چرا دلار رم می‌کند؟

چرا دلار رم می‌کند؟

چهارم دی و همزمان با سخنرانی رئیس جمهور در مجلس به مناسبت تحویل لایحه بودجه، لگدی بود که باعث رم کردن دوباره دلار شد. برخی رسانه‌ها با انتشار این خبر از قول رئیس جمهور که ذخایر اسکناس ارز در کشور در بازه‌ای به صفر رسیده بود، کار دلار را یکسره کردند. همین جمله هنوز تایید نشده باعث شد دلار در مدت یک روز هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کند و از مرز ۱۲ هزار تومان هم عبور کند.

کد خبر : ۶۶۰۸۲
بازدید : ۲۰۵۶
چرا دلار رم می‌کند؟
احمدرضا نجفی | دلار این روز‌ها همچنان پر جنب و جوش ظاهر شده است غافل از اینکه بررسی عملکرد این تکه کاغذ خیره سر در طول فصل پاییز، هزار یک درس برای فعالان بازار به همراه دارد؛ از صعود افسارگسیخته تا نزدیکی قله ۲۰هزار تومانی در روز‌های اول پاییز، تا آرامش دو هفته‌ای که بعد از ماه - در روز‌های آخر آذر بر بازار ارز سایه انداخت.
بلندترین قله‌ای که دلار در این فصل روی آن ایستاد، ۱۹ هزار تومان بود که در چهارم مهر رقم خورد، اما در روز‌های آخر پاییز حتی شده برای چند ساعت با دلار زیر ۱۰ هزار تومان روبه رو بودیم؛ این یعنی کاهش ۴۵درصدی.
هرچند زمستان در همین روز‌های او کل شیر‌های دوشیده شده را با یک لگد بر زمین ریخت و یک تغییر در شیوه پرداخت سود بانک‌ها و یک نقل قول از رئیس جمهور دوباره دلار را در ریا صعودی انداخت و حالا با ارقام جدیدی در کانال ۱۱ و ۱۲ هزار تومان روبه رو هستیم.
چرا دلار رم می‌کند؟

چهارم مهر؛ ترکیدن حباب دلار
آغاز پاییز با ادامه روند صعودی همراه بود که تابستان در بازار ارز به ارث گذاشته بود. فاصله گرفتن زیاد دلار از قیمتی که واقعا می‌ارزید، ریسک فعالیت در بازار ارز را بالا برده بود و تقریبا همه می‌دانستند یک حباب بزرگ در بازار ارز شکل گرفته و هر لحظه ممکن است با ترکیدن این حباب هر کسی که به خیال سود‌های کلان دلار خریده، متحمل ضرر شود.
چهارم مهر آخرین روز یکه تازی ارز بود. برخی منابع می‌گویند دلار در چهارم مهر از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرد، اما اطلاعاتی که ما در دسترس داریم، حاکی از این است که نهایت قیمت دلار در بازار آزاد ۱۹ هزار تومان بود.
با چنین قیمتی خیلی‌ها حاضر به ریسک بیشتر نشده و شروع به فروش دلارهایشان کردند. همین مورد باعث شد سیر صعودی یک هفته‌ای در فاصله یک روز تبدیل به سیر نزولی شود. برای همین فردای آن روز دلار به رقم ۱۷ هزار و ۷۰۰تومان بازگشت.
9مهر؛ ورود ارز‌های خانگی به بازار
ترکیدن حباب در هر بازار همه را به تکاپو می‌اندازد. سقوطی که چهارم مهر اتفاق افتاد همه را نسبت به بازار ارز بی اعتمادتر کرد و باعث شد خیلی‌ها دنبال فرصت برای فروش هرچه سریع‌تر ارزهایشان باشند و به همین سودی که تا اینجای کار کرده بودند، بسنده کنند.
دلار هشتم مهر روی نرخ ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان قرار داشت. همین نرخی که سه چهار روز روی آن باقی مانده بود. اغلب کارشناسان دلیل اصلی سقوط دلار در نهم مهر را ورود ارز‌های خانگی به بازار می‌دانند.
برخی رسانه‌ها هم از دخالت بانک مرکزی در بازار آزاد و تزریق ارز به این بازار خبر دادند. هرچند بانک مرکزی هرگز این مورد را رسما تایید نکرد.

۱۰ مهر؛ آغاز خرید دلار بانکی
سقوط دلار ضرر بزرگی به خیلی از فعالان بازار زده بود. بانک مرکزی هم می‌دانست که سقوط‌های ناگهانی آنطور که باید تاثیری در کنترل بازار ارز نخواهد گذاشت.
برای همین یک راهکار جدید در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت و آن هم خرید دلار توسط بانک‌ها بود. البته نرخ قطعی خرید دلار مشخص نبود و با مراجعه به هر بانک یک رقم اعلام می‌شد. ب
ا این حال رسانه‌ها خبر از نرخ ۱۱ هزار تومانی برای خرید دلار می‌دادند. فاصله زیاد این نرخ با نرخ موجود در بازار ارز باعث شد تاثیر این اقدام بانک‌ها روی بازار ارز با چندروز تأخیر احساس شود.

۱۴ مهر؛ آزادی فعالیت صرافی‌ها
دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه‌های صرافی چهاردهم مهر اجرایی شد. این دستورالعمل این آزادی را به صرافی‌ها می‌داد که تا سقف پنج هزار یورو و معادل آن خرید و فروش ارز به صورت اسکناس داشته باشند.
صرافی‌ها از فروردین ماه و اجرایی شدن اولین بسته ارزی دولت، از فعالیت منع شده بودند و خرید و فروش ارز در صرافی‌ها انجام نمی‌شد. اواسط مردادماه و با اجرایی شدن دومین بسته ارزی دولت، صرافی‌ها این اجازه را پیدا کردند که در قالب ۲۳ مورد ارز خدماتی، به مشتریان خاصی که در ابلاغیه بانک مرکزی ذکر شده بودند، ارز بفروشند.
دستورالعمل جدید این آزادی را به صرافی‌ها داده بود که تا سقف پنج هزار یورو معامله ارز داشته باشند. این موضوع باعث یک سقوط کوتاه مدت دیگر شد و دلار را به ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان رساند.

۱۵ مهر؛ تصویب لایحه CFT
لایحه CFT از مجموعه لوایح چهارگانه FATF روز پانزدهم مهر به تصویب مجلس رسید. این لایحه از روز‌های قبل یکی از عوامل کاهش نرخ ارز بود و تصویب آن هم باعث پایین ماندن نرخ ارز در بازار بود.
تا پیش از این خیلی‌ها امیدوار به تصویب لایحه CFT بودند، اما از فردای تصویب، احتمال رد لایحه توسط شورای نگهبان باعث افزایش دوباره قیمت دلار شد.

۱۷ مهر؛ اربعین از راه رسید
نزدیک شدن به اربعین روز‌هایی را در پی داشت که خیلی‌ها در تدارک مقدمات سفر برای شرکت در راهپیمایی اربعین بودند. این مورد باعث شد بازار ارز کمی حقیقی‌تر به نظر برسد و توجه‌ها بیشتر به دینار جلب شود.
این آرامش نسبی با اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار همراه بود. بانک مرکزی با تزریق آرام آرام ارز به بازار در پی پایین آوردن قیمت ارز در بازه‌های بلندمدت بود.
برای همین از سقوط‌های ناگهانی جلوگیری کرد و هر کجا که بازار ارز دچار کاهش یک روزه میشد، بانک‌ها با بالابردن قیمت خریدشان از آن جلوگیری کردند.

چهارم آبان؛ جوزدگی
تحریم تحریم‌های ۱۳ آبان که ترامپ وعده آن را تابستان داده بود، نزدیک شد. همین مورد باعث ایجاد فضای کاذب ترس در بازار شده بود و افزایش نرخ ارز را در پی داشت.
این افزایش قیمت باعث شد قیمت دلار از ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در چهارم آبان، به ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان در ۹ آبان برسد.

۱۳ آبان؛ رد لایحه CFT در شورای نگهبان
خیلی‌ها گمان می‌کردند تحریم‌های آمریکا که قرار بود به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی اجرایی شود، ۱۳ آبان گریبانگیرمان خواهد شد. همین مورد در کنار خبر ردشدن لایحه CFT در شورای نگهبان باعث شد که دلار در سیزدهم آبان ۶۰۰تومان افزایش قیمت داشته باشد.

۱۴ آبان؛ آغاز تحریم‌ها
سالروز تسخیر لانه جاسوسی به تاریخ میلادی مدنظر ترامپ بوده و به تاریخ ما می‌شود چهاردهم آبان. این روز ترامپ در یک سخنرانی از آغاز تحریم‌ها پرده برداشت.
همزمان با آغاز تحریم‌ها بانک مرکزی دخالت در بازار آزاد را بیشتر کرد چرا که تاثیر پذیری بازار ارز از آغاز اسمی تحریم‌ها قابل پیش بینی بود. هرچند در حقیقت هیچ تحریم جدیدی به کار گرفته نشده بود و همه این تحریم‌ها از قبل در مورد ایران وضع شده بودند. اقدامات بانک مرکزی باعث شد سیر دلار نزولی شود.

۲۳ آبان؛ اعدام سلطان سکه
۲۳ آبان خبر اعدام سلطان سکه منتشر شد. خبری که خیلی‌ها ادعا می‌کردند تاثیری در بازار ارز نخواهد داشت، اما هر دلار را به ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان رساند.
امان از تعطیلات آخر هفته که در ۲۵ آبان باعث شد روند کاهشی قیمت دلار متوقف شده و از شنبه ۲۶ آبان دوباره شاهد بالارفتن قیمت دلار بودیم.
به طور کلی آخر هفته‌ها با تعطیلی بازار رسمی، کل بار تعیین نرخ ارز بر دوش دلال‌ها می‌افتد و هر تصمیمی که آن‌ها بگیرند به عنوان نرخ ارز ثبت می‌شود.

۲۸ آبان؛ بازداشت ۳۰ اخلال گر ارزی
روند صعودی بازار ارز قیمت دلار را به ۱۳ هزار و ۵۰۰تومان رساند، اما با بازداشت شدن ۳۰دلال بازار ارز در ۲۸ آبان، دلار روند نزولی به خود گرفت. این روند نزولی با همراهی بانک مرکزی ادامه پیدا کرد و تا هفتم آذر ادامه داشت.

هشتم آذر؛ پیشی گرفتن ارز مسافرتی از آزاد
سقوط ارزش دلار به حدی بود که بانک مرکزی از آن جا ماند. در ساعاتی نرخ ارز در بازار آزاد به حدی پایین آمد که از نرخ ارز مسافرتی که همواره با یک حاشیه یک یا دوهزارتومانی از بازار آزاد قرار داشت، کمتر شد.
دلار ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومانی ارمغانی بود که هفتم آذر به همراه داشت، اما بالارفتن نرخ خرید دلار بانکی و تغییر ندادن نرخ ارز مسافرتی باعث شد هشتم آذر روند نزولی دلار متوقف شود.

۱۱ آذر، فضاسازی اخبار اوپک
جلسه سران عضو اوپک نزدیک بود و اخبار ضد و نقیضی از کاهش یک و نیم بشکه‌ای تولید نفت خبر می‌داد. همین گمانه زنی‌ها تاثیرش را روی بازار ارز گذاشت و باعث شد چهارم آذر قیمت دلار ۷۰۰تومان افزایش یافته و به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان برسد.

۱۷ آذر؛ معافیت ایران از کاهش تولید نفت
جلسه سران اوپک نهایتا جمعه ۱۶ آذر برگزار شد و به رغم توافق بر سر کاهش تولید نفت در دنیا، ایران از این کاهش تولید معاف شد.
همین خبر خوب باعث شد دلار از شنبه ۱۷ آذر روند نزولی به خود بگیرد و بعد از چند ماه دوباره وارد کانال ۱۰ هزار تومانی شود. ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان نرخی بود که دلار در ۲۱ آذرماه لمس کرد و دوباره تا ۱۰ هزار و ۷۵۰تومان بازگشت.
بعضی کارشناسان معتقدند نرخ ۱۰ هزار تومان دلار مطلوب بانک مرکزی بوده و این نهاد تمایل چندانی به کمتر کردن نرخ دلار ندارد. برای همین دلار از ۲۰ آذر تا اواخر پاییز با نوسانات کوچک روی نرخ ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان باقی ماند.

چهارم دی؛ ذخایر ارزی مان صفر بود؟
دلار دوهفته‌ای را در آرامش سپری کرد تا اینکه هفته اول زمستان از شرمندگی بازار ارز در آمد.
سوم دی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، معیار تعیین سود سپرده‌های کوتاه مدت تغییر کرده و از این پس به جای روزشمار، ماہ شمار محاسبه می‌شود. این تغییر بزرگ باعث کاهش چشمگیر سود پرداختی بانک‌ها به مشتریانشان می‌شود و همین مورد کافی است تا فعالان بازار بعضا سرمایه هایشان را از بانک خارج کنند.
افزایش نقدینگی، هر اتفاقی را ممکن می‌کند و برای همین نرخ دلار بعد از دو هفته آرامش دوباره صعودی شد.
چهارم دی و همزمان با سخنرانی رئیس جمهور در مجلس به مناسبت تحویل لایحه بودجه، لگدی بود که باعث رم کردن دوباره دلار شد. برخی رسانه‌ها با انتشار این خبر از قول رئیس جمهور که ذخایر اسکناس ارز در کشور در بازه‌ای به صفر رسیده بود، کار دلار را یکسره کردند. همین جمله هنوز تایید نشده باعث شد دلار در مدت یک روز هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کند و از مرز ۱۲ هزار تومان هم عبور کند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید