چرا استخوان هایمان پوک می شود؟

چرا استخوان هایمان پوک می شود؟

پوکی استخوان یا استئوپروز یک بیماری خاموش و پیشرونده است. این بیماری که به‌دلیل کاهش ذخایر استخوانی بروز می‌کند در مراحل پیشرفته با شکستگی استخوان‌ها بخصوص استخوان گردن ران علامتدار می‌شود.

کد خبر : ۶۴۸۴۲
بازدید : ۱۴۱۴
دکتر احمدرضا جمشیدی | مادری ۶۵ ساله دارم که مدتی پیش، به‌دنبال زمین خوردگی دچار شکستگی استخوان ساعد دست شد. نتیجه تست تراکم استخوان نشان داد که مادرم به پوکی استخوان مبتلا شده درحالی که تا قبل از این اتفاق هیچ علامتی مبنی بر ابتلای او به این بیماری وجود نداشت. حتی مادرم از درد استخوان هم شکایت نمی‌کرد. لطفاً مرا راهنمایی کنید که این عارضه چرا اتفاق افتاده و برای پیشگیری از آن چه باید کرد؟ همچنین توضیح دهید که انجام تست‌های مربوط به سنجش تراکم استخوان در چه سنی باید انجام شود؟
چرا استخوان هایمان پوک می شود؟

تراکم استخوان از همان روز‌های نخستین عمر تا سنین ۳۰ و ۳۵ سالگی افزایش می‌یابد، اما با افزایش سن و برداشت از ذخایر استخوانی، روند پوکی استخوان آغاز خواهد شد. از این‌رو باید تا قبل از ۳۵ سالگی با استفاده مناسب از مواد مغذی و ورزش مناسب ذخایر استخوانی مناسبی برای خود فراهم کنید. البته تغذیه مناسب در کنار انجام حرکات ورزشی مناسب در کند کردن روند پوکی استخوان پس از ۳۵ سالگی هم بسیار مؤثر است.

در پاسخ به سؤال دیگر شما باید بگویم که انجام تست سنجش تراکم استخوان برای افراد بالای ۶۵ سال ضروری است چرا که آمار‌ها نشان می‌دهد جراحی شکستگی گردن استخوان ران در مبتلایان به پوکی استخوان به مرگ و میر ۲۰ درصدی این بیماران و انجام ندادن جراحی به مرگ و میر ۵۰ درصدی آن‌ها منجر می‌شود.

البته در افرادی که از دارو‌های خاص مانند دارو‌های ضد انعقادی، یا دارو‌های مربوط به بیماری‌های دیابت، کم کاری و پرکاری تیروئید استفاده می‌کنند یا آن دسته از بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار گرفته‌اند روند برداشت ذخایر استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان سریعتر از سایرین است، از این‌رو باید در سنین پایین‌تر تست تراکم استخوان انجام دهند.

یائسگی و کاهش هورمون استروژن در بدن زنان نیز دلیل دیگری برای افزایش سرعت برداشت ذخایر استخوانی و ابتلا به عوارض ناشی از پوکی استخوان محسوب می‌شود؛ بنابراین بهتر است زنان در این دوران بیش از گذشته به تغذیه خود توجه کنند و در انجام فعالیت‌های فیزیکی مناسب سهل‌انگاری نکنند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید