دردسرهای خوراک گوشتی یک کنفرانس

دردسرهای خوراک گوشتی یک کنفرانس

«منوی مملو از گوشت در کنفرانس COP۲۴ یک بی‌احترامی به اهداف این کنفرانس است. اگر رهبران جهان که در لهستان گردهم آمده‌اند، امیدوارند که بحران اقلیمی را نشانه بگیرند، نیاز دارند تا مصرف بیش از اندازه گوشت و لبنیات را کاهش دهند و بایست از بشقاب خوراک خود شروع کنند. این به آن معناست که تغییر را باید از خوراکی که در جریان کنفرانس بین‌المللی اقلیم عرضه می‌شود، در مسیر گزینه‌های گیاهی بیشتر با ردپای کربن کمتر انجام داد».

کد خبر : ۶۵۳۳۵
بازدید : ۱۰۰۹
کنفرانسی که بحران را تشدید کرد! محمد درویش | بر پایه یک ارزیابی جدید، منوی غذایی پُرگوشتی که در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل COP۲۴ در #کاتوویتس_لهستان عرضه می‌شود، خود سبب انتشار چهار هزار تن گاز‌های گلخانه‌ای بیشتر شده و به بحران اقلیمی دامن می‌زند!
داده‌ها نشان می‌دهند که اگر همه ۳۰ هزار شرکت‌کننده در جریان ۱۲ روزی که کنفرانس برگزار می‌شود، خوراک‌های گوشتی را انتخاب کنند، گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از این رژیم غذایی رقمی برابر با احتراق بیش از ۵۰۰ هزار گالن بنزین یا گاز‌های منتشرشده از پرواز سه هزار نفر از نیویورک به کاتوویتس خواهد بود.

پژوهشگرانی که بررسی نام‌برده را انجام داده‌اند، از سازمان ملل خواسته‌اند تا در آینده چارچوبی برای کشور‌های میزبان در زمینه انتخاب منوی غذایی که با شرایط اقلیمی سازگاری بیشتری دارد، تعیین کند.
استفانی فلداشتاین، مدیر برنامه جمعیت و پایداری از مرکز تنوع زیستی می‌گوید: «منوی مملو از گوشت در کنفرانس COP۲۴ یک بی‌احترامی به اهداف این کنفرانس است. اگر رهبران جهان که در لهستان گردهم آمده‌اند، امیدوارند که بحران اقلیمی را نشانه بگیرند، نیاز دارند تا مصرف بیش از اندازه گوشت و لبنیات را کاهش دهند و بایست از بشقاب خوراک خود شروع کنند. این به آن معناست که تغییر را باید از خوراکی که در جریان کنفرانس بین‌المللی اقلیم عرضه می‌شود، در مسیر گزینه‌های گیاهی بیشتر با ردپای کربن کمتر انجام داد».

گفتنی آنکه خوراک‌های گوشتی به‌طور میانگین چهاربرابر بیشتر از خوراک‌های گیاهی گاز‌های گلخانه‌ای تولید می‌کنند. علاوه‌براین خوراک‌های گوشتی در مقایسه با خوراکی‌های گیاهی ۹ برابر بیشتر به زمین و تقریبا دوبرابر بیشتر به آب نیاز دارند. کلر فیچ از سازمان غیرانتفاعی Farm Forward می‌گوید: «شاید خوراک‌هایی که در کنفرانس صرف می‌شود در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در جهان به اندازه یک سیب‌زمینی کوچک به نظر آید، اما اگر آن‌ها که در خط‌مقدم مذاکرات اقلیمی جهان قرار دارند، به آنچه می‌گویند پایبند نباشند، ما چگونه می‌توانیم از باقی دنیا انتظار همراهی داشته باشیم؟»

بررسی‌های پژوهشی نشان داده‌اند که رسیدن به اهداف اقلیمی بدون کاهش مصرف و تولید گوشت و لبنیات ممکن نخواهد بود. تاکنون، اما نیاز به کاهش مصرف فراورده‌های خوراکی جانوری در مذاکرات و تعهدات بین‌المللی غایب بوده است. کارولین ویمبلی از سازمان Brighter Green می‌گوید: «خوراک تنها یک موضوع انتخاب شخصی نیست، بلکه یک فاکتور حیاتی در حل بحران اقلیمی است».

حتما با خواندن این یادداشت، یاد اغلب همایش‌های محیط زیستی در ایران افتادید که پر از لیوان‌ها، بطری‌ها و ظروف یک‌بارمصرف است و اغلب در محوطه پارکینگ، با ازدحام خودرو‌های پارک‌شده مواجهیم. سازمان محیط زیستی که حتی نتوانسته مشکل حمل‌و‌نقل پاک کارمندان خود را حل کند، چگونه مردم می‌توانند توصیه‌های محیط زیستی‌اش را جدی بگیرند؟ برای همین است که حمایت عملی شهردار جدید پایتخت از سه‌شنبه‌های بدون خودرو، موج بزرگی از امید در دل کنشگران محیط‌زیستی برانگیخته است؛ چون پس از ۱۱۰ سال، تهرانی‌ها با شهرداری روبه‌رو شدند که برای حل بحران ترافیک و آلودگی هوا از خود و مدیران تحت‌امرش شروع کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید