سلطان مرغ ایران؟!

سلطان مرغ ایران؟!

در ماه گذشته شاهد جهش قیمت مرغ در بازار بودیم. در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ به ۱۴۵۰۰ تومان رسیده است. این ماجرا به سوژه طنز و شوخی کاربران فضای مجازی هم تبدیل شده است.

کد خبر : ۶۶۲۳۷
بازدید : ۹۱۰۶
فرادید | قیمت مرغ در ماه اخیر رشد تصاعدی داشته است. هر کیلو مرغ که در ابتدای سال ۹۷ حدود ۷۰۰۰ هزار تومان بود در آذرماه ۱۴۰۰۰ هزار تومان را رد کرد.
سلطان مرغ چه کسی است؟

این افزایش قیمت علاوه بر واکنش‌های مختلف مسئولان، دستمایه شوخی و طنز توسط رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی شده است.

اما این رشد قیمت ناشی از چیست؟ آیا واقعا پشت پرده بازار مرغ و تخم مرغ یک سلطان یا به عبارت دیگر یک پدرخوانده مافیایی قدرتمند قرار دارد؟

داستان سلطان مرغ در شبکه‌های اجتماعی چیست؟
بعد از گرانی مرغ، برخی از کاربران فضای مجازی با کنایه به سلاطین به تله افتاده سکه و قیر درخواست بازداشت سلطان مرغ را داشتند. آن‌ها می‌گفتند شاید با پیدا شدن سلطان مرغ، گشایشی بشود و قیمت مرغ هم مانند سکه کاهش یابد.
سلطان مرغ چه کسی است؟
یکی از کاربران در فضای مجازی با انتشار این عکس نوشته است، سلطان مرغ در حال فرار است
اقتصاد ایران در سال جاری به دلیل نوسان شدید ارز گرفتار تورم افسارگیخته شد و به دنبال آن قیمت خیلی از کالا‌ها سر به فلک کشید. نوبتی هم باشد حالا نوبت مرغ است که گران بشود و کمیاب.
بیشتر بخوانید: غذایی که خوراک اغنیاست!

سلاطین اقتصاد ایران از سلطان سکه تا سلطان پوشک
در دهه گذشته از سلطان‌های متعددی در اقتصاد ایران صحبت شده است. ماجرای این سلاطین مربوط به این یکی دو سال نیست.

سلطان شکر (یعنی پدرخوانده مافیای شکر) از قدیمی‌ترین سلاطین اقتصاد ایران است است که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره وی شده است. ظاهرا همه او را می‌شناسند، ولی کسی اسم او را به زبان نمی‌آورد. سلطان سکه هم از جمله سلاطین معروف اقتصاد بود که چندی پیش اعدام شد.
سلطان مرغ چه کسی است؟
وحید مظلومین معروف به سلطان سکه که چندی پیش اعدام شد
امسال شاهد ظهور سلطان‌های دیگری بودیم که قبلا برای ما غیر قابل تصور بود از جمله سلطان موز و سلطان قیر.
در آخر سلطان پوشک هم به این لیست اضافه شد. اما طبق نقل قول‌ها سلطان پوشک، یک فرد ترکیه‌ای است که همه امور واردات و صادرات پوشک در دست این شخص است.

سلطان مرغ بازار ایران کیست؟
اقتصاد ایران دولتی، غیر شفاف و رانتی است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود بعضی از افراد با توسل به رابطه از رانت و انحصار در اقتصاد برخوردار شده و به سلطان تبدیل شوند.
در واقع سلاطین فقط نتیجه ساختار اقتصادی غلط در ایران هستند. بهبود اقتصاد و از بین بردن فساد با اصلاح ساختار اقتصادی و نه بازداشت سلاطین ممکن خواهد شد.

به هر حال برخی در حوزه محصولات مربوط به خوراک دام و طیور هم در سال‌های گذشته از وجود این سلطان‌ها خبر داده اند.

یکی از مهم‌ترین عوامل در قیمت تمام شده گوشت دام و طیور، هزینه خوراک آن هاست. کنجاله
برخی از مرغداران و دامداران کشور همواره از انحصار واردات کنجاله در دست چند شرکت و عدم تامین به موقع آن در بازار شاکی بوده اند.

سال ۹۱ همزمان شد با روند صعودی قیمت گوشت و مرغ در کشور. آن زمان هم یکی از نمایندگان مجلس گفت ما در کشور سلطان گوشت داریم. سلطان گوشت، انحصار وارادات خوراک دام و طیور را دارد و برای بالا بردن قیمت‌ها از عرضه آن به بازار خودداری می‌کند.
بیشتر بخوانید: سفره خانواده‌ها کوچک و کوچکتر می‌شود

مقصر گران شدن مرغ؛ سلطان مرغ یا افزایش تقاضا؟
در ماه گذشته هم شاهد جهش قیمت مرغ به کیلویی ۱۴۰۰۰ هزار تومان بودیم. وزیر جهاد کشاورزی، محمود حجتی اعلام کرده قیمت مرغ، کیلویی ۱۰۰۰۰ هزار تومان است، اما قیمت مرغ در بازار چند هزار تومان بیشتر از این نرخ است.

البته برخی از مسئولان و تولید کنندگان بخشی از این جهش قیمت را مربوط به افزایش تقاضا می‌دانند. آن‌ها می‌گویند با افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، مردم آن‌ها را با گوشت مرغ جایگزین کرده اند.

اما از اوایل سال جاری دست اندرکاران صنعت دام و طیور کشور همگی از گرانی خوراک وارداتی دام بر اثر افزایش نرخ ارز شکایت می‌کردند. حرف آن‌ها این بود که قیمت تمام شده تولید مرغ گوشتی به دلیل گران شدن خوراک دام و دیگر هزینه‌ها بسیار بالا رفته است.
این افراد هشدار می‌دادند که تولید کننده‌ها دیگر نمی‌توانند با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار، گوشت مرغ را عرضه کنند.

عده‌ای هم با تاکید بر وجود سلاطین در بازار مرغ می‌گویند که آن‌ها با عرضه کم و تلاش برای افزایش قیمت بالای خورک دام و طیور باعث شده اند که تولید کننده‌ها، جوجه ریزی را در مرغداری‌های خود کاهش دهند.
سلطان مرغ چه کسی است؟
مجید قدیری، رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور
رییس انجمن صنایع خوراک دام کشور، مجید قدیری چندی پیش، کاهش جوجه ریزی در مرغداری ها را به دلیل کمبود خوراک طیور تایید کرد. او همچنین گفته بود ۸۰ درصد نهاده‌های دامی (خوراک دام و طیور) موجود در بندر امام متعلق به یک شرکت دولتی است و آن‌ها هم کاری برای تنظیم بازار نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد هر کدام از عوامل ذکر شده(گرانی ارز، بالا رفتن تقاضای مرغ و کمبود کنجاله سویا) به نوبه خود در جهش قیمت مرغ سهیم بوده است و توزیع مرغ منجمد و امثال آن در بلند مدت دردی از بازار آشفته مرغ و لبنیات دوا نخواهد کرد.
ما در کشور برای حل این معضل در درازمدت نیازمند برنامه ریزی، شفاف سازی اقتصادی، حمایت از تولید کننده‌ها و شاید اقدام برای تولید خوراک دام به شیوه مدرن هستیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید