ماجرای گوشت گران و گوسفند‌های وارداتی

ماجرای گوشت گران و گوسفند‌های وارداتی

قیمت گوشت گوسفندی افزایش پیدا کرده و مسئولان تصمیم گرفته‌اند برای تنظیم بازار، هفتگی گوسفند زنده از رومانی واردکنند؛ خیلی هم خوب!

کد خبر : ۶۶۲۸۰
بازدید : ۲۹۱۰
ماجرای گوشت گران و گوشفند‌های وارداتی
فرید عطارزاده | «اکنون به طور متوسط روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰تن گوشت گرم گوسفندی به کشور وارد می‌شود که برای پوشش دادن کل بازار، برنامه افزایش حجم واردات گوشت قرمز گرم و منجمد را داریم. هر هفته ۵۰هزار راس دام زنده گوسفندی از کشور رومانی تامین و به بازار عرضه می‌شود که به طور حتم در کاهش قیمت دام زنده، الاشه، آلایش (کله و پاچه، دل و جگر) تاثیر خواهد داشت.»
این صحبت‌های مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور است که از این راه حل برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها نام برده است. شاید خیلی‌ها بپرسند چرا تصمیم گرفته شده به جای گوشت گرم یا یخ زده، خوددام به صورت زنده وارد شود؟ این گزارش را بخوانید.

این چند دلیل
اول از همه باید بدانیم این ماجرا بار اول نیست که رخ می‌دهد و در زمان‌هایی که قیمت گوشت افزایش ناگهانی داشته، تصمیم به واردات دام زنده گرفته شده است.
مثلا سال گذشته ۱۸۰۰ راس گوسفند زنده با هواپیما از کشور قزاقستان وارد شهر گرگان شد و بعد از قرنطینه و طی مراحل مختلف، ذبح شدند.
مسئولان جهاد کشاورزی این چنددلیل را برای واردات گوسفند زنده عنوان می‌کنند:
١. با افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر، برخی دامداران تصمیم گرفته اند به جای آنکه گوشت خود را به فروشنده‌ها بفروشند، دام زنده را از مرز‌های شرقی کشور به خارج از کشور بفرستند. یعنی گوسفند زنده را به خارج از کشور می‌فرستند و به جای آن دلار می‌گیرند.
٢. این موضوع درست است که در حال حاضر واردات گوشت گرم و گوشت یخ زده انجام می‌گیرد، اما مردمی که عادت به خرید و استفاده از گوشت‌های تازه دارند، هیچ وقت به سراغ خرید گوشت‌های یخ زده نمی‌روند؛ بنابراین افزایش توزیع این نوع گوشت‌ها کمکی در تنظیم بازار نمی‌کند و بهترین راه، واردات دام زنده است.
یعنی گوسفند‌های عزیز و نازنین وارد کشور شده و پس از طی مراحل نظارتی و پزشکی به سرعت ذبح می‌شوند تا به عنوان گوشت تازه در قصابی‌ها توزیع شود.
٣. موضوع دیگر آن است که گفته می‌شود با واردات دام زنده، صنعت دامداری کشور کمتر به خطر می‌افتد. یعنی واردات مستقیم گوشت سبب می‌شود تا دست دامداری‌ها از چرخه تولید و توزیع گوشت خارج شود، اما اگر وارد کننده دام باشیم، حداقل دامداری‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.
۴. مسئله ذبح شرعی و نظارت بر روند سلامت گوشت‌ها نیز مسئله دیگری است. در برهه زمانی‌ای مثل حالا که واردات گوشت افزایش چشمگیری نسبت به قبل پیدا کرده، امکان فرستادن نماینده به سایر کشور‌ها برای نظارت سخت است و با مشکلاتی همراه است. با واردات مستقیم دام، اما مقداری از این مشکلات و درگیری‌ها برای هماهنگی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

اتحادیه‌ها راضی نیستند
از سوی دیگر، اما اتحادیه‌های مختلف در زمینه گوشت مخالف واردات دام هستند.
احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران می‌گوید: «ما به اندازه کافی دام داریم و نمی‌دانیم مسئولان چرا بدون مشورت با اتحادیه‌ها چنین تصمیمی می‌گیرند. در حال حاضر اگر مشکلی هست در زمینه چرخه توزیع است. یعنی واسطه‌ها گوشت را ارزان از دامداران می‌خرند و با حاشیه سودی بسیار بالا به مغازه داران می‌فروشند. از طرف دیگر سوال من این است که اگر مسئولان واقعا به دلیل قاچاق دام چنین تصمیمی را گرفته اند، به نظرشان تصمیم درستی است؟ یعنی به جای آنکه جلوی خارج شدن دام را بگیرند، می‌گذارند آن دام خارج شود و سپس دام و گوشت زنده را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنند؟»
علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز می‌گوید: «بحث قاچاق در این زمینه مطرح است. قاچاق دام با افزایش نرخ دلار بسیار افزایش داشته و در کمبود بازار تاثیر گذار بوده است. در باره اینکه قرار است شرکت پشتیبانی امور دام، دام زنده از کشور رومانی وارد کند، باید گفت که این موضوع مطرح شده و باید راهکار‌ها بررسی و رایزنی‌ها انجام شود. همچنین بودجه مورد نظر تامین شود. یعنی باید بستر لازم برای انجام این کار فراهم شود تا دام وارد کنند. فعلا قضاوت در مورد این موضوع زود است.»

نمایندگان مجلس چه می‌گویند؟
در همین زمینه علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: در گذشته نیز از کشور‌هایی مانند روسیه و رومانی به منظور کنترل قیمت گوشت قرمز در بازار و جبران کاهش جمعیت دامی کشور، دام زنده وارد کشور می‌شد.
اگر مباحث قرنطینه دام‌های وارداتی رعایت شود واردات دام از سایر کشور‌ها اشکالی ندارد. واردات دام زنده به کشور باید به شرط و هدف کشتار باشد و دام‌های وارداتی به منظور پرورش نباید به مزارع آورده شوند.
اگر دام‌های وارداتی به مزارع پرورش دام وارد شوند، برای کنترل نژادی اشکالاتی ایجاد می‌کند. ترکیب نژادی دام‌های وارداتی با دام‌های موجود داخل کشور در صورت نیاز باید به صورت کاملا کنترل شده باشد. دام‌های وارداتی دارای نژاد خاص و پرواربندی شده هستند.
دام‌های زنده وارداتی که به بازار پرورشی کشور وارد می‌شوند، باید با اقلیم ایران سازگار باشند، اما در صورت تلاقی امکان بروز برخی اختلالات ژنتیکی وجود دارد. واردات دام زنده اثر محسوسی بر روی قیمت گوشت قرمز موجود در بازار ندارد.
در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت در کشور‌های همسایه حدود شش دلار است، منایع کشور با اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی به واردات گوشت قرمز و دام زنده هدر می‌رود. بهترین راه کاهش قیمت گوشت قرمز ایجاد بازار آزاد و رقابتی است. باید به مردم کمک کنیم تا توان خرید گوشت قرمز را داشته باشند.»
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید