بازی پرهیجان نرخ ارز

بازی پرهیجان نرخ ارز

ساعت ۱۶ چهارشنبه هر دلار آمریکا با کاهش ۲۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد. دلار معاملات چهارشنبه را در کانال ۱۱ هزار تومانی آغاز کرد و نرخ ارز تا ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان هم رسید. در همین زمان صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ فروش خود را افزایش دادند و به قیمت بازار نزدیک شدند.

کد خبر : ۶۶۰۶۱
بازدید : ۸۴۲
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.
همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
تب بانکی-خودرویی بورس
شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه حدود یک درصد رشد کرد و به سطح ۱۵۸ هزار و ۴۴۴ واحد رسید. در معاملات آخرین روز هفته بانک‌ها و خودرویی‌ها گوی سبقت را در جذب نقدینگی از سایر رقبا ربودند، به‌طوری‌که بانکی‌ها برای دومین روز متوالی حدود ۳۸ درصد معاملات خرد بورس را به خود اختصاص دادند.
افزایش سرمایه و امید به سود‌آوری زود بازده دلیل اصلی جذاب شدن سهام این دو گروه محسوب می‌شود. این روند در حالی شکل گرفت که این دو گروه عملکرد‌های قابل قبولی را در ماه آذر منتشر نکرده و اکثرا با زیان انباشته مواجه‌اند. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) با ثبت عدد ۶۴۶ میلیارد تومان، به بیشترین میزان خود از ۲۷ آبان رسید. در این بین ۵۲ میلیارد تومان از پرتفوی فعالان حقوقی به سبد سرمایه‌داران حقیقی واریز شد.
بازی پرهیجان نرخ ارز


بازار ارز
نوسان پردامنه دلار
ساعت ۱۶ چهارشنبه هر دلار آمریکا با کاهش ۲۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد. دلار معاملات چهارشنبه را در کانال ۱۱ هزار تومانی آغاز کرد و نرخ ارز تا ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان هم رسید. در همین زمان صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ فروش خود را افزایش دادند و به قیمت بازار نزدیک شدند.
در همین زمان شیب حرکت دلار عوض شد و به روند نزولی افتاد، به‌طوری‌که در مقاطعی قیمت دلار عرضه شده در بازار از صرافی‌ها پایین‌تر بود و در نهایت افت روزانه ۲/ ۲ درصدی برای شاخص ارزی ثبت شد. دلالان ارزی قصد داشتند با صعودی کردن دلار تقاضای احتیاطی ارز را در بازار بیشتر کنند و زمینه‌ساز صعود قیمت به کانال‌های بالاتر باشند، اما استراتژی درست بازارساز در قیمت‌گذاری نقشه آن‌ها را با شکست روبه‌رو کرد.
بازی پرهیجان نرخ ارز


بازار سکه
کاهش حباب سکه
هرسکه طرح جدید ساعت ۱۶ روز گذشته با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به قیمت ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب سه رشد متوالی سکه متوقف شد و رشد ۲/ ۲ درصدی نرخ ارز به افزایش ۷/ ۲ درصدی بهای سکه انجامید.
بازار سکه شاهد نوسان زیاد قیمت‌ها در طول روز گذشته بود و دلیل این امر حرکت مداوم دلار در کانال‌های قیمتی مختلف بود. در نخستین ساعات معاملاتی چهارشنبه دلار به بالای مرز ۱۲ هزار تومانی رفت و سکه هم به مرز روانی ۴ میلیونی نزدیک شد، اما قیمت‌گذاری هوشمندانه بازارساز با حذف تقاضای احتیاطی ارز از بازار به ریزش بهای دلار به کانال‌های پایین‌تر انجامید و سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد. حباب سکه نیز به‌دلیل رشد قیمت جهانی طلا بار دیگر کوچک‌تر شد و به سطح ۵۱ هزار تومان (کمترین مقدار از سوم آذر) تنزل کرد.
بازی پرهیجان نرخ ارز

بازار طلای جهانی
رشد طلا در سایه ریسک‌های اقتصاد جهانی
ساعت ۱۶ دیروز هر اونس طلای جهانی ضمن ثبت رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۱۲۷۲ دلار مبادله شد. فلز زرد در حاشیه تلاطم سیاسی آمریکا به رشد خود ادامه داد وکاهش شاخص دلار و ریسک‌های پرمخاطره بازار‌های موازی از رشد بهای طلا حمایت کردند. عدم توافق کاخ سفید و کنگره نمایندگان بر سر بودجه دیوار مرزی بین مکزیک و ایالات متحده، دولت فدرال را به تعطیلی کشانده و باعث تضعیف بازار‌های سهام و شاخص دلار شده است.
ترامپ شب گذشته افزایش نرخ بهره دلار را سیاستی اشتباه خواند و به این ترتیب شاخص دلار را تحت فشار بیشتری قرار داد. افت بیش از یک درصدی بازده اسناد خزانه ۱۰ ساله آمریکا هم سیگنال انقباضی را به اقتصاد آمریکا ارسال کرد. به این ترتیب موقعیت جذاب طلا به عنوان دارایی امن سمت تقاضا را برای این دارایی ارزشمند تقویت کرد و به رشد قیمت آن منجر شد.
بازی پرهیجان نرخ ارز


بازار اوراق مسکن
پایان صعودی تسه‌ها در انتهای هفته
بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی معاملات دیروز بیش از ۳ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۴ هزار و ۲۴۹ تومان معامله شد. سایر سررسید‌ها هم با پایان روز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمت آن‌ها به بالای کانال ۵۴ هزار تومانی وارد شد.
با اوج‌گیری نرخ دلار در تابستان، قیمت واحد‌های مسکونی نیز افزایش یافت به‌طوری‌که میانگین قیمت خانه در پایتخت نسبت به سال قبل حدودا دو برابر شده است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث قیمت‌گذاری نجومی واحد‌های نوساز شده و میانگین قیمت آپارتمان را هرچه بیشتر از محدوده قدرت خرید متقاضیان خارج کرد، به‌طوری‌که حجم معاملات مسکن نیز در سراشیبی قرار گرفت.
بازار تسه‌ها هم به تبعیت وارد فضای رکودی شد. حال انتشار گزارش عملکرد مسکن بانک مرکزی در روز‌های پیش‌رو می‌تواند بازار تسه‌ها را از وضعیت کنونی خارج کند.
بازی پرهیجان نرخ ارز
بازار نفت
التیام نامحسوس بهای نفت
ساعت ۱۶ چهارشنبه هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۱/ ۱ درصدی به قیمت ۲/ ۴۳ دلار معامله شد تا بخشی از ریزش اخیر خود را جبران کند. در هفته‌های گذشته نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی و مازاد عرضه، نفت را نزولی کرده بود. اما رسیدن بهای طلای سیاه به کف قیمت باعث شد تا فعالان بازار موقعیت خرید به خود بگیرند.
در همین راستا معاملات آتی روی سهام وال استریت در صبح دیروز اندکی بهبود یافت و اندکی از فشار وارد بر نفت کاسته شد. در هفته‌های اخیر نوسانات بازار سهام آمریکا، نگرانی‌های گسترده‌ای را از احتمال ورود اقتصاد این کشور به یک دوره رکود جدید پدید آورد و چشم‌انداز تقاضای نفت را تضعیف کرد. به نظر می‌رسد با شروع کاهش سطح تولید اوپک در سال جدید میلادی، قیمت نفت از سطوح کنونی جدا شده و به مسیر صعودی بازگردد.
بازی پرهیجان نرخ ارز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید