه دردسر‌های بزرگی هم برایشان ایجاد کرده و مدام آن‌ها را به دادگاه و شهرداری می‌کشاند.
یک مقام مسئول در شرکت همراه اول دراین‌باره می‌گوید: «واقعا با مشکلات زیادی مواجه شده‌ایم. خودمان هم مانده‌ایم باید چه کار کنیم. متاسفانه اپراتور‌ها نقاط کور زیادی در شهر دارند که همین نقاط کور باعث شده مردم از وضع آنتن‌دهی راضی نباشند، درحالی‌که خودشان باعث این اتفاق شده‌اند. اغلب نقاطی که می‌بینید اپراتور‌ها آنتن نمی‌دهند، دلیلش این است که آنتن‌های آن مناطق جمع‌آوری شده‌اند. برای خود ما بار‌ها پیش آمده در مناطقی که ملک داشته‌ایم و آنتن نصب کرده بودیم، به دلیل شکایت اهالی آن منطقه مجبور به برداشتن آنتن شده‌ایم. اغلب شکایت‌ها هم با این توجیه که دکل‌ها سرطان‌زا هستند و هزارویک بلا سر ما و فرزندان‌مان می‌آورند، به نتیجه می‌رسند و درنهایت اپراتور‌ها نه‌تن‌ها دچار دردسر می‌شوند، بلکه مشکلات مالی زیادی هم برایشان پیش می‌آید. جالب اینجاست که همین شاکیان بعد از مدتی دوباره یک صورت‌جلسه دیگر تنظیم می‌کنند که ما این همه برای استفاده از خدمات یک اپراتور هزینه پرداخت می‌کنیم، اما آنتن نداریم. دوباره شرکت مجبور می‌شود دو برابر هزینه کرده و آنتنی که برداشته‌شده را به جای خود برگرداند که البته این اتفاق به همین سادگی هم رخ نمی‌دهد.»

ادعای اپراتور‌ها درباره سرطان‌زا نبودن دکل‌ها
مسئولان اپراتور‌های تلفن همراه متفق‌القول می‌گویند دکل‌های مخابراتی هیچ ضرری برای سلامت انسان‌ها ندارند. یک منبع آگاه در شرکت همراه اول دراین‌باره توضیح می‌دهد: «هیچ مقاله علمی و تاییدشده‌ای از طرف سازمان جهانی بهداشت وجود ندارد که تاثیر مخرب و مضر تشعشعات مخابراتی روی سلامت مردم را تایید کند. جالب اینجاست که برخی از افراد در داخل کشور بدون سواد و اطلاعات کافی در این زمینه حرف می‌زنند و نمی‌دانند که در اروپا و آمریکا هم که سطح استاندارد زندگی مردم بسیار بالا است از همین دستگاه‌های مخابراتی استفاده می‌شود که ما در ایران داریم. در واقع ما آنتن‌های BTS را از کشور‌های اروپایی خریده‌ایم و این آنتن‌ها و دکل‌ها همان‌هایی هستند که در اروپا هم استفاده می‌شوند، پس قطعا مشکلی برای سلامتی افراد جامعه ایجاد نمی‌کنند وگرنه در پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا هم از آن‌ها استفاده نمی‌شد.»
این مقام مسئول درباره این‌که اپراتور‌ها در چه مناطقی بیشتر با این مشکلات مواجه می‌شوند، می‌گوید: «ما بیشترین مشکل را در این زمینه با بیمارستان‌ها و مدارس داریم. مثلا اتفاق افتاده که به درخواست خود مسئولان یک مدرسه در آن آنتن نصب کرده‌ایم، اما بعد از مدتی اولیای دانش‌آموزان دست به اعتراض سراسری زده و درنهایت با کمک شهرداری اقدام به حذف آنتن‌ها از مدرسه کرده‌اند. بیمارستان‌ها هم روی این موضوع بشدت حساس هستند و اگر دکل و آنتنی در نزدیکی آن‌ها باشد، حتما شکایت کرده و خواستار برداشتن آن می‌شوند. اغلب این افراد بعد از مدتی که می‌بینند دیگر تلفن همراهشان آنتن نمی‌دهد باز هم خواستار نصب دکل می‌شوند، اما واقعیت این است که نصب یک آنتن به سادگی برداشتن آن نیست.»

هر آنتن یک‌میلیارد تومان آب می‌خورد
نصب یک آنتن مخابراتی برای اپراتور‌ها رقمی نزدیک به یک‌میلیارد تومان آب می‌خورد. تا پیش از سه برابر شدن قیمت دلار، نصب یک آنتن BTS برای شرکت‌های تلفن همراه حدود ٣٥٠‌میلیون تومان هزینه داشت، اما بعد از افزایش چند برابری قیمت ارز نصب این آنتن‌ها هزینه‌ای میلیاردی برای شرکت‌های اپراتور دارد.
یکی از مسئولان شرکت همراه اول می‌گوید: «افزایش سه برابری قیمت ارز باعث شده نصب آنتن‌های BTS برای ما حدود یک‌میلیارد آب بخورد. در واقع هر بار که این آنتن‌ها از جا کنده می‌شوند، شرکت ما متحمل ضرری یک‌میلیاردی می‌شود که البته باید هزینه‌های جانبی مانند استفاده از تجهیزات فنی را هم به این رقم اضافه کرد. با این حال باز هم مشکل ما ضررهاتی میلیاردی نیست، بلکه این سیاست‌های یک بام و دو هوایی است که هر سه اپراتور بزرگ کشور را اسیر و بلاتکلیف کرده است. متاسفانه در این زمینه هیچ قانونی وجود ندارد و هر نهادی هم ساز خود را می‌زند. این روز‌ها بزرگترین مشکلات اپراتور‌ها نه افزایش قیمت دلار برای ارایه خدمات است، نه بازاریابی و نه تحریم‌ها، بلکه همین شکایت‌ها که منجر به حذف آنتن‌ها و ایجاد نقاط کور در شهر می‌شود، دردسر و مشکل بزرگ ما است.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید