اعتراف رئیس سیا درباره قتل خاشقجی

اعتراف رئیس سیا درباره قتل خاشقجی

رئیس سازمان سیا اعتراف کرد که سیا می‌دانست که این خاشقجی به مرگ نزدیک می‌شود

کد خبر : ۶۵۴۸۹
بازدید : ۶۹۴
اعتراف رئیس سیا درباره قتل خاشقجی
جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا در نشست مجلس نمایندگان از تحت‌نظر بودن جمال خاشقجی ازسوی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خبر داد.
او با اعلام اینکه یکبار در واشنگتن طرح ترور جمال خنثی شده بود، تاکید کرد: در همین ارتباط ۳ نفر از اعضای سازمان اطلاعات عربستان را دستگیر کردیم.
با رسیدن خاشقجی به استانبول نیز سیا می‌دانست که این روزنامه‌نگار به مرگ نزدیک می‌شود، بنابراین این مساله با سازمان اطلاعات انگلیس در میان گذاشته شد و قرار بر این بود که خاشقجی ربوده شود؛ اما ترزا می‌حاضر به تایید این عملیات نشد.

جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات از مجلس نمایندگان در مورد قتل خاشقجی توضیحاتی ارائه داد. جینا هاسپل به نمایندگان گفته است، به‌رغم اینکه از ارائه توضیحات بیشتر از سوی ترامپ منع شده است، اما قانونا مجاز به انجام چنین کاری نبوده و نمی‌تواند درخواست مجلس نمایندگان و سنا را برای حضور و تقدیم اطلاعات در رابطه با این جنایت رد کند.
به گزاش سایت الکوثر به نقل از ام‌بی‌سی، در بخش دیگری از این سخنان هاسپل خبر داد که سیا پیش از جنایت هم از تلاش‌های صورت گرفته برای سوءقصد به جان خاشقجی اطلاع داشت، اما ترامپ و کوشنر به این سازمان اجازه ندادند تا از وی حمایت کرده و مانع قتل او شوند.
رئیس سیا در ادامه گفت: از یک سال پیش متوجه شدیم که ولیعهد عربستان از طریق شماری از نیرو‌های اطلاعاتی عربستانی در حال تعقیب خاشقجی در واشنگتن است، ما تماس‌های آن‌ها را درباره مکان حضور خاشقجی هم شنود کردیم، حتی یک بار قرار بود او را در یک رستوران با یک کلت مسلح به صدا خفه‌کن با شلیک به قلبش از پشت سر بکشند، اما ما وارد عمل شده و ۳ نفر از اعضای سازمان اطلاعات عربستان را دستگیر کردیم حتی به درخواست ترامپ برای عدم بروز مشکلی بزرگ از اعلام این خبر هم خودداری کردیم.

با این حال ولیعهد عربستان به تلاش‌های خود برای قتل خاشقجی ادامه داد و گروهی از سازمان اطلاعات عربستان متشکل از حدود ۳۵ نفر از افسران زبده این سازمان را مامور این کار کرد، اما تصادفا آن‌ها موفق به انجام این کار نشدند، زیرا او دو شب را در یک خانه نمی‌خوابید و هر بار در منزل یکی از دوستانش شب را به صبح می‌رساند.
در بخش دیگری از سخنان هاسپل آمده است: بعد از مدتی یک سرمایه‌دار بزرگ عربستانی خود را به خاشقجی نزدیک و با او طرح دوستی ریخت و به او گفت که از مخالفان سیاست‌های ولیعهد محمد بن سلمان است و می‌خواهد از او حمایت کند و از آن زمان هم از او حمایت مالی کرد.

با شکل‌گیری دوستی بین این دو، خاشقجی به این سرمایه‌دار خبر داد که قصد ازدواج دارد، اما نمی‌خواهد برای تکمیل روند اداری آن به سفارت عربستان در واشنگتن برود، زیرا برادر ولیعهد در آنجا سفیر است و یکی از نامزد‌های تصدی ولایت‌عهدی بعد از او هم محسوب می‌شود از این‌رو به لندن می‌روم و کار‌های اداری را در آنجا انجام خواهم داد.
بعد از آن بود که با هواپیمای شخصی این سرمایه‌دار عربستانی و به همراه او به لندن مسافرت کردند، سازمان سیا مکالمات سری این سرمایه‌دار و نحوه آماده‌سازی برای منتقل شدن او به استانبول را شنود کرده است.

دست آخر هم این سرمایه‌دار عربستانی که ادعای مخالفت با ولیعهد را دارد موفق شد خاشقجی را مجاب کند به استانبول برود و بعد از یک هفته اقامت در لندن با او راهی استانبول شدند، اینجا بود که این سرمایه‌دار به مسوولان عربستانی خبر داد که راهی استانبول هستند.
او در این مکالمه آمادگی خود را برای ارتباط با افسران اطلاعاتی سعودی اعلام کرد، اما تاکید کرد کانال ارتباط باید از دفتر ولیعهد به وی داده شود ولیعهد سعودی هم یک شماره تلفن را برای ارتباط این سرمایه‌دار مشخص کرد و این همان شماره‌ای است که از طریق آن با او تماس گرفته می‌شود.

رئیس سازمان سیا در جلسه استماع اعتراف کرد که با رسیدن خاشقجی به استانبول، سیا می‌دانست که این روزنامه‌نگار به مرگ نزدیک می‌شود، این مساله را با سازمان اطلاعات انگلیس در میان گذاشت و تصمیم گرفته شد که خاشقجی ربوده شود، تا به کنسولگری عربستان در استانبول نرود و کشته نشود، ۱۲ افسر سازمان اطلاعات انگلیس برای ربودن او مامور شدند تا بعد از آن او به سفارت انگلیس منتقل شود، اما ترزا می‌حاضر به تایید این عملیات نشد و گفت که نمی‌خواهد سازمان اطلاعات انگلیس را درگیر این مساله کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید