پاییز "کم‌آلوده" در پایتخت

پاییز "کم‌آلوده" در پایتخت

در پاییز سال قبل تهران ۴ روز ناسالم و در سال قبل ۹۵ نیز ۵ روز ناسالم را از سر گذرانده بود. اگرچه بخشی از این تغییرات ناشی از عوامل جوی است؛ اما مقایسه تعداد روز‌های بارانی امسال و سال گذشته نشان می‌دهد تغییرات جوی همه ماجرا نیست.

کد خبر : ۶۵۸۳۵
بازدید : ۶۵۵
پاییز
مقایسه نتایج گزارش‌های کیفیت هوای شهر تهران برای پاییز امسال در مقایسه با سه سال قبل از آن نشان می‌دهد که تغییرات کیفیت هوا و کاهش میزان آلاینده‌ها به بیشتر از تاثیر عوامل جوی بوده و سیاست‌های معطوف به کاهش آلایندگی خودرو‌ها به طرز ملموسی نتیجه داده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پاییز ۱۳۹۷ در شرایطی سپری شد که در هیچ روزی از ۹۰ روز پاییز شاخص کیفیت هوا به ۱۵۰ واحد نرسید و هوا برای عموم شهروندان «ناسالم» نشد.

این در حالی است که در پاییز سال قبل تهران ۴ روز ناسالم و در سال قبل ۹۵ نیز ۵ روز ناسالم را از سر گذرانده بود. اگرچه بخشی از این تغییرات ناشی از عوامل جوی است؛ اما مقایسه تعداد روز‌های بارانی امسال و سال گذشته نشان می‌دهد تغییرات جوی همه ماجرا نیست.
در پاییز سال گذشته تعداد روز‌های آلوده (با شاخص بالاتر از ۱۰۰ واحد) ۴۴ روز بود که امسال به ۱۵ روز رسیده است؛ این یعنی ۲۶ روز از روز‌های آلوده به روز‌های پاک و سالم تبدیل شده است. در عین حال تعداد روز‌های بارانی در پاییز امسال فقط ۱۶ روز بیشتر از پاییز سال قبل بوده است. این مقایسه نشان می‌دهد که بهبود کیفیت هوا صرفا از عوامل جوی نشات نگرفته و تلاش‌های صورت‌گرفته برای کنترل آلایندگی خودرو‌ها نیز اثر داشته است.
از ابتدای مهرماه امسال تردد اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی در تهران ممنوع شد. همچنین از ابتدای آبان‌ماه، اعلام شد که تردد خودرو‌های شخصی فاقد معاینه فنی نیز در تمام سطح شهر به‌طور شبانه‌روزی تحت کنترل دوربین‌ها قرار می‌گیرد و با متخلفان برخورد می‌شود.
با اینکه پلیس راهور اعمال قانون در مورد خودرو‌های متخلف را بیش از یک ماه به تاخیر انداخت، اما افزایش مراجعه به مراکز معاینه فنی نشان داد که عموم شهروندان با سیاست‌های ناظر بر کنترل آلودگی هوا همراهی کردند.
با این حال کارشناسان معتقدند این اقدامات کافی نیست و برای حل ریشه‌ای مساله آلودگی هوای تهران، علاوه بر کنترل شدیدتر آلایندگی خودرو‌های سنگین و سبک و محدود کردن استفاده از خودرو‌های شخصی، باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل نقل عمومی و توسعه زیرساخت‌های مترو انجام شود؛ امری که نیازمند تخصیص بودجه‌های دولتی و نیز جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید