قیمت نجومی آجیل که یلدا را "هالووین" می‌کند!

قیمت نجومی آجیل که یلدا را "هالووین" می‌کند!

۲۰۰ هزار تومان حداقل قیمت یک کیلو پسته قابل خوردن است و حتی شاید مجبور شوید برای نوع مرغوب بدون پوست آن کیلویی ۳۰۰هزار تومان پول بدهید. نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد، یلدای قشنگ و دوست داشتنیمان حداقل از نظر اقتصادی امسال می‌تواند شباهتی قریب به شب ترسناک هالووین خارجی‌ها داشته باشد.

کد خبر : ۶۵۴۷۹
بازدید : ۱۴۵۷
قیمت نجومی آجیل که یلدا را
میثم فرزیان | قیمت یک کیلو پسته در فاصله یک هفته مانده به شب یلدا از مرز ۲۰۰ هزار تومان عبور کرد. برای اینکه این خبر خاطرتان را مکدر نکند، باید بگوییم امسال در شب یلدا، پسته تنها خشکباری نیست که قرار است قیمتش اذیت تان کند؛ بادام هندی ۲۲۰ هزار تومانی، فندق ۱۸۰هزار تومانی، بادام ۱۷۰هزار تومانی، مغز گردوی ۱۶۰ هزار تومانی، کشمش و مویز ۷۰ هزار تومانی و بقیه شیاطینی از این دست به انتظارتان نشسته اند.
فروشنده‌ها می‌گویند پیش از این نسبت به افزایش قیمت‌ها هشدار داده بودند، اما کسی به آن‌ها توجه نکرده بود تا موعد شب یلدا فرابرسد. نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد، یلدای قشنگ و دوست داشتنیمان حداقل از نظر اقتصادی امسال می‌تواند شباهتی قریب به شب ترسناک هالووین خارجی‌ها داشته باشد.

کدام آجیل گران‌تر است؟
وقتی خبر فروش پسته به قیمت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان دست به دست شد، خیلی‌ها وحشت کردند. باور کنید قصد اذیت کردنتان را ندارم، اما ۲۰۰ هزار تومان حداقل قیمت یک کیلو پسته قابل خوردن است و حتی شاید مجبور شوید برای نوع مرغوب بدون پوست آن کیلویی ۳۰۰هزار تومان پول بدهید.
این در حالی است که پسته فندقی به عنوان ارزان‌ترین نوع پسته کیلویی ۱۸۰هزار تومان فروخته می‌شود. اکبری، کله قوچی و احمد آقایی انواع دیگر پسته هستند که هر کیلو از آن‌ها به ترتیب ۲۵۰، ۲۴۰ و ۲۳۰ هزار تومان قیمت دارد. بعد از پسته عنوان گران‌ترین محصول آجیل به بادام هندی می‌رسد که قیمتش حدود ۲۲۰ هزار تومان است.
در آجیل فروشی‌ها الان باید فندق را کیلویی ۱۸۰ هزار تومان بخرید. بادام پرخاصیت در دونوع به فروش می‌رسد؛ نوع اول ایرانی است که شاید ظاهر خوبی نداشته باشد، اما مرغوب‌تر است. این محصول را ۱۷۰ هزار تومان می‌فروشند. یعنی حدود ۲۰ هزار تومان گران‌تر از بادام‌های به ظاهر خوشگل خارجی. مغز گردو از دیگر عجایب بازار آجیل است. نوع اعلای آن را کیلویی ۱۶۰ هزار تومان می‌فروشند، اما گردوی خورشتی کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
آن‌هایی که قبلا توت خشک را عوض قند می‌خوردند، کم کم باید به فکر جایگزین بهتری بگردند. توت خشک آن کیلویی ۱۶۰ هزار تومان است. اوضاع مویز و کشمش بهتر است؛ اولی را کیلویی ۷۰هزار تومان و دومی را کیلویی ۶۰هزار تومان می‌فروشند. قیمت بادام زمینی فعلا کیلویی ۴۵ هزار تومان است، اما به هر حال دور پادشاهی تخمه‌ها است. آجیل‌های محبوب صاحبخانه‌ها و البته مغضوبان بی گناه مهمان.
تخمه آفتابگردان کیلویی ۲۶ هزار تومان است. نوع شمشیری را باید کیلویی ۳۰هزار تومان بخرید. تخمه هندی ۳۴هزار تومان، تخمه جابانی کیلویی ۴۸ هزار تومان و تخمه کدو کیلویی ۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود. در نهایت هم می‌رسیم به نخودچی خودمان که دارنده عنوان ارزان‌ترین نوع آجیل است و کیلویی فقط ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
قیمت نجومی آجیل که یلدا را

سرما و دلار؛ مقصران شماره یک
وقتی دنبال مقصر بگردید همه در بازار با انگشت دیگری را نشان می‌دهند. مثلا یکی از سرما حرف می‌زند. می‌گویند همان برف اول بهار که بابتش ذوق کردیم، الان زهرش را وارد بدن بازار آجیل و خشکبار کرده. البته خیلی بی راه نگفته اند. سرما محصول سردرخت‌ها را زده. طوری که تولید کننده‌های پسته می‌گویند حجم تولید امسال شان ۵۰هزارتن افت کرده و به یک پنجم تولید پارسال رسیده است.
تولید پسته که کم شود، بازار به شدت آسیب می‌بیند. مثلا آمار‌ها نشان می‌دهند، در هفت ماه ابتدای امسال حدود ۳۳هزارتن پسته با ارزشی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۱۳ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. لحاظ کردن آمار نیمه دوم سال می‌تواند عمق فاجعه را نشان دهد.
گفته می‌شود در مهر و آبان امسال روی هم رفته تنها هشت هزارتن پسته ایرانی صادر شده است آن هم در حالی که مهر و آبان پارسال حجم صادرات پسته ایران از مرز ۵۰هزارتن عبور کرده بود. فعالان بازار پسته می‌گویند، به دلیل رقابت تنگاتنگ پسته ایرانی با رقبای خارجی، اگر تولید امسال را صادر نکنیم، ممکن است بازار خارجی مان را از دست بدهیم.
به همین دلیل تولید کننده‌ها ترجیح می‌دهند پسته‌های فعلی را عوض بازار داخلی روانه بازار‌های خارجی کنند. یکی از عجیب‌ترین چیز‌هایی که ممکن است در تمام زندگی تان بشنوید، فرمول تعیین قیمت انواع آجیل است. شرط می‌بندم نمی‌دانستید که ارزش این محصولات را با نرخ دلار حساب می‌کنند.
سروصدای این قضیه شهریور امسال درآمد. مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در این باره گفته، تنها ۱۰ درصد از آجیل ایران در بازار داخل عرضه میشود و ۹۰ درصد باقی مانده در قالب صادرات به خارج از کشور می‌رود. پس نوسان قیمت ارز خیلی زود روی بهای آجیل در بازار تاثیر می‌گذارد.
همین حالا یک کیلو پسته در بازار صادراتی هشت تا ۱۵ دلار قیمت دارد و تخمه معمولی را کیلویی سه دلار می‌فروشند. خیلی نیست، اما مثلا در سال گذشته با صادرات ۱۲۶ هزار تن پسته و مغز پسته یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد شده است. میزان چهار هزار و ۸۰۰ تن بادام هم درآمدی در حدود ۴۳ میلیون دلار نصیب کشور کرده و صادر کننده‌های گردو توانسته اند بابت صادرات دو هزار و ۷۰۰تن از این محصول ۲۱ میلیون دلار درآمد داشته باشند.
حالا شما توقع دارید وقتی مشتری‌های بزرگی در خارج از کشور پای آجیل و خشکبار نشسته اند، فروشنده‌ها محصول شان را با ریال به من و شما بفروشند؟


اوضاع بازار آجیل درست می‌شود؟
امسال باید با وسواس بیشتری آجیل بخورید. مسئولان میادین میوه و تره بار گفته اند، عرضه فوق العاده آجیل با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی را آغاز کرده اند تا شهروندان برای شب یلدا پول کمتری بپردازند، اما خودتان که در جریان قیمت‌ها قرار گرفتید؛ پس بعید است مشکل با تخفیف ۲۰ درصد و ۳۰درصد حل شود و اگر اوضاع تا عید بهبود پیدا نکند، شاید مجبور شویم آجیل مهمان هایمان را در طول تعطیلات جیره بندی کنیم. مثلا دوتا پسته، سه تا بادام، چهارتا فندق، پنج تا بادام هندی، شش تا از هر مدل تخمه‌ها و یک مشت نخودچی و کشمش آن هم فقط برای فامیل‌های نورچشمی!
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید