اولین کودک به دنیا آمده با پیوند رحم

اولین کودک به دنیا آمده با پیوند رحم

تا سال ۲۰۱۶، ۱۰ پیوند انجام شد که موفقیت آمیز نبود و تمامی به سقط جنین منجر شد. البته این پیوند‌ها از افراد زنده به روی فرد نابارور انجام شده و این خود یک محدودیت بزرگ برای عمل پیوند رحم است.

کد خبر : ۶۵۱۷۷
بازدید : ۹۴۹
اولین کودک به دنیا آمده با پیوند رحم
دختر بچه‌ای که هوبت او شناسایی نشده است، پس از بارداری بدون عارضه از پیوند رحم در بیمارستان دووالگوسا داس (Clínicas da FMUSP) متولد شد
فرادید | از سال ۲۰۱۳ عمل پیوند رحم بر سرزبان‌ها افتاد. زنان و مادرانی که به علت بیماری‌های رحمی نمی‌توانستند باردار شوند اکنون این امید را دارند که با پیوند رحم بتوانند صاحب فرزند شوند.
۱۵ در صد از زوجین در سن ناباروری هستند و برخی زنان هم به علت نقایص مادرزادی و یا سرطان رحم باروری ندارند.

تا سال ۲۰۱۶، ۱۰ پیوند انجام شد که موفقیت آمیز نبود و تمامی به سقط جنین منجر شد. البته این پیوند‌ها از افراد زنده به روی فرد نابارور انجام شده و این خود یک محدودیت بزرگ برای عمل پیوند رحم است. چرا که فرد اهدا کننده باید از پآشنایان و یا دوستان باشد تا بتواند همچین فداکاری را در حق دریافت کننده انجام دهد.

در سال ۲۰۱۶ در برزیل زنی ۳۲ ساله که از یک بیماری مادرزادی رنج می‌برد و رحم سالمی برای نگهداری بچه نداشت تحت عمل پیوند قرار گرفت. رحم زنی ۴۵ ساله که بر اثر خونریزی مغزی فوت شده بود. این بار اهدا کننده زنده نبود و اگر این عمل با موفقیت انجام می‌شد نقطه عطفی در پزشکی به شمار می رفت.

عمل جراحی حدود ۱۰ ساعت به طول انجامید و رحم پیوند زده شد. برای اینکه بدن عضو دریافتی را پس نزند دکتر‌ها از آنتی بیوتک‌ها استفاده کردند و این باعث می‌شد که بدن این زن ضعیف شود. اما به هرحال بعد از حدود ۶ هفته، رحم به علت عادت ماهیانه شروع به خونریزی کرد و این یعنی عمل موفق بوده است. در ماه هفتم تخمک گذاری صورت گرفت و رحم برای باروری آماده بود.

دریافت کننده باردار شد و با گذراندن یک دوره طبیعی بارداری در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ فرزند دختر خود را که حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن داشت سالم به دنیا آورد.

دکتر "ساسو" از کالج ایمپریال لندن می‌گوید" نتایج بسیار شگفت انگیز بود و ما امیدواریم تا سال ۲۰۱۹ در انگلستان بتوانیم از این عمل برای درمان زنان نابارور استفاده کنیم. "

در آن زمان که محققان و پزشکان مطالعات و تحقیقات پزشک برزیلی را مورد بررسی قرار دادند نوزاد متولد شده ۷ ماه بود و وزنی در حدود ۷.۲ کیلوگرم داشت و از شیر مادر تغذیه می‌کرد.

"اندرو" استاد مامایی کالج کینگ در لندن گفت:" گزارش‌هایی مبنی بر اهدای رحم از افراد زنده داشتیم، اما این اولین مورد از حاملگی و زایمان موفق با پیوند رحم از زنی فوت شده است. بارداری موفق با رحمی که زمان پیوند ۸ ساعت بدون اکسیژن مانده بود بسیار شگفت انگیز است. "

دکتر ساسو در ادامه گفت:" تنها پیوند رحم از فرد متوفی، سال ۲۰۱۱ در ترکیه گزارش شد که موفقیت آمیز نبود و جنین سقط شد. پزشکان با دیدن این نتیجه دچار شک و تردید برای ادامه تحقیقات شدند. "
منبع: ایندیپندنت
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید