دو سناریو از برگشت دلار

دو سناریو از برگشت دلار

دلالان قصد دارند از وسوسه کاهش شدید قیمت‌ها به نفع خود استفاده کنند و با ثبت قیمت‌های کمتر در بازار، انگیزه بازارساز برای افت بیشتر قیمت را بالا ببرند. برنامه آن‌ها از نظر این بازیگر با تجربه آن بود که در قیمت‌های پایین‌تر با قدرت وارد بازار شوند و با بالا آوردن سریع قیمت دلار از یک‌سو انتظارات افراد عادی را تحت‌تاثیر قرار دهند و از سوی دیگر سود مناسبی نصیب خود کنند.

کد خبر : ۶۴۵۶۵
بازدید : ۲۷۸۳
دو سناریو از برگشت دلار
در اولین روز هفته، قیمت دلار در مقطعی به انتهای کانال ۱۱ هزار تومانی رفت، ولی از اواسط روز به کانال ۱۲ هزار تومانی بازگشت. حدود ساعت ۴بعدازظهر دیروز، قیمت دلار روی عدد ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت که ۱۰۰ تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بود.

در مورد برگشت قیمت دلار و پایان روند کاهشی پس از ۷ افت متوالی، دو دیدگاه در میان معامله‌گران وجود داشت. گروهی باور داشتند معامله‌گران با تصور اینکه قیمت به کف برخورد کرده است، خرید‌های خود را افزایش داده‌اند. سناریوی دیگری که برخی فعالان بازار بر آن تاکید داشتند آن بود که بازارساز در اولین روز هفته جاری تاکتیک خود را عوض کرد و سعی داشت که دامنه نوسانات را محدودتر کند.
به باور آنها، بازارساز می‌داند که کاهش شدید قیمت‌ها می‌تواند برگشت سریع‌تر را در پی داشته باشد، پس سعی کرد خود این برگشت را در دامنه کم مدیریت و راه بازگشت نوسان‌گیران را برای کسب سود محدودتر کند.

در روزی که دلار مسیر قیمتی خود را به آرامی تغییر داد، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست به بالای مرز ۴ میلیونی بازگردد. روز گذشته سکه ۱۸۰ هزار تومان افزایش را ثبت کرد و به قیمت ۴ میلیون رسید. این افزایش در حالی به ثبت رسید که فلز گرانبهای داخلی طی هفته گذشته ۶ کاهش متوالی را به ثبت رسانده بود و نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده بود.
پس از این افت سنگین، دیروز بازار کمی رو به سوی قیمت‌های بالاتر آورد؛ هرچند که توان صعود به قیمت‌های بالای ۴میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را از خود نشان نداد؛ در نتیجه می‌توان گفت: سکه همچنان در گیر و دار مرز ۴ میلیون تومانی است.

نشانه مدیریتی در بازار ارز
به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که منجر به کاهش نوسان در بازار دلار شد، تاکتیک جدید بازارساز بود. به باور برخی از فعالان، روز گذشته، یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی که در ماه‌های اخیر از طریق قیمت‌های تعیین شده خود نقش مهمی در انتظارات بازیگران ارزی دارد؛ قیمت دلار را پایین‌تر از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان نبرد؛ آن هم زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد میان دلالان حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود.
به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، بازارساز متوجه شد که دلالان قصد دارند از وسوسه کاهش شدید قیمت‌ها به نفع خود استفاده کنند و با ثبت قیمت‌های کمتر در بازار، انگیزه بازارساز برای افت بیشتر قیمت را بالا ببرند. برنامه آن‌ها از نظر این بازیگر با تجربه آن بود که در قیمت‌های پایین‌تر با قدرت وارد بازار شوند و با بالا آوردن سریع قیمت دلار از یک‌سو انتظارات افراد عادی را تحت‌تاثیر قرار دهند و از سوی دیگر سود مناسبی نصیب خود کنند.
با این حال، بازارساز برخلاف انتظار آن‌ها دیروز بیشتر قصد داشت قیمت را مدیریت کند و با حفظ ثبات بازار، قیمت‌ها را در دامنه خاصی محدود کند. اگر قیمت‌ها ۱۰ روز در محدوده خاصی ماندگار شوند، بازارساز به تدریج می‌تواند توجه افراد بیشتری را از بازار منحرف کند. در حالی که از نظر برخی معامله‌گران کاهش شدید قیمت‌ها تنها توجه نوسان گیران را به خود جلب خواهد کرد.
در واقع از نظر این دسته، هر چقدر که توپ با شدت به زمین برخورد کند، باهمان شدت نیز به سمت بالا بازخواهد گشت، در نتیجه بازارساز ترجیح می‌دهد شدت این نوسان را کاهش دهد تا بازار بیشتر طعم ثبات را تجربه کند؛ در کنار این، دلالان بازار نیز متوجه می‌شوند که بیشتر از آنکه آن‌ها تعیین‌کننده جهت بازار باشند، مدیریت بازار در اختیار بازارساز قرار گرفته است؛ در نتیجه با احتیاط بیشتری رفتار خود را تنظیم می‌کنند.

در حالی که برخی بر نقش بازارساز در مدیریت قیمت بازار تاکید می‌کردند، گروهی باور داشتند، معامله‌گران در کف ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی خرید‌های خود را افزایش دادند تا از شکست یک سطح مهم حمایتی جلوگیری کنند. معامله‌گران فنی باور داشتند این مرز برای بازیگران فنی بازار بسیار مهم بود و در صورت شکست آن، احتمال نزول شاخص ارزی به زیر مرز ۱۰ هزار تومانی وجود داشت. خطر این کاهش برای معامله‌گران موجب می‌شد که آن‌ها در سطح ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی موقعیت خرید بگیرند و امید خود را به افزایش دوباره زنده نگه دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید