پفک با طعم غذای گاو

پفک با طعم غذای گاو

طبق استاندارد‌های تعریف‌شده، در تولید ذرت حجیم که به آن پفک نیز گفته می‌شود، بایستی از ذرت گرید غذایی استفاده شود، درحالی‌که متأسفانه در تولید این پفک‌ها از ذرت مخصوص مصارف دامی تراریخته‌شده استفاده شده است.

کد خبر : ۶۵۷۱۰
بازدید : ۱۷۹۳
پفک با طعم غذای گاو
پفک خیلی محبوب و پرفروش است، اما حتی استانداردترین نوعش را هم برای سلامت انسان مضر می‌دانند. حالا خبر رسیده دو کارخانه معروف، پفک‌هایشان را با ذرتی که برای خوراک دام وارد شده تولید می‌کردند. پفک چندروزی است به سرخط خبر‌ها رسیده است.
ماجرا زمانی شروع شد که خبر رسید دو کارخانه معروف برای تولید پفک از ذرت‌های تراریخته که به منظور تأمین خوراک دام به کشور وارد شده بود استفاده کرده‌اند، آن هم به‌خاطر اینکه طبق مقررات به خوراک دامی که ذرت دامی هم جزء آن است ارز دولتی تعلق می‌گرفت، اما به ذرتی که برای محصولات اسنک پف‌کرده و سایر صنایع غذایی استفاده می‌شود، ارز نیمایی که قیمتش تقریبا دوبرابر ارز دولتی است. به همین دلیل تصمیم گرفتند برای سود بیشتر در تولیداتشان از ذرت دامی استفاده کنند.

روز گذشته مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از بازرسی فوق‌العاده از تمامی واحد‌هایی که در تولید فراورده‌های خود از ذرت استفاده می‌کنند، خبر داد و گفت: در مدت حداکثر ۱۵ روز از تاریخ صدور این ابلاغیه نسبت به بازرسی فوق‌العاده از تمامی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی تحت نظارت که از ذرت در تولید فراورده‌های خود استفاده می‌کنند، اقدام خواهد شد.
در صورت اثبات هرگونه عدم انطباق با مفاد قانونی، با متخلفان وفق مقررات برخورد می‌شود. وحید مفید، همچنین تصریح کرد: بر این مبنا گزارشی از وضعیت انطباق ذرت مصرفی توسط کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با استاندارد‌های ملی ۱۰۶۹۰ و ۵۹۲۵ در یک سال گذشته به همراه هرگونه مکاتبات و اقدامات قانونی صورت‌گرفته در این زمینه حداکثر تا ۱۵ دی‌ماه به این اداره کل ارسال خواهد شد و پس از بررسی، در صورت مشاهده هرگونه موارد عدم انطباق در واحد‌های تولیدی و صنعتی به استناد مفاد قانونی و مطابق ضوابط مربوطه اقدامات قانونی انجام خواهد گرفت.
چندی پیش سلامت و ایمنی پفک زیر ذره‌بین سازمان غذا و دارو قرار گرفت و با مشخص‌شدن ماجرا روز گذشته سخنگوی سازمان غذا و دارو از تعطیلی موقت یا دائم برخی خطوط تولید دو برند معروف اسنک پف‌کرده که از ذرت دام در تولید محصولاتشان استفاده کرده‌اند، خبر داد. کیانوش جهانپور دراین‌باره گفت: بحثی که درباره این دو برند اسنک پف‌کرده مطرح است، در درجه اول این است که از ارز دولتی برای واردات این ذرت استفاده شده، ولی در جایی دیگر به کار گرفته شده است.
قاعدتا بحث چگونگی تأمین و نوع ارز به‌کارگرفته‌شده و سایر قضایای آن، در حوزه مأموریت سازمان غذا و دارو نیست و این نگاه مربوط به حوزه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی است. سازمان غذا و دارو از نگاه ایمنی و سلامت به موضوع نگاه می‌کند، براین‌اساس حتی اگر ذرت استفاده‌شده در صنایع غذایی با ذرت خوراک دام از نظر آنالیز، یکسان هم باشد، اما وقتی ذرتی با برچسب خوراک دام وارد می‌شود، پذیرفته نیست که شرکتی آن را در مسیر دیگری استفاده کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: عملکرد‌های این‌چنینی خلاف صداقت و ادعای اولیه است و وقتی ماده اولیه‌ای وارد می‌شود که قید شده صرفا برای خوراک دام است، قاعدتا نباید در مسیری غیر از آن به کار گرفته شود و سازمان غذا و دارو، قطعا با این موضوع برخورد خواهد کرد. به‌هرحال موضوع رعایت صداقت و Claim تولیدکننده است و ادعای یک شرکت باید در تمام زنجیره؛ از تأمین مواد اولیه تا سایر مراحل تولید و توزیع، لحاظ شود؛ بنابراین مجددا تأکید می‌کنیم که حتی اگر اسنک ذرت‌هایی که برای فراورده‌های غذایی انسانی استفاده می‌شود، از نظر ایمنی و سلامت تفاوتی با خوراک دام نداشته باشد، سازمان به‌عنوان یک اصل کلی با این موضوع به‌عنوان یک امر خلاف ادعا و اظهار اولیه، قطعا برخورد قانونی خواهد داشت؛ چراکه خلاف رویه‌هایی است که باید در تمام حلقه‌های زنجیره تولید لحاظ شود.
جهانپور در پاسخ به این سؤال که این تخلف برای سازمان محرز شده یا همچنان در حال بررسی است، گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که حداقل دو شرکت این تخلف را داشته‌اند و موضوع، هم از جنبه علمی و فنی و هم از جنبه رعایت مقررات پایبندبودن به اصول اولیه، در دست بررسی‌های تکمیلی و اقدام است و قطعا هر شرکتی که این اتفاق را رقم زده باشد، مدیرعامل و مسئول فنی‌اش پاسخ‌گو خواهند بود و حتی ممکن است به تشخیص مراجع ذی‌صلاح و حسب مقررات، منجر به تعطیلی موقت یا دائم برخی از خطوط تولید هم بشود.
علی شریعتی، عضو هیئت‌مدیره کانون صنایع غذایی ایران، درخصوص اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو مبنی‌بر استفاده از ذرت دامی در تولید پفک گفت: طبق استاندارد‌های تعریف‌شده، در تولید ذرت حجیم که به آن پفک نیز گفته می‌شود، بایستی از ذرت گرید غذایی استفاده شود، درحالی‌که متأسفانه در تولید این پفک‌ها از ذرت مخصوص مصارف دامی تراریخته‌شده استفاده شده است.
فارغ از درست یا غلط‌بودن این سیاست، دولت تصمیم گرفت برای کنترل قیمت گوشت و لبنیات به خوراک دام و نهاده‌ها ارز دولتی چهار هزارو ۲۰۰ تومانی اختصاص داده شود، اما متأسفانه دو شرکت برای سود بیشتر و استفاده از این ارز از ذرت دامی تراریخته‌شده استفاده کرده‌اند، زیرا به ذرت گرید غذایی ارز هشت هزار تومانی تعلق می‌گیرد و باید از سامانه نیما تهیه شود. از سوی دیگر این شرکت‌ها سلامت مصرف‌کنندگان را که بیشتر شامل کودکان است در معرض خطر قرار داده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید