ماجرای طلاق فوزیه از محمدرضا پهلوی

ماجرای طلاق فوزیه از محمدرضا پهلوی

ازدواج ما، برای اعلیحضرت و من، آن سعادتی را که حق هر دوی ماست، به ارمغان نیاورد و بعد از تفکر زیاد به این نتیجه رسیدم که تنها طلاق است که می‌تواند سعادت ما را به‌صورت جداگانه تأمین کند. از شما درخواست می‌کنم موافقت کنید نقطه پایانی را به این وضع که ادامه بیشتر آن امکان ندارد، بگذاریم.

کد خبر : ۶۴۴۹۹
بازدید : ۱۱۴۱۷
داستان طلاق یک ملکه
فوزیه احمد فؤاد (تولد ۵ نوامبر ۱۹۲۱- ‎۱۴آبان ۱۳۰۰ اسکندریه، مصر - مرگ ۲ ژوئیه ۲۰۱۳ - ۱۱ تیر ۱۳۹۲ اسکندریه، مصر) خواهر ملک فاروق پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضا پهلوی بود. ازدواج ولیعهدایران با شاهدخت مصر در ۱۵ مارس ۱۹۳۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۱۷ در قاهره انجام گرفت.
۶ سال پس از این وصلت که روزنامه اطلاعات روز۲۵ اسفند۱۳۱۷ آن را «آیین عقد و کابین دو کوکب فروزنده شرق» خواند، بنابر دلایل گوناگون، از جمله اتهام هرزگی به فوزیه از سوی اشرف پهلوی و نبود پایبندی به پیوند زناشویی و ایراد اتهام خیانت از سوی دو طرف به یکدیگر، سرانجام جدایی دو کوکب فروزنده شرق! را رقم زد. فوزیه فؤاد که در سال ۱۳۲۳ ایران، همسر و دختر خود شهناز را ترک گفته و به مصر بازگشته بود، در سال ۱۳۲۴ با ارسال نامه‌ای به دربار، از مقام شهبانویی ایران کناره گرفت:

همسر عزیزم
«از عالیجناب سفیر مصر در ایران شنیدم که شما مایل هستید مستقیماً از طرف من بشنوید که مایل به پایان دادن به زندگی زناشویی خود هستم... در حقیقت من چنین تصمیمی را گرفته‌ام و به سفیر شما در مصر اطلاع داده‌ام و این یادداشت تأکیدی است بر این تصمیم نهایی من...

ازدواج ما، برای اعلیحضرت و من، آن سعادتی را که حق هر دوی ماست، به ارمغان نیاورد و بعد از تفکر زیاد به این نتیجه رسیدم که تنها طلاق است که می‌تواند سعادت ما را به‌صورت جداگانه تأمین کند. از شما درخواست می‌کنم موافقت کنید نقطه پایانی را به این وضع که ادامه بیشتر آن امکان ندارد، بگذاریم. من می‌دانم که طلاق برای هر دوی ما دردآور است، ولی ما باید در راه کشور‌های خود فداکاری کنیم. اعلیحضرت می‌توانند همیشه در انتظار دوستی صادقانه اینجانب باشند. از درگاه خداوند خواهان سعادت آن اعلیحضرت و رفاه کشورتان هستم»

امضا: فوزیه احمد فواد

در مصر، طلاق رسمی در ۱۹۴۵ برابر با سال ۱۳۲۴ ثبت شد.

درایران، صیغه طلاق در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۲۷ -۱۶ اکتبر سال ۱۹۴۸ جاری شد و اعلامیه رسمی دربار شاهنشاهی در این باره، روز شنبه ۲۹ آبان ۱۳۲۷ از طریق رادیو و مطبوعات به اطلاع عموم رسید:اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره طلاق بین اعلیحضرت همایونی و علیاحضرت ملکه فوزیه «علیاحضرت ملکه فوزیه پهلوی که از دیرزمانی مبتلا به کسالت بودند و بیش از سه سال است که به دستور اطبا جهت تغییر آب و هوا و معالجه به قاهره تشریف‌فرما شده‌اند، بعد از مدتی درمان متأسفانه این طور تشخیص داده شده است که اقامت دائمی در ایران بواسطه ناسازگاری آب و هوا برای مزاج ایشان مضر و خطرناک است و معذور از مراجعت هستند. لهذا اراده سنیه ملوکانه اقتضا فرمود که محض حفظ سلامت معزی الی‌ها از معاودتشان به ایران صرف نظر شود و با رضایت طرفین طبق قانون مقدس اسلام مواصلت بتفریق و طلاق منتهی گردید. بدیهی است این پیش آمد که موجب و علت اصلی آن کسالت ممتد علیاحضرت است، باعث هیچگونه تزلزلی در روابط دو کشور نبوده و مناسبات فیمابین که خوشبختانه بر اساس دوستی و خلوص و صمیمیت دیرین مستقر و مستحکم است کماکان باقی و برقرار خواهد بود.»

وزیر دربار شاهنشاهی. محمود جم
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید