زورگویی سایبری

زورگویی سایبری

امروز با گسترش دامنه ارتباطات و اینترنت میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی به‌خصوص در میان کودکان و نوجوانان افزایش پیدا کرده است. برای حفظ سلامت روحی افراد و جلوگیری از سوء استفاده‌های اینترنتی بهتر است به نکات مهمی که در این مطلب آمده است، توجه کنید.

کد خبر : ۶۶۴۲۵
بازدید : ۹۵۴
فرادید | زورگویی سایبری نوعی زورگویی با استفاده از اینترنت یا دیگر تکنولوژی‌های مدرن مانند چت‌ها، رسانه‌های آنلاین و پیام‌های کوتاه متنی از طریق رسانه‌های اجتماعی است. با افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی تهدید‌های سایبری به طور فزاینده‌ای شایع شده است. این یک توصیف کلی برای زورگویی به صورت آنلاین است.

اینترنت نیز همانند تمام ابزارهای ارتباط جمعی جنبه‌های مثبت و منفی دارد که استفاده نادرست از آن ممکن است برای کودکان و نوجوانان خطراتی را به همراه داشته باشد. تنهایی، افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین و حتی آزار و اذیت جنسی برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در استفاده بیش از حد و بدون نظارت از اینترنت با آن‌ها مواجه می‌شوند.

سوء استفاده اینترنتی

یکی از تاثیرات منفی اینترنت ممکن است سوء استفاده‌های جنسی باشد. کودکان و نوجوانان که بدون وجود هیچ مرز و محدودیتی از سایت‌های گوناگون بازدید می‌کنند؛ همچنین از طریق اتاق‌های چت و گپ‌زنی بیش‌تر در معرض آسیب‌های مخرب اینترنت و سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند.

درحقیقت سوء استفاده سایبری یکی از آزار دهنده‌ترین رفتار‌هایی است که ممکن است بسیاری از افراد بار‌ها با این مشکل به شکل غیرمستقیم روبرو شده باشند. این مزاحمت‌ها تاثیرات منفی فراوانی را بر کاربران به‌خصوص کودکان و نوجوانان دارند. برای افرادی که با چنین وقایعی آشنا نیستند، این رفتار می‌تواند بسیار تهدید کننده‌تر باشد که به صورت آنلاین مورد سوء استفاده یا آزار جنسی قرار می‌گیرند.

این تهدید‌ها به شکل ویژه‌ای برای سوء استفاده از کودکان یا تخریب شخصیت آن‌ها طراحی شده است. متاسفانه سوء استفاده‌های سایبری در فضای مجازی بسیار رایج شده است و در میان مجرمان محبوبیت بسیاری دارند.
اینترنت امکانات مفید فراوانی را برای هر فرد فراهم می‌کند؛ اما متاسفانه برخی رفتار‌های غیر اخلاقی به اشخاص این اجازه را می‌دهد تا رفتار‌های خارج از حالت معمول را از خود نشان بدهند. آسیب‌های روانی و افسردگی شدید اغلب عوارض سوء استفاده‌های سایبری است.

زور گویی سایبری

فضای مجازی و کودکان

قطعا راه‌هایی برای حل چنین مسائلی وجود دارد تا از کودکان در برابر چنین آسیب‌های مخربی حفاظت کند و از نگرانی والدین هم در این باره بکاهد. امروز کودکان در فضای مجازی غرق شده‌اند و این وابستگی در آنان چندین برابر بزرگ‌سالان است. متاسفانه کودکان تمام اتفاقاتی را که در فضای مجازی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد، جدی می‌گیرند و ذهن خود را بیش از حد روی آن متمرکز می‌کنند.

دلیل اصلی این است که کودکان در مقایسه با بزرگ‌سالان روحیات ضعیف‌تری دارند؛ همچنین کم‌تجربه هستند و در بیشتر مواقع نمی‌توانند تصمیم‌گیری قاطعانه‌ای داشته باشند و خود را از مشکلی که به آن گرفتار شده‌اند، نجات بدهند.

هر فرد ممکن است به خاطر داشته باشد که تاکنون چندین بار در زندگی آنلاین به دلایل گوناگون دچار افسردگی و ناراحتی شده باشد. حال تصور کنید که فرزند شما با چنین لحظه‌هایی مواجه شود. در این وضعیت والدین هستند که باید راهنمایی‌های لازم را به فرزندان خود بدهند و آن‌ها را به سمت مسیری درست هدایت کنند.
ناآگاهی والدین نسبت به مشکلات و مزاحمت‌های سایبری می‌تواند مشکلات فراوانی برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشد. بسیاری از کودکان چنین مشکلاتی را با والدین خود در میان نمی‌گذارند و تعداد اندکی از آن‌ها از مشکلاتشان با والدین خود صحبت می‌کنند که این مسئله جدی است و جای بحث دارد. والدین چگونه می‌توانند در برابر سوء استفاده‌های سایبری از کودکان خود محافظت کنند؟
چندین راه حل وجود دارند که عبارت‌اند از:

۱ - منتظر نباشید فرزندتان بیاید و با شما صحبت کند. ممکن است چنین اتفاقی هرگز رخ ندهد. شما شخصی باشید که این موضع را مطرح می‌کنید و صحبت با او را آغاز می‌کنید.

۲ - طبیعی است که هر کسی باید برای خودش حریم شخصی داشته باشد و دخالت دیگران در این حریم کار درستی نباشد؛ اما این بدان معنی نیست که شما نظارتی بر فعالیت‌های آنلاین فرزند خود نداشته باشید. برای نظارتی درست کافی است که در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها جزء دوستانشان باشید تا بتوانید از فعالیت‌های کودکان و نوجوانانتان در شبکه‌های اجتماع مطلع شوید.

۳ - با فرزندان خود در مورد سوء استفاده‌های اینترنتی صحبت کنید و به آن‌ها بگویید در زمانی که با چنین مشکلاتی مواجه شدند، شما را در جریان بگذارند. برای آن‌ها شرح بدهید که سوء استفاده اینترنتی یک مشکل رایج است، این کار باعث می‌شود تا فرزند شما بداند تنها شخصی نیست که چنین مشکلی را تجربه می‌کند.

۴ - هرگز فرزند خود را برای استفاده از وسایل ارتباطی محروم نکنید، در این صورت در زمانی که با مشکلات روبرو شوند، هرگز شما را به عنوان یک دوست برای در میان گذاشتن مشکلات خود انتخاب نمی‌کنند.

۵ - با فرزند خود در مورد مسائل امنیتی و حفظ حریم شخصی در فضای مجازی صحبت کنید و آموزش‌های لازم را در این‌باره به آن‌ها بدهید.

۶ - برای محافظت از کودکان از اپلیکیشن‌های کنترل والدین استفاده کنید.

زور گویی سایبری

پیگشری بهتر از درمان است

بهترین شیوه برای جلوگیری از آسیب‌های سایبری که می‌تواند بسیار تهدید کننده و خطرآفرین باشد، جلوگیری از انتشار اطلاعات شخصی است. هنگام برقراری ارتباط آنلاین روی این مسئله حساس باشید و احتیاط لازم را به کار ببرید. برای به حداقل رساندن اقدامات و تهدید‌های سایبری:

۱ - هرگز تصاویر برهنه یا نیمه برهنه خود را برای کسی ارسال نکنید.

۲ - از صحبت کردن درباره مسائل شخصی خود با دوستانتان بپرهیزید. بهترین دوست نیز ممکن است برای همیشه خوب نماند.

۳ - هرگز رمز عبور و اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی به کسی ندهید. حتی اگر با زندگی و شخصیت آن‌ها به‌خوبی آشنایی داشته باشید، نباید اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارید. حساب کاربری شما و یا حتی نام کاربری آن‌ها می‌تواند در این صورت هک شود.

۴ - اگر در فضای مجازی عکس‌های دوستانه را به اشتراک می‌گذارید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که اجازه انتشار عکس دوستانتان را دارید یا خیر. هرگز تصویر فردی را که به انتشار عکسش در فضای مجازی تمایلی ندارد، به اشتراک نگذارید.

منبع: skillsyouneed
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید