"پیرترین شورشی جهان" که بود؟

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلستان در پیامی به مناسبت درگذشت این شورشی پیر، آقای اسمیت را «یکی از غول‌هایی که ما روی شانه‌هایش ایستاده‌ایم» توصیف کرد و تام واتسن، معاون این حزب، درباره او گفت: «دنیا با زنده‌بودن او مکان بهتری بود و در فقدان او مکانی بسیار غم‌انگیزتر شده است».

کد خبر : ۶۵۰۰۲
بازدید : ۸۵۹
مخالف‌خوانی و طغیان را اغلب ویژگی جوانان می‌دانند و بالارفتن سن را مترادف با آرامش و کنارآمدن و اغلب محافظه‌کاری. هری لسلی اسمیت انگلیسی ظاهرا خلاف این قاعده یا استثنائی بود که تا ۹۵ سالگی روحیه شورشی خود را حفظ کرد تا آنکه روز چهارشنبه ۲۸ نوامبر (۷ آذر) از دنیا رفت.
هری لسلی اسمیت که خود را «پیرترین شورشی جهان» می‌نامید، یک کهنه‌سرباز جنگ جهانی دوم بود که اندیشه‌های چپ‌گرایانه داشت. او متولد بارنزلی در یورکشایر انگلستان بود، پسر یک معدنچی که کودکی او در فقر ناشی از دوران رکود بزرگ سرمایه‌داری گذشت.
اسمیت در ۲۲‌سالگی به RAF (نیروی هوایی سلطنتی انگلستان) پیوست و در جنگ جهانی دوم شرکت کرد. پس از بازنشستگی، او با استفاده از پادکست خود و حساب توییتر با بیش از ۲۳۰ هزار فالوئر کارزاری علیه اقدامات ریاضتی دولت بریتانیا برپا کرد.
او پس از سخنرانی پرشوری درباره زندگی‌اش در کنفرانس حزب کارگر در سال ۲۰۱۴ و انتقاد از سیستم خدمات درمانی کشورش شهرتی ملی و رسانه‌ای پیدا کرد. اسمیت در این سخنرانی توانست اشک تعدادی از نمایندگان پارلمان را دربیاورد و حضار را به تشویق ایستاده وادارد.
او زمان خود را بین یورکشایر و کانادا که پسرش در آن زندگی می‌کرد، تقسیم کرده بود و در کانادا برنامه‌های ملاقات با پناهندگان از سراسر جهان و دفاع از آن‌ها را برعهده گرفته بود.
بی‌بی‌سی به نقل از پسر هری اسمیت اعلام کرد که او در انتاریوی کانادا به علت ابتلا به سینه‌پهلو درگذشته است. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلستان در پیامی به مناسبت درگذشت این شورشی پیر، آقای اسمیت را «یکی از غول‌هایی که ما روی شانه‌هایش ایستاده‌ایم» توصیف کرد و تام واتسن، معاون این حزب، درباره او گفت: «دنیا با زنده‌بودن او مکان بهتری بود و در فقدان او مکانی بسیار غم‌انگیزتر شده است».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید