آ مثل آتش‌؛ س مثل سوختن؛ دوستَم در آتَش سوخت

آ مثل آتش‌؛ س مثل سوختن؛ دوستَم در آتَش سوخت

آتش‌سوزی در مدارس اگرچه هر بار رخ می‌دهد و واکنش‌ها و دستور‌های اکیدی برای رسیدگی آن‌ها داده می‌شود، اما چندی بعد فراموش می‌شود. بررسی موارد مشابه این حوادث در حداقل ۱۵ سال اخیر، نشان می‌دهد این عامل مرگ کودکان ایرانی فرازوفرودی داشته، اما همچنان وجود دارد.

کد خبر : ۶۵۶۸۰
بازدید : ۲۳۶۰
آ مثل آتش‌؛ م مثل مرگ
معصومه اصغری | هنوز دختران شین‌آبادی که در آتش کلاس درسشان سوختند، اما زنده ماندند، در پیچ‌وخم درمانی التماس‌گونه‌اند که خبر سوختن و پرکشیدن دو دختربچه دیگر در زاهدان منتشر شد.

خبر دلخراش روز گذشته که هر لحظه هم تلخ‌تر شد، خبر سوختن چهار دختربچه در مدرسه و پیش‌دبستانی اسوه حسنه زاهدان با بیش از ۷۰ درصد بود. مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوکندی و یکتا میرشکار ابتدا دچار سوختگی شدید شدند، اما در ادامه دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت سوختگی جان باختند و تا لحظه آماده‌کردن این گزارش، وضعیت دو نفر دیگر نیز وخیم گزارش شده است.
آ مثل آتش‌؛ م مثل مرگ

حوالی ساعت ۱۱ روز گذشته خبرگزاری‌ها خبر آتش‌سوزی مدرسه‌ای پیش‌دبستانی را در خیابان مصطفی خمینی زاهدان منتشر کردند که در پی آن، حدود ۵۰ کودک از آتش نجات یافتند، اما چهار کودک گرفتار شدند. در ادامه، طبق معمول خبر‌های ضدونقیض و تکذیب‌ها درباره وضعیت مصدومان و جان‌باختگان شروع شد و تا همین لحظه هم ادامه دارد. همه خبر البته همین است؛ همین چند خط که چند وقت بعد فراموش می‌شود و با اتفاقی جدید و سوختنی دیگر که معلوم نیست سهم و قسمت چه کسانی شود، دوباره خبری جدید منتشر می‌شود.
آ مثل آتش‌؛ م مثل مرگ

از ساعاتی بعد از این حادثه، مسئولان پیگیری‌هایی را شروع کردند، اما این خبر‌ها در خبر‌های مربوط به ماجرای توهین‌های متقابل یک کارمند گمرک و یک نماینده مجلس اهل سراوان گم شد و درحالی‌که آن نماینده تصمیمی بر عذرخواهی نداشت، مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه ۲ زاهدان در پی حادثه پیش‌دبستانی و دبستان دخترانه اسوه‌حسنه، تنها کاری که از دستش برای ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم برمی‌آمد، انجام و از سمتش استعفا داد.
بااین‌حال، حجت‌الاسلام موحدی‌راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، اعلام کرد معاون و بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شد‌ه‌اند و با بررسی‌های صورت‌گرفته، قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده و در این زمینه دستور بازداشت آن‌ها صادر شده است.
مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، به‌عنوان نماینده ویژه وزیر آموزش‌وپرورش برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه راهی زاهدان شده است و بیمارستان محل ارجاع این حادثه‌دیدگان نیز اعلام کرده همه امکانات برای درمان در این استان وجود دارد.
آ مثل آتش‌؛ م مثل مرگ

درعین‌حال، داوود محمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، از ورود مجلس به پرونده مرگ دانش‌آموزان زاهدانی خبر داد و به ایلنا گفت: قرار شد کمیسیون هرچه زودتر این مسئله را بررسی کند تا مقصران آن شناسایی شوند، اما مشکلی که وجود دارد، این است که وقتی این اتفاقات می‌افتد، بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود. باید به‌طور جدی به این مسئله بپردازیم؛ زیرا نبود تجهیزات، مسئله مهمی در آموزش‌وپرورش است.
او ادامه داد: چند سالی است که آموزش‌وپرورش در بحث تجهیزات و نوسازی در اعتبارات مشکل پیدا کرده است و این چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. شاید اگر ساخت‌وساز یک مرکز یا حتی استادیوم رها شود، مشکلی پیش نیاید، اما مدرسه چیزی نیست که بخواهیم آن را رها کنیم؛ به‌خصوص باید به تجهیزات برای مدرسه‌ای که دایر است، به‌طور جدی توجه شود.
آ مثل آتش‌؛ م مثل مرگ
محمدی با بیان حائزاهمیت‌بودن بحث اعتبارات در این‌گونه مسائل گفت: اعتبارات نوسازی و تجهیزات مدارس خیلی مهم است و از طرفی ما باید آسیب‌شناسی جدی‌ای در این زمینه داشته باشیم؛ زیرا در میان تمام مشکلاتی که مدارس دارند، مسئله تجهیزات و نوسازی از مشکلات دیگر واجب‎تر است. ما هم در مجلس باید این مسئله را دنبال کنیم و هم مسئولان باید پاسخ‌گو باشند.
آ مثل آتش‌؛ م مثل مرگ
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اینکه یک دانش‌آموز جانش را به این راحتی از دست می‌دهد، مسئله ساده‌ای نیست و نباید به‌سادگی از آن گذشت. وقتی چنین حوادثی در مدارس زیاد رخ می‌دهد، نباید خساست به خرج داد و باید زودتر مسائل اعتباری را حل کنیم.

آتش‌سوزی در مدارس اگرچه هر بار رخ می‌دهد و واکنش‌ها و دستور‌های اکیدی برای رسیدگی آن‌ها داده می‌شود، اما چندی بعد فراموش می‌شود. بررسی موارد مشابه این حوادث در حداقل ۱۵ سال اخیر، نشان می‌دهد این عامل مرگ کودکان ایرانی فرازوفرودی داشته، اما همچنان وجود دارد. دی‌ماه سال ۸۳ وقتی ۱۳ دانش‌آموز روستای «سفیلان» از توابع استان چهارمحال وبختیاری در آتش سوختند، حتی خبرش رسانه‌ای هم نشد و چندی بعد که خبر به رسانه‌ها رسید، بسیاری از مسئولان حرف از استعفا در صورت تکرار مجدد زدند، اما حادثه دوباره رخ داد و منتظر نمایش و واکنش مسئولان نشد.
دو سال بعد و در آذر سال ۸۵، علاءالدین در کلاس درس مدرسه درودزن در مرودشت فارس آتش گرفت و آتش به جان هشت دانش‌آموز انداخت. بعد از آن موجی از حذف بخاری‌های نفتی در روستا‌ها و مناطق محروم به راه افتاد و تعداد این حوادث به حداقل رسید تا اینکه آبان ۹۱ در دوباره بر پاشنه نگرانی‌های سابق چرخید و نگرانی‌ها برگشت؛ بخاری کلاس درس عامل حادثه شد و ۲۸ دانش‌آموز سوختند و «سیران یگانه»، یکی از دانش‌آموزان، فوت کرد.
آ مثل آتش‌؛ م مثل مرگ
در تمام این حوادث، کلاس‌های درس از شبکه گازرسانی محروم بودند و از بخاری‌های نفتی و گازوئیلی استفاده می‌کردند. همین وسایل غیراستاندارد که از سوی مسئولان مدرسه، معلم و حتی بچه‌ها نگهداری می‌شدند، عامل آتش‌سوزی بوده‌اند.

مسئله دیگر این است که این حوادث عمدتا در مناطق محروم از نظر امکانات آموزشی و زیرساختی رخ داده است و به‌طور مشخص، اگر آموزش‌وپرورش نظارتی دقیق روی این لوازم گرمایشی داشت و وزارت نفت هم برنامه گازرسانی به استان سیستان‌وبلوچستان را جدی‌تر دنبال می‌کرد، احتمال وقوع این حوادث همان سیر نزولی را ادامه می‌داد.
آخرین اظهارات مسئولان شرکت ملی گاز این‌گونه بوده که گازرسانی به زاهدان تا اواسط سال ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد. حمیدرضا عراقی، مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز، گفته بود با توجه به اهتمام دولت و اعتبارات اختصاص‌یافته، گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان‌های ایرانشهر، زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک تصویب شده است که به مرور تکمیل می‌شود. او گفته بود حدود ۱۵ هزار مشترک در ایرانشهر و ۱۵ هزار مشترک در زاهدان گاز طبیعی دارند و قرار است تا پایان سال به ۲۶ هزار مشترک برسد.
آ مثل آتش‌؛ م مثل مرگ

این‌روز‌ها که وقت تقسیم بودجه ۹۷ است و مسئولان تیتر‌های جنجالی در دفاع از سهم هر وزارت و سازمان به رسانه‌ها می‌دهند، نمی‌شود سهم بودجه تجهیز و نوسازی مدارس را به‌خصوص در مناطق محروم، افزایش دهند یا سهم اختصاص اعتبارات گازرسانی و تکمیل شبکه گاز در مناطق محروم را چند برابر کنند؟ نمی‌شود ریشه این حوادث را از اساس خشک کرد؟ نمی‌شود اگر درد این مردم محروم کم نمی‌شود، حداقل این‌گونه آتش به جان فرزندانشان که فرزندان همه ما هستندنیفتد حتی اگر اسمش را حادثه یا قسمت یا هر چیز دیگری بگذاریم...
آ مثل آتش‌؛ م مثل مرگ
تصاویر: ایرنا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید