گناهکار ما هستیم

گناهکار ما هستیم

باید حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا داشته باشیم. از این ۳۷ هزار نفر، حدود ۲۴ هزار نفر زنده هستند؛ بنابراین فاصله بین ۳۷ هزار تا ۶۰ هزار نفر، مشکل اصلی ماست، گاهی اصلا خود فرد هم نمی‌داند مبتلاست تا آزمایش دهد و ترس از آزمایش‌دادن به دلیل انگ‌زدن باعث نشناختن بیماری می‌شود. آن‌قدر درباره ایدز سکوت کرده‌ایم که طرف می‌ترسد درباره‌اش حرف بزند یا برایش آزمایش دهد. اینجا بیمار محکوم است، این در حالی است که به نظر من کسی که مبتلا به اچ‌آی‌وی می‌شود گناهکار نیست و گناهکار ما هستیم که به او آگاهی نمی‌دهیم.

کد خبر : ۶۵۰۰۳
بازدید : ۹۰۸
رسانه‌ها ایدز را جدی نمی‌گیرند
مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، در روز جهانی ایدز، با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در ایران درباره ایدز کم‌کاری رسانه‌هاست، گفت: رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به‌شدت کم‌کار هستند. می‌خواهم بگویم این نوع اطلاع‌رسانی اصلا فایده‌ای برای ما ندارد. هم‌زمان با روز جهانی صد تلفن به من می‌شود و صد مصاحبه می‌کنیم و دوباره سکوت می‌شود تا سال دیگر. ایدز در جامعه روزبه‌روز زیاد می‌شود و همه جوانان را گرفتار خودش کرده است. خب چرا باید این اتفاق بیفتد؟
وی افزود: البته نباید کوتاهی آموزش‌وپرورش را نیز در این‌باره فراموش کرد. آموزش‌وپرروش باید درباره مسائل جنسی توضیح دهد، این در حالی است که هیچ توضیحی دراین‌باره ارائه نمی‌شود. وقتی درباره این غریزه صحبت نمی‌شود، جوان داخل جامعه کاملا بکر حاضر می‌شود و قدرت «نه» گفتن به آسیب را ندارد. در نتیجه به طرف اعتیاد و بی‌بندوباری می‌رود. وقتی نه پدر و مادر و نه آموزش‌وپرورش از مسائل جنسی صحبت نمی‌کنند، اطلاعات مورد نیاز از کجا به جوان می‌رسد؟ بنابراین هیچ‌وقت نه رسانه‌ها و نه آموزش‌وپرورش نتوانسته‌اند به صورت شفاف به راهنمایی جوان‌ها بپردازند.

محرز تأکید کرد: الان اگر بخواهیم جلوی شیوع بیشتر این بیماری را بگیریم، باید مستمر و شفاف آگاهی‌رسانی کنیم. نزدیک روز جهانی ایدز صد مصاحبه و کنفرانس برگزار می‌شود و دوباره در سکوت خبری فرو می‌رویم. الان ۳۷ سال از شناخته‌شدن ایدز در ایران می‌گذرد و کلا دو سریال در ارتباط با ایدز در تلویزیون ساخته شده است. رسانه‌های مجازی هم که اصلا به ایدز کاری ندارند، روزنامه‌ها بیشتر به این مسئله پرداخته‌اند، ولی آن‌قدری که بتواند چشم مردم را باز کنند، نبوده است. الان ارتباط جوان‌ها با فضای مجازی قوی‌تر است؛ بنابراین باید فکری به حال فضای مجازی کرد که در آن مطالب غلط و گمراه‌کننده فراوانی وجود دارد. فضای مجازی اطلاعات به‌روز نمی‌دهد و گاهی اطلاعاتی در آن پیدا می‌شود که اصلا علمی نیست و پایه درستی ندارد. همه این‌ها باعث اضطراب مردم می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز خاطرنشان کرد: مردم عادت کرده‌اند تا هر چیزی درباره بیماری می‌شنوند به فضای مجازی پناه می‌برند و از آن‌جایی که آگاهی اولیه پزشکی را ندارند، دچار وسواس وحشتناک می‌شوند و وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند، ساعت‌ها طول می‌کشد تا پزشک اثر فضای مجازی را از بین ببرد. اگر آن آگاهی اولیه را رسانه‌ها برای سلامت جامعه ارائه کنند، این اتفاق برای هیچ بیماری خاصی نمی‌افتد و ایدز و سایر بیماری‌های مقاربتی که با ارتباط جنسی حادث می‌شوند هم آن‌قدر ترسناک به نظر نمی‌رسند؛ بنابراین من فکر می‌کنم تنها چیزی که می‌شود گفت: این است که رسانه‌ها باید شفاف و مستمر، درباره ایدز اطلاع‌رسانی کنند. هرچند دیر است، اما می‌شود انگ‌زدایی کرد تا ما بتوانیم افراد مبتلای بیشتری را شناسایی کنیم و در روند درمان قرار دهیم. این بیماری با دارو قابل کنترل است.

محرز با اشاره به اینکه درحال‌حاضر راه انتقال اصلی به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران روابط جنسی است، درباره آمار مبتلایان گفت: آمار ما هر سه ماه یک مرتبه به‌روز می‌شود. چیزی حدود ۳۷ هزار بیمار گزارش‌شده از ابتدای شناخته‌شدن داریم، ولی تخمین ما این است که باید حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا داشته باشیم. از این ۳۷ هزار نفر، حدود ۲۴ هزار نفر زنده هستند؛ بنابراین فاصله بین ۳۷ هزار تا ۶۰ هزار نفر، مشکل اصلی ماست، گاهی اصلا خود فرد هم نمی‌داند مبتلاست تا آزمایش دهد و ترس از آزمایش‌دادن به دلیل انگ‌زدن باعث نشناختن بیماری می‌شود. آن‌قدر درباره ایدز سکوت کرده‌ایم که طرف می‌ترسد درباره‌اش حرف بزند یا برایش آزمایش دهد. اینجا بیمار محکوم است، این در حالی است که به نظر من کسی که مبتلا به اچ‌آی‌وی می‌شود گناهکار نیست و گناهکار ما هستیم که به او آگاهی نمی‌دهیم.

مطابق آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت در ایران نیز بیش از ۳۴ هزار نفر مبتلا به ایدز ثبت شده است که از این تعداد ۱۶ یا ۱۷ هزار نفر از مبتلایان تحت درمان مداوم قرار دارند، ولی سایرین درمانی انجام نداده یا تحت مراقبت مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری قرار ندارند. همچنین طبق آمار اعلامی سال ۹۶ وزارت بهداشت و براساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ‌آی‌وی کشور ۳۶ هزار و ۳۹ نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند که ۸۴ درصد آنان را مردان و ۱۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و ۵۲ درصد موارد ثبت‌شده نیز در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

بر اساس این گزارش‌دهی از کل موارد شناخته‌شده ۹ هزار و ۷۶۴ نفر فوت ثبت شده و ۱۴ هزار و ۶۵۶ نفر نیز وارد مرحله ایدز یا همان اچ‌آی‌وی پیشرفته شده‌اند. از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به‌ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد با ۶۵.۸ درصد، رابطه جنسی با ۱۹.۶ درصد و انتقال از مادر به کودک با ۱.۵ درصد جزء علل ابتلا به اچ‌آی‌وی در بین تمام موارد بیمار بوده‌اند. راه انتقال در ۱۲.۴ درصد از این گروه نامشخص مانده است. البته راه انتقال ۰.۷ درصد از این موارد مربوط به خون و فراورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید