تجاوز جنسی در شوشتر؛ چند نکته درباره ماجرا

ماجرا‌هایی این‌گونه به‌شدت نیاز به مراقبت‌های پس از اتفاق دارد که در این میان نقش آموزش‌وپرورش و نهاد‌های حامی پررنگ است. کاربران درخواست این‌گونه حمایت‌ها را داشتند.

کد خبر : ۶۴۵۲۱
بازدید : ۲۱۲۹

کاربران شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته به‌شدت درباره ماجرای تجاوز کودکان در شوشتر نگران و آشفته بودند. آنان با هشتگ #تجاوز_به_کودکان_شوشتر هرکدام از منظری به این ماجرای دلخراش پرداخته اند. این مطلب گزارشی از مطالبی است که در این مدت منتشر شده که به نظر می‌رسد مسئولان باید با شیوه برنامه‌ریزی‌شده‌تری با این مسائل روبه‌رو شوند، به‌خصوص که اینک با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی امکان دانستن و آگاهی از ماجرا‌های این‌چنینی افزایش یافته است و دیگر نمی‌توان با پنهان‌کاری یا کنترل رسانه‌های رسمی از دانستن این اتفاقات جلوگیری کرد. در این میان می‌توان واکنش‌ها و علامت‌سؤال‌ها را در پنج موضوع دسته‌بندی کرد.

بیشتر بخوانید: جزئیات پرونده آزار جنسی پسران نوجوان شوشتری


۱- از منظر رسانه‌ای: خبرگزاری ایرنا هفته پیش به نقل از نیروی انتظامی اطلاع داده است که عاملان انتشار فیلم‌های پورن در شوشتر دستگیر شده اند، اما وقتی اعتراض‌ها افزایش یافت، پلیس اعلام کرد که فرد متجاوز همان فرد منتشرکننده است. در این میان سؤال بسیاری از کاربران این است که چرا اطلاعات کامل در همان هفته پیش داده نشده است؟


۲-، اما مهم‌ترین نکته در این میان، انتشار عکس‌ها و فیلم‌های این اتفاق از سوی برخی کاربران مطرح بود. هرچند توییتر و اینستاگرام تمام پست‌های شامل عکس و فیلم را به‌سرعت حذف کردند، اما این نکته مهمی است تا افراد در جریان قرار گیرند که نباید این‌گونه عکس‌ها را به دلیل ازبین‌بردن حقوق کودک منتشر کنند.


۳- مانند همیشه بحث مقصربودن در این اتفاق‌ها مطرح شده است؟ برخی خود کودکان مورد تجاوز قرارگرفته را مقصر اصلی دانسته که کاربران زیادی به آنان انتقاد داشته اند. یکی از کاربران عکسی از نمایشگاه لباس قربانیان تجاوز منتشر کرده است که سال‌ها پیش در یکی از کشور‌های جهان برگزار شد تا نشان داده شود پوشش نقشی اساسی در تجاوز ندارد. از نظر این کاربر «فقط لباس آن نوزاد خودش گویای همه‌چیز است».


۴- بحث برخورد با این مسائل نیز جزء واکنش‌هایی بود که کاربران به‌شدت دغدغه آن را داشتند. این سؤال که باید این مسائل را مطرح کرد؟ به چه کسانی باید مراجعه کرد؟ کودک باید با چه کسانی این مشکلاتش را مطرح کند؟ برخی از پدر و مادر‌ها دچار ترس و نگرانی شده بودند که این اتفاق اگر برای کودکانشان رخ دهد هیچ پناهگاهی وجود ندارد. آن‌ها حتی از به‌دنیاآوردن فرزندانشان هم ابراز پشیمانی کرده‌اند. عده دیگری هم برخورد‌های حذفی مسئولان، چه در آموزش‌وپرورش و چه در نهاد‌های دیگر را مورد سؤال قرار داده بودند و پرسیده بودند اینکه اگر اتفاقی شبیه ماجرای ناظم مدرسه معین بیفتد که خانواده‌ها به دلیل بیان ماجرا مورد سؤال قرار گرفتند، چه می‌شود؟ برخی هم پرسیده بودند که اگر با چنین اتفاقی روبه‌رو شوند باید به کجا مراجعه کنند؟ چه کسانی از آن‌ها حمایت می‌کنند؟ چه رفتاری باید با کودکانشان داشته باشند؟ و.... این سؤال‌ها هربار با چنین ماجرا‌هایی مطرح می‌شود، چراکه این‌گونه ماجرا‌ها هنوز در سراسر جهان همانند تابویی می‌ماند که افراد با آن درگیر هستند.


۵- ماجرا‌هایی این‌گونه به‌شدت نیاز به مراقبت‌های پس از اتفاق دارد که در این میان نقش آموزش‌وپرورش و نهاد‌های حامی پررنگ است. کاربران درخواست این‌گونه حمایت‌ها را داشتند.


۶- بحث پیشگیری از این اتفاقات و نقش آموزش، اقتصاد خانواده‌ها، وظایف مسئولان، وظایف نهاد‌های مختلف و... همه از سوی کاربران مطرح شد؛ کاربرانی که معتقد بودند آموزش حداقل یک ساعت در هفته برای همه کودکان در مدارس ضروری است. اینکه خانواده‌ها چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فرهنگی باید در جریان باشند که چگونه رفتار کنند تا این حوادث رخ ندهد نیز از دیگر دل‌نگرانی‌های کاربران و سؤالاتی بود که مطرح می‌شد.


۷- بحث برخورد با متجاوز که به نظر می‌رسد یک فرد پدوفیلی است که یک‌بار نیز بازداشت شده، در نظرات کاربران مطرح بود. عده‌ای درخواست اعدام این فرد را داشتند و برخی دیگر نیز درخواست درمان و در نهایت مانند تمام اتفاقات و حوادثی که این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد، برخی معتقد بودند این مسئله برای گمراه‌کردن مسائل اقتصادی موجود در کشور است. برخی دیگر معتقد بودند این مسائل فقط با هدف بر‌هم‌زدن آرامش روانی جامعه مطرح می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید