آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان

آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان

مهارت‌های اجتماعی، مجموعه رفتار‌های اکتسابی است که از طریق مشاهده، مدل سازی، تمرین و باز خورد آموخته می‌شود. این کار می‌تواند به شدت چالش بر انگیز باشد

کد خبر : ۶۶۲۴۱
بازدید : ۴۶۱۰
فرادید | مهارت اجتماعی مجموعه توانمندی‌هایی است که موجب موفقیت زندگی اجتماعی فرد می‌شود. هر فرد برای زندگی موفق در یک جامعه، علاوه بر مهارت‌های فردی به مهارت‌های دیگری نیاز دارد که از آن با عنوان مهارت‌های اجتماعی یاد می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ مهارت‌های اجتماعی، مجموعه رفتار‌های اکتسابی است که از طریق مشاهده، مدل سازی، تمرین و باز خورد آموخته می‌شود.

کودکان نیز برای آن که خودشان را با اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند، وفق بدهند ضروری است انواع مهارت‌های اجتماعی مختلف را فرا بگیرند.

بخشی از مسئولیت والدین این است که به فرزندان خود مهارت‌های اجتماعی را آموزش دهند.

این کار می‌تواند به شدت چالش بر انگیز باشد و ممکن است در بسیاری از مواقع تصور کنند تلاش شان بیهوده است. با این وجود، بهتر است مهارت‌های اجتماعی را آموزش دهند تا آن‌ها بتوانند از زندگی شان لذت ببرند.

آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان
دستور العمل آموزش و توسعه مهارت‌های اجتماعی

هنگامی که تصمیم گرفتید کدام یک از مهارت‌ها از اهمیت بالایی برای شما بر خوردار است، پس دیگر باید در مورد چگونگی آموزش آن مهارت‌ها بیندیشید.

در اینجا نکات بر جسته‌ای ذکر شده اند که عبارتند از:
۱ - به جای صحبت کردن، عمل کنید
رفتار شما تاثیر به سزایی بر فرزندانتان دارد، در حقیقت بهتر از شما به یاد می‌آورند که شما چه چیزی گفته اید.

اگر دوست دارید با دیگران بر خوردی مهربان داشته باشند، با آن‌ها مهربان باشید و نشان دهید که رفتاری محبت آمیز با سایر افراد دارید. اگر می‌خواهید مودبانه رفتار کنند، اطمینان حاصل کنید که از کلماتی مانند لطفا و سپاس گزارم در عبارات روزمره تان استفاده می‌کنید.

در صورتی که مرتکب اشتباهی شده اید در واقع فرصتی پیش آمده تا به آن‌ها نشان دهید که بزرگسالان نیز ممکن است اشتباه کنند. در نهایت به خاطر اشتباه تان بهتر است عذر خواهی کنید و بگویید که می‌دانید این کار درست نبوده. این رفتار به آن‌ها آموزش خواهد داد تا در صورت انجام عملی اشتباه، عذر خواهی کنند.

۲ - با تکرار به کودکان خود یادآوری کنید چگونه باید رفتار کنند
اجتماعی شدن یک روند طولانی است که برای سال‌ها به طول می‌انجامد.

آمادگی داشته باشید که به طور مداوم به فرزندان خود یاد آوری کنید که باید مودبانه رفتار کند و از فردی که کاری برایش انجام می‌دهد، تشکر کند.

البته ممکن است الگو سازی رفتاری روشی آسان‌تر باشد. به عنوان نمونه هنگامی که برای کودک خود یک نوشیدنی می‌برید، یک لحظه صبر کنید تا بگوید: ممنون، به جای اینکه از آن‌ها هر ۵ دقیقه یکبار بپرسید "الان باید چه بگویی! ".

۳ - تحسین رفتار
تحسین رفتار‌های مثبت همیشه موثر بوده در مقایسه با انتقاد از عمل‌های نادرست.

این به این معنی است که هربار فرزند شما رفتار مودبانه‌ای در مقابل فردی دیگر دارد، به آن‌ها توجه کنید و عمل شان را مورد تحسین قرار دهید. این ممکن است در ابتدا برای شما کمی ارزشمند باشد، اما قطعا چنین رفتاری می‌تواند برای همه دلنشین و خوشایند باشد.

۴ - سن مناسب آموزش مهارت‌های اجتماعی
این امر می‌تواند با توجه به سن فرزند شما متفاوت باشد، ممکن است به کودک نوپا خود اهمیت پاسخ گویی در جواب سلام فرد مقابل را آموزش می‌دهید و یا به جوان خود نحوه رفتار در مصاحبه شغلی را، مسئله حائز اهمیت این است که بدانید آموزش باید متناسب با سن باشد.

۵ - بر روی آنچه که مهم است متمرکز شوید
مطمئنا مسائل فراوانی برای آموزش وجود دارد که می‌توانید به فرزندان خود یاد دهید تا رفتار شان را بهبود ببخشند.

درباره آنچه که از اهمیت بالایی بر خوردار است تصمیم بگیرید - این می‌تواند شامل مواردی مانند مهربانی با خواهر یا برادر باشد، شیوه غذا خوردن و یا انجام کار گروهی باشد - بر مسئله‌ای که برای تان بیشتر اهمیت دارد متمرکز شوید.
آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان

در نهایت ...
مسئله کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که روشن سازید تدریس کدام یک از مهارت‌های اجتماعی به کودکان تان برای شما از اهمیت بیشتری بر خوردار است.

اینکه از آن‌ها بخواهید بگویند لطفا و یا از شما سپاس گزارم، اما خودتان هرگز از این عبارات استفاده نکنید. بنابر این، اگر می‌خواهید با فریاد و صدای بلند با دیگران صحبت نکنند، بهتر است در ابتدا این عمل را در خودتان تقویت کنید.

اگر رفتار‌های خود را مورد بررسی قرار دهید ممکن است به شما در این زمینه کمک فراوانی کند.

منبع: skillsyouneed
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید