راه حل افزایش قیمت مسکن: احیای غارنشینی!

راه حل افزایش قیمت مسکن: احیای غارنشینی!

جایی که هم ضدبمب، هم مقاوم در برابر زلزله و هم ارزان است. هزاران پاکستانی غار‌هایی در شمالغرب اسلام‌آباد را برای زندگی انتخاب کرده‌اند و در میانۀ کمبود مسکن در این کشور، خانه‌های نظیر هابیت‌های ارباب حلقه‌ها برای خود تدارک دیده‌اند.

کد خبر : ۶۴۶۷۳
بازدید : ۶۲۴۶
فرادید | جایی که هم ضدبمب، هم مقاوم در برابر زلزله و هم ارزان است. هزاران پاکستانی غار‌هایی در شمالغرب اسلام‌آباد را برای زندگی انتخاب کرده‌اند و در میانۀ کمبود مسکن در این کشور، خانه‌های نظیر هابیت‌های ارباب حلقه‌ها برای خود تدارک دیده‌اند.

به گزارش فرادید به نقل از AFP، در ۶۰ کیلومتری پایتخت پاکستان، نزدیک به سه هزار نفر در غار‌های روستای "حسن ابدال" زندگی می‌کنند. این را حاجی عبدل رشید، که خانۀ خودش نیز در کناره‌های یک تپۀ سنگی حفر شده و عضو شورای ده است، می‌گوید.
راه حل افزایش قیمت مسکن: احیای غارنشینی!

غار بی‌آلایش رشید، از چند اتاق کم اسباب تشکیل شده که یک بالکن بادگیر آن را تکمیل می‌کند.

غار‌ها معمولا با دست کنده می‌شوند و ساکنان دیوار‌ها را با گاهگل می‌پوشانند تا با این کار در مقابل رانش زمین مقاوم شوند.

رشید می‌گوید: "هیچ چیز به این خوبی عمل نمی‌کند. اگر خانۀ گلی بسازید، در فصل باران فرو خواهد ریخت. اینطوری فرو نمی‌ریزد. این خانه ضدزلزله و ضدبمب است. "

اگرچه محلی‌ها از زمانی که حداقل پنج قرن پیش، این ناحیه مورد سکونت یک قوم مغول قرار گرفت، در غار‌ها زندگی کرده‌اند، افزایش قیمت مسکن اشتها برای خانه‌های غاری را افزایش داده که نسبت به خانه‌های شهری بسیار ارزانتر هستند. "

امیرالله خان، از ساکنین، می‌گوید: "ما این را خریدیم، چون ارزانتر است... خودمان آن را کنده‌ایم. "

ساکنین امروزی غارها، آن را برای آب‌وهوای پاکستان، ایده‌آل می‌دانند؛ که در گرمای بالای ۴۰ درجۀ تابستان خنک است و در زمستان‌های سرد این ناحیه، مامنی گرم است.
راه حل افزایش قیمت مسکن: احیای غارنشینی!

محمد سهیل می‌گوید: "ما اغلب تابستانهایمان را اینجا هستیم... ما از غار‌ها برای زندگی و ذخیرۀ چیزهایمان نظیر محصول گندم و ذرت استفاده می‌کنیم. " ایشان مابقی سال را در جای دیگری زندگی می‌کنند.

با این حال، این نوع زندگی سختی‌هایی نیز دارد. با توجه به فقدان نور طبیعی کافی، غار‌ها برای تامین برق تلویزیون‌ها و موبایل‌ها نیازمند برق‌کشی از بیرون هستند و لوله‌کشی داخلی نیز یک امر لوکس نادر محسوب می‌شود.
اما با توجه به اینکه قیمت غار به طور میانگین ۴۰۰۰۰ روپیه (۳۰۰ دلار) است، و ابنکه خانه‌های آجری قیمتشان از ۲۵۰۰۰۰ روپیه شروع می‌شود، محلی‌ها و متخصصان املاک می‌گویند که غار‌ها نسبت به دیگر گزینه‌هایی که در روستا وجود دارد به صرفه‌تر هستند.

شاخی ریاض، مشاور املاک، می‌گوید: "حتی در نواحی روستایی، برای اینکه یک تکه زمین کوچک برای ساختن خانه بخرید، حداقل به نیم میلیون پول نیاز دارید. "

یکی از مردان باخدای این ناحیه، یک مجتمع مسکونی عظیم غاری ساخته است تا میزبان صد‌ها دین‌داری که در مراسمات مذهبی ناحیه این ناحیه می‌شوند باشد.
راه حل افزایش قیمت مسکن: احیای غارنشینی!

این سکونتگاه‌های ساده، در پاکستانی که با افزایش شدید جمعیتش که به حدود ۲۰۷ میلیون نفر رسیده از سویی و مرگ مسکن ارزان از سوی دیگر مواجه است، روز به روز جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند.

عمران خان، که به تازگی به نخست‌وزیری پاکستان رسیده، وعده داده تا با ساختن پنج میلیون خانۀ جدید به این بحران رسیدگی کند. هر چند که بحران مالی فعلی در این کشور، تردید‌ها را در مورد موفقیت او در این امر افزایش داده است.
راه حل افزایش قیمت مسکن: احیای غارنشینی!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید