سیر تا پیاز فیلم‌ها در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سیر تا پیاز فیلم‌ها در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

پرونده‌ای برای شاخص‌ترین فیلم‌های جشنواره سی وهفتم که روز گذشته از اسامی آن‌ها رونمایی شد. در فجر امسال با چه فیلم‌های ملتهبی روبه رو هستیم؟ ستاره‌ها چه در چنته دارند؟ شانس چه کسی برای تصاحب سیمرغ بیشتر است؟

کد خبر : ۶۶۴۷۲
بازدید : ۱۰۳۱۶
احمد رنجبر | دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به سیاق سال‌های گذشته در یک نشست خبری از ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ رونمایی کرد.
اسامی فیلم‌های بخش نگاه نو هم که پیش‌تر رسانه‌ای شده بود. در پرونده امروز ابتدا چند فیلم مهم نگاه نو را بررسی کرده‌ایم و بخش بعدی را به فیلم‌های سودای سیمرغ اختصاص داده‌ایم.
آن چه در این گزارش می‌خوانید حاصل پرس و جو از آدم‌های مطلع درباره شاخص‌ترین فیلم‌های امسال است. در بخش دوم درباره ویژگی‌های منحصر به فرد پنج فیلم و بازی‌های شاخص آن‌ها نوشته ایم.

این بخش اختصاص دارد به پنج فیلم که در جشنواره امسال شانس موفقیت را دارا هستند. شواهد نشان می‌دهد با یک جشنواره گرم روبه رو هستیم که همه جور فیلمی در آن حضور دارند؛ چه درام‌های داغ اجتماعی و چه فیلم‌هایی با موضوع تاریخ معاصر. منتظر یک جشنواره پر شور می‌مانیم!
در انتهای گزارش هم نگاه کوتاهی به چند اتفاق جال در جشنواره امسال خواهیم داشت.
اولی‌های مرموز؛ مروری بر فیلم‌های مهم بخش نگاه نو
در بین فیلم‌های اول چند کار خیلی خوب وجود دارد که شاید شگفت زده مان کنند.
پالتو شتری / مهدی علی میرزایی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
این فیلم را کسی ساخته که پیش از این در ساخت فیلم‌های «گشت ارشاد ایک و دو» و «کلاشینکف» با سعید سهیلی همکاری داشته است.
همکاری او هم به عنوان همکار فیلمنامه نویس بوده و حالا با چنین پشتوانه ای، فیلم اولش را خیلی بی سروصدا ساخته است.
فیلمی که تنها خبر‌هایی که از آن منتشر شده شروع بازی بازیگرانش همراه با عکس‌های تست گریمشان بود. از فیلم اطلاعات زیادی به بیرون درز نکرده، فقط همین قدر همه می‌دانند که تمی کمدی دارد، البته از نوع سیاهش و بازیگر اصلی آن هم سام درخشانی است.

مسخره باز/ همایون غنی زاده
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
بعد از درخشش در تئاتر و کارگردانی چند نمایش خوب و البته پر مخاطب، مثل خیلی از هم سلف‌هایش از تئاتر به سینما کوچ کرد تا توانایی هایش را در این عرصه هم محک بزند.
راهیابی فیلم به بخش مسابقه اصلی نشان می‌دهد که غنی زاده فیلم خوبی ساخته و باید منتظر این باشیم که در سالن سینما هم مثل صحنه تئاتر همه را غافلگیر کند.
او نقش اول فیلمش را به هدیه تهرانی و صابر ابر داده، البته ابتدا قرار بود نوید محمدزاده در این فیلم بازی کند که در آخرین لحظات جایش را به ابر داد.
على تصریان هم یکی از نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کند.

سونامی/ میلاد صدرعاملی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اگر سونامی به بخش مسابقه راه پیدا می‌کرد، شاهد رقابت پدر و پسری در جشنواره میشدیم، چون در این بخش رسول صدر عاملی با فیلم «سال دوم دانشکده من» حضور داشت.
فیلم اول میلاد یک درام ورزشی است که حول محور یک قهرمان تیم ملی تکواندو‌ می‌گذرد.
نقش این قهرمان را بهرام رادان بازی می‌کند. او به دلیل یک اتفاق مدتهاست از تیم ملی کناره گیری کرده، اما با انتخاب سرمربی جدید تیم ملی دوباره به اردو دعوت می‌شود. او حالا برای پوشیدن لباس تیم ملی باید یک حریف جوان را شکست دهد.

زهرمار / سیدجواد رضویان
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اگر «یالتوشتری» را یک کمدی بدانیم، «زهر مار» دومین کمدی حاضر در جشنواره فیلم فجر است. فیلمی که اگر به بخش مسابقه راه پیدا می‌کرد، بازیگران اصلی اش یعنی شبنم مقدمی و سیامک انصاری شانس زیادی برای نامزدشدن داشتند.
فیلم یک کمدی موقعیت است. موقعیت قرار گرفتن یک آدم مومن و مذهبی در یک وضعیت نامتعارف، او مجبور است یک روز همراه با زنی باشد که به لحاظ طبقه اجتماعی در تضاد کامل با او قرار دارد.
همین تضاد و موقعیت‌هایی که این زن و مرد در آن قرار می‌گیرند، محور کمدی‌های این فیلم است.

روز‌های نارنجی / آرش لاهوتی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اولین تجربه آرش لاهوتی مستندساز در عرصه سینمای داستانی، فیلمش سال گذشته به شکل ناقص به هیات انتخاب ارائه شده که البته مورد پذیرش قرار نگرفت.
بعد از آن «روز‌های نارنجی مراحل آماده سازی خود را پشت سر گذاشت و حضور‌های خود را در جشنواره‌های جهانی شروع کرد. فیلم در محافل جهانی مورد با استقبال قرار گرفته و یکی از فیلم‌های مهم بخش مسابقه فیلم‌های اول است.
در این فیلم هدیه تهرانی نقش اول است و علی مصفا هم در کنار او حضور دارد. آن‌ها حدود بیست سال قبل در فیلم «پارتی» باهم همبازی بودند.
بخش دوم؛ جنگ‌های ستاره‌ای؛ اپیزود سی و هفتم!

درباره پنج بازیگر شاخص سینمای کشورمان که با نقش‌های متفاوت پا به جشنواره امسال می‌گذارند و بختشان برای کسب جایزه بلند است. اطلاعاتی دست اول از کاراکتر نوید محمدزاده، بهرام رادان، لیلا حاتمی، شبنم مقدمی و بهنوش طباطبایی را به همراه فیلمهایشان بخوانید.

یکی از جذاب‌ترین جایزه‌های جشنواره فجر سیمرغ بازیگری است و تا لحظه اعلام جوایز کنجکاوی درباره نام برنده ادامه دارد. پیش از برگزاری جشنواره هم بازی‌ها از داغ‌ترین نقل‌های محافل خصوصی و خبری است. در جشنواره امسال بازهم شاهد بازی‌های غافلگیر کننده خواهیم بود که درباره پنج مورد آن در ادامه نوشته ایم.

یک رقابت داغ؛ ۲۲ فیلم چه در چنته دارند؟

آن چه می‌خوانید اطلاعات دست اولی است که درباره مهم‌ترین فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال به دست آورده ایم. ابتدا شرحی از فضای کلی پنج فیلم داده شده است و در ادامه ویژگی خاص بازی بازیگران را برشمرده ایم.

این فیلم‌ها عبارتند از: «متری شش ونیم»، «آشفتگی»، «ماجرای نیمروز ۲: رد خون»، «مرد بدون سایه» و «شبی که ماه کامل شد». درباره آن‌ها و نیز بازیگران شان نوشته ایم.

هفت فیلم دیگر هم که شنیده می‌شود از آثار مهم و قابل توجه جشنواره امسال هستند در بخش سوم گزارش مورد تحلیل قرار گرفته اند: فیلم‌های «طلا»، «سال دوم دانشکده من»، «غلامرضا تختی»، «۲۳نفر»، «قسم»، «سرخپوست» و «قصر شیرین».

آزیتا موگویی امسال با «ایده اصلی» که دومین فیلم بلند اوست در جشنواره رقابت می‌کند. مونا زندی حقیقی هم بعد از سال‌ها پا به این رقابت گذاشته؛ «بنفشه آفریقایی» دومین فیلم سینمایی اوست. «پالتو شتری» مهدی علی میرزایی از فیلم‌های وسوسه برانگیز امسال است که در بخش نگاه نو هم حضور دارد.

«تیغ و ترمه» کیومرث پوراحمد و «سمفونی نهم» محمدرضا هنرمند از جمله نماینده‌های کارگردان‌های پیشکوست است. یلدا جبلی هم دیگر کارگردان زن جشنواره امسال است که «جمشیدیه» دومین فیلم اوست.

مرتضی علی عباس میرزایی با «خون خدا»، سیاوش اسعدی با «درخونگاه»، همایون غنی زاده با «مسخره باز» و صفی یزدانیان با «ناگهان درخت» ترکیب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره سی وهفتم را تشکیل می‌دهند.

«آنجا همان ساعت» سیروس الوند، «بی حسی موضعی» حسین مهکام و «مدیترانه» مهدی حاجتمند هم به عنوان فیلم‌های رزرو معرفی شده اند تا اگر فیلمی نرسید، جایگزین شوند.

مرد بدون سایه | علیرضا رئیسیان
ماجرای فیلم چیست؟
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
«مرد بدون سایه» قسمت آخر از سه گانه‌ای است که علیرضا رئیسیان با موضوع بحران عاطفی میان زن و شوهر‌ها ساخته است.
«چهل سالگی» و «دوران عاشقی» از ساخته‌های پیشین رئیسیان با این موضوع است که در زمان اکران با استقبال و البته بحث و نظر مواجه شدند.
این بار «مرد بدون سایه» نگاهی جدیدتر به ماجرای بجران عاطفی دارد و بخش‌هایی از آن در خارج از کشور یعنی اسپانیا می‌گذرد.

چه ستاره‌هایی دارد؟
لیلا حاتمی و علی مصفا بار دیگر کنار هم قرار گرفته اند و در فیلم جدید رئیسیان نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. فرهاد اصلانی، امیر آقایی، نادر فلاح و گوهر خیراندیش دیگر بازیگرانی هستند که توسط رئیسیان برای «مرد بدون سایه» انتخاب شدند.
معمولا در فیلم‌های رئیسیان شاهد بازی‌های خوبی هستیم و این مشخصه می‌تواند از برگ برنده‌های «مرد بدون سایه» در جشنواره امسال باشد.

سابقه کارگردان در فجر علیرضا رئیسیان برای «بانوی اردیبهشت» جایزه ویژه هیات داوران را گرفته. فیلمی که به طور مشترک با جهانگیر کوثری تهیه کرده است. او دیپلم افتخار بهترین فیلم اول برای «سفر» را هم در کارنامه دارد.

شانس فیلم چقدر است؟
فیلم قبلی رئیسیان یعنی «دوران عاشقی» در بخش‌های زیادی نامزد دریافت سیمرغ شد. این بار هم فیلم جدید او از شانس دیده شدن برخوردار است. با این حال کار «مرد بدون سایه» برای تصاحب سیمرغ س. خت است چرا که رقبای گردن کلفتی کنارش وجود دارد. گفته می‌شود «مرد بدون سایه» یک ملودرام خوش ریتم است که می‌توان روی فروش آن حساب کرد.

چرا باید بازی لیلا حاتمی را دید؟
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

چند وقت پیش درباره کارنامه لیلا حاتمی پرونده‌ای منتشر کردیم که خلاصه اش این است: «طی ۲۲ سال بازیگری فقط ۲۹ فیلم بازی کرده و به هر قیمتی نمی‌خواهد روی پرده باشد. این عهدی است که لیلا حاتمی همچنان به آن پایبند مانده. گزیده کاری تنها مزیت کارنامه او محسوب نمی‌شود؛ تداوم موفقیت او ریشه در توان ذاتی دارد. چند بازیگر سراغ داریم که توانسته اند پرسوناژ‌های مشابه را متفاوت بازی کنند. چرا صفاتی مثل سکون، استیصال، بریده بریده حرف زدن، آرامش و ... پشت بند غالب نقش‌های حاتمی است، اما متهم به تکرار نمی‌شود؟»
در همان پرونده علیرضا رئیسیان کد‌هایی درباره بازی حاتمی در «مرد بدون سایه» داد که به استناد آن‌ها می‌توان گفت: او باز هم شانس قرار گرفتن میان نامزد‌های دریافت سیمرغ را دارد: «لیلا حاتمی موقعی که بازی می‌کند، به تمام جزئیات و پرسش‌هایی که نقش دارد فکر می‌کند و برای همه اش دلیل دارد.
از پیشنهاد‌هایی که میدهد، متوجه می‌شوید اگر شما یک سال به کار فکر کردید، او هر روز به اندازه آن یک سال فکر می‌کند. در فیلم «مردبدون سایه» که شروع آن در اسپانیا بود، یک پیشنهاد داشتم؛ میدانستم برعکس انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، زبان اسپانیایی بلد نیست.
گفتم سراغ بازیگران خارجی برویم که فرانسه با انگلیسی حرف بزنند؛ گفت: نه، برای چی؟ من بازیگرم و باید یاد بگیرم؛ و واقعا ظرف چند روز اسپانیایی یاد گرفت؛ در فیلم خواهید دید وحیرت می‌کنید.
بازیگر‌های اسپانیایی تعجب کرده بودند که خانم حاتمی چقدر وقت گذاشته که می‌تواند لغات و انسان‌های زبان اسپانیایی را درست ادا کند؛ برای همین بار‌ها برایش کف زدند.»
همین تلاش کافی است که داوران جشنواره برای قرار دادن نام حاتمی میان گزینه‌های سیمرغ متقاعد شوند. در کارنامه حاتمی سیمرغ «بی پولی» و «رگ خواب» دیده می‌شود.
او می‌تواند هت تریک کند؟ امسال رقبای قدرتمندی دارد و همین کار را برای حاتمی سخت کرده است.

آشفتگی | فریدون جیرانی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
پانزدهمین فیلم فریدون جیرانی یک درام معمایی است که قصه آن از مفهوم عشق و جنایت گرفته شده. داستان «آشفتگی» تودرتو است و غافلگیری‌های زیادی برای مخاطب به همراه دارد.
برای اینکه بهتر به فضای فیلم پی ببرید از «خفه گی» مثال می‌آوریم؛ تفاوتشان در این است که ریتم «آشفتگی» تندتر است و فرمت اش سیاه و سفید نیست. جیرانی به جای استفاده از تمهید سیاه وسفید، قاب‌های فیلم جدیدش را کج گرفته که در راستای نمایش آشفتگی درون شخصیت‌های فیلم است.
چه ستاره‌هایی دارد؟
بهرام رادان نقش اصلی را برعهده دارد. مهناز افشار، علی میلانی، مهران احمدی، احسان محمدی و نازنین صلح جو دیگر بازیگران «آشفتگی» هستند. این نخستین همکاری رادان با جیرانی است، اما افشار بازیگر فیلم‌های «سالاد فصل» و «قصه پریا» بوده است.
سابقه کارگردان در فجر جیرانی در جشنواره بیست و یکم نامزد دریافت سیمرغ فیلمنامه برای «صورتی» شده است. موفقیت‌های فیلم‌های او برای عواملی غیر از کارگردانی و فیلمنامه بوده که مهم‌ترین اش سیمرغ‌هایی است که محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی در جشنوره هفدهم برای «قرمز» به دست آوردند.

شانس فیلم چقدر است؟
به شهادت کسانی که «آشفتگی» را دیده اند، با فیلم متفاوتی از فریدون جیرانی مواجهیم که حداقل شانس آن قرار گرفتن در میان نامزد‌های بهترین فیلم و کارگردانی است.
به همین نسبت دو بازیگر اصلی آن یعنی بهرام رادان و مهنار افشار شانس نامزدی و حتی دریافت سیمرغ دارند. بخت عوامل پشت دوربین از جمله مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری هم برای گرفتن جایزه زیاد است.

چرا باید بازی رادان را دید؟
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

بهرام رادان سه فیلم در جشنواره امسال دارد که دوتای آن یعنی «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی و «آشفتگی» به کارگردانی فریدون جیرانی، به بخش سودای سیمرغ راه یافته اند.
دیگر فیلم او «سونامی» ساخته میلاد صدرعاملی در بخش نگاه نو حضور دارد. درباره «سونامی» در ادامه نوشته ایم که گفته می‌شود رادان در آن نقشی سخت و پرچالش دارد.
همین زمزمه درباره «آشفتگی» هم به گوش می‌رسد و طبق خبر‌هایی که از آن بیرون آمده است، یکی از نقش‌های متفاوت کارنامه اش را پشت سر گذاشته.
براساس تصاویری که از فیلم جیرانی می‌بینیم، رادان دو گریم متفاوت دارد و همین نشان می‌دهد، احتمالا در دو نقش بازی کرده است.
بر اساس جست وجو‌ها پی بردیم رادان در یکی از نقش‌ها شخصیت نویسنده‌ای را بازی می‌کند که در زندگی خود گرفتار چالش‌های اساسی شده است. دلیل این اتفاق هم رفتار عجیبی است که از او سر می‌زند و باعث میشود کل زندگی اش کابوس وار پیش برود!
کارنامه رادان نشان می‌دهد هرگاه ش. خصیت‌های پر تلاطم به او سپرده شده توانسته است وجهی دیگر از توانمندی خود را مقابل دوربین به نمایش بگذارد. گفته می‌شود فضای «آشفتگی» و شخصیت چندوجهی آن باعث شده است با یک بهرام رادان متفاوت روبه رو شویم. وانگهی، فریدون جیرانی متخصص استفاده متفاوت از توان بازیگران است و نشانه‌ها می‌گوید همکاری این کارگردان و بازیگر منتج به نتیجه‌ای تحسین برانگیز شده است.
خود رادان چندوقت پیش که فیلم را دیده بود، تبحر جیرانی را این گونه تمجید کرد: «در کنار فضای عجیب و بدیع فیلم، شجاعت آقای جیرانی در به تصویر کشیدن لحظات و شخصیت‌های کاملا متفاوت با جریان روزمره سینما، در روزگاری که بیشتر فیلمسازان به خصوص همنسلان ایشان علاقه به تکرار مکررات دارند، ستودنی است.»
رادان جزو بازیگران دوسیمرغی است و حالا با «آشفتگی» شانس هت تریک دارد. او برای «شمعی در باد» از جشنواره بیست و دوم و «سنتوری» از جشنواره بیست و پنجم سیمرغ گرفته است.

متری شش و نیم | سعید روستایی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
بعد از تحسین‌های همه جانبه که نصیب سعید روستایی به خاطر «ابد و یک روز» شد، خیلی‌ها منتظر فیلم دومش بودند. روستایی، اما فیلم نساخت که بخشی از دلیل تاخیر، حواشی پیش تولید «متری شش ونیم» بود؛ از انصراف شهاب حسینی تا تغییر در تهیه کننده فیلم بالاخره با تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان وارد مرحله تولید شد و البته هنوز به پایان نرسیده.
روستایی این بار داستان یک قاچاقچی مواد مخدر را محور قرار داده است که نقش آن را نوید محمدزاده بازی می‌کند. درباره این نقش در ادامه بیشتر نوشته ایم.

چه ستاره‌هایی دارد؟
نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی بعد از تجربه خوش «ابد و یک روز» بار دیگر با سعید روستایی همکاری کرده اند. فرهاد اصلانی بازیگر خوش نقش سینمای ما دیگر بازیگر «متری شش و نیم» است.
سابقه کارگردان در فجر سعید روستایی در جشنواره سی و چهارم در قامت یک پدیده ظاهر شد و فیلمش بیشتر سیمرغ‌ها را ربود.
«ابد و یک روز» جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی را از آن خود کرد و بازیگران آن یعنی محمدزاده و ایزدیار سیمرغ گرفتند.
شانس فیلم چقدر است؟
به گواه کسانی که فیلمنامه «متری شش ونیم» را خوانده و یا بخش‌هایی از فیلم را دیده اند، سعید روستایی امسال هم چشم‌ها را خیره می‌کند. فیلم او یکی از شانس‌های اصلی درو کردن جوایز است.
چرا باید بازی نوید محمدزاده را دید؟
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
پی‌گیران سینما فیلمی را که نوید محمدزاده در آن بازی کند، می‌بینند. او در غالب موارد مخاطبان را نومید نکرده و حتی در مواردی بازی اش توام با غافلگیری بوده.
این اتفاق سال پیش با «مغز‌های کوچک زنگ زده» هومن سیدی رخ داد و امسال با «متری شش ونیم» سعید روستایی.
گفته می‌شود با یک نوید کاملا متفاوت مواجه خواهیم بود؛ او برخلاف شایعه مطرح شده، نقش معتاد را بازی نمی‌کند. نوید محمدزاده در قامت یک قاچاقچی ظاهر شده که روزگاری فقیر بوده و حالا برای خودش صاحب قدرت است.
آن چه این شخصیت را متفاوت از نمونه‌های مشابه می‌کند، مواجهه‌ای است که کارگردان با خصوصیات او داشته: مردی که در عین اشتغال به قاچاق هوای دیگران را دارد و اصلا به خاطر نجات خانواده از فقر، پا در مسیر قاچاقچیان گذاشته است.
نوید محمدزاده یک ضدقهرمان جذاب را بازی کرده است که سرنوشتی تلخ برایش رقم می‌خورد!
پیمان معادی نقش مقابل او که یک پلیس است را بازی کرده. ابتدا قرار بود این نقش را شهاب حسینی بازی کند و پیمان در نقش قاچاقچی باشد. به دلیل طولانی شدن پیش تولید شهاب انصراف داد و نوید به گروه اضافه شد.
چندی پیش جمال ساداتیان، «متری شش و نیم» را فیلمی متفاوت برای سعید روستایی دانست و از بازی بازیگران به ویژه نوید محمدزاده تمجید کرد. مسیر سینمایی نوید رو به رشد است و به اتکای همین پیشرفت می‌توان امید داشت شاهد یک بازی جذاب دیگر از او باشیم.
ضمن آنکه «متری شش و نیم» موقعیت خوبی در اختیارش گذاشته تا بتواند احساس مخاطب را قلقلک دهد و در عین منفی بودن نقش، رنگی از همراهی و ترحم به آن ببخشد.
چیزی که محمدزاده در آن تبحر دارد و بار‌ها این توانایی را به اثبات رسانده است. این بازیگر تا کنون برای «ابد و یک روز» و «بدون تاریخ؛ بدون امضا» از جشنواره فجر سیمرغ مکمل دریافت کرده است. شرح سیمرغ داده نشده «عصبانی نیستم!» را هم که می‌دانید.

شبی که ماه کامل شد | نرگس آبیار
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
«شبی که ماه کامل شد» چهارمین فیلم نرگس آبیار است. این فیلم یک اتفاق مهم روز را محور قرار داده و روایتی است از ماجرای عبدالحمید ریگی.
او از اعضای گروه شبه نظامی جندالله و مسئول حادثه تاسوکی بوده. در این حادثه غمبار دست کم ۲۱ نفر در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند.
ریگی که به پاکستان متواری شده بود توسط دولت این کشور به ایران تحویل داده شد و سرانجام به اتهام محاربه و فساد فی الارض از طریق عضویت، هواداری و تلاش مؤثر در شاخه نظامی جندالله، بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ در محوطه زندان مرکزی شهر زاهدان به دار آویخته شد.

چه ستاره‌هایی دارد؟
هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، پدرام شریفی و الناز شاکردوست بازیگران اصلی فیلم هستند. گفته میشود یکی از امتیاز‌های «شبی که کامل شد» بازی بازیگرانش است که در سطور پایین بیشتر درباره این وجه فیلم نوشته ایم.

سابقه کارگردان در فجر
نرگس آبیار سه فیلم ساخته که دو تای آن در بخش مسابقه حضور داشته است. در این میان «شیار ۱۴۳» موفق‌ترین فیلم اوست که جایزه ویژه هیات داوران را گرفت.
مریلا زارعی که سیمرغ نقش یک را از آن خود کرد. دیگر بازیگر فیلم خانم آبیار یعنی شبنم مقدمی هم به خاطر «نفس» سیمرغ مکمل گرفته است.
شانس فیلم چقدر است؟
به روایت آن‌ها که فیلم را دیده اند، «شبی که ماه کامل شد» یکی از شانس‌های اصلی کسب سیمرغ‌های متعدد جشنواره امسال است.

چرا باید بازی شبنم مقدمی را دید؟
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

بازیگر بی حاشیه سینمای ما نقش‌های چالش برانگیز کم نداشته، اما «شبی که ماه کامل شد» را باید متفاوت‌ترین نقش او دانست. شبنم مقدمی در این فیلم نقش مادر همسر عبدالحمید ریگی را بازی می‌کند.
خود نقش به اندازه کافی جای پرداخت دارد چه برسد به اینکه دو ویژگی خاص دیگر درباره نقش بدانیم. او بار دیگر زیر گریم سنگینی رفته تا شخصیت مادر را بازی کند. علاوه بر فاصله سنی نقش با سن واقعی بازیگر، لهجه را هم باید به ویژگی بازی مقدمی افزود. او در این زمینه صاحب تجربه است و این بار لهجه قمی دارد.
جمع این‌ها باعث شده است کسانی که فیلم را دیده اند متفق القول بگویند یکی از کاراکتر‌های متفاوت جشنواره امسال به اسم خانم مقدمی پیوند خورده است. نه فقط از او که از دیگر بازیگران «شبی که ماه کامل شد» هم تعریف می‌شود.
الناز شاکردوست نقش دختر شبنم مقدمی را بازی کرده که دلبسته عبدالحمید ریگی میشود. نقش ریگی هم به هوتن شکیبا رسیده؛ نقشی که هومن سیدی قرار بود بازی اش کند.
شنیده می‌شود شکیبا با این نقش و فیلم از شانس‌های دریافت سیمرغ است. او قدر فرصت را دانسته و شمایل متفاوتی از خود ارائه کرده و چه بسا سرنوشت او در سینما با این فیلم تغییر کند.
شبنم مقدمی تاکنون دو سیمرغ مکمل از جشنواره فجر به دست آورده که اولی برای بازی در «امروز» سید رضا میرکریمی است و دومی را به طور مشترک برای «نفس» نرگس آبیار و «زاپاس» برزو نیک نژاد از آن خود کرد.
او از معدود بازیگرانی است که به واسط نقش کمدی به سیمرغ رسیده. مقدمی یک کمدی به نام «زهر مار» ساخته سید جواد رضویان هم در بخش نگاه نو دارد که نشان دهنده «تنوع» الگوی انتخاب هایش است.
این بازیگر اصلی‌ترین شانس گرفتن سیمرغ نقش اصلی در جشنواره امسال است. این پیش بینی به خاطر خاص بودن کاراکترش در «شبی که ماه کامل شد» و نیز نداشتن رقیب جدی است.

ماجرای نیمروز ۲: رد خون | محمدحسین مهدویان
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
بعد از موفقیت «ماجرای نیمروز» این بار محمدحسین مهدویان گوشه‌ای دیگر از تاریخ معاصر را محور فیلمش قرار داده است. «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» به عملیات مرصاد می‌پردازد که این عملیات در دل یک قصه جذاب روایت می‌شود.
مرصاد از عملیات‌های مهم دوران دفاع مقدس است و سازندگان فیلم بخش‌هایی تکان دهنده از آن را روی پرده سینما آورده اند.

چه ستاره‌هایی دارد؟
از جمع بازیگران «ماجرای نیمروز» هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز و جواد عزتی در دنباله فیلم حضور دارند. بهنوش طباطبایی، محسن کیایی و هستی مهدوی بازیگران تازه فیلم هستند. مهدویان تبحری ویژه در بازی گرفتن دارد و این بار هم بازی‌ها یکی از ارکان موفقیت فیلم جدید او به حساب می‌آیند.

سابقه کارگردان در فجر مهدویان از جمله کارگردان‌های موفق جشنواره است. اولین فیلم او یعنی «ایستاده در غبار» سیمرغ بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیات داوران را به دست آورد. در بخش نگاه نو نیز موفق به دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی و فیلمنامه شد. «ماجرای نیمروز» نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد.

شانس فیلم چقدر است؟
خبر‌های در گوشی از کیفیت بالای «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» حکایت دارد. گفته می‌شود ورود فیلم به یک ماجرای ملتهب به قدری جسورانه است که تحسین خاص و عام را بر می‌انگیزد.
شایعاتی هم درباره برخی سخت گیری‌ها نسبت به فیلم به گوش می‌رسد. این سخت گیری‌ها توسط مرجعی خارج از وزارت ارشاد است.

چرا باید بازی بهنوش طباطبایی را دید؟
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

از معدود بازیگرانی است که در سال‌های اخیر با وسواس فراوان به پیشنهاد‌ها پاسخ مثبت می‌دهد، به طوری که بعد از فیلم «لابی» در سال ۹۵ فیلمی بازی نکرده است.
بهنوش طباطبایی امسال در دو فیلم بازی کرده که هردو از تولیدات مهم سینمای ما هستند. او در فیلم «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی نقشی مکمل دارد. از شما چه پنهان درباره نقش او چیزی نمی‌دانیم! دیگر فیلم مهم او «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» است که بهنوش طباطبایی نقش اصلی زن را بازی کرده.
نه تنها فیلم که این نقش هم از جمله موارد پربحث جشنواره امسال خواهد بود. طباطبایی نقش یکی از اعضای گروهک منافقین را بازی کرده و حضورش در کلیت داستان به عنوان یکی از عوامل پیش برنده است.
از آن سو، بازی در نقش شخصیت‌هایی که مخاطبان نسبت به آن‌ها پیشینه ذهنی دارند س. هل و ممتنع به حساب می‌آید. یعنی بازیگر یک سری الگو دارد، اما باید حواسش جمع باشد که به کلیشه پهلو نزند.
به شهادت کسانی که بازی خانم طباطبایی را دیده اند، او کاراکتری کاملا متفاوت ارائه کرده و از شانس‌های دریافت سیمرغ است. نه تنها او که دیگر بازیگران هم حضوری جذاب مقابل دوربین محمدحسین مهدویان داشته اند.
گفته می‌شود «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» بهترین فیلم مهدویان هم هست که همین شانس دیده شدن بازیگران را بالا می‌برد. بهنوش طباطبایی با «س یانور» بازی در فیلمی با محوریت تاریخ معاصر را تجربه کرده است.
منتها نقش او در فیلم بهروز شعیبی مثبت است و در فیلم محمدحسین مهدویان منفی. «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» می‌تواند سرآغاز مسیر حرفه‌ای بازیگری باشد که در سال‌های اخیر شمایلی دیگر از خود نشان داده و نخواسته است فیلم‌های بد یا خنثی بازی کند.
بهنوش طباطبایی درحال پوست اندازی است و این را می‌توان از روی انتخاب هایش به وضوح دید.


بخش سوم؛ هفت شکارچی خطرناک سیمرغ
بازخوانی متن و حاشیه هفت فیلم که از آن‌ها به عنوان غافلگیری‌های احتمالی یاد می‌شود این فیلم‌ها چه امتیازی دارند و شانس شان برای دیده شدن چقدر است؟
سال دوم دانشکده من| رسول صدر عاملی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
مراحل فنی فیلم طول کشید و «سال دوم دانشکده من» به جشنواره فجر نرسید. حتی اعلام شد رسول صدر عاملی تصمیم گرفته فیلم را اکران کند که خب حالا یکی از فیلم‌های سودای سیمرغ است.
صدرعاملی که متخصص ساخت فیلم برای نوجوان‌ها است این بار قشر جوان را سوژه قرار داده. گفته می‌شود فیلمش درباره مناسبات امروز دانشجویان است.
چه ستاره‌هایی دارد؟
صدرعاملی این بار هم از بازیگران مطرح استفاده کرده و نقش‌های اصلی را به علی مصفا، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، پدرام شریفی، شقایق فراهانی و افشین هاشمی سپرده است.
سابقه کارگردان در فجر صدرعاملی در بخش بین الملل هم سیمرغ بهترین فیلمنامه را و کارگردانی را برای «من ترانه پانزده سال دارم» از آن خود کرده.
شانس فیلم چقدر است؟
«سال دوم دانشکده من» در میان حریفان گردن کلفت کاری سخت برای بردن جایزه دارد.

طلا | پرویز شهبازی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
پرویز شهبازی سه سال بعد از ناکامی «مالاریا» سراغ فیلم جدید خود با نام «طلا» رفت.
شهبازی عادت ندارد درون مایه فیلمش را پیش از رونمایی، لو بدهد برای همین چیزی از «طلا» نمی‌دانیم. ساخته‌های شهبازی برای پیگیران سینما همواره وسوسه برانگیز بوده است.
چه ستاره‌هایی دارد؟
شهبازی این بار نقش‌های اصلی را به بازیگران حرفه‌ای داده و سراغ بازیگران غیر مطرح نرفته است. نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی «طلا» هستند.
سابقه کارگردان در فجر
مهم‌ترین جایزه‌ای که شهبازی به دست آورده سیمرغ کارگردانی برای «دربند» و سیمرغ فیلمنامه برای «نفس عمیق» است.
شانس فیلم چقدر است؟
بستگی دارد شهبازی ناکامی «مالاریا» را فراموش کرده باشد. فیلم‌های او همیشه جزو شانس‌های سیمرغ بوده است.

قصر شیرین | سیدرضا میرکریمی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
اطلاعات خاصی درباره «قصر شیرین» بیرون نیامده و حتی در اخبار رسمی آن فقط گفته می‌شود، داستانی اجتماعی دارد. با این حال شنیده شده که رضا میرکریمی به روز‌های اوج بازگشته و حاصل «قصر شیرین» یک فیلم با کیفیت شده است.
فیلمنامه «قصر شیرین» توسط محسن قرایی و محمد داودی نوشته شده است.

چه ستاره‌هایی دارد؟
میرکریمی نقش اصلی را به حامد بهداد سپرده است و بقیه بازیگران مطرحی‌ نیستند. گفته می‌شود بهداد بازی خویشتن دارانه‌ای در «قصر شیرین» دارد.
اصولا بازی‌ها در آثار میرکریمی قابل دفاع است. سابقه کارگردان در فجر از جمله کارگردان‌هایی است که ساخته هایش در جشنواره فجر جایزه برده و یا نامزد شده است.

شانس فیلم چقدر است؟
آن طور که روایت می‌شود «قصر شیرین» با دست پر جشنواره امسال را پشت سر خواهد گذاشت.

غلامرضا تختی| بهرام توکلی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
پیش از بهرام توکلی، دورخیز‌هایی برای ساخت زندگی غلامرضا تختی شده بود که همگی نافرجام هستند. او سراغ دوره‌های زندگی جهان پهلوان رفته، اما درباره شیوه روایت فیلم خبری به بیرون درز نکرده است.
چه ستاره‌هایی دارد؟
امیر جدیدی قرار بود نقش تختی را بازی کند که بعد از مدت‌ها تمرین از پروژه جدا شد و نقش به یک نابازیگر رسید. بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، حمیدرضا آذرنگ، پریوش نظریه و ستاره پسیانی در فیلم حضور دارند.

سابقه کارگردان در فجر
بهرام توکلی کارگردان خوش فکری است که پله پله پیش آمد و غالب ساخته هایش مورد توجه سخت پسند‌ها قرار گرفت و کلی هم جایزه برده.
او سال پیش «تنگه ابوقریب» را ساخت که عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر را به دست آورد.
شانس فیلم چقدر است؟
اگر نتیجه مطلوب شده باشد، چند سیمرغ به توکلی و عوامل سازنده «غلامرضا تختی» خواهد رسید.

سرخپوست | نیما جاویدی
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
نیما جاویدی چهار سال بعد از ساخت «ملبورن» فیلم «سرخپوست» را کارگردانی کرد. این بار او برخلاف فیلم قبلی اش که قصه‌اای به روز داشت، داستانی معاصر را محور روایت قرار داده است. داستان «سرخپوست» در دهه چهل می‌گذرد.

چه ستاره‌هایی دارد؟
نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار بار دیگر در «سرخپوست» همبازی شده اند؛ ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی و حبیب رضایی دیگر بازیگران این فیلم هستند. گفته می‌شود محمدزاده یکی از بازی‌های خوبش را ارائه کرده است.

سابقه کارگردان در فجر
«ملبورن» در بخش نگاه نو نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بوده است.

شانس فیلم چقدر است؟
«سرخپوست» را یکی از غافلگیری‌های جشنواره میدانند که در بخش بازیگری، فیلمبرداری و طراحی صحنه شانس جایزه دارد.

۲۳نفر | مهدی جعفری
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
«۲۳نفر» داستان گروهی از نوجوانان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۶۱ به اسارت نیرو‌های عراقی در آمدند. صدام پس از آگاهی از این موضوع و شکست در خرمشهر، سعی می‌کند به نفع خود بهره برداری تبلیغاتی کند.

چه ستاره‌هایی دارد؟
بخش قابل توجهی از بازیگران فیلم بنابر اقتضای داستان از چهره‌های نوجوان هستند و برای اولین بار مقابل دوربین می‌روند؛ و سابقه کارگردان در فجر فیلم اول جعفری «ایستگاه اتمسفر» در بخش غیر رقابتی جشنواره سی و پنجم شرکت داشت.
جعفری بیش از اینکه با عنوان کارگردان شناخته شود سابقه فیلمبرداری دارد. «به وقت شام»، «خجالت نکش»، «بارکد» و «اتوبوس شب» از جمله کار‌های اوست.

شانس فیلم چقدر است؟
با توجه به فضای جنگ و اسارت در فیلم، «۲۳نفر» می‌تواند در بخش‌های فنی، گریم و صحنه شانس دیده شدن داشته باشد.

قسم | محسن تنابنده
همه چیز در مورد سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

ماجرای فیلم چیست؟
محسن تنابنده چندی پیش دومین فیلم خود بعد از «گینس» را به سرانجام رساند. در خبر‌های غیر رسمی گفته می‌شود، سازمان اوج «قسم» را سرمایه گذاری کرده است. چندی پیش «سینما مثبت» اطلاعاتی درباره این فیلم منتشر کرد و نوشت موضوع محوری آن مراسم قسامه است.
قسامه یکی از راه‌های اثبات وقوع جنایت قتل در فقه اسلامی و حقوق کیفری است... داستان فیلم تنابنده بر همین اساس است و بخش زیادی از آن در یک اتوبوس روایت می‌شود.
چه ستاره‌هایی دارد؟
مهناز افشار، سعید آقاخانی، حسن پورشیرازی و مهران احمدی بازیگران «قسم» هستند.

سابقه کارگردان در فجر تنابنده در مقام بازیگر صاحب سیمرغ است، اما اولین بار است به عنوان کارگردان پا به این عرصه می‌گذارد.

شانس فیلم چقدر است؟
آن‌ها که «قسم» را دیده اند، می‌گویند شانس زیادی برای تصاحب سیمرغ در چندین بخش دارد.
اعداد طلایی در جشنواره فیلم فجز امسال
۳۶
سال گذشته در جشنواره سی و ششم، دو فیلم «شعله ور» و «امپراطور جهنم» وارد بخش مسابقه شدند که این فیلم‌ها سال قبل ترش به دلیل عدم ارائه نسخه کامل از سوی هیات انتخاب کنار گذاشته شده بودند.
این اتفاق امسال برای فیلم «درخونگاه» افتاده، این فیلم سال گذشته به دلیل کامل نبودن کنار گذاشته شد، اما امسال بازبینی شده و به بخش مسابقه راه پیدا کرد.

۱۹
محمدرضا هنرمند بعد از ۱۹سال غیبت امسال با فیلم «سمفونی نهم» در جشنواره فجر حاضر است. آخرین حضور او به سال ۷۸ با فیلم کمدی «مومیایی ۳» برمی گردد. هنرمند البته در این ۱۹سال فیلم «عزیزم من کوک نیستم» را هم ساخت، که این فیلم را بدون حضور در جشنواره راهی اکران کرد.
۰۴
با انتخاب فیلم «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» محمدحسین مهدویان به رکورد مصطفی کیایی رسید. آن‌ها رکورددار حضور پیاپی در بخش مسابقه جشنواره فجر هستند. مهدویان در جشنواره سی و چهارم با فیلم «ایستاده در غبار» حاضر بود و سه دوره بعدی فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و حالا هم «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» را دارد.

۰۳
پیمان معادی و علی مصفا جزو بازیگرانی هستند که هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان تهیه کننده در جشنواره فیلم دارند.
معادی به عنوان بازیگر- تهیه کننده «درخت جان» را دارد و بازیگر «متری شش و نیم» است. مصفا تهیه کننده فیلم‌های «یلدا» و «مسخره باز» است و به عنوان بازیگر «روز‌های نارنجی» و سال دوم دانشکده من» را هم دارد.
به این جمع حبیب رضایی را هم اضافه کنید که فیلمش به عنوان بازیگر- تهیه کننده در جمع رزروی هاست.


۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    بسیار عالی. خیلی کامل بود

  • ناشناس ارسالی در

    این جوری که من از این متن فهمیدم خیلی ها سیمرغ می گیرند مگه کله چند تا سیمرع هست؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید