ضرر ۹ میلیارد دلاری اپل در آغاز ۲۰۱۹

ضرر ۹ میلیارد دلاری اپل در آغاز ۲۰۱۹

کاهش درآمد اپل برای فصل اول سال ۲۰۱۹ فقط باعث ناراحتی این شرکت نشد بلکه یکی از سهامداران اصلی آن یعنی وارن بافت را هم ناامید کرد. وارن بافت بابت کاهش سهام اپل در روز پنج‌شنبه ۸/ ۲ میلیارد دلار از ثروتش را از دست داد.

کد خبر : ۶۶۴۶۸
بازدید : ۸۲۷
ضرر ۹ میلیارد دلاری اپل در آغاز ۲۰۱۹
امضای قانون ممنوعیت استفاده از هوآوی و ZTE توسط ترامپ نشان داد که دولت آمریکا به‌طور عملی وارد جنگ تجاری با چین به‌ویژه در حوزه تکنولوژی شده است. اما زمانی که این جنگ با اعمال تعرفه ۲۰۰میلیارد دلاری روی کالای چینی ادامه یافت تمام معادلات غول‎های IT آمریکایی را بر‌هم زد.
اگرچه در هما‌ن زمان اپل در نامه‌ای به دفتر نمایندگی تجاری آمریکا از تبعات منفی این تصمیم بر بازار محصولات این شرکت گفت، اما تنها پاسخ ترامپ برای آن‌ها این بود که اپل، محصولاتش را به‌جای چین در ایالات‌متحده تولید کند.

کوتاه نیامدن دولت آمریکا باعث شد در همان زمان؛ قیمت سهام این شرکت ۸/ ۰ درصد کاهش یابد. به‌نظر می‌رسد شرکت اپل همچنان با پیامد‌های این جنگ تجاری دست به گریبان است به‌طوری که روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به سهامداران این شرکت، درباره کاهش قابل‌توجه درآمد اپل در سه ماهه اول ۲۰۱۹ هشدار داد.
مدیرعامل اپل دلیل این موضوع را کاهش پیش‌بینی نشده فروش آ‌ی‌فون به‌خصوص در چین عنوان کرده است. کوک در عین حال گفته است که سایر بخش‌های اپل رشد ۱۹درصدی سالانه خود را حفظ کرده‌اند، اما نکته این است که اپل بیش از پیش به فروش آ‌ی‌فون وابسته شده است. آ‌ی‌فون امروز هسته اصلی کسب و کار اپل به‌شمار می‌رود و به همین دلیل تغییر در فروش این شرکت به سرعت روی وضعیت اپل تاثیر می‌گذارد.

تیم کوک در مصاحبه با CNBC به تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و تاثیر اقتصادی آن هم اشاره کرده که باعث کمتر شدن مشتری است. کوک همچنین از تعداد مشترکان کمتر برای آ‌ی‌فون جدید (از طریق اپراتورها) و موضوع تعویض باتری آ‌ی‌فون‌های قدیمی به‌عنوان دلایل دیگر کاهش درآمد اپل اشاره کرد.
با این حال تیم کوک حرف آخر را هم زده و آن اینکه درآمد اپل در این فصل ۹ میلیارد دلار نسبت به تخمین قبلی کمتر خواهد بود. همین موضوع کافی بود تا سهام اپل ۱۰ درصد کاهش یابد. کاهش ارزش سهام اپل باعث شد وارن بافت یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران اپل و از ثروتمندترین افراد جهان تنها در روز پنج‌شنبه ۸/ ۲ میلیارد دلار از ثروتش را از دست بدهد.

روز‌های ناخوشایند سهامداران اپل
کاهش درآمد اپل برای فصل اول سال ۲۰۱۹ فقط باعث ناراحتی این شرکت نشد بلکه یکی از سهامداران اصلی آن یعنی وارن بافت را هم ناامید کرد. وارن بافت بابت کاهش سهام اپل در روز پنج‌شنبه ۸/ ۲ میلیارد دلار از ثروتش را از دست داد.
برکشایر شرکتی که وارن بافت صاحب آن است حدود ۲۵۲ میلیون سهم اپل را در اختیار دارد. سهام اپل پس از اعلام کاهش درآمد آن از ۱۵۷ دلار به ۱۴۷ دلار رسید و این به معنی ۷۷/ ۲ میلیارد دلار ضرر برای یک سهامدار اصلی آن یعنی برکشایر و وارن بافت بود. تیم کوک دلیل کاهش سهام اپل را تنش بین چین و آمریکا و کاهش قدرت خرید مردم در چین برای خرید آ‌ی‌فون اعلام کرده است.
وارن بافت یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران جهان است که به‌طور عمومی علاقه‌ای به سهام تکنولوژی نداشت. فقط در اوایل سال ۲۰۱۸ او حدود ۷۵میلیون سهم اپل را خرید. او در آن زمان حدود ۱۶۵میلیون سهم اپل را در اختیار داشت.

وارن بافت گفته بود اپل با شرکت‌های تکنولوژی دیگر تفاوت دارد چراکه اپل به دلیل ایجاد کانال فروش محصول و برند قوی یک شرکت متمایز است. وارن بافت بابت یک تریلیون دلاری شدن اپل سود سرشاری برد، اما اوضاع امسال برای دیگر پرتفو‌های برکشایر هم چندان مساعد نبوده است.
Bank of America که برکشایر ۱۱ درصد سهام آن را در اختیار دارد، امسال ۱۷ درصد افت قیمت سهام داشت. همچنین بانک WellsFargo دیگر پرتفوی برکشایر نیز با بحران‌های پیاپی که در نحوه مدیریت آن پیش آمد ۲۳ درصد کاهش ارزش سهام داشت. شرکت American Express دیگر شرکت این سرمایه‌گذار سنتی و قدیمی آمریکایی هم ۳ درصد کاهش و J.P Morgan هم ۸ درصد کاهش داشتند. البته در عوض سهام کوکاکولا یکی دیگر از شرکت‌هایی که وارن بافت ۱۰ درصد سهام آن را دارد ۳ درصد رشد داشته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید