یلدا دانه‌ای چند؟!

یلدا دانه‌ای چند؟!

«اکنون بهای هر کیلوگرم هندوانه به طور متوسط در سر مزارع بین ٨٠٠ تا ١٧٠٠ تومان است که در میادین میوه‌و تره‌بار بین ١٠٠٠ تا ٢٥٠٠ تومان به فروش می‌رسد. همچنین حدود یک ماه پیش هر کیلوگرم انار سه‌هزار تا ٨٥٠٠ تومان و هندوانه ٨٠٠ تا ١٦٠٠ تومان فروخته می‌شد، اما به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در هفته منتهی به دوم دی ماه و آیین شب یلدا قیمت این محصولات کشاورزی افزایش یافته است.»

کد خبر : ۶۵۶۹۰
بازدید : ۱۰۱۴
یلدا دانه‌ای چند؟!
هشتگ یلدای بدون آجیل این روز‌ها بین کاربران توییتر داغ شده است. کاربرانی که با انتقاد به جهش قیمت آجیل نوشته‌اند با یارانه‌شان تنها می‌توانند ٢٠٠ گرم آجیل بخرند! البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و برخی کاربران هم قیمت هر عدد پسته را محاسبه کرده و نوشته‌اند هرکیلوگرم پسته ٢٢٠‌هزار تومان و یک کیلوگرم پسته ٢٢٠ عدد است.
با این حساب، قیمت هر دانه پسته ١٠٠٠ تومان در می‌آید. یکی دیگر از کاربران هم نوشته است یک کیلوگرم انار ١٢‌هزار تومان قیمت دارد و یک کیلوگرم انار ٤ عدد است پس هر دانه انار ٤‌هزار تومان ارزش دارد.
البته این گفته‌ها چندان هم بیراه نیست فرض کنید یک خانواده ٤ نفره برای خرید یلدای خود و یک خانواده میهمان‌شان یک کیلوگرم آجیل درجه متوسط با قیمت ٢٠٠‌هزار تومان، سه کیلوگرم انار با قیمت ٣٦‌هزار تومان و یک کیلوگرم شیرینی با قیمت ٣٠‌هزار تومان بخرد هزینه شب یلدای آن‌ها حدود ٢٦٠ تا ٢٧٠‌هزار تومان می‌شود. البته هزینه شام و سایر اقلام پذیرایی را فاکتور بگیرید.

#یلدای_بدون_ آجیل
حالا درحالی‌که قیمت هرکیلوگرم آجیل شب یلدا در مغازه‌های تهران بین ١٥٠ تا ٣٠٠‌هزار تومان است، مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار به رسانه‌ها گفته است: «آجیل شب یلدا براساس دو کیفیت قیمت‌گذاری شده تا مردم با هر قدرت خریدی بتوانند آن‌را تأمین کنند.
براین اساس قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با پوست بین ۶۰ تا ۸۰‌هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدای مغز ۸۰ تا ۱۰۰‌هزار تومان در عمده فروشی‌ها تعیین شده است و البته سود ۱۰‌درصدی را برای خرده فروشی‌ها نیز در نظر گرفته‌ایم و مردم نهایتا آجیل شب یلدا را باید ۱۰‌درصد بالاتر از این قیمت‌ها خریداری کنند.»

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بسیاری از کاربران توییتر با هشتگ‌های (#یلدای_بدون_ آجیل) ازگرانی‌ها انتقاد کردند. یکی از کاربران توییتر در پستی نوشت: «فردا یارانه‌ها را واریز می‌کنند می‌تونم ٢٥٠ گرم آجیل بخرم. #یلدای_بدون_ آجیل» دیگری نوشت: «امسال به جای آجیل باید نخود و کشمش بخوریم#یلدای_بدون_آجیل» آذر هم نوشت: «آجیل پیشکش تون امسال هندونه هم خریدنش سخته # یلدای_بدون_ آجیل»

حمید که چند سالی است در راسته آجیل فروشی‌های بازار خشکباری دارد، می‌گوید: «پارسال آجیل شب یلدا نصف قیمت الان بود. مردم برای خالی نماندن سفره‌هاشان هر چندکم، اما می‌خرند.»، اما قیمت‌ها چه بود و چه شد؟ امسال قیمت پسته بین ١٨٠-٢٢٠‌هزار است در صورتی که‌سال گذشته میانگین قیمت پسته ٤٠-٦٠‌هزار تومان بود. اگر تا‌سال گذشته ٤ مغز کیلویی ٨٠‌هزار تومان بود امسال به ٢٣٠‌هزار رسیده؛ به عبارتی بیش از دوبرابر قیمت‌سال گذشته. به‌طوری که دیگر آجیل‌های شب یلدا را اگر فندوق و بادام در نظر بگیریم؛ هر کیلو فندق درجه یک ۱۴۵ تا ۱۹۰‌هزار تومان و قیمت بادام درختی هم ۱۲۰ تا ۱۶۰‌هزار تومان است.

خشکبار را از کشاورزان به دلار می‌خریم!
جالب است که در این میان رئیس اتحادیه قنادان و خشکبار البرز به ایسنا درباره گرانی آجیل گفته است آن‌ها خشکبار را از کشاورزان به دلار می‌خرند!

او توضیح می‌دهد: «تاجر‌ها از تمامی کشور‌ها برای خرید خشکبار به ایران می‌آیند و خشکبار را از کشاورزان به دلار می‌خرند، این معامله برای کشاورزان کاملا سودمند است.»

البته علی خان‌محمدی، مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی، در این زمینه نظری متفاوت دارد و می‌گوید: «این‌که تجار، خشکبار را از کشاورزان به قیمت دلار بخرند، امری بعید است.» او در ادامه توضیح می‌دهد که برای کشاورز شب یلدا و مناسبت‌های دیگر فرقی ندارد؛ چرا که تاثیری بر قیمت‌ها ندارد و معمولا ذینفعان و واسطه‌ها هستند که از چندین ماه قبل از مناسبات خشکبار را خریداری می‌کنند و در چنین مناسبت‌هایی با قیمت بالا به بازار ارایه می‌دهند.» خان‌محمدی در ادامه با اشاره به این‌که کشاورزان شرایط استفاده از چنین موقعیتی را ندارند، در این زمینه ادامه داد: «شرایط نگهداری از خشکبار برای کشاورزان وجود ندارد؛ چرا که نه انبار برای خشک‌کردن خشکبار دارند و نه جایگاهی برای نگهداری آن؛ به همین جهت به فروش روزانه خود راضی هستند.»

قیمت‌های نجومی از کجا آمده!
مدت‌زمانی است افزایش نرخ ارز و نوساناتی که به دنبال داشت بر بسیاری از کالا‌ها تاثیر گذاشته؛ برخی علت گرانی خشکبار به‌خصوص پسته را همین می‌دانند. البته میانگین قیمت جهانی پسته ٨-١٣دلار است. با فرض این‌که باغداران خشکبار‌های خود را به نرخ دلار می‌فروشند و با در نظر گرفتن میانگین هر کیلو پسته ١٠ دلار باز هم قیمت یک کیلو پسته ١٠٠-١٣٠هزار تومان می‌شود؛ نه ٢٢٠‌هزار تومان. این موضوع به معنای آن است که پسته نه به قیمت دلار خریداری می‌شود و نه به آن قیمت فروخته می‌شود؛ چرا که به گفته مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی «معمولا چند ماه قبل از مناسبات واسطه‌ها به صورت عمده آجیل باغداران را خریداری و در انبار‌های خود ذخیره می‌کنند.»

وضعیت قنادی‌ها هم چنگی به دل نمی‌زند
سال گذشته قیمت یک کیلوگرم شیرینی‌تر ١٦‌هزار تومان بود و امسال بین ٢٣ تا ٢٦‌هزار تومان است.

این در حالی است که علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران با تأکید بر ممنوعیت افزایش قیمت شیرینی تا پایان سال به «شهروند» گفت: «با توجه به اعلام صورت‌گرفته، هیچ یک از قنادی‌های تهران به هیچ عنوان حق افزایش قیمت را ندارند و با توجه به این‌که ما تا پایان سال دو رویداد مهم شب یلدا و شب عید را پیشِ رو داریم، به تمام همکارانمان بخشنامه کرده‌ایم که به هیچ عنوان قیمت‌ها را افزایش ندهند.»

به گفته بهره‌مند قیمت مصوب اتحادیه برای عرضه «شیرینی تر» در واحد‌های درجه یک ٢٦‌هزار تومان، «شیرینی دانمارکی» ٢١ هزار تومان، «شیرینی زبان و پاپیون» ٢١‌هزار و ٥٠٠ تومان و «کیک یزدی» ١٥‌هزار تومان تا پایان سال اعلام شده است و هیچ قنادی حق فروش این محصولات را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب ندارد.

بیش از ٩٠‌هزار تن هندوانه برای شب یلدا به بازار آمد
بیشتر از ٩٠‌هزار تن هندوانه برای شب یلدا به بازار آمد. حسین اصغری، مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای وزارت کشاورزی افزود: «مجموع میزان تولید هندوانه در سال زراعی گذشته سه‌میلیون و ٣٠٦‌هزار و ٩٦ تن در سطح ٩٩‌هزار و ٣٣٢ هکتار بود.»
او توضیح داد: «اکنون بهای هر کیلوگرم هندوانه به طور متوسط در سر مزارع بین ٨٠٠ تا ١٧٠٠ تومان است که در میادین میوه‌و تره‌بار بین ١٠٠٠ تا ٢٥٠٠ تومان به فروش می‌رسد. همچنین حدود یک ماه پیش هر کیلوگرم انار سه‌هزار تا ٨٥٠٠ تومان و هندوانه ٨٠٠ تا ١٦٠٠ تومان فروخته می‌شد، اما به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در هفته منتهی به دوم دی ماه و آیین شب یلدا قیمت این محصولات کشاورزی افزایش یافته است.»
البته به گفته اسدالله کارگر در عمده‌فروشی‌ها هر کیلوگرم انار چهار‌هزار تا ١١‌هزار تومان و هندوانه یک‌هزار تا سه هزار تومان فروخته می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید