سرنوشت مبهم قیمت دلار در سوز سرمای زمستان

سرنوشت مبهم قیمت دلار در سوز سرمای زمستان

اکنون و در ابتدای زمستان، به سختی می‌توان در مورد وضعیت احتمالی بازار ارز در ماه‌های آینده سخن گفت. بانک مرکزی به وضوح از قیمت‌های فعلی رضایت دارد و حتی اگر ترجیح بدهد که قیمت کمی پایین‌تر بیاید، بازهم قصد ندارد برای تحقق این خواسته به آب و آتش بزند

کد خبر : ۶۵۹۶۵
بازدید : ۳۳۳۵
سرنوشت مبهم قیمت دلار در سوز سرمای زمستان
آرش پورابراهیمی | مدتی است که بهای دلار در بازار آزاد در حدود ۱۰ هزار تومان در نوسان است.
پیش بینی اینکه دلار از روز‌های اوج خود فاصله خواهد گرفت و افت خواهد کرد، کار سختی نبود. اوایل مهرماه نوشتیم که احتمالا مقامات بانک مرکزی تصمیم گرفته اند تا اواسط آبان منتظر بمانند و سپس برای آرامش بخشیدن به بازار دست به کار شوند.
همچنین نوشتیم آن‌هایی که امروز به این امید دلار می‌خرند تا قیمت آن به زودی رشد کند، شاید برخلاف عمده خریداران در یک سال اخیر، در آینده‌ای نزدیک از اقدام خود متضرر شوند.
در هفته سوم مهرماه زمانی که دلار پس از کاهشی شدید دوباره به حدود ۱۴ هزار تومان بازگشته بود، باز در همین ستون نوشتیم اگر باور کنیم که بازار در وضعیت جهش گربه مرده قرار دارد، می‌توان انتظار داشت که پس از مدتی دوباره افت دیگری را تجربه کند.
درست از کار در آمدن این پیش بینی‌ها بیشتر به این خاطر بود که مشاهده وضعیت و سمت و سوی بازار در آن روز‌ها کار چندان سختی به نظر نمی‌رسید؛ کافی بود که تجربیات مشابه دولت‌های پیشین در مواجهه با شوک ارزی را در نظر بگیرید و همزمان تغییراتی که در بانک مرکزی روی می‌داد را دنبال کنید.
اما هر چقدر که در ابتدای پاییز پیش بینی روند بازار ارز آسان بود، اکنون و در ابتدای زمستان، به سختی می‌توان در مورد وضعیت احتمالی بازار ارز در ماه‌های آینده سخن گفت.
بانک مرکزی به وضوح از قیمت‌های فعلی رضایت دارد و حتی اگر ترجیح بدهد که قیمت کمی پایین‌تر بیاید، بازهم قصد ندارد برای تحقق این خواسته به آب و آتش بزند.
جو روانی بازار هم بار دیگر در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است. نقل قول‌های عجیبی که هفته گذشته در فضای مجازی به رئیس کل بانک مرکزی نسبت داده شد، نشانه‌ای بود از آخرین تلاش‌ها برای تغییر جو روانی بازار توسط آن‌هایی که از وضعیت فعلی رضایت ندارند.
همچنین قیمت‌های فعلی نسبتا به برآورد‌های مربوط به نرخ واقعی دلار نزدیک‌تر هستند. هر چند اصطلاح نرخ واقعی دلار گمراه کننده است چرا که امکانی برای سنجش دقیق آن وجود ندارد، اما با توجه به عواملی مانند نرخ تورم و رشد بهای دلار در دولت‌های پیشین، می‌شد حدس زد که قیمت‌های نزدیک به ۲۰ هزار تومان از نرخ واقعی بسیار دور است و در نتیجه موقتی خواهد بود، اما حالا نرخ دلار در بازار در سطحی قرار دارد که می‌توان گفت: در دامنه نرخ واقعی جای گرفته یا بسیار به آن نزدیک است.
شاید همه این‌ها ما را به این نتیجه برساند که بهای دلار قرار نیست نوسان چندانی را تجربه کند، اما در این مورد باید با احتیاط سخن گفت.
همانطور که رئیس کل بانک مرکزی در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود گفت، این نهاد پس از بازار ارز قصد دارد تا به نظام بانکی کشور سامان دهد. اقدامی که بیشتر به خنثی کردن بمب شبیه است.
ممکن است یک اقدام اشتباه یا پیامد‌های ناخواسته یک تصمیم، شرایط را تغییر دهد به طوری که اثرات آن در دیگر بازار‌ها نمایان شوند. بانک مرکزی در دوران جدید نشان داده که بسیار محتاطانه عمل می‌کند، به همین خاطر می‌توان امیدوار بود و به بیان بهتر آرزو کرد که تلاش این نهاد برای سامان بخشیدن به نظام بانکی به خوبی پیش برود.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید