همه تخفیفهای جمعه سیاه الکی است؟
مسلمان تلویزیونی که با شماره مدل متفاوت به فروش میرسد را نمیتوان به یک چرخ گوشت برند فلان که کلا یک مدل از آن در بازار وجود دارد، ربط داد. بسیاری از محصولاتی که در جمعه سیاه به فروش میرسند را قبلا شما دیده اید و احتمالا فکر خرید آن هم از ذهنتان رد شده است. با دیدن دوباره این محصولات در جمعه سیاه احتمالا چشمتان برقی زده و این فرصت بی نظیر را از دست نخواهید داد. بالاخره هر چه نباشد قیمت آن به کمترین حد خود در یک سال اخیر رسیده است!
کد خبر :
۶۴۷۸۱
بازدید :
۱۹۵۶
جمعه سیاه شاید اسم ترسناکی داشته باشد، ولی برای غربیها حکم یک روز استثنایی را دارد. روزی که از مدتها قبل منتظرش میمانند و در آن روز با ولع عجیبی هرچیزی را که در فروشگاههای فیزیکی و آنلاین میبینند، خریداری میکنند. دلیل این کار هم تخفیفهای ویژهای است که فروشگاهها میگذارند و به قول خودمان آتش به مالشان میزنند.
چند سالی است که تب جمعه سیاه به ایران هم رسیده و بعضی فروشگاههای آنلاین با تبلیغات زیادی آن را اجرایی میکنند. اتفاقی که به نظر با استقبال خوب ایرانیها رو به رو شده است. ولی در پشت پرده این مدل فروش حقایقی متفاوت وجود دارد.
میتوان گفت: همه چیز آنطور که در تبلیغات «بلک فرایدی» ایده آل به نظر میرسد، نیست. حتی بیشتر تخفیفها و شرایط ویژه این روز خاص به نوعی یک صحنه سازی زیبا هستند تا توجه شما را به خود جلب کنند. برای اینکه دقیقا متوجه شوید از چه حرف میزنیم، به سراغ اصول اولیه بازاریابی و شگردهای فروش در این مدل تبلیغاتی رفته ایم.
چند سالی است که تب جمعه سیاه به ایران هم رسیده و بعضی فروشگاههای آنلاین با تبلیغات زیادی آن را اجرایی میکنند. اتفاقی که به نظر با استقبال خوب ایرانیها رو به رو شده است. ولی در پشت پرده این مدل فروش حقایقی متفاوت وجود دارد.
میتوان گفت: همه چیز آنطور که در تبلیغات «بلک فرایدی» ایده آل به نظر میرسد، نیست. حتی بیشتر تخفیفها و شرایط ویژه این روز خاص به نوعی یک صحنه سازی زیبا هستند تا توجه شما را به خود جلب کنند. برای اینکه دقیقا متوجه شوید از چه حرف میزنیم، به سراغ اصول اولیه بازاریابی و شگردهای فروش در این مدل تبلیغاتی رفته ایم.
بیشتر بخوانید: ۲۰نکته خواندنی درباره جمعه سیاه در ایران
جمعه واقعا سیاه
اگر بدون جبهه گیری خاصی به موضوع جمعه سیاه نگاه کنید، باید بلند شده و برای کسی که ایده این حرکت به ذهنش رسیده دست بزنید. در حقیقت کسی که حرکت جمعه سیاه را آغاز کرده دقیقا رفتار مشتری را میشناخته و میدانسته چگونه باید با او بازی کند تا بتواند پول را از جیبش بیرون بکشد.
کل داستان جمعه سیاه در یک جمله خلاصه میشود: جذب کردن مشتریان بیشتر به وسیله فروختن محصولات پرطرفدار تحت شرایط خاصی به اسم تخفیف ویژه. ولی خب این موضوع که به نظر به ضرر این فروشندگان تمام میشود. پس سود این فروشگاهها در کجاست؟
تعداد محصولاتی که برای فروش گذاشته میشود معمولا محدود است و فروشندگان میدانند که اگر محصول مورد نظر شما تمام شود، شما میمانید و یک فروشگاه پر از محصولات دیگر. عاملی که طبق روانشناسی ثابت شده است باعث خرید کردن شما میشود.
در کل به نظر میرسد نمیتوانیم جلوی خودمان را بگیریم و اگر در سایتی و یا فروشگاهی حضور داشته باشیم حتما با خرج کردن حتی مقدار کمی پول دست پر از آنجا خارج شویم. حتی ار آن محصول تخفیف خاصی نداشته باشد و یا با تخفیف بسیار کمی به فروش برسد. البته بعدا میگوییم که همین تخفیفها نیز آنگونه که به نظر میرسند نیستند.
نکته جالبی که تمام جمعههای سیاه به صورت مشترک از آن بهره میبرند، تعداد محصولات اندکی است که برای فروش ویژه گذاشته میشوند. حتی اگر بیرون فروشگاه چادر بزنید و یا لحظه شماری کنید تا سایت مورد نظرتان جمعه سیاه خود را آغاز کند، ممکن است دست تان به آن جنسی که میخواهید نرسد؛ و درست در همین لحظه است که شما در دام فروشندگان میافتید! بالاخره این همه زمان صبر کرده اید و ۱۰ درصد تخفیف هم بد نیست!
تخفیفی که نیست
هرچند شانس شما برای رسیدن به محصولاتی با تخفیفهای خاص کماست، ولی مثلا ۶۰ درصد تخفیف عددی نیست که بتوان به راحتی از خیر آن گذشت. به خصوص روی محصولاتی که قیمتی بالای یک میلیون تومان دارند. فرض میکنیم شما به طریقی دستتان به محصولی با تخفیف ویژه مثلا ۶۰ درصدی رسید. مثلا یک تلویزیون که در حالت عادی حدود سه میلیون تومان قیمت و ۵۰۰ هزار تومان برای فروش قرار گرفته است. واقعا در آن لحظه از خود نمیپرسید چرا فروشنده اینگونه با شدت آتش به جان مال خود انداخته است؟
در حقیقت هیچ آتشی در کار نبوده و هیچ فروشندهای آنقدر عقل از سرش نپریده که محصولش را به حراجی این چنین وحشتناک بگذارد. اتفاقی که پشت پرده میافتد این است که در بعضی محصولات خاص فروشنده نمونه ضعیفتر آن را برای فروش ویژه میگذارد. مثلا در مورد تلویزیون معمولا محصولی به فروش ویژه میرسد که ساخت کشوری غیر از سازنده اصلی بوده و با قطعات و مواد بسیار ارزان تری ساخته شده است. خریدار هم با دیدن عدد بزرگ تخفیف دیگر وقتی صرف نمیکند که شماره مدل محصول را بررسی کرده و به دنبال تفاوت یک عدد و یا حرف با مدل اصلی بگردد.
اصلا همین که دستش به این محصول رسیده است باید خدا را شکر کند! خریدار تازه وقتی به آخر روزهای گارانتی محصول نزدیک شده و با مشکلات عجیب و غریبی رو به رو میشود، پی میبرد کلاهی به بزرگی همان عدد تخفیف سرش رفته است. پس بهتر است حواستان به مدل محصول باشد. به خصوص در کالاهایی مثل تلویزیون که قیمت بالایی داشته و چندین مدل مشابه هم از آن در بازار به فروش میرسد.
تخفیف همه محصولات الکی است؟
مسلمان تلویزیونی که با شماره مدل متفاوت به فروش میرسد را نمیتوان به یک چرخ گوشت برند فلان که کلا یک مدل از آن در بازار وجود دارد، ربط داد. بسیاری از محصولاتی که در جمعه سیاه به فروش میرسند را قبلا شما دیده اید و احتمالا فکر خرید آن هم از ذهنتان رد شده است. با دیدن دوباره این محصولات در جمعه سیاه احتمالا چشمتان برقی زده و این فرصت بی نظیر را از دست نخواهید داد. بالاخره هر چه نباشد قیمت آن به کمترین حد خود در یک سال اخیر رسیده است!
خبر بد اینکه نه! قیمت آن در کمترین حالت ممکن نیست. طبق تحقیقی که روزنامه وال استریت انجام داده است بیشتر محصولاتی که در این روز به فروش میرسند در مقطع زمانی دیگری از سال قیمتی ارزانتر از روز جمعه سیاه دارند. مثلا قیمت زیورآلات در کشورهای اروپایی بعد از ۱۴ فوریه ناگهان کاهش پیدا میکند و به کمترین میزان خود در طول سال میرسد.
در ایران خودمان میشود. در ایامی مثل محرم و رمضان. یا اینکه قیمت تلویزیون در یک هفته قبل از مسابقات فینال فوتبال آمریکایی به کمترین حد خود میرسد. در ایران خودمان میتوانید در جشنوارههای ویژه قبل از عید شاهد این افت قیمت شدید باشید. در تحقیق دیگری در انگلیس مشخص شد که تنها حدود ۵۰ درصد محصولات در روز جمعه سیاه با کمترین میزان قیمت خود به فروش میرسند. ولی داستان آن گونه که فکر میکنید نیست.
بیشتر این محصولات در طول سال قیمتشان به آن میزان افت کرده بوده و مثلا قبل از آنکه به فروشگاه و یا سایت سر بزنید با قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته میشود. ولی در روز جمعه سیاه قیمتی مثلا ۱۵۰ هزار تومانی که روی آن خطی قرمز خورده است در کنار محصول درج میشود و قیمتی که محصول به فروش میرسد همان ۱۰۰ هزار تومان است. یعنی اگر یک ماه پیش هم به این فروشگاه میآمدید میتوانستید با ۱۰۰ هزار تومان محصول مورد نظر را بدون شلوغ بازیهای روز جمعه سیاه خریداری کنید.
البته با همه این حرفها محصولاتی وجود دارند که در روز جمعه سیاه با تخفیف ویژهای به فروش میرسند. اگر به درستی و فکرشده خرید کنید حتما خریدی خواهید داشت که میتوانید در مورد آن به همه فخر بفروشید. ولی اگر کل استراتژی شما این است که در اسرع وقت به فروشگاه و یا سایت مورد نظر سرزده و هرچه چشمتان را گرفت بخرید، مطمئن باشید به احتمال زیاد کلاه گشادی سرتان خواهدرفت.
در ضمن یادتان باشد خریدن پلوپزی که به آن نیاز ندارید، ولی قبلا ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشته و اکنون ۱۰۰ هزار تومان به فروش میرسد در اصل ذخیره ۱۰۰ هزار تومان نیست. بلکه دور ریختن ۱۰۰ هزار تومان است. اگر واقعا قصد خرید در جمعه سیاه را دارید، حتما قبلش یک لیست تهیه کنید و تحت هر شرایطی به آن متعهد باشید. این سیاه بازار توانایی زیادی برای کشیدن شما به داخل خودش دارد.
استراتژیهای کاربردی جمعه سیاه
تقریبا همیشه محصولاتی با تخفیف بالا برای فروش قرار میگیرند که یکی، دو سالی از ساخت آن گذشته باشد. به خصوص محصولات الکترونیکی که عمر خرید خاصی دارند. پس حتما قبل از خرید کمی اطلاعات راجع به محصولی که میخواهید بخرید جمع کنید. البته محصولات جدید هم بعضا با تخفیف خوبی به فروش میرسند، ولی فقط در لحظات آخر و شرایطی که فروشنده تعداد کمی از آن فروخته باشد.
در ضمن اگر فقط دغدغه شما پول خرج کردن است فقط کافی است کمی صبر کنید تا قیمت آن محصول در زمان مخصوص به خودش کاهش پیداکند. مثلا لباس زمستانی در آخر زمستان و یا لوازم آشپزخانه قبل از عید با افت قیمت قابل توجهی رو به رو میشود.
همچنین بسیاری از سایتها و فرودگاهها در زمان جمعه سیاه شروع به فروش لوازمی با تخفیفات ویژه میکنند، ولی ما معمولا به خاطر تبلیغات ضعیفشان و یا دلایل دیگر اصلا از آن خبردار نمیشویم. در این بین موتورهای جست و جوگری وجود دارند که فقط کافی ست یک محصول را در آنها جست و جو کنید.
این جست و جوگرها قیمت آن محصول را در تعداد زیادی فروشگاه آنلاین به شما میگویند و میتوانید در یک صفحه همه تخفیفها را کنار یکدیگر مشاهده کنید. به علاوه بعضی سایتها این اجازه را به شما میدهند که محصولات مورد نظرتان را در سبد خرید گذاشته و بعدا اقدام به پرداخت پول آنها کنید.
این کار چند مزیت دارد؛ اول اینکه دیگر لازم نیست در روز جمعه سیاه وقت خود را صرف ساختن یک پروفایل برای خرید کردن کنید و شانس بیشتری برای خریداری محصولات محبوب دارید. از طرفی دیگر لازم نیست به دنبال محصول خود بگردید و فقط کافی است وارد سایت شده و روی گزینه خرید کلیک کنید.
منبع: هفت صبح
۰